Organisatie | Hellevoetsluis |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Tijdelijke subsidieregeling Landschap en Toerisme regiodeal Zuid-Hollandse Delta Hellevoetsluis |
Citeertitel | Tijdelijke subsidieregeling Landschap en Toerisme Regiodeal Zuid-Hollandse Delta Hellevoetsluis |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervalt wanneer de Regiodeal eindigt.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-08-2022 | nieuwe regeling | 09-12-2021 |
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
Kleine Bestuurstafel: de wethouders van de Gemeenten die bestuurlijk portefeuillehouder zijn van onder meer het programma Landschap en Toerisme en de door de Gemeenten op grond van artikel 4 van de Samenwerkingsovereenkomst ‘Samenwerking Zuid-Hollandse Delta’ gezamenlijk aangewezen burgemeester. De Kleine Bestuurstafel adviseert burgemeester en wethouders van de gemeente Hellevoetsluis over welke projecten en welke businesscases ten aanzien van het programma Landschap en Toerisme in aanmerking komen voor subsidie op grond van deze regeling. De Kleine Bestuurstafel fungeert als adviseur in de zin van artikel 3:5 van de Awb;
Doel van deze regeling is het stimuleren van projecten die de brede welvaart en het toekomstperspectief van bewoners en bedrijven binnen de Regio bevorderen door een bijdrage te leveren aan het programma Landschap en Toerisme zoals omschreven in het Plan van aanpak Programmalijn Landschap en Toerisme.
Voor de projecten die in aanmerking komen voor Subsidie worden vier tranches open gesteld. Per tranche wordt een bedrag van € 75.000,-- ter beschikking gesteld, welk bedrag geldt als subsidiedeelplafond. Indien niet alle beschikbare financiële middelen van een tranche zijn verdeeld, wordt dit restant toegevoegd aan de financiële middelen voor de daaropvolgende tranche.
De Kleine Bestuurstafel adviseert burgemeester en wethouders over de aanvraag met in acht name van artikel 9 van deze regeling en adviseert over de hoogte van de toe te kennen subsidie.
De aanvraag wordt beoordeeld aan de hand van onderstaande criteria. De beoordeling leidt tot toekenning van een aantal punten aan de hand van de criteria:
Burgemeester en wethouders beslissen op een aanvraag met inachtneming van het bepaalde in artikel 9 en het advies van de Kleine Bestuurstafel.
De wijze van bevoorschotting, inclusief het moment waarop de betalingen zullen plaatsvinden wordt in de verleningsbeschikking bepaald.
Subsidieverlening kan, behalve op grond van artikel 4:25, 4:35 van de Awb en artikel 8 van de ASV, worden geweigerd als:
Artikel 15 Aanvraag tot vaststelling
De aanvraag tot vaststelling van de subsidie wordt uiterlijk vier weken na afronding van de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend, ingediend.
In aanvulling op het bepaalde in artikel 16, 17 en 18 van de ASV bevat de aanvraag tot vaststelling van de subsidie:
Bijlage 1 Plan van aanpak Regio Deal Zuid-Hollandse Delta
Uitwerking van thema Landschap & Toerisme
Ambitie en doelen Regio Deal Zuid-Hollandse Delta
Met het sluiten van de Regio Deal Zuid-Hollandse Delta bundelen de eilanden Hoeksche Waard, Voorne-Putten en Goeree-Overflakkee niet alleen hun krachten, maar tonen zij zich uiterst ambitieus. De Zuid-Hollandse Delta wil namelijk uitgroeien tot koploper op het gebied van Agrifood, Landschap en Toerisme, Duurzaamheid en Innovatie.
Met een breed investeringspakket willen de gemeenten Brielle, Goeree-Overflakkee, Hellevoetsluis, Hoeksche Waard, Nissewaard en Westvoorne de economische structuur en het woon- en leefklimaat van de Zuid-Hollandse Delta verbeteren om duurzaam te kunnen blijven groeien. Vanuit deze brede welvaartsontwikkeling wil de Zuid-Hollandse Delta bekend worden in Nederland als regio waar ruimte is voor innovatieve oplossingen, nieuwe ontwikkelingen en vitale bedrijvigheid.
