Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Veendam

Programma Uitvoering en Handhaving Fysieke Leefomgeving gemeente Veendam 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVeendam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingProgramma Uitvoering en Handhaving Fysieke Leefomgeving gemeente Veendam 2022
CiteertitelProgramma Uitvoering en Handhaving Fysieke Leefomgeving gemeente Veendam 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 7.3 van het Besluit omgevingsrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-08-2022Nieuwe regeling

26-07-2022

gmb-2022-375200

Tekst van de regeling

Intitulé

Programma Uitvoering en Handhaving Fysieke Leefomgeving gemeente Veendam 2022

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Veendam, gelet op artikel 7.3 Bor besluit vast te stellen het Programma Uitvoering en Handhaving fysieke leefomgeving 2022.

 

 

 

INHOUDSOPGAVE

1 Inleiding

3

1.1 Aanleiding en achtergrond

3

1.2 Doel

3

1.3 Afbakening

3

1.4 Opbouw

3

2 Kader en doel

4

3 Wijze van programmeren

5

3.1 Ontwikkelingen

5

3.2 Taakbladen

6

4 Werkzaamheden uitvoering

6

4.1 Probleemanalyse vergunningverlening

6

4.1.1 Aantal te verwachten vergunningaanvragen en meldingen

7

4.1.2 Inzicht in type bouwwerk/aard van de inrichting

8

4.1.3 Aard en complexiteit van de aanvragen

9

4.1.4 Vergunningen met planologische strijdigheden (RO)

10

4.1.5 Conclusie probleemanalyse vergunningverlening

11

4.2 Probleemanalyse toezicht

11

5 Werkzaamheden handhaving

13

5.1 Probleemanalyse handhaving

13

5.2 Verplichte onderdelen van de probleemanalyse

13

6 Personele capaciteit en financiële middelen

14

6.1 Beschikbare en benodigde personele capaciteit

14

6.1.1 Beschikbare capaciteit

14

6.1.2 Benodigde personele capaciteit

15

6.1.3 Conclusie beschikbaar en benodigde capaciteit

16

6.2 Financiële middelen

16

7 Protocollen en werkinstructies

17

BIJLAGE 1 Overzicht strategische doelstellingen beleidskader

18

BIJLAGE 2 Taakbladen

21

 

1 INLEIDING

1.1 AANLEIDING EN ACHTERGROND

Op 26 maart 2019 is het Integraal VTH (vergunningverlening, toezicht en handhaving) omgevingsrecht beleidsplan 2019-2022 vastgesteld. Dit VTH-beleidsplan legt de basis voor de programmatische en integrale uitvoering van de wettelijke taken en het bereiken van de doelstellingen zoals in dit plan verwoord. Het Programma Uitvoering en Handhaving 2022 is gebaseerd op dit beleidskader en omschrijft op hoofdlijnen welke capaciteit en instrumenten en de bestuurlijke maatregelen op het gebied van Openbare Orde en Veiligheid (OOV), Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en Bijzondere Wetten (Alcoholwet, Winkeltijdenwet, WOB, Wet op de kansspelen, BIBOB) door gemeente Veendam worden ingezet.

1.2 DOEL

Door middel van dit programma wil het college een goede programmatische en integrale invulling geven aan de uitvoering van de toezicht- en handhavingstaken waarbij mensen en middelen zo efficiënt mogelijk worden ingezet. Hiertoe worden de doelen met speerpunten uit het beleidsplan uitgewerkt in concrete acties per taakveld en gekoppeld aan de benodigde en beschikbare capaciteit. Om de uitvoering van de doelstellingen en het ambitieniveau van dit programma achteraf te kunnen toetsen, is een goede informatievoorziening van groot belang. Door te registreren en te rapporteren is het mogelijk om tussentijds bij te sturen en gesignaleerde knelpunten op te lossen. De voortgangsrapportage dient ook als basis voor het jaarverslag. Het Programma Uitvoering en Handhaving wordt jaarlijks in het college van burgemeester en wethouders vastgesteld en ter kennisname naar de gemeenteraad gestuurd.

1.3 AFBAKENING

Niet alle VTH taken worden uitgevoerd door de gemeente Veendam. Omgevingsdienst Groningen (ODG) voert voor de gemeenten en voor de Provincie Groningen diverse taken uit op het gebied van de fysieke leefomgeving. Denk hierbij aan thema’s als energie, duurzaamheid, luchtkwaliteit, kwaliteit van de bodem, geluid, veiligheid en flora & fauna. Kerntaken van de ODG zijn vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) op het gebied van milieu. Deze taak is door gemeente Veendam volledig uitbesteed aan ODG en hiervoor is een regionaal uniform uitvoering- en handhavingsstrategie en regionaal uitvoeringsprogramma opgesteld. Taken die uitgevoerd worden door de ODG en de Veiligheidsregio (brandveiligheid, crisisbeheersing) worden niet meegenomen in de verdere uitwerking van het Programma Uitvoering en Handhaving. Die taken worden dus “uitbesteed”. De reden hiervan kan zijn dat dat verplicht gebeurd, maar het kan ook een eigen keuze betreffen. De hieraan verbonden uitgaven zijn opgenomen in de begroting. In het VTH beleid beschrijven we aan welke partners taken zijn uitbesteed en hoeveel middelen we daarvoor in de begroting gereserveerd hebben.

1.4 OPBOUW

In hoofdstuk 2 wordt het kader en het doel van het programma nader toegelicht. In hoofdstuk 3 staat de wijze van programmeren centraal en een toelichting op het toegepast format van de taakbladen. Hoofdstuk 4 beschrijft de werkzaamheden binnen het taakveld uitvoering (werkzaamheden vergunningen en toezicht) en hoofdstuk 5 het taakveld handhaving. In hoofdstuk 6 worden de personele en financiële middelen beschreven. In hoofdstuk 7 staan de protocollen en werkinstructies benoemd.

 

2 KADER EN DOEL

Het proces vergunningverlening, toezicht en handhaving is aan wettelijke regels gebonden. In hoofdstuk 7 van het besluit omgevingsrecht (Bor) zijn wettelijke onderwerpen benoemd die betrekking hebben op de invulling van VTH beleid. Naast de verplichte onderwerpen staan in dit programma ook de taken met betrekking tot OOV, APV en Bijzondere Wetten opgenomen. Centraal in de Bor staat de cyclische benadering van het VTH beleid. Deze beleidscyclus wordt ook wel de Beleidsacht genoemd en geeft inzicht in het cyclische gedachtegoed van de wettelijk vastgestelde kwaliteitscriteria voor VTH. De strekking van dit programma heeft met name betrekking op de onderste cyclus (de operationele cyclus). Het VTH beleidsplan 2019-2022 heeft betrekking op de bovenste cyclus (strategische cyclus).

Het opstellen van het Programma Uitvoering en Handhaving is een wettelijke verplichting. In het kader van het Interbestuurlijk toezicht van de provincie Groningen wordt toegezien of het programma daadwerkelijk wordt opgesteld.

Volgens de Wabo- kwaliteitscriteria moet het programma tenminste de volgende onderdelen bevatten:

• een duidelijke verbinding met de gestelde prioriteiten en doelstellingen;

• een weergave van de concrete activiteiten, inclusief de bijbehorende capaciteit;

• een uitwerking in een concrete werkplanning voor alle betrokken organisatieonderdelen.

In het Programma Uitvoering en Handhaving worden de volgende begrippen gehanteerd:

De term uitvoering heeft betrekking op zowel vergunningverlening als toezichtstaken. Hieronder zijn de begrippen verder toegelicht. Indien er sprake is van uitsluitend toezichtstaken, dan wordt deze term ook gehanteerd.

Vergunningverlening heeft betrekking op het in behandeling nemen van een vergunningsaanvraag, het beoordelen van deze aanvraag en het nemen van een beslissing op de aanvraag in de vorm van een beschikking. Onder vergunningverlening wordt ook het behandelen van een melding verstaan. In de sfeer van vergunningverlening is steeds meer sprake van meldingen (sloopmelding, gebruiksmelding en milieumelding). Toetsing van de compleetheid en de werkingssfeer van een melding wordt gezien als equivalent voor het proces van de vergunningverlening. Aan een melding kunnen nadere voorwaarden (maatwerkvoorschriften) worden verbonden. Het opstellen van dergelijke voorschriften maakt onderdeel uit van de vergunningverlening. Bij milieu kunnen deze voorschriften van belang zijn voor het mogelijk maken van een activiteit (verruiming van normen) en ter ondersteuning van toezicht en handhaving. Bij slopen zijn deze voorschriften vooral van belang in verband met het omgaan met gevaarlijke stoffen (zoals asbest) en hinder/overlast voor de omgeving.

 

Onder Toezicht wordt verstaan:

• Vergunning gerelateerde controles in de realisatiefase (zoals bij slopen in combinatie met nieuwbouw [behalve asbestgerelateerde]) en in de beheer- of gebruiksfase (zoals bij het exploiteren van een milieu-inrichting en brandveilig gebruik van bouwwerken).

• Controles op het uitvoeren van activiteiten zonder vergunning of melding naar aanleiding van eigen waarnemingen en meldingen van derden. Tevens valt hier de (thematische) gebiedscontrole onder zoals de controle van bedrijventerreinen en/of branches. Als in het kader van handhaving controles moeten worden uitgevoerd vallen deze ook onder het begrip toezicht.

• Toezicht ten behoeve van handhaving van de openbare orde in de openbare ruimte zoals opgenomen in de algemene plaatselijke verordening (APV)

 

Handhaving is de (bestuurlijke) oordeelsvorming over bevindingen tijdens toezicht en het – waar nodig en bestuurlijk wenselijk geacht – plegen van interventies (maatregelen en sancties) met formeel juridische instrumenten, zoals het toepassen van bestuursdwang, het opleggen van dwangsommen, het opleggen van een bestuurlijke boete of het intrekken van een vergunning.

