Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Olst-Wijhe

Beleidsregels eenmalige energietoeslag 2022 gemeente Olst-Wijhe versie 2

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOlst-Wijhe
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels eenmalige energietoeslag 2022 gemeente Olst-Wijhe versie 2
CiteertitelBeleidsregels Eenmalige energietoeslag 2022 Gemeente Olst-Wijhe versie 2
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervalt op 31 december 2022.

Deze regeling vervangt de Beleidsregels eenmalige energietoeslag 2022.

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 35 van de Participatiewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-08-2022nieuwe regeling

07-06-2022

gmb-2022-375117

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels eenmalige energietoeslag 2022 gemeente Olst-Wijhe versie 2

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Olst-Wijhe gelet op:

 

  • -

    titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    artikel 35 van de Participatiewet;

overwegende dat:

 

  • -

    het college het wenselijk vindt om aan te geven in welke situaties en onder welke voorwaarden huishoudens in aanmerking kunnen komen voor een eenmalige energietoeslag 2022;

  • -

    het daarom wenselijk is om voor dit doel beleidsregels vast te stellen aanvullend op de Beleidsregels armoedebestrijding gemeente Olst-Wijhe.

besluit vast te stellen de Beleidsregels eenmalige energietoeslag 2022 gemeente Olst-Wijhe versie 2.

Artikel 1: Begripsbepalingen

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: Participatiewet;

  • b.

    college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Olst-Wijhe;

  • c.

    inkomen: totaal van het inkomen zoals bedoeld in de Beleidsregels armoedebestrijding gemeente Olst-Wijhe artikel 2.9.1;

  • d.

    peildatum: de datum van de aanvraag;

  • e.

    referteperiode: de maand voorafgaand aan de peildatum.

Artikel 2: Doelgroep eenmalige energietoeslag 2022

  • 1.

    De eenmalige energietoeslag 2022 van maximaal € 900,- is bedoeld voor een huishouden met een laag inkomen en wordt ambtshalve of op aanvraag als bijzondere bijstand verleend.

  • 2.

    De aanvrager bewoont een zelfstandige woning of woonwagen en is hiervan eigenaar, mede-eigenaar of hoofdhuurder.

  • 3.

    Voor de toepassing van deze regeling wordt het vermogen niet in aanmerking genomen.

  • 4.

    Een huishouden (alleenstaande of gezin) heeft een laag inkomen als gedurende de referteperiode het in aanmerking te nemen inkomen niet hoger is dan 120% van de toepasselijke bijstandsnorm.

    • a.

      Als het inkomen wel hoger is dan de toepasselijke bijstandsnorm wordt het verschil tussen het feitelijke inkomen en 120% van de bijstandsnorm (het meerinkomen) vermenigvuldigd met 6 (gezien de aanvraagperiode 6 maanden is, 1 mei t/m 31 oktober). Als het totale meerinkomen beneden € 900,- blijft, wordt het verschil hiertussen toegekend als eenmalige energietoeslag.

       

      Voorbeeld:

       

      Feitelijke inkomen

      € 1.900,-

      Bijstandsnorm 120%

      € 1.850,- -

      Verschil

      € 50,-

      € 50,- x 6 maanden = € 300,-. De toegekende eenmalige energietoeslag is dan: € 900,- - € 300,- = € 600,-.

  • 5.

    Tot een huishouden wordt niet gerekend de persoon die op de peildatum:

    • a.

      in een inrichting verblijft als bedoeld in artikel 1 aanhef en onderdeel f van de wet;

    • b.

      jonger is dan 21 jaar;

    • c.

      is ingeschreven in de basisregistratie personen als ingezetene met enkel een briefadres.

Artikel 3: Ambtshalve toekenning

  • 1.

    Huishoudens die tot 1 mei 2022 voldeden aan de doelgroepomschrijving van artikel 2, met uitzondering van artikel 2.4 a, en:

    • a.

      algemene bijstand of een uitkering ontvingen op grond van de IOAW, IOAZ of Bbz hebben de eenmalige energietoeslag 2022 ambtshalve ontvangen uiterlijk op voor 30 april 2022.

    • b.

      in 2022 een toekenning hebben ontvangen in het kader van de Reductieregeling en er geen kinderen tot het huishouden behoren hebben de eenmalige energietoeslag 2022 ambtshalve ontvangen uiterlijk op 31 mei 2022.

  • 2.