De voorwaarden om deze ambities te bereiken zijn:
De vitaliteit van de Zuid-Hollandse Delta wordt versterkt door een intensieve samenwerking tussen ondernemers, overheid en onderwijs op deze thema’s. We zetten hiervoor in op verschillende fronten. We schalen op waar we al goed in zijn als regio, zijn daardoor efficiënter en leren sneller dan wanneer het ‘ieder voor zich’ is. We investeren met een samenhangend pakket van maatregelen, waarbij economische groei telkens op een innovatieve wijze wordt verbonden met duurzaamheid, vitaliteit en leefbaarheid. Dus bevorderen van toerisme, maar tegelijk ook inzetten op versterking van de ecologische waarden in kwetsbare natuur. Behoud van werkgelegenheid en bedrijvigheid, maar wel met transitie naar duurzame mobiliteit. Daarin zit ook de balans en de samenhang in het pakket. Op die manier blijft onze regio vitaal. De Regio Deal is een eerste grote impuls in het bereiken van onze ambitie een samenhangend maatregelenpakket (multi-aanpak).
De regio heeft om deze ambitie te behalen concrete doelen opgesteld die bereikt worden binnen de programmalijnen ‘Duurzaamheid’, ‘Agrifood’, ‘Landschap en Toerisme’, ‘Onderwijs en Arbeidsmarkt’ en ‘Organisatie’:
In dit plan van aanpak staan onze ambitie en doelen voor de programmalijn Landschap en Toerisme, de te nemen maatregelen om deze doelen te bereiken, welke partners betrokken zijn en aan welke planning wordt gevolgd.
Ambitie en doelen thema Landschap en Toerisme
De Regio werkte de afgelopen jaren succesvol aan een beter bereikbaar en leefbaar gebied en aan de doorontwikkeling van het toeristisch aanbod. De Voordelta en het Haringvliet zijn belangrijk met het oog op de natuur- en beleving in de Delta. Door de gunstige ligging ten opzichte van de wereldstad Rotterdam en een eigen toeristisch profiel kan de Voordelta zich onderscheiden ten opzichte van de rest van de deltaeilanden. Om de unieke ligging en natuur in en rond de Haringvlietdelta ook in de toekomst te benutten en versterken wordt een aantal maatregelen ontwikkeld die het landschap en toerisme een impuls geven. Daarnaast richt deze pijler zich op de herstructurering van vakantieparken en jachthavens om ondermijning tegen te gaan.
In 2030 wil de regio dat de omgeving van het Haringvliet en de Voordelta een natuur-, beleef- en recreatiegebied wordt waarin natuur, recreatie en toerisme elkaar versterken.
Om dit te bereiken wordt in de programmalijn Landschap en Toerisme ingezet op drie pijlers met daarbinnen concreet uitgewerkte businesscases:
Afbeelding 1: De regio deal met haar programmalijnen, verdeeld in drie businesscases met daaronder projecten
De businesscases zijn voor de ondertekening van de Regio Deal tussen het Rijk en de gemeenten in de Delta al op hoofdlijnen uitgewerkt. Vanuit een programmatische aanpak worden deze businesscases vertaald naar concrete werkpakketten en projecten.
De regie voor de programma-aansturing ligt bij de gemeenten (in casu is recreatieschap VoornePutten penvoerder voor de programmalijn Landschap en toerisme) en de uitwerking en uitvoering vinden plaats in samenwerking tussen gemeenten, andere overheden, het bedrijfsleven, ketenpartners en kennis- en onderzoeksorganisaties.
Omdat er per businesscase sprake is van verschillende ambities en doelen (en dus belangen) vindt de afstemming plaats in aparte projectgroepen. Het (ambtelijk) programmateam Landschap & Toerisme bewaakt de integraliteit en legt in de uitvoering slimme verbindingen tussen inhoud, proces en middelen.