Het Integraal VTH beleidsplan 2019-2022 vormt het kader van onderhavig programma. Daarin zijn strategisch meetbare doelstellingen geformuleerd op gebied van Veiligheid en Duurzaamheid en zijn de kwaliteitsdoelstellingen met betrekking tot Dienstverlening, Uitvoeringskwaliteit en Financiën opgenomen. Een gedetailleerde uitwerking hiervan is opgenomen in bijlage 1.

 

3 WIJZE VAN PROGRAMMEREN

Dit hoofdstuk geeft een toelichting op de manier waarop de uitvoeringstaken in Veendam zijn geprogrammeerd. De werkzaamheden voor uitvoering en handhaving komen voort uit (in ontwikkeling zijnde) wettelijke ontwikkelingen en bestuurlijke thema’s (prioriteiten). Deze zijn onder te verdelen in (reguliere) taken en keuze taken.

3.1 ONTWIKKELINGEN

Zoals hierboven is vermeld, doen zich in 2022-2023 (waarschijnlijk) een aantal lokale en landelijke ontwikkelingen voor die van belang zijn voor uitvoering en handhaving. Een uitgebreide toelichting van de wettelijke ontwikkelingen is terug te vinden in het VTH beleidsplan. De ontwikkelingen die een impact hebben op de werkzaamheden zijn de Omgevingswet, de Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen en de landelijk handhaving strategie (LHS).

Tevens de wijziging Drank- en horecawet in Alcoholwet, aanpassingen Wet Bibob (2 tranches: 2019, 2020), nieuwe wet sekswerk (t.a.v. prostitutiebeleid), Wet Tijdelijke Maatregelen Covid-19 en extra inzet en capaciteit toezicht en handhaving coronamaatregelen. Parkeren: wegens personele wisseling en de lange benoemingsprocedure (6 maanden) heeft in de periode augustus 2021-maart 2022 geen parkeertoezicht plaatsgevonden.

Organisatorische ontwikkeling: ontvlechting De Kompanjie. Nieuwe organisatiestructuur, veel personele wisselingen. De organisatie VTH vraagt om kwalitatieve ontwikkeling. Daarnaast is het nog zoeken naar het in balans brengen van taken met de beschikbare formatie.

Ook in het coalitieakkoord ‘Met vertrouwen vooruit’ zijn ambities opgenomen op het gebied van VTH. Tot slot is bij dit programma rekening gehouden met het Rekenkameronderzoek ‘DoeMee’ Necker van Naem naar Toezicht & Handhaving op het gebied van OOV. In dit onderzoek is aangegeven dat Veendam geen volledige BIG8-culus kent doordat er geen uitvoeringsprogramma’s zijn opgesteld. Met het opstellen van dit uitvoeringprogramma geven we invulling aan de aanbeveling om de BIG8-cyclus sluitend te maken.

3.2 TAAKBLADEN

Om inzichtelijk te maken welke werkzaamheden wij het komende jaar gaan uitvoeren, maken we gebruik van een format (taakblad). In elk taakblad wordt een vast aantal aspecten uitgewerkt die gebaseerd zijn op de (proces)eisen gesteld in de kwaliteitscriteria VTH. In de taakbladen wordt beschreven welke concrete activiteiten we precies gaan uitvoeren, hoe we dit gaan doen en welke capaciteit hiervoor benodigd is. Daarnaast zijn er keuze taken beschreven die extra aandacht krijgen in 2022.

 

4 WERKZAAMHEDEN UITVOERING

Het taakveld uitvoering (conform wettelijk begrippenkader) bestaat uit vergunningstaken en toezichtstaken. Vergunningen behandelt de aanvragen van omgevingsvergunningen in het kader van de Wabo en toezichtstaken hebben betrekking op de taken voortkomend uit de regionale risicoanalyse. De uitvoeringstaken zijn gebaseerd op prioriteiten, voortvloeiend uit de probleemanalyse vergunningen en probleemanalyse toezicht.

Het taakveld vergunningen behandelt de aanvragen van omgevingsvergunningen in het kader van de Wabo. Alle aanvragen voor de omgevingsvergunning worden door het team VTH afgehandeld. Binnen de afdeling fysieke leefomgeving worden ook de vergunningaanvragen APV waaronder evenementen en bijzondere wetten zoals Alcoholwet en Bijzondere wetten afgehandeld. De gemeente Veendam baseert haar uitvoeringstaken op prioriteiten, voortvloeiend uit de probleemanalyse.

4.1 PROBLEEMANALYSE VERGUNNINGVERLENING

De probleemanalyse vormt de basis voor het stellen van prioriteiten en het formuleren van doelstellingen voor het onderdeel vergunningverlening in het beleidsplan. De resultaten van de probleemanalyse geven inzicht in de complexiteit en de aard van de te verwachten vergunningaanvragen. Op basis hiervan kan een inschatting gemaakt worden voor de benodigde capaciteit (kwalitatief en kwalitatief) en kan een Programma Uitvoering en Handhaving worden opgesteld. Op deze manier kan het personeel gerichter worden ingezet, namelijk daar waar de prioriteit het hoogst is. Hierdoor kan het college van B&W beter sturen op het behalen van de gestelde doelen met als gevolg dat de dienstverlening verbetert.

De probleemanalyse omvat de volgende wettelijk verplichte elementen:

- aantal te verwachten aanvragen/meldingen (4.1.1);

- type bouwwerk/aard van de inrichting (4.1.2);

- aard en complexiteit van de aanvragen (4.1.3);

- vergunningen met planologische tegenstrijdigheden (4.1.4)

- benodigde capaciteit (zie hoofdstuk 6).

4.1.1 AANTAL TE VERWACHTEN VERGUNNINGAANVRAGEN EN MELDINGEN

In de kwaliteitscriteria is bepaald dat bij de uitvoering van de vergunningverlening wordt gehandeld op basis van een bestuurlijk vastgestelde probleemanalyse voor vergunningverlening en het afhandelen van meldingen. De kwaliteitscriteria schrijven voor welke elementen deze analyse minimaal moet bevatten, er mogen meerdere elementen worden meegenomen. In deze probleemanalyse worden alleen de minimaal voorgeschreven elementen uitgewerkt.

Voor het jaar 2022 wordt het onderstaand aantal vergunningaanvragen verwacht.

De voorgaande jaren zijn hiervoor als referentie gebruikt.

 

Verwachte vergunningaanvragen Veendam

Soort aanvraag

Aantal 2019

Aantal 2020

Aantal 2021

Verwacht aantal

Omgevingsvergunnning

197

245

238

243

APV

-

-

-

107

Totaal

 

 

 

350

Voorgaande jaren zijn de APV vergunningen niet meegenomen in het uitvoeringsprogramma. Daarom zijn alleen de verwachte aantallen voor 2022 benoemd.

 

Verwachte meldingen Veendam

Soort melding

Aantal 2019

Aantal 2020

Aantal 2021

Verwacht aantal

Wabo

51

77

90

72

APV

-

-

-

102

Totaal

 

 

 

174

 

4.1.2 INZICHT IN TYPE BOUWWERK/AARD VAN DE INRICHTING

 

Type bouwwerk

Er worden in 2022 ongeveer 150 vergunningen verwacht voor de activiteit bouw. Waarvan 65 vergunningen voor nieuwbouw zijn en 85 verbouw/wijzigen bestaande functie/legalisatie. Er worden 4 nieuwbouw aanvragen voor bedrijfslocaties verwacht.

Inrichtingenbestand brandveilig gebruik

Het inrichtingenbestand van het gebruiksdeel van de vergunning wordt ingedeeld op basis van meldingsplichtige en vergunningsplichtige inrichtingen.

 

Type inrichting

Aantal 2019

Aantal 2020

Aantal 2021

Verwacht aantal 2022

Meldingsplichtig

4

9

3

5

Vergunningsplichtig

0

0

3

1

Totaal

4

9

6

6

 

De meldingen en aanvragen worden ingeboekt door team VTH en voor advies doorgezet naar de Veiligheidsregio. Na het advies wordt de melding/vergunning afgehandeld door team VTH.

 

4.1.3 AARD EN COMPLEXITEIT VAN DE AANVRAGEN

 

Aard van de vergunningaanvragen

Soort aanvraag

Activiteit

Aantal 2019

Aantal 2020

Aantal 2021

Verwacht aantal 2022

Omgevingsvergunning

Bouw

97

151

153

150

Omgevingsvergunning

Kap/vellen bomen

59

59

49

56

Omgevingsvergunning

Monumenten

12

7

6

8

Omgevingsvergunning

RO

21

27

18

22

Omgevingsvergunning

Overig

8

1

12

7

APV

Evenement

-

-

-

60

APV

Exploitatie

-

-

-

12

APV

Wijzigen aanhangsel

-

-

-

17

APV

Alcohol

-

-

-

18

 

Aard van de meldingen

Soort

Activiteit

Aantal 2019

Aantal 2020

Aantal 2021

Verwacht aantal 2022

Melding

Sloop

7

15

30

17

Melding

Activiteitenbesluit

29

45

 

 

 

47

40

 

 

 

Melding

Brandveilig gebruik

4

9

3

5

Melding

Uitweg

11

8

10

10

APV

Melding klein evenement

-

-

-

82

APV

Carbid schieten

-

-

-

11

APV

Verkeersbrigadiers aanstellen

-

-

-

4

APV

Collecte

-

-

-

5

 

4.1.4 VERGUNNINGEN MET PLANOLOGISCHE STRIJDIGHEDEN (RO)

 

Aantal regulier en uitgebreide procedures

Soort aanvraag

Procedure

Aantal 2019

Aantal 2020

Aantal 2021

Verwacht aantal 2022

Omgevingsvergunning

Regulier

185

241

223

230

Omgevingsvergunning

Uitgebreid

12

4

15

13

 

Aantal vooroverleg

Soort aanvraag

Aantal 2019

Aantal 2020

Aantal 2021

Verwacht aantal 2022

Conceptaanvraag (inclusief leges oplegging)

77

104

118

100

 

Op grond van kwaliteitscriteria moet deze analyse, voor het deel van de omgevingsvergunning waarvoor een goede ruimtelijke onderbouwing nodig is, tenminste bevatten:

a. aard van de aanvragen

b. complexiteit (aantal deelaspecten)

c. overwegingen

d. aantal aanvragen

e. genomen besluiten

f. aantal malen wanneer bezwaar en beroep is aangetekend

 

4.1.5 CONCLUSIE PROBLEEMANALYSE VERGUNNINGVERLENING

Op basis van bovenstaande gegevens is de volgende conclusie te trekken.

