Organisatie | Roermond |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Terrassenbeleid 2014 |
Citeertitel | Terrassenbeleid 2014 |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-07-2013 | nieuwe regeling | 15-06-2013 Gemeentepagina, 09-07-2013 |
De terrassen in de openbare ruimte nemen in het stadsbeeld van Roermond een belangrijke plaats in. Aangezien terrassen beeldbepalende elementen zijn in onder andere de historische binnenstad, het beschermde dorpsgezicht Asselt, de kern van het stadsdeel Swalmen en de bebouwde kom van respectievelijk Boukoul, Asenray, Maasniel, Leeuwen, Herten, Ool en Merum, is aandacht voor de kwaliteit van terrassen een van de uitgangspunten van de voorliggende notitie. Daarnaast dienen andere vormen van gebruik van de openbare ruimte mogelijk te blijven.
Om een zeker kwaliteitsniveau van de openbare ruimte en het leefklimaat te garanderen worden in deze notitie kaders gesteld waarbinnen de horecaondernemers een terras in de openbare ruimte kunnen uitbaten. Met dit terrassenbeleid zet het gemeentebestuur zich in voor de bovenregionale toeristisch recreatieve functie van de stad.
Deze notitie zal worden gebruikt als toetsingskader voor de terrasvergunningaanvragen op grond van Algemene plaatselijke verordening (hierna: Apv).
Een terras ter plaatse van een gedeelte van de weg dat voor verkeer in gebruik kan worden genomen, bijvoorbeeld tijdens evenementen. Het dynamisch terras is gescheiden van het gevelterras door een ongehinderde doorgang.
Voor de gebiedsindeling van terrassen wordt aangesloten bij de gebiedsindeling (kernwinkelgebied, overig gedeelte van de binnenstad, overige locaties) in de tarieventabel behorende bij de verordening precariobelasting.
Een terras voor de gevel van een pand met een horeca-aanduidingen en, afhankelijk van de ter plaatse beschikbare ruimte, voor een overwegend gesloten geveldeel van een belendend pand met detailhandelsaanduiding. Gevelterrassen kunnen in afzondering zijn gelegen (solitair) of aaneengesloten c.q. nagenoeg aaneengesloten met een visuele samenhang (ensembles).
De voor het publiek toegankelijke, besloten ruimte waarin bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was logies wordt verstrekt of dranken worden geschonken of rookwaren of spijzen voor directe consumptie worden bereid of verstrekt. Onder een horecabedrijf wordt in ieder geval verstaan: een hotel, restaurant, pension, café, cafetaria, snackbar, discotheek, buurthuis of clubhuis. Onder horecabedrijf wordt tevens verstaan een bij dit bedrijf behorend terras en andere aanhorigheden.
Het gedeelte van de weg of het trottoir, zoals een rijloper en loopstrook, waarvan de voetgangers, mindervaliden en/of hulpverleningsdiensten gebruik moeten kunnen maken zonder te worden gehinderd door fysieke hindernissen.
Een van de bebouwing vrijstaand terras op een plein, gelegen in de nabijheid van een aan het plein gelegen pand met een horeca-aanduiding, niet zijnde een gevelterras, dat gedurende de periode van 15 februari tot 15 november aanwezig mag zijn. De uiterlijke verschijningsvorm kan aaneengesloten of nagenoeg aaneengesloten zijn met een visuele samenhang (ensembles).
Verhard oppervlak binnen een verblijfsgebied of van een weg dat kan worden bereden door hulpverleningsdiensten.
In een straatbeeldplan is de kwaliteit van de beoogde terrassen in het straatgevelbeeld, dat wordt gevormd door de architectuur van de panden, vastgelegd. Het plan bevat een beschrijving van de gewenste terrasinrichtingen c.q. additionele uitstallingen en/ of reclame-uitingen, waarvan de plaatsing géén afbreuk doet aan instandhouding van het straatgevelbeeld.
Het ontwerp, dat aan de basis van het straatbeeldplan ligt, moet geïnspireerd, evenwichtig zijn én een samenhangend geheel vormen. Daarbij is het van groot belang dat die samenhang ook in de uitwerking en detaillering wordt vastgehouden.
Een buiten de besloten ruimte van de inrichting liggend deel van het horecabedrijf waar sta- of zitgelegenheid kan worden geboden en waar tegen vergoeding dranken kunnen worden geschonken of spijzen voor directe consumptie kunnen worden bereid of verstrekt.
Een wegneembare en verplaatsbare afscheiding in de vorm van schermen, schotten, bloem-/ plantenbakken.
Een aanvraag om terrasvergunning wordt beoordeeld op de volgende aspecten:
Pleinterrassen zijn met vergunning uitsluitend toegestaan voorzover het ter plaatse geldende bestemmingsplan deze toelaat.
De afmetingen en het aantal m² in gebruik te nemen terras zijn vastgelegd in de terrasvergunning. De horecaondernemer is zelf verantwoordelijk voor het handhaven van de terrasgrenzen, ook tijdens gebruik door klanten.
De inrichting van terrassen moet aan een aantal eisen voldoen.
Gestreefd wordt om per straat en per plein (aaneengesloten of nagenoeg aaneengesloten terrassen) een visuele samenhang c.q. uniformiteit in het meubilair te bewerkstelligen. Bij dergelijke ensembles dient derhalve door alle betrokken ondernemers (in overleg met de gemeente) een straatbeeldplan te worden opgesteld. In een dergelijk plan moet de onderlinge samenhang in de uitstraling van de terrassen naar voren komen, alsmede de wijze waarop de ondernemers zich individueel kunnen onderscheiden (bijvoorbeeld door een nuancering in het kleurenpallet).
