Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Horst aan de Maas

Gedoogbesluit “Tijdelijke Crisisnoodopvang “

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHorst aan de Maas
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingGedoogbesluit “Tijdelijke Crisisnoodopvang “
CiteertitelGedoogbesluit “Tijdelijke Crisisnoodopvang"
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling geldt in de periode van 10 augustus 2022 tot en met 19 oktober 2022, en vervalt na het verstrijken van deze termijn van rechtswege.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-08-2022nieuwe regeling

02-08-2022

gmb-2022-363862

Tekst van de regeling

Intitulé

Gedoogbesluit “Tijdelijke Crisisnoodopvang “

 

 

Aanleiding

Het aanmeldcentrum voor asielzoekers in Ter Apel loopt over. Vanwege de enorme toeloop van asielzoekers regelen daarom alle veiligheidsregio’s in Nederland crisisnoodopvang voor 150 asielzoekers. De Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN) heeft de gemeenten in haar regio gevraagd om verantwoordelijkheid te nemen voor de tijdelijke opvang voor crisisnoodopvang.

 

De gemeente Horst aan de Maas heeft in de periode van 27 juli tot en met 10 augustus 2022 een bijdrage geleverd aan de tijdelijke crisisnoodopvang van asielzoekers door hen tijdelijk opvang te bieden in ’t Haeren te Grubbenvorst.

 

De vraag naar tijdelijke crisisnoodopvang blijft echter onverkort openstaan. Op humanitaire gronden en vanuit maatschappelijk oogpunt is de gemeente Horst aan de Maas bereid om nogmaals een bijdrage te leveren aan de tijdelijke crisisnoodopvang van asielzoekers. Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Horst aan de Maas heeft inmiddels nadrukkelijk de bereidheid daartoe uitgesproken.

 

Tijdelijke noodopvang

Na afweging van de betrokken belang is besloten om de verlengde crisisnoodopvang tijdelijk te realiseren op het evenemententerrein te Horst, kadastraal bekend: gemeente Horst (HOR01), sectie B, perceelnummer 8868 te Horst aan de Maas (zie bijlage 1). Voor de crisisnoodopvang zullen tijdelijke bouwwerken, aanhorigheden en overige voorzieningen worden opgericht (hierna verder te noemen: “de Opvanglocatie”). Er is geen sprake van permanente opvang, maar van een tijdelijk verblijf. In de periode tussen 10 augustus 2022 tot en met 19 oktober 2022, zullen maximaal 150 asielzoekers in de Opvanglocatie verblijven, in afwachting van doorstroming naar een andere (permanente) opvanglocatie.

 

Planologisch kader

Voor de Opvanglocatie geldt op grond van het ter plaatse geldende bestemmingsplan Buitengebied Horst aan de Maas (vastgesteld op 19-12-2017) de enkelbestemming “Recreatie-dagrecreatie”. Het gebruik van de Opvanglocatie als tijdelijke crisisnoodopvanglocatie en het oprichten van bouwwerken, aanhorigheden en overige voorzieningen in dat kader, zijn in strijd met deze bestemming.

 

Het vigerende bestemmingsplan kent voor de tijdelijke crisisnoodopvang geen binnenplanse afwijkingsmogelijkheden, zodat een buitenplanse afwijkingsprocedure gevolgd zal moeten worden om het gebruik van de Opvanglocatie als tijdelijke crisisnoodopvanglocatie en het oprichten van bouwwerken, aanhorigheden en overige voorzieningen toe te staan.

 

Gelet hierop is voor het toestaan van het gebruik van de Opvanglocatie als tijdelijke crisisnoodopvanglocatie en het oprichten van bouwwerken, aanhorigheden en overige voorzieningen in dat kader, een omgevingsvergunning op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) vereist. Daarvoor dient een procedure te worden doorlopen die enige weken in beslag zal nemen.

 

Beginselplicht tot handhaving

Het is vaste jurisprudentie van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State dat het bevoegd gezag, in dit geval het college van burgemeester en wethouders van Horst aan de Maas, bij de overtreding van wettelijke voorschriften in beginsel verplicht is om handhavend daartegen op te treden.

 

Onder bijzondere omstandigheden kan worden afgezien van handhavend optreden en kan de strijdigheid met wet- en regelgeving tijdelijk worden gedoogd. Volgens relevante rechtspraak is gedogen aanvaardbaar indien:

 

  • 1.

    het gedogen beperkt is in omvang en/of tijd.

  • 2.

    het gedogen expliciet bij een besluit gebeurt.

  • 3.

    sprake is van een zorgvuldige en kenbare belangenafweging.

  • 4.

    duidelijke voorwaarden aan het gedogen worden gesteld.