Voor de activiteit bouwen worden in 2022 circa 150 vergunningsaanvragen verwacht. Ten opzichte van de prognose voor 2020 betreft dit een stabilisatie.

Dit jaar wordt er een VTH applicatie-systeem aangeschaft die gaat helpen om betere rapportages te maken. Dit implementatiestraject kost tijd. Op langere termijn gaat ervoor zorgen dat er de processen sneller gaan en dus de vergunningen sneller afgegeven kunnen worden.

De gemeente Veendam past de kies-, kruimel, en brokstukbeleid toe in het kader van vergunningverlening. Tevens worden meer aanvragen ondergebracht bij de balievergunningafhandeling en onder de Omgevingswet zal meer vergunningsvrij worden. Deze ontwikkelingen dragen ertoe bij dat de afhandelingstermijn versnelt doorlopen wordt en een kortere verwerkingstijd heeft.

 

4.2 PROBLEEMANALYSE TOEZICHT

In 2019 is samen met alle Groningse gemeenten en de Provincie Groningen een regionale risicoanalyse en prioriteitstelling gemaakt. In het Uitvoering & Handhavingsbeleid is de systematiek van prioritering uitgebreid beschreven. Door gebruik te maken van deze risicoanalyse is voor taakvelden de spreiding van de risico’s vastgesteld. Dit geeft inzicht in de risico’s en daarmee de prioriteiten per taakveld (zie bijlage taakbladen). De probleemanalyse dient tenminste 1 maal per 4 jaar te worden opgesteld en bestuurlijk vastgesteld en de risicoanalyse dient 1 maal per jaar te worden geactualiseerd op basis van monitoringsgegevens over naleefgedrag.

 

5 WERKZAAMHEDEN HANDHAVING

Voor de strategie op gebied van handhaving (conform de definitie van hoofdstuk 2) verwijzen we naar de Toezicht- & Handhavingsstrategie WABO in de provincie Groningen (GHS) gebaseerd op de Landelijke handhavingsstrategie (LHS). Alle gemeenten in de regio Groningen werken conform de GHS evenals de ODG.

Het taakveld handhaving behandelt de handhavingsactiviteiten in het kader van de Wabo, Alcoholwet, APV en Bijzondere Wetten. Alle handhavingstaken worden door het team VTH van de afdeling Fysieke Leefomgeving afgehandeld. De gemeente Veendam baseert haar uitvoeringstaken op prioriteiten, voortvloeiend uit de probleemanalyse.

 

5.1 PROBLEEMANALYSE HANDHAVING

In 2019 is voor de eerste keer een prioriteitstelling gemaakt binnen de gemeente Veendam. Door gebruik te maken van de Risicomodule zijn voor taakvelden de spreiding van de risico’s vastgesteld. In het Integraal beleidsplan is de systematiek van prioritering uitgebreid beschreven. Dit geeft inzicht in de risico’s en daarmee de prioriteiten per taakveld. De probleemanalyse dient tenminste 1 maal per 4 jaar te worden opgesteld en bestuurlijk vastgesteld te worden en de probleemanalyse dient 1 maal per jaar te worden geactualiseerd. De huidige risicoanalyse en prioriteitstelling wordt in 2022 geactualiseerd.

 

5.2 VERPLICHTE ONDERDELEN VAN DE PROBLEEMANALYSE

Volgens de kwaliteitscriteria dient de nieuwe probleemanalyse handhaving in ieder geval de volgende onderwerpen te bevatten:

• feitelijk naleefgedrag

• effecten van potentiële en mogelijke overtredingen

• kansen op overtredingen

• klachten en signalen

• risico’s schadelijke effecten, incidenten, slachtoffers, branden, rampen en crises

• ervaringen en evaluaties

• landelijke prioriteiten

• bouwfase: aantal te verwachten bouwwerken in afwijking van de vergunning

• bouwfase: aantal te verwachten bouwwerken en sloopwerken zonder vergunning

• bouwfase: inzicht in de bestaande bouwvoorraad, te verwachten bouwwerken in afwijking van de gebruiksvergunning en op basis van inzicht te verwachten bouwwerken zonder gebruiksvergunning

• gebruiksfase: inrichtingsgebonden en niet-inrichtingsgebonden taken en objecten

• analyse van stofstromen

Bij het opstellen van de nieuwe risicoanalyse worden bovenstaande onderwerpen daarin verwerkt. Op dit moment wordt gewerkt met de huidige prioriteitstelling.

Voor het uitwerken van de specifieke werkzaamheden gebruiken we een format (taakblad). In de taakbladen wordt beschreven welke concrete activiteiten we precies gaan uitvoeren, hoe we dit gaan doen en welke capaciteit hiervoor benodigd is.

 

6 PERSONELE CAPACITEIT EN FINANCIËLE MIDDELEN

Het hebben van een professionele organisatie is een voorwaarde om het VTH beleid en Programma Uitvoering en Handhaving adequaat te kunnen opstellen en uitvoeren. Zoals beschreven in het beleidsplan VTH 2019-2023 gaat de gemeente Veendam de aankomende jaren (beter) in staat zijn om een gedetailleerd overzicht te creëren van benodigd en beschikbare financiële en personele middelen per doelstelling omdat er SMART doelstellingen zijn opgenomen en er is gekozen voor risico gestuurd toezicht dat de schaarse middelen inzet op de grootste risico’s.

6.1 BESCHIKBARE EN BENODIGDE PERSONELE CAPACITEIT

In de onderstaande overzichten wordt gebruik gemaakt van Fte. 1 Fte = 1400 effectieve uren.

6.1.1 BESCHIKBARE CAPACITEIT

De werkzaamheden worden uitgevoerd door met name de afdeling Fysieke Leefomgeving en team Openbare Orde en Veiligheid.

De volgende formatie is beschikbaar voor het uitvoeren van de werkzaamheden:

 

Omschrijving Functie

Bezetting (FTE)

vergunningverlening

 

Mw. ontwikkeling II

0.89

Mw. ontwikkeling III

1.89

Mw. beleidsuitvoering II

2.53

Mw. beleidsuitvoering III

1.00

Mw. APV

1.00

Totaal

7.30

 

Omschrijving Functie

Bezetting (FTE)

Toezicht en handhaving

 

Mw. handhaving I

1.00

Mw. handhaving V

1.80

Mw. toezicht IV

1.00

Mw. beleidsuitvoering I + C

1.00

Totaal

4.80

Het totaal beschikbare uren is 16.940 uur (12.1 fte x 1400 uur).

 

6.1.2 BENODIGDE PERSONELE CAPACITEIT

Voor de uitvoering van voorgenomen VTH taken zijn de volgende benodigde uren in kaart gebracht:

• Vergunningverlening: 5530 uren. Dit is gelijk aan 3.95 Fte.

• Toezicht en handhaving: 8.750 uren. Dit is gelijk aan 6.25 Fte.

• Projecten: 5530 uren. Dit is gelijk aan 3.95 Fte.

 

Voor de uitvoering van alle werkzaamheden binnen VTH zijn 16.940 effectieve uren beschikbaar. Dit staat gelijk aan 12.1 Fte.

Nr

Taakblad Vergunningverlening

Benodigd Fte

1

Omgevingsvergunning activiteit bouwen en ruimtelijke ordening

2.2

2

Omgevingsvergunning activiteit monument

0.05

3

Evenementenvergunning, Alcoholwet, AVP en bijzondere wetten

1.7

 

Totaal benodigd aantal uren Vergunningenverlening

3.95

 

Nr

Taakblad Toezicht en Handhaving

Benodigd Fte

4

Toezicht Omgevingsvergunning activiteit Bouwen en RO

1.2

5

Toezicht Omgevingsvergunning activiteit monument

0.15

6

Toezicht Evenementen

0.6

7

Toezicht vergunning/melding op grond van de APV

1.0

8

Toezicht Alcoholwet

0.4

9

Toezicht Parkeren

0.4

10

Klachten, Meldingen en handhaving

1.3

11

Illegale bouw, reclame en gebruik

1.2

 

Totaal benodigd aantal uren Toezicht en Handhaving

6.25

 

Nr

Taakbladen Keuze Taken

Benodigd Fte

12

Algemene Werkzaamheden

2.7

13

Wet Kinderopvang

0.9

14

Project Ondermijning

0.05

15

Corona

0.3

 

Totaal benodigd aantal uren Projecten

3.95

 

6.1.3 CONCLUSIE BESCHIKBAAR EN BENODIGDE CAPACITEIT

Voor de uitvoering van alle werkzaamheden binnen de Fysieke Leefomgeving is er onvoldoende capaciteit.

 

Benodigd Fte (in uren)

Beschikbaar Fte (in uren)

Vergunningverlening

3.95

7.3

Toezicht & Handhaving

6.25

4.8

Projecten*

3.95

-

Totaal Fte benodigd versus beschikbaar

14.15 Fte (19.810)

12.1 Fte (16.940)

 

* Projecten worden uitgevoerd in de wisselende samenstelling van beschikbare FTE voortkomend uit Vergunningverlening en Toezicht en Handhaving.

 

6.2 FINANCIËLE MIDDELEN

Vele gemeentelijke taken worden uitgevoerd door voornoemde afdelingen. Echter, specifieke uitvoeringstaken worden door de zogenaamde verbonden partijen (gemeenschappelijke regelingen) uitgevoerd. Die taken worden dus “uitbesteed”. De reden hiervan kan zijn dat dat verplicht gebeurd, maar het kan ook een eigen keuze betreffen. De hieraan verbonden uitgaven zijn opgenomen in de begroting. In het VTH beleid (paragraaf 7.4) beschrijven we aan welke partners taken zijn uitbesteed en hoeveel middelen we daarvoor in de begroting gereserveerd hebben.