De financiële paragraaf van het uitvoeringsprogramma is als volgt opgebouwd:
De impact van de Regio Deal Zuid-Hollandse Delta komt op de volgende wijzen tot uiting:
De partners in de Delta weten elkaar te vinden voor gezamenlijke ambities en opgaven: de publiek-private samenwerking in de regio wordt aangejaagd. Bedrijfsleven, overheden en kennis- en onderwijsorganisaties werken op gelijkwaardige basis samen wat zorgt voor innovatie en economische impulsen op de programmalijnen.
Innovatiekracht in de Delta komt in de versnelling: met de gelden uit de Regio Deal financieren we de (onrendabele) top van innovatieve ideeën en projecten, waardoor deze toch kunnen worden gerealiseerd. De projecten zorgen voor een lokale economische impuls en daarmee voor een versterking van de brede welvaart.
De samenwerking wordt uitgewerkt tot een robuuste basis van vertrouwen: er wordt door de Regio Deal een regionale governance structuur ontwikkeld waar ook ná het afronden van de programma’s in wordt samengewerkt. Denk bijvoorbeeld aan het gezamenlijk optrekken om aanspraak te maken op Rijks- en Europese fondsen om zo de tweede en derde trap van het totale investeringsprogramma van de Regio Deal uit te kunnen voeren.
Impact programmalijn Landschap en toerisme
Als we deze impact vertalen naar de programmalijn Landschap en Toerisme draagt de Regio Deal aan:
We werken met het programma Landschap en Toerisme aan een sterk recreatief aanbod in de regio dat met elkaar is verbonden. We werken aan een beleving rondom het Haringvliet en de Voordelta en het vitaal behouden van campings en recreatieterreinen in de regio. Recreatiepartners, ketenpartners, andere overheden en kennisorganisaties dragen vanuit hun verantwoordelijkheden en mogelijkheden bij.
We creëren massa in de uitvoering door de samenwerking met onder meer het Rijk, de Provincie Zuid-Holland, inwoners, ondernemersverenigingen en natuur- en landschapsorganisaties in de Delta. Door de verbinding van bestaande programma’s en projecten met nieuwe initiatieven kunnen we versnellen in het realiseren van onze doelen. De Regio Deal is een vliegwiel voor nieuwe initiatieven op het gebied van Landschap en Toerisme.
Beoogde resultaten voor programmalijn landschap en toerisme
Beoogde resultaten voor 2025 zijn:
Deze resultaten zijn bij de uitwerking van de businesscases op hoofdlijnen opgenomen en overgenomen in dit plan van aanpak. De beoogde resultaten zijn namelijk al vrij concreet en toegespitst op de drie businesscases voor de programmalijn Landschap en Toerisme. De resultaten sluiten bovendien aan op de bestaande landschaps- en toerisme projecten die als cofinanciering zijn opgenomen voor de Regio-envelop.
Eventuele aanscherping c.q. uitwerking van deze resultaten vindt plaats op basis van voortschrijdend inzicht en nieuwe projecten die vanuit de triple helix samenwerking worden aangedragen voor de verdeling van de middelen van de Rijk-envelop.
De uitwerking van (het meten en monitoren van) resultaten is onderdeel van de projectplannen die initiatiefnemers bij ons indienen. Op deze manier geven we richting aan de uitvoering en behouden we flexibiliteit voor ideeën en projecten die nog niet zijn benoemd in de aanvraag van de Regio Deal (maar wel interessant en waardevol zouden kunnen zijn om de gestelde ambities te behalen).
We kijken in de beoordeling van de projectvoorstellen in ieder geval naar:
Organisatie en betrekken partners
De aanvraag en de uitwerking van de Regio Deal op hoofdlijnen is in de periode september 2019 tot en met juli 2020 op initiatief van de zes gemeenten uitgevoerd. In onderstaand stroomschema noemen wij dat de voorbereiding van de Regio Deal.