Het dynamische terras moet te allen tijde geschikt zijn voor verkeer. Dit betekent dat in deze bestrating geen uitstekende vaste punten mogen worden aangebracht en de inrichting van deze verkeersstrook, zoals deze er ligt, intact moet blijven. Alle objecten moeten op de eerste aanzegging verwijderbaar zijn zonder wijziging van en schade aan de bestrating.
Voorts gelden de overige voorschriften met betrekking tot de inrichting van het gevelterras.
op het Stationsplein is toegestaan, mits deze is opgebouwd uit losse (niet permanent met de grond verbonden), doorzichtige delen van maximaal 1,50 meter hoog en wordt geplaatst binnen het vergunde terrasoppervlak. Reclame-uitingen mogen tot maximaal 10% van het gehele ondoorzichtige gedeelte van de terrasafscheiding worden aangebracht.
Voorzieningen voor de plaatsing c.q. verankering van terrasafscheidingen en parasols in de bestrating mogen alleen worden getroffen in overleg met de afdeling Beheer Openbare Ruimte.
Bij verankering van parasols op het Munsterplein, beneden 30 cm van het maaiveld is tevens een vergunning vereist vanwege de archeologische waardering van het Munsterplein.
Voorschriften en beperkingen verbonden aan een vergunning
Aan elke terrasvergunning kan de burgemeester op grond van de Apv voorschriften en beperkingen verbinden. De volgende voorschriften zullen in beginsel aan iedere vergunning worden verbonden.
Vergunninghouder draagt zorg voor de vermelding van het terras op de geldende Drank- en horecavergunning en exploitatievergunning. Indien nodig doet vergunninghouder een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en horecawet en dient vergunninghouder een aanvraag gewijzigde exploitatievergunning in.
Bij een terras dat direct grenst aan een pand mag verlichting dan wel verwarming aan de gevel worden aangebracht, indien dit past bij het betreffende pand in die omgeving. Voor dergelijke voorzieningen aan gevels van monumenten of panden in het beschermde stads- en dorpsgezicht is een vergunning vereist. Slingerverlichting is níet toegestaan.
Parasols dienen een semi-permanent karakter te hebben; dienen zich binnen de vergunde terrasoppervlakte te bevinden; moeten als afzonderlijke elementen herkenbaar en inklapbaar zijn; zijn vervaardigd van tentdoek of gelijkwaardig materiaal; alleen op de volant mogen reclames van beperkte afmeting worden toegepast. De reclame mag alleen betrekking hebben op producten die in het horecabedrijf worden verkocht of de naam en het logo van het horecabedrijf vermelden.
Zonwering mag slechts worden aangebracht aan de gevel van het pand, boven een gevelterras in de vorm van een uitvalscherm met eventueel een smalle volant, mits dit past bij het pand en de omgeving. Het is niet toegestaan om zijflappen aan een zonwering te bevestigen. Voor dergelijke voorzieningen aan gevels van monumenten of panden in het beschermde stads- en dorpsgezicht is een vergunning vereist.
Vergunninghouder is ermee bekend dat in geval de gemeente aan kabelaars op en in het desbetreffende perceel een zakelijk recht van opstal voor kabels / leidingen heeft verleend of kabelaars dit recht op grond van de wet toekomt, vergunninghouder eveneens aan de kwalitatieve verplichting is gebonden, zoals hierna omschreven:
Gemeld opstalrecht houdt in het leggen, in eigendom hebben, houden en onderhouden, inspecteren, verwijderen of vervangen van kabels/ leidingen. De kabelaar en door hem aan te wijzen derden hebben daartoe met de nodige vervoermiddelen, materialen en werktuigen, zulks op voor de eigenaar minst bezwaarlijke wijze, toegang tot een ter plaatse van de kabel/ leiding bepaalde veiligheidsstrook. De eigenaar dient dit van het opstalrecht afhankelijke toegangsrecht als een kwalitatieve verplichting te dulden, welke verplichting zal overgaan op al degenen die het desbetreffende perceel zullen verkrijgen, hetzij onder algemene titel, hetzij onder bijzondere titel.
Indien aan één of meer van de gestelde voorschriften niet wordt voldaan kan de vergunning worden ingetrokken.
Afhankelijk van de omstandigheden ter plaatse kunnen aanvullende voorschriften worden gesteld ter voorkoming van overlast voor de gebruikers van het in de nabijheid gelegen onroerend goed.
Deze aanvullende voorschriften kunnen onder meer betrekking hebben op:
Een aanvraag om terrasvergunning wordt in mandaat, ambtelijk afgehandeld. Indien een aanvraag wordt ingediend, die qua locatie, oppervlakte of inrichting afwijkt van het bepaalde in deze beleidsregels kan advies worden gevraagd onder andere aan de stedenbouwkundige en verkeerskundige van de gemeente alsmede aan de politie en brandweer.
Overeenkomstig de legesverordening zijn voor het verkrijgen van een terrasvergunning leges verschuldigd. Naast de legeskosten is, indien een terras is gesitueerd op openbare gemeentegrond, overeenkomstig de precarioverordening een bedrag aan precario verschuldigd. De van toepassing zijnde bedragen worden jaarlijks, eventueel aangepast, door de gemeenteraad vastgesteld.
Inwerkingtreding en overgangsbepaling
Een bestaand gevestigd horecabedrijf met een geldige terrasvergunning op het moment van inwerkingtreding van deze beleidsregels heeft het recht op voortzetting van de exploitatie van dat terras voor de duur van de geldigheid van de vergunning.
Vanaf het moment dat dit nieuwe beleid is vastgesteld en volgens de daartoe geldende regels is gepubliceerd en in werking is getreden, zijn deze nieuwe regels van toepassing voor aanvragen voor nieuwe terrasvergunningen of verlengingen van bestaande en/of wijzigingen van (aflopende) terrasvergunningen.