 

7 PROTOCOLLEN EN WERKINSTRUCTIES

Volgens de kwaliteitscriteria dient de gemeente Veendam te handelen op grond van protocollen en werkinstructies voor de voorbereiding en uitvoering van alle Wabo-taken. De procedurebeschrijvingen en werkinstructies zijn in lijn met de strategie voor vergunningverlening. De gemeente Veendam heeft protocollen en werkinstructies voor onze reguliere werkzaamheden op gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving.

Communicatie is een belangrijk hulpmiddel om naleving van wet- en regelgeving te bevorderen. Van een goede voorlichting aan burgers en bedrijven gaat een preventieve werking uit. Door de bekendheid met de wet- en regelgeving te vergroten, vermindert het aantal onbewuste overtredingen. Door duidelijk te communiceren over het integrale VTH beleid en de consequenties van strijdig handelen met de wet- en regelgeving wordt meer duidelijk dat de gemeente haar taken serieus neemt. Het spontane naleefgedrag wordt hiermee vergroot. Volgens de kwaliteitscriteria dient het protocol de volgende elementen te omvatten: communicatie over vergunningsresultaten, toezichtsresultaten, sanctiebesluiten en gedoogbesluiten, informatiebeheer van toezichtsresultaten, sancties en gedoogbesluiten en de operationele informatie-uitwisseling intern en met andere handhavingsorganisaties van toezichtsresultaten, sancties en gedoogbesluiten. Op dit moment zijn er nog geen protocollen voor communicatie die volledig voldoen aan de kwaliteitscriteria.

 

BIJLAGE 1 OVERZICHT STRATEGISCHE DOELSTELLINGEN BELEIDSKADER

 

Doelstelling 1: Veilig en Duurzaam Veendam

Nadere toelichting:

 

Wij doen dit in eerste instantie door erop toe te zien dat bestaande regels en voorschriften worden nageleefd. Het uitvoeren van vergunningverlening-, toezicht- en handhavingstaken op de door de overheid vastgestelde voorschriften draagt bij aan deze doelstelling. Door het handhavend optreden moet het aantal overtredingen, dat burgers en bedrijven begaan, verminderen.

 

De gemeente stelt zich de volgende doelen:

• In 2022 voldoet 80% van de bedrijven die in de categorie hoog risico vallen, na de eerste controle aan de geldende regels;

• In 2022 voldoet 95% van de bedrijven die in de categorie hoog risico vallen, na de eerste hercontrole aan de geldende regels.

• Kansen die zich bij de uitvoering van de VTH taken m.b.t. duurzaamheid aandienen, worden zoveel mogelijk benut. Enerzijds gaat het hier om het inzetten van de wettelijke mogelijkheden om duurzaamheidsmaatregelen af te dwingen of om aan duurzaamheidseisen te voldoen. Anderzijds om het voorlichten en het bevorderen van duurzaam handelen.

• Aardgasloos bouwen is een belangrijk gespreksonderwerp tijdens het overleg met initiatiefnemers van nieuwbouwprojecten. Bij bestuurlijke besluitvormingsstukken wordt nadrukkelijk vermeld of dit punt besproken is.

 

Doelstelling 2 : Verbeteren van de dienstverlening naar burgers en bedrijven

Nadere toelichting:

 

De gemeente levert tijdig handhaafbare vergunningen op basis van een zorgvuldige en transparante afweging van belangen. De motivering van besluiten is begrijpelijk en toegespitst op de ontvanger. Hier is aangegeven op welke wijze dit dient te worden gerealiseerd. (kernwaarden: Dienstbaar en Doorzicht)

 

Leidend principe:

Met de toenemende digitalisering van de dienstverlening willen wij het ook in het persoonlijk contact uitstekend doen. De persoonlijke contacten zijn meer en meer gericht op complexe vragen. Hierbij maken de menselijke maat, inlevingsvermogen, oplossingsgerichtheid, verantwoordelijkheidsgevoel en het geheel overzien vaak het verschil. Wij blijven ook zorgen voor een vangnet voor inwoners die moeite hebben met digitalisering en voor persoonlijk contact waar de aard van de dienstverlening hierom vraagt. Wij doen dit ook bij ingediende zienswijzen tegen een ontwerp/omgevingsvergunning. Er wordt dan eerst contact opgenomen met betrokkenen. Luisteren, informatie verstrekken en indien gewenst een persoonlijk gesprek in aanwezigheid van de aanvrager staan hierbij centraal. Wij zijn ervan overtuigd dat deze aanpak helpt bij het verkrijgen van wederzijds begrip en vroegtijdig tot aanpassing kan leiden waarmee beide partijen zich alsnog gehoord voelen in hun belangen. Indien nodig betekent dit ook: duidelijk onderbouwen en motiveren waarom iets niet kan.

 

De gemeente stelt zich op het gebied van dienstverlening de volgende doelen:

• Na ontvangst van een klacht/melding/informatieverzoek wordt uiterlijk binnen twee werkdagen contact opgenomen met de melder.

• In 2019 wordt in 100% van de gevallen bij het behandelen van elke vergunningaanvraag het zogenaamde ´casemanagement´ toegepast. Hierbij wordt een aanvraag zo compleet en integraal mogelijk afgehandeld. Elk vergunningsdossier heeft een casemanager, die ervoor zorgt dat een dossier integraal door de betrokken partijen wordt beoordeeld. De casemanager communiceert hierover met de aanvrager.

• Bij het niet starten van vergunde activiteiten, is het van belang de afgegeven vergunning in te trekken. Tijdens de looptijd van dit beleidsplan worden de 'slapende vergunningen' waarvan 3 jaar na vergunningverlening geen gebruik is gemaakt, in principe ingetrokken conform de intrekkingsregeling voor de omgevingsvergunning activiteit bouw.

• In 2022 is op 100 % van de binnen gekomen vergunningen binnen de gestelde termijn afgehandeld.

 

Doelstelling 3: Verbeteren van het naleefgedrag en de uitvoeringskwaliteit

Nadere toelichting:

De gemeente Veendam wil het naleefgedrag van burgers en bedrijven verbeteren en wil een efficiënte en transparante uitvoering van taken. (kernwaarden: Daadkracht en Dienstbaar)

 

Leidend principe:

We doen dit door de juiste handhavingsinspanningen in te zetten daar waar het nodig is en passen de juiste mix van instrumenten toe. Preventie is daarbij een leidende strategie. Dit betekent dat de gemeente op actieve wijze dient te communiceren.

 

De gemeente stelt zich de volgende doelen:

• Het verbeteren van de uitvoering van de VTH-taken die voortkomen uit de BIG-8 cyclus, onder meer door het vaststellen en implementeren van toetsing- en toezichtprotocollen en de landelijke handhavingsstrategie (LHS) in 2019.

• Het voldoen aan het kwaliteitsniveau van de verordening VTH (kwaliteitseisen en capaciteit van het personeelsbestand) die voortvloeien uit de Wet VTH.

• Iedereen moet zich veilig voelen in het recreatiegebied (Borgerswold), bij sportvoorzieningen (LSP) en in het centrumgebied. Hiervoor beschikken we over (extra) boa’s voor toezicht en zichtbare handhaving in de openbare ruimte.

• Het terugdringen van middelengebruik (alcohol en drugs) en daarmee gepaard gaande overlast

 

Doelstelling 4: Overzichtelijke financiën

De gemeente Veendam streeft ernaar de financiële middelen inzichtelijk te maken en die te koppelen aan de realisatie van de strategische doelen. (kernwaarde: Doorzicht)

 

Leidend principe:

Wij doen dit door voor iedereen inzichtelijk en begrijpelijk te maken waar het geld naartoe gaat en waar het vandaan komt.

 

De gemeente stelt zich hierbij het volgende doel:

• Afzonderlijk in kaart brengen van de VTH-doelstellingen en vertalen in de begroting.

 

BIJLAGE 2 TAAKBLADEN

Voor het uitwerken van werkzaamheden gebruiken we een format (taakblad) . In de taakbladen wordt beschreven welke concrete activiteiten we precies gaan uitvoeren, hoe we dit gaan doen en welke capaciteit hiervoor benodigd is.

 

In de taakbladen wordt een onderscheid gemaakt tussen reguliere taken en keuze taken. Keuze taken zijn werkzaamheden die extra aandacht verdienen in 2022 en waarvoor capaciteit beschikbaar wordt gesteld.

REGULIERE TAKEN VERGUNNINGVERLENING

1. Omgevingsvergunning activiteit Bouwen en Ruimtelijke Ordening

2. Omgevingsvergunning activiteit monument

3. Evenementenvergunning, Alcoholwet, APV en bijzondere wetten

 

REGULIERE TAKEN TOEZICHT

4. Toezicht Omgevingsvergunning activiteit Bouwen en Ruimtelijke Ordening

5. Toezicht Omgevingsvergunning activiteit monument

6. Toezicht Evenementen

7. Toezicht vergunning/melding op grond van de Algemeen Plaatselijke verordening

8. Toezicht Alcoholwet

9. Toezicht Parkeren

10. Klachten, meldingen en handhaving

11. Illegale bouw/reclame en gebruik

 

TAAKBLADEN KEUZE TAKEN

12. Algemene werkzaamheden

13. Wet Kinderopvang

14. Project Ondermijning

15. Corona

 

VOORBEELD Taakblad: Beschrijving van product onder bepaald domein/beleidsveld

1

Toelichting taak

Wat is de taak/activiteit?

2

Wettelijk kader

Op welke wet- en regelgeving is dit product/project gebaseerd?

3

Probleemanalyse

Welke problemen/overtredingen doen zich voor en hoe vaak komen ze voor?

Welke aandachtsveld/knelpunten zijn gesignaleerd?

4

Omvang taak

Wat is de werkvoorraad of aanbod gestuurde activiteit van deze reguliere taak uitgedrukt in aantallen?

5

Doelstelling

Wat is de specifieke (operationele) doelstelling behorende bij deze taak?

