Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Terneuzen

Gemeente Terneuzen - Mandaatregeling taken sociaal domein aan-z

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTerneuzen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingGemeente Terneuzen - Mandaatregeling taken sociaal domein aan-z
Citeertitel
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet
  2. afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-10-2022nieuwe regeling

12-07-2022

gmb-2022-374292

Tekst van de regeling

Intitulé

Gemeente Terneuzen - Mandaatregeling taken sociaal domein aan-z

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Terneuzen, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

 

overwegende, dat het wenselijk is ter bevordering van de dienstverlening alsmede de efficiency van de samenwerking tussen aan-z en de gemeente, ten aanzien van bepaalde bevoegdheden mandaat en machtiging te verlenen aan de directeur van de Benelux Groepering Territoriale Samenwerking aan-z;

 

gelet op:

de Gemeentewet

afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht

Artikel 6 van de statuten van de Benelux Groepering Territoriale Samenwerking aan-z

 

 

besluiten vast te stellen de:

 

 

Mandaatregeling taken sociaal domein aan-z

 

 

Versie 19 juli 2022

 

 

 

Artikel 1: Definities

  • a.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Terneuzen.

  • b.

    Directeur: de directeur van de Benelux Groepering Territoriale Samenwerking (BGTS) aan-z.

  • c.

    Gemandateerde: de functionaris die namens het college de bevoegdheid uitoefent.

  • d.

    Mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen.

  • e.

    Machtiging: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan handelingen te verrichten, die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

  • f.

    Register: het register van mandaten wat integraal deel uitmaakt van deze regeling.

 

Artikel 2: Reikwijdte regeling

Voor de toepassing van deze regeling en de daarop berustende bepalingen worden met mandaat gelijk gesteld de verlening van machtiging.

 

Artikel 3: Mandaat

  • 1.

    Het college verleent aan de directeur mandaat voor de bevoegdheden genoemd in het register. De directeur wordt in deze mandaatregeling verder genoemd als gemandateerde.

  • 2.

    De bevoegdheid om een besluit te nemen op een aanvraag omvat elk op die aanvraag te nemen besluit, waaronder begrepen: buiten behandeling laten, verlenen, verlenen onder voorwaarden, vaststellen en weigeren. Van deze bevoegdheid is uitgezonderd de bevoegdheid tot beslissen op bezwaarschriften (artikel 6:4, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht).

  • 3.

    De in mandaat verleende bevoegdheid wordt uitgeoefend conform de aanwijzingen in deze regeling en in het register.

  • 4.

    Tot het mandaat behoren mede het afdoen en voeren van correspondentie ter zake van de gemandateerde bevoegdheden, alsmede het treffen van voorbereidings- en uitvoeringshandelingen.

  •  

Artikel 4: Instructies voor de gemandateerde

  • 1.

    De gemandateerde treedt, voorafgaand aan het uitoefenen van het mandaat, via een advies aan de ambtelijke organisatie in contact met het college indien:

    • a.

      het om onderwerpen of beslissingen gaat, waarvoor weliswaar beleidslijnen zijn vastgesteld, doch welke vanwege omstandigheden van bijzondere aard, afwijken van normale gevallen en als zodanig niet als routinebeslissingen kunnen worden gekwalificeerd;

    • b.

      het uitgaven betreft die niet passen binnen de begroting van de BGTS aan-z of het daarvoor ter beschikking gestelde budget;

    • c.

      deze vooraf de financiële impact niet, of niet voldoende, kan overzien;

    • d.

      de wens daartoe door of namens het college kenbaar is gemaakt;

    • e.

      het correspondentie betreft die is gericht aan de gemeenteraad;

    • f.

      het correspondentie betreft waarvan ondertekening door het college uit een oogpunt van representatie van de gemeente gewenst is;

    • g.

      hij voornemens is om af te wijken van het uitgangspunt ‘goedkoopst passende oplossing’;

  • 2.

    Bij de uitoefening van een mandaat wordt het daaromtrent gestelde bij of krachtens wettelijke regelingen, besluiten, verordeningen, circulaires, aanwijzingen, richtlijnen, beleidsregels van het Rijk en het college betrokken, dan wel, indien dat in een van de genoemde regels is bepaald, in acht genomen, conform de algemene en specifieke instructies en financiële afspraken die gelden op grond van de regeling voor de uitoefening van de betreffende taak.

 

Artikel 5: Rapportage- en informatieplicht

  • 1.

    De gemandateerde draagt zorg voor periodieke verslaglegging van de door hem in mandaat genomen besluiten via de reguliere planningscyclus en control cyclus, een en ander in overleg met het college. Hiervoor worden in afstemming werkafspraken opgesteld.

  • 2.