De uitwerking van de programmalijnen is medio oktober 2020 gestart. In de aanloop naar de Regio Dag op 13 november 2020 heeft het ambtelijk programmateam Landschap en Toerisme vooral ingezet op het verbreden in het proces, om zo met de stakeholders:
Op vrijdag 13 november heeft de Regio Dag plaatsgevonden waarin het startsein werd gegeven aan ondernemers, onderwijs en lokale overheden voor de Regio Deal Zuid-Hollandse Delta. Op deze dag is geïnformeerd over de inhoud van de Regio Deal. Vanuit de lijn Landschap en Toerisme hebben we in de deelsessie aandacht besteed aan enthousiasmerende ideeën van twee ondernemers. Met als doel om andere ondernemers en partijen ook aan te haken. Vanuit het programmateam is hier follow-up aangegeven. Deelnemers van deze dag hebben een terugkoppeling ontvangen en er zijn activiteiten ingepland gericht op de stakeholders om projecten en ideeën op te halen die passen binnen de businesscases van de themalijn Landschap en Toerisme.
De insteek is dat de triple-helix vanaf de Regio Dag gelijk op loopt in de uitwerking en uitvoering van het programma, om zo te komen tot een gedragen plan van aanpak. Echter de termijn is te kort, om nu al concrete invulling te geven aan de plus in de Regio Deal met partners. Een deel van het plan van aanpak wordt daarom vanaf begin 2021 in samenspraak met partners verder uitgewerkt.
In de periode november 2020 tot en met eind maart (eind Q1) 2021 vindt de inventarisatie plaats van (nieuwe) projectvoorstellen voor de besteding van de cofinanciering uit het Rijk (Rijk-envelop). Met het concreet worden van de projecten en partners kan de organisatie van de programmalijn Landschap en Recreatie verder worden uitgewerkt (w.o. planning, samenstelling projectteams per businesscase).
De triple helix samenwerking wordt voor de programmalijn Landschap en Toerisme per businesscase georganiseerd in verband met de diversiteit van projecten, partners en doelen. Parallel hieraan vindt de allocatie van de Rijksmiddelen van gemeente Nissewaard (penvoerder namens de Delta voor het Rijk) plaats aan de gemeenten en worden de financieel-juridische kaders voor de verdere verdeling van middelen geïnventariseerd.
Indien projectvoorstellen klaar zijn voor uitvoering, maar de financieel-juridische kaders nog niet gereed zijn, dan kunnen regiogemeenten voorfinancieren op eigen risico, in het kader van de cofinanciering. Projecten in de programmalijn Landschap & toerisme zijn net zoals de programmalijn agrifood in sommige gevallen seizoensgebonden en dat vraagt om een adequate aanpak.
In onderstaande is een overzicht van stakeholders en partners opgenomen voor de programmalijn Landschap en Toerisme. Een volledig overzicht van alle stakeholders is opgenomen als bijlage in dit plan van aanpak. In de uitwerking van de uitvoeringsprogramma’s zal blijken welke stakeholders een actieve rol gaan vervullen. Vanuit het ambtelijk programmateam leggen we actief contact met stakeholders om deze te betrekken en om initiatieven op te halen.
De interactie met deze stakeholders verloopt op meerdere niveaus:
In onderstaande wordt kort ingegaan op twee specifieke stakeholders die van groot belang zijn voor de programmalijn Landschap & Toerisme.
NBTC Holland Marketing faciliteert en verbindt regio’s en steden met andere partijen en met kennis en data. Voor de uitwerking van de Regio Deal wordt voor de pijler Landschap en Toerisme NBTC betrokken. In november heeft een eerste gesprek plaatsgevonden en is afgesproken dat de voortgang van de projectgroep wordt gedeeld. De visie van NBTC sluit aan bij de doelstellingen die we hebben vanuit de programmalijn Landschap en Toerisme: inzet op duurzame en kwalitatief hoogwaardig toerisme. Hoe kunnen we optimaal profiteren van de economische mogelijkheden en tegelijkertijd het karakter van de eilanden behouden. Anders gezegd: hoe brengen we de voor- en nadelen in balans? We sluiten daarmee aan op het “Waardevol toerismebeleid” van het Raad voor de leefomgeving en Infrastructuur. Waardevol toerismebeleid richt zich op een optimale balans tussen toeristische druk en de draagkracht van de leefomgeving.