6

Indicatoren

Welke indicatoren worden geregistreerd in het systeem en welke indicatoren zijn nog wenselijk?

7

Benodigde capaciteit

Wat is de wijze van berekening van de uren om te komen tot een totaal benodigde capaciteit voor dit product?

8

Koppeling met strategisch doel

Aan welk strategische doel levert de uitvoering van deze taak een bijdrage?

 

Taakblad 1: Omgevingsvergunning activiteit Bouwen en Ruimtelijk ordening

1

Toelichting taak

Bij elke aanvraag omgevingsvergunning wordt de toets aan het bestemmingsplan, Bouwbesluit, de gemeentelijke regelgeving, Bouwverordening en de welstandstoets (voor zover van toepassing) altijd volledig uitgevoerd. Wel wordt een bepaalde mate van diepgang in de bouwtechnische toets aan het Bouwbesluit aangebracht.

2

Wettelijk kader

In art. 2.1 lid 1 onder a Wabo is aangegeven dat het verboden is om zonder omgevingsvergunning een bouwwerk te (ver)bouwen.

3

Probleemanalyse

De gemeente Veendam gaat de komende jaren investeren in de woningmarkt waardoor er meer omgevingsvergunningen met activiteit bouw worden verwacht.

4

Omvang taak

150 omgevingsvergunningen

5

Doelstelling

Voorkomen van overtredingen en voorkomen van onveilige situaties hindering en overlast

6

Indicatoren

Aantal omgevingsvergunningen bouw en RO

7

Benodigde capaciteit

150 x 21 uur per omgevingsvergunning (uren) = 3.150 uur

8

Koppeling met strategisch doel

Uitvoeringskwaliteit en Veiligheid

 

Taakblad 2: Omgevingsvergunning activiteit monument

1.

Toelichting taak

Het beoordelen van aanvragen en het al dan niet verlenen van omgevingsvergunning voor de activiteit het wijzigen van een monument. Het veranderen van een monument is vergunningplichtig.

2.

Wettelijk kader

Wabo, Erfgoedwet

3.

Probleemanalyse

De verwachting is dat de werkzaamheden voor deze taak voor dit jaar ongewijzigd blijven.

4.

Omvang taak

10 Omgevingsvergunningen activiteit wijzigen van een monument

5.

Doelstelling

Beschermen van monumenten van alle waarden van gebouwen en terreinen.

6.

Indicatoren

Aantal Omgevingsvergunningen activiteit wijzigen van een monument

7.

Benodigde capaciteit

10 x 8 uur= 80 uur

8.

Koppeling met strategisch doel

Veiligheid

 

Taakblad 3: Evenementenvergunning, Alcoholwet, APV en bijzondere wetten

1

Toelichting taak

Het beoordelen van aanvragen en het al dan niet verlenen van een evenementenvergunning.

Het beoordelen van aanvragen (inclusief onderliggende plannen) en al dan niet verlenen van een exploitatievergunning, Alcoholwetvergunning, Tapontheffing, losse terrasvergunning. Het beoordelen van meldingen en het al dan niet toestemmen.

Advisering en algemene vragen betrekking op APV /Bijz. Wetten beantwoorden. Coördinatie advies op aanvragen (infra, oov, brandveiligheid, volksgezondheid).

2

Wettelijk kader

Algemene Plaatselijke Verordening, Legesverordening, Evenementenbeleid, wet sekswerk (Prostitutiebeleid), Opiumwet (damoclesbeleid) en Softdrugsbeleid, Besluit Brandveilig gebruik basishulpverlening overige plaatsen en Alcoholwet, wet Bibob, Wet Openbare manifestaties, AWB.

3

Probleemanalyse

Het niet voldoen aan de voorschriften zoals hierboven genoemd.

4

Omvang taak

• (Tijdelijke) Standplaatsvergunning

• Marktvergunningen

• Evenementenvergunningen (cat. A: 80X, B: 20X, C: 3x)

• Alcoholwetvergunning: 18 (wisselend)

• Ontheffingen o.g.v. Alcoholwet

• Exploitatievergunningen: 12 (wisselend)

• Collectevergunningen

• Kledinginzameling

• Vuurwerkverkoopvergunning

• Aanwezigheidsvergunning speelautomaten

• Terrasvergunningen (inclusief tijdelijk terras/uitbreiding)

• Kansspelvergunning/melding

• Precariorechten/uitstallingen (te onderzoeken)

• Ontheffingen carbid schieten (11)

• Ontheffingen vreugdevuren (2)

• Kennisgeving betogingen

• Gedoogbeschikkingen coffeeshops: 2

• Inrichtingen Prostitutie: 1

• Leidinggevende bijschrijven: 12 (wisselend)

• Wijzigen aanhangsel: 5 (wisselend)

• Verkeersbrigadiers aanstellen: 3/4 (wisselend)

• APV/ Bijz. Wetten informatie verstrekken: 60

• Adviseren evenementenveiligheid, beoordelen

• Veiligheidsmaatregelen/ veiligheidsplannen

• Interne en externe overleggen

(In Corona periode zijn de aanvragen voor evenementen minder geweest.)

5

Doelstelling

• Bevorderen van de veiligheid tijdens een evenement.

• Voorkomen van overtredingen, onveilige situaties en overlast.

• Wet Bibob: beschermen van de gemeente (ondermijning)

• Inzichtelijk maken van horecagelegenheden/ coffeeshops

• Informatie verstrekkend

6

Indicatoren

• Aanvragen Alcoholwet vergunning

• Aanvragen Exploitatievergunning

• Aanvragen evenementen (incl. plannen)

• Meldingen klein evenement

• Meldingen carbid schieten

• Wijzigen leidinggevende

• Verkeersbrigadiers aanstellen

• Informatie aanvragen

7

Benodigde capaciteit

Evenement: 8 uur (480)

Klein evenement: 4 uur (160)

Evenementen algemeen: 560 uur

Meldingen: 2 uur (80)

Carbid : 2 uur (22)

Exploitatievergunning: 100 uur

Alcoholwetvergunning: 100 uur

Ontheffingen: 80 uur

Terrasvergunning: 30 uur

Intern overleg (evenementen): 100 uur

Extern overleg: 80 uur

Informatie verstrekken APV/Bijz. Wetten: 100 uur

Overige/allerlei zaken (adviseren maatregelen, beoordelen veiligheidsmaatregelen en plannen): 200 uur

Bibobtoetsing en overige werkzaamheden (o.a. in het kader van ondermijning): 280 uur

Totaal benodigde inzet Vergunningverlening/ APV/ Bijzondere wetten: 2372 uur

8

Koppeling met strategisch doel

Veiligheid

 

Taakblad 4: Toezicht omgevingsvergunning activiteit Bouwen en Ruimtelijke ordening

Toelichting taak

Het houden van toezicht op werken waarvoor een omgevingsvergunning activiteit bouwen is verleend. Het gaat hier om bouwvergunningen die variëren van de aanbouw bij een woning tot het bouwen van grote voor publiek toegankelijke gebouwen en woningbouwprojecten. Ook woningen in het kader van particulier opdrachtgeverschap vallen onder deze taak.

Na bestudering van de omgevingsvergunning activiteit bouwen, inclusief de daarin opgenomen voorwaarden, voert de bouwinspecteur controles ter plaatse uit. Belangrijke controlemomenten zijn de constructieve onderdelen (funderingstechnieken, wapening keuren, staalwerk, vloerconstructies) bij onder andere nieuwbouw projecten.

Bij strijdigheden met de omgevingsvergunning activiteit bouw voert de bouwinspecteur overleg met de vergunninghouder/bouwkundig aannemer. De bouwinspecteur kan zich daarbij laten adviseren door de constructeur, de brandveiligheidsadviseur en/of jurist. Als de strijdigheden niet worden opgeheven of gelegaliseerd, wordt overgegaan tot handhaving.

Wettelijk kader

Wabo, Woningwet, Bouwbesluit, Welstandsnota, Wet op de ruimtelijke ordening, Erfgoedwet, Activiteitenbesluit, Wet Basisadministratie Adressen en Gebouwen.

Probleemanalyse

Naast het reguliere werk dat de toezichthouders en handhavers uitvoeren bij nieuwbouw(projecten) en verbouw doen zich binnen onze gemeente diverse overtredingen voor op het gebied van bouwen die een hoge prioriteit hebben. De meest risicovolle overtredingen zijn:

1. Het handelen zonder of in strijd met een omgevingsvergunning activiteit bouw voor kamerverhuur/logies;

2. Het in gebruik hebben van een gebouw in strijd met de brandveiligheidsvoorschriften Bouwbesluit 2012 (zorginstellingen);

3. Het handelen zonder of in strijd met Woningwet (vervuilde woningen).

4. Het bouwen en/of in gebruik hebben van een gebouw in strijd met de constructieve maatregelen.

De bovenstaande meest risicovolle overtredingen worden in aparte taakbladen beschreven.

Omvang taak

 

Voor 2022 verwachten wij circa 111 vergunningen te behandelen waarbij minimaal een controle per vergunning volgt.

Raming toezicht voor 2022:

Kleine bouwwerken: Bouwwerken waarbij een laag risico op letsel of schade aanwezig is, voornamelijk objecten in de bebouwde omgeving bij een hoofdgebouw uitgevoerd. Gemiddeld 6 – 9 uur per object, toezicht diverse controle momenten tijdens uitvoering.

Middelgroot: Bouwwerken waarbij een risico op letsel of schade aanwezig is, deze objecten zijn identiek als bij de kleine bouwwerken in de bebouwde omgeving maar ontstijgen v.w.b. de complexiteit de term kleine bouwwerken als toezicht uitgevoerd moet worden zijn we hier gemiddeld 7- 12 uur pp., toezicht diverse controlemomenten tijdens de uitvoering.

Groot: Bouwwerken waarbij een groot risico op letsel of schade aanwezig is, we spreken hier alleen over hoofdgebouwen bijv. appartementencomplexen. Bereikbaar vanaf straatniveau. (parkeren in het buitengebied / straat) Toezicht diverse controlemomenten tijdens de uitvoering gemiddeld 12-23 uur pp.. Onder deze term zouden ook kantoorgebouwen kunnen vallen.