  • 5.

    regelmatig wordt bezien of de situatie zodanig is dat gedogen nog gerechtvaardigd is en of aan de voorwaarden die aan het gedogen zijn gesteld wordt voldaan.

Voorts dient het gedogen beperkt te blijven tot drie uitzonderingssituaties, te weten overmachtssituaties, overgangssituaties en situaties waarin handhavend optreden onevenredig is in verhouding tot de daarmee te dienen belangen.

 

Belangenafweging

Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) heeft te weinig opvanglocaties. De asielzoekerscentra zitten vol en het aanmeldcentrum Ter Apel heeft niet genoeg plaats voor alle nieuwe asielzoekers. Ondertussen blijft de stroom van asielzoekers toenemen. Gelet hierop is er op dit moment sprake van een acute en dringende behoefte aan een tijdelijke crisisnoodopvanglocatie waar de asielzoekers (tijdelijk) kunnen worden opgevangen.

 

Het college van burgemeester en wethouders van Horst aan de Maas is van mening dat sprake is van een zwaarwegend humanitair belang dat noopt tot deze tijdelijke gedoogsituatie. Dat belang weegt volgens het college in dit geval zwaarder dan het belang van handhaving van de toepasselijke regels van het ter plaatse geldende bestemmingsplan Buitengebied.

 

Veiligheid van de Opvanglocatie

Het college hecht eraan dat de Opvanglocatie als tijdelijke crisisnoodopvanglocatie voldoet aan alle eisen van het Bouwbesluit 2012, met name op het gebied van gezondheid, constructieve veiligheid, brandveiligheid en overige veiligheidsaspecten.

 

In de bij dit gedoogbesluit behorende bijlagen zijn twee situatietekeningen bijgevoegd. Bijlage 1 (situatietekening A) betreft een plattegrond van het terrein waarop de opvanglocatie wordt gerealiseerd. Bijlage 2 (situatietekening B) betreft een globale indeling van het terrein.

 

Verkeersveiligheid

Het gebruik van de Opvanglocatie als tijdelijke crisisnoodopvanglocatie zal, vergeleken met de huidige functie “Recreatie-dagrecreatie” van de Opvanglocatie, niet leiden tot een wezenlijke toename van het aantal verkeersbewegingen, dan wel anderszins tot verkeersonveilige situaties leiden.

 

Evenementen

Als gevolg van de crisisnoodopvang op de opvanglocatie zullen evenementen geen onaanvaardbare hinder ondervinden.

 

Toezicht en beheer

In het belang van het borgen van een goed woon- en leefklimaat voor de inwoners, in het bijzonder de mensen die woonachtig zijn in de directe omgeving van de Opvanglocatie, wordt voorzien in 24-uurs bewaking in en rondom de Opvanglocatie. Tevens is 24 uur per dag in de Opvanglocatie een contactpersoon aanwezig die fungeert als aanspreekpunt voor de asielzoekers zelf en eventuele derden, zoals COA, vrijwilligers en hulpverleners, waarvan het noodzakelijk is dat deze in de Opvanglocatie aanwezig zijn.

 

Uitgaande van het tijdelijke gebruik van de Opvanglocatie als doorstroomlocatie, waarbij maximaal 150 asielzoekers in de Opvanglocatie verblijven, zijn er geen omstandigheden die leiden tot een verslechtering van het woon- en leefklimaat in de directe omgeving van de Opvanglocatie.

 

Communicatie

De gemeente hecht aan het belang van een zorgvuldige en volledige communicatie over het tijdelijke gebruik van de Opvanglocatie als crisisnoodopvanglocatie en ontwikkelingen dienaangaande. In dat kader heeft de gemeente de bewoners geïnformeerd over het besluit om de locatie als tijdelijke crisisnoodopvang in gebruik te nemen. Daarop heeft de gemeente geen reacties ontvangen die ertoe leiden om te overwegen daarvan af te zien.

 

Verdere berichtgeving en informatieverstrekking vinden doorlopend plaats op de website van de gemeente Horst aan de maas via www.horstaandemaas.nl.

 

Besluit

Gelet op het hiervoor overwogene, waaruit blijkt dat de behoefte aan tijdelijke crisisnoodopvang dermate dringend en acuut is, besluit het college van burgemeester en wethouders van Horst aan de Maas om te gedogen dat, in strijd met het ter plaatse geldende bestemmingplan Buitengebied, de Opvanglocatie, zijnde het evenemententerrein te Horst, kadastraal bekend: gemeente Horst (HOR01), sectie B, perceelnummer 8868 te Horst aan de Maas (zie bijlage 1 en 2) tijdelijk als crisisnoodopvanglocatie wordt gebruikt en in dat kader bouwwerken, aanhorigheden en voorzieningen worden opgericht.