Samenwerkingsverbanden in uitvoering
Voor de uitwerking van de Regio Deal vindt samenwerking en afstemming plaats met Landschapstafel Haringvliet, NL Delta, MRDH, Landschapstafel Voorne-Putten en Recreatieschap Voorne-Putten. We proberen zoveel mogelijk aan te sluiten op de ambities van deze partijen en waar mogelijk elkaar te versterken. Een voorbeeld is de viering van 600 jaar Sint Elisabethsvloed die we in dit plan van aanpak nader toelichten. Ook vanuit NL Delta vinden daar activiteiten op plaats om de regio attractief te maken voor toeristen.
Bij de Regio Deal betrekken we ondernemers, we benutten hierbij de schakelfunctie van de ondernemersverenigingen. Naast individuele ondernemers gaan we ook het gesprek aan met de verenigingen op de drie eilanden zoals Ondernemersvereniging Hoeksche Waard, Ondernemersvereniging Goedereede, Federatie Ondernemersverenigingen Goeree-Overflakkee (FOGO), Economic Board Voorne-Putten, maar ook Toeristisch Ondernemersplatform VoornePutten.
Een van de belangrijkste stakeholders zijn bewoners. In het Perspectief 2030 van NBTC staat het gedeeld belang van bezoekers, bedrijven en bewoners (3 B’s) centraal. Bewoners zijn lange tijd nauwelijks in beeld geweest, terwijl zij cruciaal zijn voor de identiteit en het DNA van een plek of gebied. Met NBTC gaan we in gesprek op welke wijze we inwoners het best kunnen betrekken bij deze Regio Deal. Toerisme zorgt voor bezoek aan de Regio, waarmee ondernemers inkomsten genereren. Het heeft in die zin ook een maatschappelijke functie; voorzieningen blijven op peil waardoor (krimp)gebieden een goede ruimtelijke kwaliteit behouden.
We werken met het programma Landschap en Toerisme aan een sterk recreatief aanbod dat met elkaar is verbonden. We werken aan een ontwikkeling op de beleving van de Voordelta en het Haringvliet en we werken aan de vitaliteit van de campings en recreatieterreinen in de regio. Deze acties zijn verder uitgewerkt in drie businesscases: “Verbinden recreatie en toerisme rond het Haringvliet”, “Natuur en beleving kust Voordelta” en “Herstructurering campings en recreatieterreinen”. Deze businesscases hebben elk werkpakketten welke zijn opgenomen als bijlage.
1. Verbinden recreatie en toerisme rond het Haringvliet
De regio werkte de afgelopen jaren succesvol aan een beter bereikbaar en beleefbaar gebied en aan de doorontwikkeling van het toeristisch aanbod. Het aanbod is regionaal gefragmenteerd. Om het toeristisch aanbod rond het Haringvliet met elkaar te verbinden, willen we als regio met alle relevante partijen de komende jaren de handen ineenslaan om samen meer massa te maken. Hierdoor kan meer worden gerealiseerd, van elkaar worden geleerd, vindt sneller innovatie plaats en worden succesvolle projecten efficiënt uitgerold over het hele regiogebied.
Welke doelen hebben we voor het maken van de verbinding rond het Haringvliet?
Bovenstaande doelen uit de businesscase “Verbinden recreatie en toerisme rond het Haringvliet” zijn uitgewerkt in de volgende projecten:
1. Het vertellen van het Delta verhaal
We gaan sterk inzetten op de marketing van de regio. De regio heeft een sterk recreatief profiel en aanbod waarmee natuur en recreatie steeds in verbinding staan met elkaar. Het is van belang om dit verhaal uit te dragen naar zowel binnen als buiten de regio. Wát maakt de Zuid-Hollandse Delta zo bijzonder? En waarom zouden toeristen naar onze prachtige regio moeten komen?