Zeer groot: Bouwwerken waarbij een groot risico op letsel of schade aanwezig is, we spreken hier alleen over hoofdgebouwen bijv. appartementencomplexen met een onderkeldering (parkeervoorzieningen onder het complex). We spreken hier alleen over hoofdgebouwen bijv. appartementencomplex. Toezicht diverse controlemomenten tijdens de uitvoering is gemiddeld 12-30 uur pp.

Omdat er gedurende de bouwperiode bij de grote en zeer grote bouwwerken in koppels gewerkt wordt, vier-ogen principe , worden deze toezichtsuren per persoon (pp.) aangegeven.

Handhaving op deze laatste twee criteria bouwwerken wordt bijna niet uitgevoerd omdat er tijdens de toezichtmomenten kritisch tot zeer kritisch gecontroleerd wordt. Tijdens deze momenten krijgt de uitvoerende partij de gelegenheid om het werk in overeenstemming uit te voeren met de afgegeven vergunning en de constructieve of andere eisen.

Doelstelling

Het beperken van overlast en het bevorderen van veiligheid voor de gebruikers.

Indicatoren

• Aantal omgevingsvergunningen

• Aantal afgehandelde handhavingszaken

• Aantal handhavingsverzoeken

• Aantal illegale bouwwerken

• Aantal opgelegde bestuurlijke herstelacties

• Aantal bezwaarzaken

Benodigde capaciteit

Het is een aanbod gestuurde activiteit.

Raming toezicht voor 2022: Gemiddeld aantal objecten x gemiddeld aantal toezichtsuren (pp.)

1) Wijzigen gebruik: 4 vergunningen x 2 uur = 8 toezichtsuren

2) Reclame / dakraam / schutting / carport / schuur: 22 vergunningen x 2 uur = 44 toezichtsuren

3) Uitbreiding of verbouw van een woning: 24 vergunningen x 8 uur = 192 toezichtsuren

4) Landbouwbedrijfsgebouwen en Industriegebouwen (1 of 2 verdiepingen) 14 vergunningen x 8 uur = 112 toezichtsuren

5) Nieuwbouw woning: 27 vergunningen x 12 uur = 324 toezichtsuren

6) Uitbreiding of verbouw gevolgklasse CC2: woongebouw, kantoorgebouw, openbare gebouwen en Industriegebouwen (3 of meer verdiepingen) 8 vergunningen x 20 uur = 160 toezichtsuren

7) Nieuwbouw gevolgklasse CC2: woongebouw, kantoorgebouw, openbare gebouwen en Industriegebouwen (3 of meer verdiepingen)

12 vergunningen x 36 uur x 2 = 864 toezichtsuren

Raming toezicht voor 2022 Totaal: 1704 toezichtsuren

Koppeling met strategisch doel

Veiligheid

 

Taakblad 5: Toezicht omgevingsvergunning activiteit monument

1.

Toelichting taak

Toezicht houden op de uitvoering van omgevingsvergunning voor de activiteit wijzigen van een monument. Bij afwijkingen wordt handhavend opgetreden.

2.

Wettelijk kader

Bouwbesluit 2012, Wabo, Erfgoedwet, Welstandsnota

3.

Probleemanalyse

Niet conform vergunning. Aan op of bij een monument is het probleem. Er is onvoldoende inzicht in de stand van zaken van met betrekking momenten. Dit jaar wordt dit inzichtelijk gemaakt middels een nulmeting. De wens van de provincie is om het beeld omtrent monumenten te actualiseren. Het is belangrijk om te weten hoeveel inzet hierop gepleegd dient te worden. Met name op het gebied van onderhoud van de bestaande monumenten.

4.

Omvang taak

10 omgevingsvergunningaanvragen activiteit wijziging monument.

5.

Doelstelling

Het behoud van de gaafheid van een monument. Het zonder vergunning veranderen of het doen van toevoegingen aan een monument is daarom strikt geregeld.

6.

Indicatoren

Aantal inspecties op omgevingsaanvragen activiteit wijziging monument.

7.

Benodigde capaciteit

10 x 16 uur = 160 toezichtsuren

8.

Koppeling met strategisch doel

Uitvoeringskwaliteit

 

Taakblad 6: Toezicht Evenementen

1

Toelichting taak

Toezicht op evenementen richt zich op:

• Vooroverleg Evenementen

• Handhavingstoets Evenementen vergunning

• Controle vergunning groot evenement

• Evaluatie groot evenement

• Controle vergunning belastend evenement

• Coördinatie en voorlichting evenementen

 

2

Wettelijk kader

APV, Landelijk kader evenementenveiligheid, gemeentelijk evenementenbeleid.

3

Probleemanalyse

De grootste risico’s worden gevormd door:

• Handelen zonder vergunning;

• Afwijking van zaal of terreininrichting;

• Te weinig beveiliging;

• Onvoldoende management op

publieksstromen/crowdmanagement/crowdcontrol

• Verkeerscongestie, verkeersonveilige situaties, voor gemotoriseerd verkeer, fietsers, voetgangers

• Gebruik brandbaar materiaal;

• Blusapparatuur;

• Geluidshinder

• Onvoldoende of geblokkeerde nooduitgangen;

• Ongekeurde attracties;

• Ontbreken veiligheidsplan met uitwerking scenario’s;

4.

Omvang taak

Toezicht op evenementen richt zich op:

• Vooroverleg Evenementen

• Handhavingstoets Evenementen vergunning

• Controle vergunning evenement

• Schouw getroffen veiligheidsmaatregelen en inrichting terrein

• Evaluatie groot evenement

• Controle vergunning belastend evenement

• Coördinatie en voorlichting evenementen

• Ontheffingen carbidschieten

• Ontheffingen brandplaatsen/vreugdevuren

• Toezicht vervoer brandbare materialen: (tussen 31 december vanaf 15.00 uur en 1 januari 12.00 uur)

5

Doelstelling

Veilig verloop evenementen

6

Indicatoren

• Aantal incidenten

• Schade/letsel (in aantal/€)

7

Benodigde capaciteit

840 uur Toezicht wordt altijd uitgevoerd door 2 toezichthouders.

8

Koppeling met strategisch doel

Dienstverlening en veiligheid

 

Taakblad 7: Toezicht vergunning/melding op grond van de Algemeen Plaatselijke verordening

1

Toelichting taak

Algemeen Toezicht op vergunningverlening APV richt zich op de onderstaande categorieën:

• Aanleggen of veranderen van een weg of uitweg

• Toezicht zwerfvuil/afvaldumping

• Voertuigen /materiaal in openbare ruimte

• Hondenoverlast

• Maken van handelsreclame

• Tijdelijke reclameborden

• Opslaan roerende goederen

• Illegaal vellen van een houtopstand/herplantplicht (kap)

• Controle meldingen

• Standplaatsvergunningen

• Wet op de kansspelen

• Wet sekswerk

• Lachgas (Opiumwet)

2

Wettelijk kader

Bouwbesluit 2012 (m.n. constr. Voorschriften); APV

3

Probleemanalyse

Er is een signaalfunctie van belang om illegale situaties zoveel mogelijk te voorkomen. Herstel naar de oude situatie is immers niet mogelijk. Om de kwaliteit van de leefomgeving, met name in het buitengebied, op peil te houden wordt preventief gecontroleerd op illegale afvaldumpingen en andere illegale handelingen. Melding van asbestdumping vereist altijd onmiddellijk optreden.

4

Omvang taak

Handhaven op bedrijven of particulieren die materiaal in de openbare ruimte (bijvoorbeeld de berm plaatsen). Structureel extra toezicht APV (en locatiegericht: bij ontmoetingsplekken en hangplekken jongeren, in het centrumgebied, in recreatiegebied en bij sportvoorzieningen)

5

Doelstelling

Voorkomen van overtredingen en voorkomen van onveilige situaties hinder en overlast.

6

Indicatoren

• Aantal controles op APV Wabo gerelateerde vergunningen

• Aantal controles op Overige APV verleende ontheffingen

• Aantal verleende evenementvergunningen onderverdeeld per categorie.

7

Benodigde capaciteit

1400 uren

8

Koppeling met strategisch doel

Veiligheid, Uitvoeringskwaliteit en Dienstverlening

 

Taakblad 8: Toezicht Alcoholwet

1

Toelichting taak

Toezicht op horeca inrichtingen houdt voornamelijk in dat gecontroleerd wordt op actualiteit van de vergunning en de eisen die aan de vergunninghouder worden gesteld alsmede de eisen die aan de inrichting worden gesteld.

2

Wettelijk kader

APV, Alcoholwet, Horeca convenant,

3

Probleemanalyse

De grootste risico’s worden gevormd door:

• Handelen zonder vergunning;

• Afwijking van zaal of terreininrichting;

• Verkeerde inrichtingen terrassen;

• Toezicht precariorechten

• Verkeerscongestie, verkeersonveilige situaties, voor gemotoriseerd verkeer, fietsers, voetgangers

• Gebruik brandbaar materiaal;

• Blusapparatuur;

• Geluidshinder;

• Onvoldoende of geblokkeerde nooduitgangen;

• Ongekeurde attracties;

• Ontbreken veiligheidsplan met uitwerking scenario’s.

4

Omvang taak

Het horeca inrichtingen bestand is als gevolg van de herindeling sterk vergroot. Om zicht te krijgen en te houden op de omvang van deze sector worden de bestaande inrichtingenbestanden gekoppeld en geactualiseerd. Harmonisering van vergunningen is de komende jaren aan de orde.

