Organisatie | Valkenswaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Leerlingenvervoer gemeente Valkenswaard |
Citeertitel | Beleidsregels Leerlingenvervoer Valkenswaard 2019 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | onderwijs |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-08-2022 | nieuwe regeling | 13-11-2018 |
Het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Valkenswaard
gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht, gelet op de artikelen 4 van de Wet op het primair onderwijs, de Wet op de expertisecentra en de Wet op het voortgezet onderwijs, en gelet op het gestelde in de Verordening leerlingenvervoer Gemeente Valkenswaard 2014:
Overwegende dat het wenselijk is regels te stellen ten aanzien van de bekostiging van vervoersvoorzieningen voor leerlingen;
Overwegende dat deze beleidsregels zijn opgesteld om aanvragen voor leerlingenvervoer op een eenduidige manier te kunnen beoordelen.
De verantwoordelijkheid voor het gedrag van de leerling gedurende het verblijf van de leerling in het door de gemeente bekostigde vervoer berust bij de ouders/verzorgers.
Het college kan een leerling aan wie een vervoersvoorziening in de vorm van aangepast vervoer is verstrekt, tijdelijk of voor de rest van het schooljaar de toegang tot dit vervoer ontzeggen, als bij herhaling is gebleken dat de leerling door verwijtbaar gedrag of anderszins de orde in de bus verstoort of de veiligheid van bus en inzittenden in gevaar brengt.
Hierbij worden de volgende stappen ondernomen:
Na de melding van een klacht door de vervoerder bij de gemeente wordt een onderzoek opgestart. In het kader van dat onderzoek spreekt de medewerker van de gemeente met vervoerder, chauffeur, ouders/verzorgers en/of school. Indien nodig kan medisch advies worden ingewonnen. Als na het onderzoek blijkt dat sprake is van verwijtbaar gedrag van de leerling, dan volgt een eerste waarschuwingsbrief aan de ouders/verzorgers van de leerling.
Bij een volgende klacht binnen 6 maanden na verzending van de eerste waarschuwingsbrief als bedoeld onder 2 kan een schorsing van het leerlingenvervoer per direct volgen, voor een periode van één volle schoolweek. Ouders/verzorgers houden altijd de verantwoordelijkheid voor het schoolbezoek van hun kinderen, dus ook in geval van schorsing uit het leerlingenvervoer.
Bij een volgende klacht binnen 6 maanden na verzending van de schorsingsbrief als bedoeld onder 3 volgt met een derde brief totale uitsluiting van het vervoer tot het einde van het schooljaar met een minimum van drie maanden exclusief schoolvakanties. Schorsing aan het einde van het schooljaar loopt dus door in het nieuwe schooljaar. Om na de schorsing opnieuw van het leerlingenvervoer gebruik te kunnen maken is een nieuwe aanvraag nodig. Ouders/verzorgers houden altijd de verantwoordelijkheid voor het schoolbezoek van hun kinderen, dus ook in geval van schorsing uit het leerlingenvervoer.
Klachten van ouders over het gedrag van de chauffeur in de taxi worden in beginsel niet door de gemeente in behandeling genomen. Het is aan ouders om dit met de vervoerder te bespreken, indien nodig via de reguliere klachtenprocedure van de vervoerder. Komen ouders en vervoerder er samen niet uit, dan kan de gemeente een bemiddelingsgesprek organiseren en verbeterafspraken maken.
Klachten van ouders over de kwaliteit van de diensten van de vervoerder dienen eerst met de vervoerder besproken te worden, indien nodig via de reguliere klachtenprocedure van de vervoerder. Wanneer dit onvoldoende verbetering oplevert, kan de gemeente een bemiddelingsgesprek organiseren en verbeterafspraken maken.
Klachten van ouders over de kwaliteit van de diensten van de gemeente worden afgehandeld conform de gemeentelijke klachtenprocedure zoals beschreven in de “Verordening Gezamenlijke klachtenregeling gemeenten Cranendonck, Heeze-Leende, Valkenswaard en de Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking A2-gemeenten”. Een klachtenformulier is te vinden op de website van de gemeente.
3) Vervoer naar andere adressen dan school-/huisadres
Leerlingenvervoer vindt plaats van het verblijfadres van de leerling naar het adres van de school en vice versa. In dat geval is er één vertrekadres en één schooladres. Er zijn uitzonderingen mogelijk:
Co-ouderschap: indien er sprake is van twee hoofdverblijven, moeten beide ouders afzonderlijk, voor de dagen dat het kind doordeweeks bij hen verblijft, een aanvraag indienen bij de gemeente waar hij of zij woonachtig is. Het doet niet ter zake waar de leerling is ingeschreven. Het gaat om de feitelijke verblijfplaats van de leerling.
4) Vervoer buiten reguliere schooltijd
Leerlingenvervoer vindt plaats in aansluiting op het begin en einde van de schooldag, zoals aangegeven in de schoolgids. Alleen wanneer de leerplichtige leerling door een structurele handicap slechts een deel van het onderwijsprogramma kan volgen, kan in een voorkomend geval tijdens de schooltijd vervoerd worden.
5) Opvragen medische verklaring
Wanneer bij de aanvraag wordt aangegeven dat een leerling gebruik moet maken van aangepast vervoer op grond van een handicap, moet ter onderbouwing een medische verklaring worden meegestuurd. Deze verklaring wordt afgegeven door een onafhankelijk (medisch) specialist. Als hieraan kosten verbonden zijn, worden deze gedragen door de gemeente.