2. Verbinden van stad, land en water
Bereikbaarheid moet geen belemmering meer zijn voor toeristen/recreanten om een van de eilanden in de regio te bezoeken. Door het realiseren van een dekkend netwerk van fietssnelwegen en verbindingen over het water verbinden we stad, land en water met elkaar om daarmee de toeristische/recreatieve sector een impuls te geven.
3. Innovatief toeristisch en recreatief ondernemerschap
Het vertellen van het toeristische delta verhaal, het verbinden van stad, land en water zijn werkpakketten waarvoor vooral de regiogemeenten aan de lat staan. Het doel is om juist ook de lokale en regionale ondernemers en organisaties een kans te bieden om mee te profiteren van de Regio Deal, zodat daarmee nieuwe innovatieve ideeën worden aangejaagd waardoor het regionaal toerisme een impuls krijgt. Het doel is om het toeristisch ondernemerschap een innovatieve boost te geven. We gaan daarvoor acquisitie doen om minimaal acht innovatieve ideeën en concepten van lokale ondernemers aan te jagen.
2. Natuur en beleving Voordelta
De Delta en Voordelta vormen de basis voor natuur, recreatie en toerisme op de drie eilanden. Door de gunstige ligging ten opzichte van de wereldstad Rotterdam en een eigen toeristisch profiel kan de Voordelta zich onderscheiden ten opzichte van de overige delta-eilanden. Door in te zetten op een versterking van de natuurgebieden en de mogelijkheden tot verblijf, kan in verbinding met een opwaardering van het Haringvliet, de regio worden doorontwikkeld als aantrekkelijke bestemming voor dag- en verblijfstoeristen.
Welke doelen hebben we voor Natuur en beleving Voordelta?
3. Herstructurering campings en recreatieterreinen
De Zuid-Hollandse Delta is rijk aan recreatieterreinen, campings en jachthavens. Deze recreatieve sector biedt enorme kansen voor de regio. We zien echter dat een deel is verouderd, wat kan zorgen voor een negatieve spiraal voor de locatie en de omgeving. Daarnaast hebben recreatieterreinen, campings en jachthavens aantrekkingskracht op ondermijnende activiteiten waar betrokkenen zich vaak niet van bewust zijn. Om zowel de toeristische, economische en sociaal maatschappelijke kant van het vraagstuk rondom recreatieterreinen, campings en jachthavens effectief aan te kunnen vliegen is samenwerking tussen de verschillende overheden en partners van belang. Deze samenwerking vindt zijn uitwerking in de Regio Deal.
Welke doelen hebben we voor de herstructurering van campings en recreatieterreinen?
De gezamenlijke ambitie voor 2030 is (doelen):
Personeel wordt getraind om ondermijning te signaleren en de weerbaarheid te vergroten. Daarnaast wordt een pilot digitaal nachtregister opgezet. Bij de selectie van de parken voor extra inzet zal de zwaarte van de problematiek een belangrijke rol spelen om zoveel mogelijk impact te maken en effectief te kunnen leren van de aanpak. De selectie gebeurt in overleg met de partners.
Zoals eerder beschreven bestaat de Regio Deal uit een Regio-envelop en een Rijk-envelop. In totaal bedraagt de regio-envelop € 3.100.000,- voor de businesscases van de programmalijn Landschap en Toerisme. De Rijks-envelop bestaat uit een bijdrage van € 2.000.000,- voor de programmalijn Landschap en Toerisme, wat zorgt voor een totaal bedrag van € 5.100.000,-
De uitwerking van de businesscases en de daarbij behorende werkpakketten en deelprojecten zal leiden tot een verdere uitwerking van de financiële paragraaf op projectniveau. Deze verdeling wordt zoals beschreven in de komende maanden verder vormgegeven.