Toezicht op horeca inrichtingen richt zich onder meer op:

• Vergunningen en ontheffingen ;

• Niet naleving schenk- en sluitingstijden;

• Geluidsoverlast veroorzaken;

• Alcoholverstrekking aan jongeren;

• Omgeving wordt niet schoongehouden;

5

Doelstelling

Uitvoeren kwaliteitsscan Alcoholwet

6

Indicatoren

Aantal controles op horeca-inrichtingen

7

Benodigde capaciteit

560 uur

8

Koppeling met strategisch doel

Veiligheid

 

Taakblad 9: Toezicht Parkeren

1

Toelichting taak

Parkeertoezicht

2

Wettelijk kader

Wegenverkeerswet, APV

3

Probleemanalyse

.• Lang parkeren in het centrum

• Onvoldoende parkeerplaatsen voor winkelend publiek

• Materiaal/voertuigen/aanhangers op parkeerplaatsen

4

Omvang taak

• Uitvoeren controles ontheffingen en parkeerschijf

• Waarschuwen

• Verbaliseren

• Monitoren

5

Doelstelling

De blauwe zone (parkeergebied) in het centrum van Veendam is ingevoerd. Het doel van de blauwe zone is de leefbaarheid van het centrum te verbeteren en lang parkeren in het centrum te voorkomen. Naar aanleiding van een evaluatie hierop is een projectgroep gestart om te onderzoeken welke verbeteringen doorgevoerd kunnen worden. Vervolgens is gewerkt aan een collegevoorstel. In dat collegevoorstel zijn een aantal veranderingen voorgesteld, waarmee de gemeente Veendam tegemoet wil komen aan reacties uit de evaluatie van 2018. De grootste veranderingen zijn:

• Beleidsregels, waar gedetailleerd in staat wie wel en wie geen recht heeft op een ontheffing. Hierop kan de gemeente Veendam dan ook terugvallen, als iemand het niet eens is met een afwijzing.

• Een passensysteem, waarmee de kaartjes voor parkeerontheffingen komen te vervallen.

Het doel van deze veranderingen is eenduidig beleid creëren voor het verlenen van parkeerontheffingen voor de Blauwe zone. Daarnaast leiden de verbeterpunten uit dit nieuwe beleid tot soepelere verlening van parkeerontheffingen, waardoor de aanvrager en verlener van de parkeerontheffing tijd bespaard wordt.

Het college is akkoord gegaan met de veranderingen en de nieuwe beleidsregels en het passensysteem zijn in werking gegaan. Sinds die tijd is het drukker dan normaal, doordat inwoners en bedrijven vragen hebben. De verwachting is dat in de komende maanden de vragen wegebben en er weer regelmaat komt in de tijd die de administratie besteedt aan de blauwe zone. De insteek is om de verwerking van de definitieve en tijdelijke parkeerontheffingen blauwe zone volledig bij het Klantencontactcentrum (KCC) te beleggen. Dit kan echter pas als de (aan)vragen weer stabiel zijn.

6

Indicatoren

Aantal controles per jaar

7

Benodigde capaciteit

560 uur

8

Koppeling met strategisch doel

Dienstverlening en veiligheid

 

Taakblad 10: Klachten, Meldingen en Handhaving

1

Toelichting taak

Deze taak betreft:

• Behandeling van meldingen, klachten en Verzoeken om toezicht en handhaving.

• Illegale bouw/gebruik.

• Bestuurlijke handhavingstrajecten (Dwangsom en Bestuursdwang).

• Coördinatie handhaving ODG en VRG.

2

Wettelijk kader

Wabo, Woningwet, Bouwverordening, Bouwbesluit 2012, Wet ruimtelijke ordening (Wro), Welstandsnota, Monumentenwet, Erfgoedwet, Wet Milieubeheer en Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen.

3

Probleemanalyse

Behandeling van meldingen, klachten en verzoeken om toezicht en handhaving.

Uit de praktijk blijkt dat een substantieel deel van de handhavingscapaciteit in beslag genomen wordt door de behandeling van deze werkzaamheden. Deze werkzaamhedenvloeien voort uit conflicten tussen buren onderling, maar ook door overige algemene vormen van overlast. Meldingen, klachten of handhavingsverzoeken worden altijd opgepakt. Bij een handhavingsverzoek moet het bestuursorgaan binnen een bepaalde termijn een besluit nemen.

Bestuurlijke handhavingstrajecten (Dwangsom en Bestuursdwang).

Deze taak betreft het bestuursrechtelijk handhaven van geconstateerde overtredingen en het vervolg van handhavingsverzoeken. Tevens wordt geadviseerd bij bezwaar en beroepsprocedures.

Coördinatie handhaving ODG en VRG.

Samenwerking is belangrijk. De gemeente is de verbinding en aanspreekpunt met de overtreder als er tot handhaving wordt overgegaan.

4

Omvang taak

Behandeling van meldingen, klachten en Verzoeken om toezicht en handhaving.

Het toezicht wordt uitgevoerd naar aanleidingen van klachten, meldingen, en handhavingsverzoeken en eigen constateringen over (vermeend) illegale bouw of illegaal gebruik. Het toezicht en de handhaving vinden risico gestuurd plaats. Klachten en meldingen met een gemiddelde of hoge prioriteit worden in behandeling genomen, waarbij een controle ter plaatse plaatsvindt om de situatie in beeld te brengen. Indien uit het toezicht blijkt dat sprake is van een overtreding dan volgt er een legalisatieonderzoek. Indien legalisatie niet mogelijk is, wordt handhavend opgetreden. Het toezicht vindt aanbod gestuurd plaats.

Bestuurlijke handhavingstrajecten (Dwangsom en Bestuursdwang)

Handhavingsprocedures kosten veel tijd. Het is belangrijk om de procedures zorgvuldig en geheel uit te voeren, zodat de gemeente serieus wordt genomen wanneer er handhaving moet worden ingezet.

Coördinatie handhaving ODG en VRG.

Deze taak betreft het coördineren van bestuursrechtelijke handhaven van overtredingen geconstateerd door de Omgevingsdienst Groningen en de Veiligheidsregio Groningen.

5

Doelstelling

Behandeling van meldingen, klachten en verzoeken om toezicht en handhaving.

- Behandelen van alle klachten, meldingen en handhavingsverzoeken met als doel herstel van de overtreding.

- Op alle handhavingsverzoeken wordt tijdig besloten.

de geconstateerde overtredingen zijn in 80% van de gevallen na hercontrole opgeheven.

Bestuurlijke handhavingstrajecten (Dwangsom en Bestuursdwang).

- Herstel van de overtreding.

- Gemeente vertegenwoordigen bij commissie bezwaar en beroep en rechtbank.

Coördinatie handhaving ODG en VRG.

- Bevoegd gezag houdt regie op handhavingsprocedures.

6

Indicatoren

Aantal meldingen, klachten en handhavingsverzoeken

• Aantal controles en hercontroles

Aantal geconstateerde overtredingen (ook bouwstop)

• Aantal bestuurlijke handhavingstrajecten (Dwangsom en Bestuursdwang)

• Aantal bezwaarzaken

• Aantal beroepszaken

• Aantal bestuurlijke handhavingstrajecten door ODG en VRG.

7

Benodigde capaciteit

Behandeling van meldingen, klachten en Verzoeken om toezicht en handhaving.

We zien een toename van klachten en handhavingsverzoeken. Klachten, meldingen en handhavingsverzoeken kosten veel tijd.

Verwachting is dat de producten gemiddeld 2 uur tot 72 uur kost. Dit is afhankelijk of er bestuurlijke handhaving wordt toegepast.

Raming voor 2022 op basis van werklijsten/mails en zaaksysteem.

(Aantal x gemiddeld aantal uren )= 100x 10 uur = 1000 uur.

Bestuurlijke handhavingstrajecten (Dwangsom en Bestuursdwang).

We zien een toename van procedures die gestart worden naar aanleiding van een handhavingstraject

Op basis van laatste 2 jaar gemiddeld per jaar = 720 uur

Coördinatie handhaving ODG en VRG.

Geschatte raming voor 2022 = 108 uur

Raming voor 2022 Totaal: 1828 uren

8

Koppeling met strategisch doel

Dienstverlening

 

Taakblad 11: Illegale bouw en gebruik

1

Toelichting taak

Deze taak betreft:

• Illegale bouw/gebruik.

2

Wettelijk kader

Wabo, Woningwet, Bouwverordening, Bouwbesluit 2012, Wet ruimtelijke ordening (Wro), Welstandsnota, Monumentenwet, Erfgoedwet, Wet Milieubeheer.

3

Probleemanalyse

Illegale bouw en gebruik.

Vergunning vrije bouw: Voor deze gebouwen is geen vergunning of meldingsplicht. Ze moeten echter wél voldoen aan technische eisen in o.a. het Bouwbesluit en het bestemmingsplan. De gemeente is ook verplicht hierop toe te zien. Knelpunt hierbij is dat niet bekend is waar vergunningvrij wordt gebouwd (opsporing nodig). Helaas is het toezicht op deze taken beperkt i.v.m. capaciteit tekort.

4

Omvang taak

Illegale bouw en gebruik.

Op voorhand is geen uitspraak te doen over de exacte omvang voor wat betreft illegale bouw en gebruik.

5

Doelstelling

Illegale bouw en gebruik.

Herstel van de overtreding.

6

Indicatoren

Aantal illegale bouwwerken en strijdig gebruik (bestemmingsplan)

7

Benodigde capaciteit

Illegale bouw en gebruik.

Geschatte raming voor 2022 = 1650 uur

8

Koppeling met strategisch doel

Dienstverlening

 

Taakbladen KEUZE TAKEN

Taakblad 12: Algemene werkzaamheden

1

Toelichting taak

Naast de Wabo-gerelateerde toezichtstaken én de toezichtstaken op het gebied van APV/Bijzondere wetten, Alcoholwet en parkeren worden ook andere taken uitgevoerd.

• Gemeentelijke Kolom

• Calamiteiten VTH

• Opleiding/cursus

• Bijdrage beleidsontwikkeling

• Omgevingswet

2

Wettelijk kader

Wabo, BOR, MOR, Woningwet, Bouwverordening, Bouwbesluit 2012, Wet ruimtelijke ordening (Wro), Welstandsnota, Erfgoedwet, Wet Milieubeheer, gemeentewet, Wet op de veiligheidsregio, Alcoholwet.