    De ambtshalve toekenning heeft ook betrekking op huishoudens die algemene bijstand ontvangen van de Sociale Verzekeringsbank op grond van artikel 47a van de wet. De SVB heeft hiertoe gegevens verstrekt aan de gemeente.

  • 3.

    Huishoudens die in de periode tot 1 juni 2022 een aanvraag hebben gedaan die is, of zou worden afgewezen onder de beleidsregels eenmalige energietoeslag 2022 (versie 1), maar wel een toekenning van een deel van € 900,- zouden krijgen onder de beleidsregels eenmalige energietoeslag 2022 versie 2 (artikel 2.4 a), ontvangen deze eenmalige energietoeslag 2022 ambtshalve uiterlijk op 30 juni 2022. Zij hoeven hiervoor geen nieuwe aanvraag te doen.

Artikel 4: Aanvraag

  • 1.

    Huishoudens die niet in aanmerking komen voor een ambtshalve toekenning van de energietoeslag 2022 kunnen sinds 1 mei 2022 een aanvraag indienen door gebruik te maken van het geldende aanvraagformulier.

  • 2.

    De aanvraag voor de tegemoetkoming wordt digitaal ingediend via de gemeentelijke website www.olst-wijhe.nl. Inwoners die niet zelfstandig een digitale aanvraag kunnen indienen, kunnen gebruik maken van het inloopspreekuur financiële tegemoetkomingen.

  • 3.

    Een aanvraag voor de eenmalige energietoeslag 2022 kan worden ingediend tot en met 31 oktober 2022.

Artikel 5: Hardheidsclausule

  • 1.

    Als de aanvrager niet in aanmerking komt voor een eenmalige energietoeslag kan het college, gelet op alle omstandigheden, in het individuele geval beoordelen of de aanvrager in afwijking van de beleidsregels alsnog in aanmerking komt voor een eenmalige energietoeslag, indien dringende redenen hiertoe noodzaken.

Artikel 6: Inwerkingtreding en duur beleidsregels

  • 1.

    Deze beleidsregels treden in werking met ingang van 1 juni 2022.

  • 2.

    Deze beleidsregels vervallen op 31 december 2022.

  • 3.

    De beleidsregels eenmalige energietoeslag 2022 vervallen per 1 juni 2022.

Artikel 7: Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels Eenmalige energietoeslag 2022 Gemeente Olst-Wijhe versie 2.

Aldus vastgesteld op 7 juni 2022.

Het college van burgemeester en wethouders,

Toelichting

De Beleidsregels Eenmalige energietoeslag 2022 versie 2 staan niet op zichzelf, maar is gebaseerd op artikel 35 van de Participatiewet. Dit betekent dat wie niet aan de voorwaarden van de wet voldoet, bijvoorbeeld omdat die persoon op de peildatum geen rechthebbende is of omdat een uitsluitingsgrond geldt, geen aanspraak kan maken op de energietoeslag. Soms kan dat een hardheid inhouden. Daar voorziet artikel 5 in.

 

In artikel 2 wordt de doelgroep nader omschreven. Met vermogen wordt geen rekening gehouden. Voor het begrip ‘inkomen’ en ‘referteperiode’ is aansluiting gezocht bij het beleid dat daarvoor al in de gemeente geldt in de eigen Beleidsregels armoedebestrijding gemeente Olst-Wijhe. Daar voorziet artikel 1 in.

 

Een ambtshalve toekenning is mogelijk als vaststaat dat de persoon op de peildatum recht heeft. Dit kan worden aangenomen bij huishoudens die algemene bijstand ontvangen of een uitkering IOAW, IOAZ of Bbz. Daar kan de gemeente andere groepen aan toevoegen, bijvoorbeeld personen die een bijdrage op grond van gemeentelijke minimaregeling ontvangen. Of dat mogelijk is zal afhangen van de vraag of de aanwezige gegevens voldoende zijn om vast te stellen dat zij op voorhand ook zullen voldoen aan de doelgroepomschrijving van artikel 2 en andere voorwaarden uit de Participatiewet.

 

Er zijn situaties denkbaar waarbij de aanvrager op de peildatum weliswaar niet voldeed aan de voorwaarden voor de energietoeslag, maar de (enige) uitsluitingsgrond slechts van korte duur was. De gemeente kan overwegen om in dergelijke situaties een toets op hardheid van de voorgenomen afwijzing uit te voeren (zie artikel 5) en hier zo nodig ook beleidsuitgangspunten voor te formuleren. De hardheidsclausule artikel 16 van de Participatiewet voorziet hier niet in.