 

Voorwaarden

Aan dit gedoogbesluit verbindt het college de hierna volgende voorwaarden:

 

  • A.

     

  • Dit gedoogbesluit heeft betrekking op het evenemententerrein te Horst, kadastraal bekend: gemeente Horst (HOR01), sectie B, perceelnummer 8868 te Horst aan de Maas.

  • B.

     

  • De Opvanglocatie wordt gebruikt als doorstroomlocatie. Dat betekent dat gedurende de duur van dit gedoogbesluit maximaal 150 asielzoekers in de Opvanglocatie zullen verblijven, in afwachting van doorstroming naar een andere (permanente) opvanglocatie.

  • C.

     

  • Voor de Opvanglocatie worden bouwwerken, aanhorigheden en voorzieningen opgericht. Deze mogen enkel aanwezig zijn gedurende de looptijd van dit gedoogbesluit. Ten behoeve van de opbouw en afbouw van de opvanglocatie zullen vooraf en naderhand werkzaamheden plaatsvinden.

  • D.

     

  • Dit gedoogbesluit geldt, in de periode van 10 augustus 2022 tot en met 19 oktober 2022, en vervalt na het verstrijken van deze termijn van rechtswege.

  • E.

     

  • Na het verstrijken van de termijn van dit gedoogbesluit, wordt het strijdige gebruik van de Opvanglocatie met onmiddellijke ingang gestaakt en de bouwwerken, aanhorigheden en overige voorzieningen die daar zijn aangebracht ten behoeve van de opvang, indien nodig, direct en permanent verwijderd.

  • F.

     

  • De Opvanglocatie en daarop aanwezige bouwwerken, aanhorigheden en overige voorzieningen dienen uiterlijk ten tijde van de feitelijke ingebruikname ten behoeve van de opvang van asielzoekers te voldoen aan alle eisen van het Bouwbesluit 2012, met name op het gebied van gezondheid, constructieve veiligheid, brandveiligheid en overige veiligheidsaspecten.

  • G.

     

  • Alle risico’s, van welke aard en in welke omvang dan ook, van het gebruik en de inrichting van de Opvanglocatie als tijdelijke crisisnoodopvanglocatie, liggen bij de gemeente Horst aan de Maas. Het college van burgemeester en wethouders behoudt zich alle rechten voor om dit gedoogbesluit op enig moment, indien de omstandigheden naar zijn oordeel hierom vragen, in te trekken.

Bekendmaking en inwerkingtreding gedoogbesluit

Op basis van artikel 3:40 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) treedt een besluit niet in werking voordat het bekend is gemaakt. Vervolgens bepaalt artikel 3:41, lid 1, Awb dat de bekendmaking van besluiten die tot een of meer belanghebbenden zijn gericht, geschiedt door toezending of uitreiking aan hen, onder wie begrepen de aanvrager.

 

In dit geval ligt er geen aanvraag van een partij om de tijdelijke opvang van asielzoekers te gedogen, zodat onderhavig gedoogbesluit ambtshalve wordt genomen en in die zin kwalificeert als een gedoogbeslissing van algemene strekking.

 

De bekendmaking van het gedoogbesluit zal, overeenkomstig artikel 3:42 van de Awb en de artikelen 5 en 6 van de Bekendmakingswet, gebeuren door plaatsing van het gedoogbesluit in het elektronisch gemeenteblad van de gemeente Horst aan de Maas op www.officielebekendmakingen.nl. Het voorliggende gedoogbesluit treedt aldus per direct in werking op het moment van bekendmaking.

 

In de eerstvolgende uitgave van het huis-aan-huisblad Hallo Horst aan de Maas zal op de gemeentepagina, onder Bekendmakingen, een (informerende) verwijzing naar deze bekendmaking worden opgenomen.

 

Rechtsmiddelen

Op grond van een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 24 april 2019 (ECLI:NL:RVS:2019:1356) kunnen tegen een gedoogbesluit geen rechtsmiddelen, zoals bezwaar, worden aangewend. Desgewenst kan een verzoek om handhaving worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders. Tegen het besluit dat het college daarop zal nemen staan wel rechtsmiddelen open.

 

Vragen en informatie

Voor vragen en informatie kan contact worden opgenomen met het algemene telefoonnummer van de gemeente Horst aan de Maas, 077 – 477 9777. Informatieverstrekking vindt daarnaast doorlopend plaats via de website van de gemeente Horst aan de Maas via www.horstaandemaas.nl.

Horst, 2 augustus 2022

Het college van burgemeester en wethouders van Horst aan de Maas,

De burgemeester,

drs. R.F.I. Palmen

De secretaris,

mr. L.M.C. Beckers

Bijlage 1 Situatietekening A.

 

 

Bijlage 2 Situatietekening B.