De Regio Deal zorgt voor een economische impuls en een samenwerkingsimpuls in de regio. Veel van de projecten kunnen worden weggezet in de lopende programmalijnen. De Regio Deal zorgt echter ook voor extra projecten doordat bijvoorbeeld ondernemers hun initiatieven aandragen. Niet alles valt te plaatsen in de lopende programmalijnen.
Zoals beschreven gaan we de komende maanden de gesprekken aan met stakeholders, ondernemers, bewoners en regionale overheden. Uit deze gesprekken komen initiatieven die wij samen met lopende initiatieven verder gaan uitwerken. Op basis daarvan kunnen we een gedetailleerde inschatting van het capaciteitsvraagstuk maken.
Op projectniveau moet er waarschijnlijk capaciteit vrij worden gemaakt voor bijvoorbeeld projectleiders, op programmalijnniveau wordt capaciteit gevraagd van bijvoorbeeld een communicatieadviseur (hoe gaan we ondernemers en bewoners betrekken) en financiële- & juridische controllers (hoe gaan we om met verantwoording). In eerste instantie schatten we de tijdsinvestering per regiogemeente op 0,2 fte, daarnaast ramen wij 0,5 fte voor een programmamanager voor de Landschap en Toerisme programmalijn.
Een onderdeel van deze plan van aanpak is de risicobeheersing binnen de uitvoering van de Regio Deal. Voor de Regio Deal Zuid-Hollandse Delta gelden de volgende belangrijke risico’s:
Om deze risico’s te beheersen worden de volgende voorzorgsmaatregelen genomen:
Eilandmarketing Goeree Overflakkee
Numansdorp-Willemstad (De Anna)
Rhoon-OBL-Oude Rol-Spijkenisse
Wereld Natuur Fonds Vogelbescherming
Hoeksche Waards Landschap Groene Raad
Stichting het Zuid-Hollands Landschap Staatsbosbeheer
KNNV afdeling Voorne/Hollandse Delta
Omgevingsdienst Zuid-Holland-Zuid
Toeristische Overstap Plaatsen
Stichting Landelijk Fietsplatform
Kartrekkersgroep recreatie & toerisme
Ondernemersvereniging Hoeksche Waard
Regionale Detailhandelsraad Hoeksche Waard
Toeristische Ondernemersplatform Voorne-Putten
Visserijvereniging Zuidswest Nederland
Stichting overlegorgaan Brielse Meer
Jachthavens Goeree Overflakkee
Jachthaven Herkingen Marina B.V.
Jachthaven Marina Port Zélande
Jachthaven Atlantica Stad aan 't Haringvliet
Camping/Jachthaven WSV Nautica
Hoeksche Waard (ter zake doende regiodeal)
VERBLIJFSRECREATIE (Camping/Vakantiepark)
Kampeervereniging Costa del Spui
Camping Groot Heenvliet/ Chattelhouse Village Heenvliet Domein de Vier Ambachten de Zalmforel
Camping/jachthaven Schreiershaven
Camping/Jachthaven De Meeuw NCC Clubterrein De Lepelaar
LTO Hoeksche Waard LTO Noord Afdeling VP stichting Natuurlijk Voorne-Putten
RECREATIEVE ONDERNEMERS (in belang van Regiodeal)
Arjan Klein – Klein Tweewielers Numansdorp
Rob en Anouk Verhoog – Jachthaven Strijen-Sas
Fons Sijpen – Restaurant de Batterij Strijen-Sas
Waldi Wiedmer – Marina Haven Numansdorp
Mark Lansbergen – Happy Boats en Snoekbaarsbootverhuur
Gabor Helmut – Haringvlietsafari
Caroline – Schipper pontje Numansdorp – Willemstad
Diana de Geus en Sandra Trompetter – HW Events
Daphne Carton – Summerbeach Numansdorp
Jaap van der Meer – Fit Mission (sport langs het water en verhuurt sups vanaf de Marina Haven)
Caroline – Schipper pontje Numansdorp
Jolenta van der Zijden - Thuis bij Teuntje
TeVoet, vereniging voor wandelaars