3

Probleemanalyse

Gemeentelijke Kolom:

De gemeente Veendam vormt samen met alle overige Groningse gemeenten de zgn. Veiligheidsregio Groningen. Een van de taakvelden van de Regio is de Rampenbestrijding en Crisisbeheersing. De gemeenten samen vormen de Gemeentelijke Kolom en is daarmee partner van het samenwerkingsverband met Politie, Brandweer, Ghor, Waterschappen, Ministerie van Defensie et cetera.

Calamiteiten VTH:

Bij een calamiteit (brand, instortingsgevaar, asbest) is de prioriteit hoog en moet er direct ingegrepen worden.

Opleiding en Cursus:

Om de werkzaamheden binnen het taakveld VTH te kunnen uitvoeren moeten ze voldoende deskundig (vakbekwaam) zijn.

Bijdrage Beleidsontwikkeling:

Wet en regelgeving veranderd continu. De gemeente heeft de wettelijke taak om haar beleid op orde te hebben.

Omgevingswet:

De organisatie bereidt zicht voor op de nieuwe omgevingswet

4

Omvang taak

Gemeentelijke Kolom:

Het opleiden, trainen en oefenen van de gemeentelijke medewerkers die bij het bestrijden van een ramp of crisis een bepaalde taak hebben.

Calamiteiten VTH:

De toezichthouder verrichten werkzaamheden ten behoeve van het oplossing van calamiteiten (Brand, instortgevaar, asbest). Waar nodig in overleg met het bestuur.

Opleiding en Cursus:

Vakbekwaam blijven binnen het taakveld VTH door het volgen van opleiding en cursussen.

Bijdrage beleidsontwikkeling:

Medewerkers van Toezicht en Handhaving dragen frequent hun bijdrage aan het optimaliseren van het gemeentelijk beleid.

Omgevingswet:

Hiervoor is een aparte projectorganisatie opgericht.

5

Doelstelling

Gemeentelijke Kolom:

Inbreng van specifieke expertise als lokale omgevingsdeskundige bij calamiteiten en de nazorg daarvan.

Calamiteiten:

Oplossen van calamiteiten anders dan de gemeentelijke kolom (brand, instortingsgevaar, asbest).

Opleiding en Cursus:

De medewerkers van Toezicht en Handhaving voldoen aan de kwaliteitscriteria, zijn deskundigen en voeren hun werkzaamheden met een vastgestelde continuïteit uit.

Bijdrage beleidsontwikkeling:

Het gemeentelijk beleid is op orde.

Omgevingswet:

De omgevingswet is succesvol geïmplementeerd.

6

Indicatoren

Aantal cursussen van de gemeentelijke kolom.

Aantal calamiteiten.

Opleidingsbehoefte medewerker.

Verandering van wet en regelgeving/jurisprudentie.

7

Benodigde capaciteit

Gemeentelijke kolom:

4 dagdelen per jaar bijscholing: 6 x 4 uur = 24 uur

Calamiteiten:

Op basis van laatste 3 jaar gemiddeld per jaar = 177 uur

Opleiding/Cursus:

Cursus vakbekwaamheid: 2 medewerkers x 20 uur = 40 uur

Bijdrage Beleidsontwikkeling:

Jaarlijks bijdrage 2 medewerkers x 36 uur = 72 uur

 

Omgevingswet:

Programma Omgevingswet gemiddeld 70 uur per week is 3500 uur op jaarbasis verdeeld over 7 medewerkers

Raming voor 2020 Totaal: 3805 uren

8

Koppeling met strategisch doel

Dienstverlening

 

Taakblad 13: Wet Kinderopvang

1

Toelichting taak

De gemeente is verantwoordelijk voor het in behandeling nemen van aanvragen voor exploitatie en voor wijzigingen. Namens de gemeente is de GGD toezichthouder. Hierover vindt afstemming plaats. Constateert de GGD tekortkomingen, dan is het aan de gemeente om over te gaan tot handhaving.

2

Wettelijk kader

Wet Kinderopvang

3

Probleemanalyse

Problemen op dit moment:

Door omstandigheden zijn deze werkzaamheden de afgelopen jaren niet goed belegd geweest. De landelijke systemen LRK en GIR Handhaven zijn niet altijd goed bijgehouden. Met name handhaving is niet opgepakt. In februari 2022 liggen er bijvoorbeeld nog 13 rapporten met handhavingsadvies. (Alleen bekeken over het laatste half jaar).

 

Op dit moment zijn er 39 voorzieningen voor gastouderopvang, 19 kinderdagverblijven, 12 voorzieningen voor buitenschoolse opvang en 3 gastouderbureaus.

Hoe vaak mutaties zich voordoen is vooraf lastig in te schatten. Wel worden elk jaar iedere voorziening door de GGD geïnspecteerd. Doordat er in de afgelopen jaren weinig mogelijkheden voor handhaving waren, zijn er steeds meer rapporten met een handhavingsadvies (zoals gezegd liggen er nu 13 over de periode van de afgelopen 6 maanden).

Daarnaast moet elke nieuwe voorziening zowel voor als na registratie worden geïnspecteerd.

Het LRK en het GIR moeten altijd actueel worden gehouden. Aanvragen en wijzigingen moeten binnen de wettelijke termijnen worden afgehandeld. Dit gaat grotendeels goed.

4

Omvang taak

Op dit moment zijn er 39 voorzieningen voor gastouderopvang, 19 kinderdagverblijven, 12 voorzieningen voor buitenschoolse opvang en 3 gastouderbureaus.

5

Doelstelling

Doelstelling: het up-to-date hebben en houden van de systemen LRK en GIR en het zorgen dat de kwaliteit van de voorzieningen in orde is (d.w.z. dat zij aan alle wettelijke eisen voldoen en dat er dus niet gehandhaafd hoeft te worden).

6

Indicatoren

In ons zaaksysteem worden aanvragen en rapporten geregistreerd. Hierbij wordt geen uitsplitsing gemaakt naar het soort aanvraag (nieuw of wijziging) en bij de rapporten wordt ook niet uitgesplitst naar wel/geen handhavingsadvies. Dat zou voor nu wel handig zijn, maar in de toekomst hopelijk overbodig.

7

Benodigde capaciteit

1260 uur

8

Koppeling met strategisch doel

Veiligheid, Dienstverlening en uitvoeringskwaliteit

 

Taakblad 14: Ondermijning

1

Toelichting taak

.• Toezicht op ondermijnende criminaliteit en integriteit:

• Weerbaar maken van bestuur en organisatie

• Signaleren en voorkomen polarisatie en radicalisering

• Signaleren en voorkomen mensenhandel en uitbuiting

• Bibob-toetsing

• Controle exploitatievergunningen

• Controle coffeeshops

• Knooppunten en infrastructuur

• Informatieveiligheid

2

Wettelijk kader

• Integraal Veiligheidsbeleid

• Aanpak Ondermijning

• Wet Bibob-Beleidsregels Bibob

• Wet op de kansspelen

• Wet sekswerk, prostitutiebeleid

• Opiumwet, Softdrugsbeleid gemeente Veendam

• Integriteitsprotocol bestuur en organisatie

3

Probleemanalyse

• Beleidsregels Bibob zijn niet actueel

• Bibob-toetsing is niet structureel geborgd

• Er is geen Bibob-coördinator aangewezen

• Aanpak ondermijnende criminaliteit

• Terugdringen en voorkomen witwassen

4

Omvang taak

Advies en evaluatie kwaliteit vergunningverlening en horeca (o.b.v. weerbaarheidsscan en

• Inrichten en uitvoeren integrale handhaving (Integraal handhavingsteam)

• Actualisatie beleid

• Bibob-toetsing

• Training bestuur en organisatie

5

Doelstelling

• Creëren bewustwording en verhogen weerbaarheid

• Voorkomen en terugdringen ondermijnende activiteiten en criminaliteit;

• Inventariseren en analyseren netwerken;

• Versterken weerbaarheid overheid

6

Indicatoren

• Aantal Bibob-toetsingen

• Aantal MMA-meldingen (Meld Misdaad Anoniem)

• Aantal casussen

7

Benodigde capaciteit

Voor het opstellen van het plan van aanpak is 70 uur gereserveerd. In het plan van aanpak worden de uren voor de acties verwoord

8

Koppeling met strategisch doel

Veiligheid

 

Taakblad 15: Corona

1

Toelichting taak

Het helpen interpreteren van de vragen van de maatregelen en eerste en tweedelijns adviseren op het al dan niet handhaven ervan.

2

Wettelijk kader

De tijdelijke wet maatregelen COVID 19 en de tijdelijke regeling COVID -19 gebaseerd op de wet publieke gezondheid.

3

Probleemanalyse

De regeling is niet altijd helder geformuleerd en de vragen zijn zeer divers en verdient maatwerk. In de afgelopen jaren zijn er veel vragen geweest over (sport)evenementen, horeca en winkels en de controle toezichtbewijzen. De naleving van de maatregelen van de regels over de verplichte sluitingstijd, weigering van QR code. Vragen over het aantal mensen bij uitvaarten. Door de vele wijzigingen van de coronaregels zijn er veel vragen gekomen. Afhankelijk van de persconferentie.

De werkzaamheden krijgen ook in 2022 een hoge prioriteit.

4

Omvang taak

Het is lastig om op voorhand aan te geven wat de werkvoorraad gaat zijn omdat niet is in te schatten hoe het virus zich gaat ontwikkelen en wat de reactie van de overheid hierop gaat zijn. Indien er een persconferentie heeft plaatsgevonden dan is er gemiddeld.

5

Doelstelling

Goede uitvoering geven aan het landelijke corona beleid om zo de gezondheid te bevorderen.

6

Indicatoren

Tijdelijk fenomeen, geen afzonderlijke registratie vindt hierop plaats op dit moment.

7

Benodigde capaciteit

400 uur op basis van 10 persconferenties

8

Koppeling met strategisch doel

Gezondheid

 

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Veendam op 26-07-2022

Locosecretaris

De heer G. Klok

Burgemeester

De heer B. Link