    De gemandateerde aan wie krachtens dit besluit mandaat is verleend, heeft een voorafgaande informatieplicht en een signaleringsplicht tegenover het college indien de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid voor het college, gelet op de inhoud van het besluit, de geadresseerde of de politieke gevoelens in de gemeenteraad of de samenleving naar verwachting politieke en maatschappelijke gevolgen zal hebben of indien een besluit tot consequentie kan hebben dat de gemeente aansprakelijk wordt gesteld of anderszins in rechte wordt aangesproken. In die gevallen, bedoeld in de vorige volzin, verschaft de gemandateerde de benodigde informatie en voert overleg met het college alvorens de in mandaat gegeven bevoegdheden uit te oefenen.

  • 3.

    De gemandateerde informeert het college indien zich na beslissing in mandaat nieuwe feiten voordoen of bekend worden als gevolg waarvan het besluit heroverweging verdient of aan het besluit alsnog bestuurlijke, politieke of andere zwaarwegende aspecten verbonden raken.

  • 4.

    Het college treedt bij voorgenomen nieuw beleid of beleidswijzigingen tijdig in overleg met de gemandateerde over uitvoeringsaspecten wanneer dat beleid raakt aan de taken en bevoegdheden die de stichting uitvoert.

 

Artikel 6: Ondertekening

  • 1.

    In geval van uitoefening van bevoegdheden namens het college of namens de burgemeester worden uitgaande stukken uit naam van het desbetreffende bestuursorgaan opgesteld.

  • 2.

    De gemandateerde tekent de uitgaande stukken van het college als volgt:

  • Met vriendelijke groet,

    namens het college van burgemeester en wethouders,

    gevolgd door de functienaam van de (onder)gemandateerde en zijn naam en handtekening.

  • 3.

    De gemandateerde tekent de uitgaande stukken van de burgemeester als volgt:

  • Met vriendelijke groet, namens de burgemeester, gevolgd door de functienaam van de (onder)gemandateerde en zijn naam en handtekening.

 

Artikel 7: Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 2.

    Het mandaatbesluit Jeugd van 19 april 2022 en het mandaatbesluit Wmo van 22 februari 2022 worden per 1 oktober ingetrokken.

 

Burgemeester en Wethouders van Terneuzen,

gemeentesecretaris,

burgemeester,

 

J.G. (Jan) Princen

H.J.A. (Erik) van Merrienboer

 

 

 

Register behorend bij Mandaatregeling taken sociaal domein aan-z

 

Jeugdwet, Verordening sociaal domein gemeente Terneuzen 2022:

Omschrijving bevoegdheid

Juridische basis

Verzoek tot Onderzoek (VTO) indienen

Jeugdwet, art. 2.4

Notificaties ontvangen en versturen inzake Jeugdbescherming

Jeugdwet, art. 3.5 en art. 4.1.8

Notificaties ontvangen en versturen inzake Jeugdreclassering

Jeugdwet, art. 4.1.8

Afhandelen zorgmeldingen politie

Jeugdwet, art 1.1

Beschikking in het kader van de Jeugdwet (oa verstrekken van een verleningsbeschikking / machtiging)

Jeugdwet, art. 2.3, lid 1 en BW art. 1.265b

 

Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, Verordening sociaal domein gemeente Terneuzen 2022, de Nadere regels maatschappelijke ondersteuning gemeente Terneuzen 2022, allen hieronder geldend tot een maximum van € 25.000:

Omschrijving

Juridische basis

Besluit m.b.t. verlening van woningaanpassingen

art. 2.3.1 Wmo 2015 en art. 5.3.1 Verordening sociaal domein gemeente Terneuzen 2022 en art. 3.5 Nadere regels maatschappelijke ondersteuning gemeente Terneuzen 2022

Besluit om aanvraag niet in behandeling te nemen

art. 4:5 Awb

Het verlenen van hulpmiddelen, het verlenen van vervoersvoorzieningen en het verlenen van Huishoudelijke Hulp, Begeleiding, Kortdurend Verblijf dan wel het vaststellen en verlenen van pgb’s

art. 2.3.1 Wmo 2015 en art. 6.1 Verordening sociaal domein gemeente Terneuzen 2022 en art. 4.1 van de Nadere regels maatschappelijke ondersteuning gemeente Terneuzen 2022

Besluit tot het verlenen van een financiële tegemoetkoming in de verhuis- en herinrichtingskosten

art. 2.3.1 Wmo 2015, art. 6.3 Verordening sociaal domein gemeente Terneuzen en art. 3.5 Nadere regels maatschappelijke ondersteuning gemeente Terneuzen 2022

Het verlenen van voorzieningen beschermd wonen

art. 2.3.1 Wmo 2015 en art. 5.3.4 Verordening sociaal domein gemeente Terneuzen 2022

De bevoegdheid om een eerder genomen besluit te herzien en een eerder genomen besluit in te trekken

 

art. 2.3.10 Wmo 2015 en

art. 7.4.1 Verordening sociaal domein gemeente Terneuzen 2022

Besluit met betrekking tot terugvordering

art. 2.4. Wmo 2015 en art. 7.4.2 Verordening sociaal domein gemeente Terneuzen 2022

 

Overige regelgeving

Omschrijving

Juridische basis

Besluiten inzake aanvragen

Gehandicaptenparkeerkaart

art. 49 lid 1 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer