Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hoogeveen

Beleidsnota evenementenborden Gemeente Hoogeveen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHoogeveen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsnota evenementenborden Gemeente Hoogeveen
Citeertitel
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene plaatselijke verordening 2007

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2003Nieuwe regeling

31-12-2002

Het Torentje

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsnota evenementenborden Gemeente Hoogeveen

 

Inleiding

Organisatoren van evenementen in onze gemeente hebben de behoefte om door middel van aankondigingen bekendheid te geven aan hun te organiseren evenement. Indien dit gebeurt in het openbare gebied, hebben we te maken met twee tegenstrijdigheden. Enerzijds willen we dat de openbare ruimte van functionele kwaliteit is en blijft en anderzijds willen we tot zekere hoogte er aan meewerken dat organisatoren hun evenementenboodschappen in de openbare ruimte kunnen uitdragen. De taak die hierin is weggelegd voor ons als gemeente, is het bewandelen van een tussenweg om verschillende belangen zo goed mogelijk te af te wegen. De aanwezige aankondigingen dienen zoveel mogelijk gelijkmatig over het gemeentelijke grondgebied verspreid te zijn en ook de verkeersveiligheid dient gewaarborgd te zijn. Dus niet zozeer het tegengaan van dergelijke uitingen in de openbare ruimte is de doelstelling, maar meer het spreiden en doseren van de hoeveelheid. Goede regelgeving over hoe er met de diverse aankondigingsvormen in en rond de openbare ruimte moet worden omgegaan kunnen bijdragen aan de verbetering van de kwaliteit van de omgeving en verhoging van het gewenste effect van de aanwezige aankondigingen. Niemand is gebaat bij wildgroei waardoor het effect van de kwalitatief goede aankondigingen teniet wordt gedaan.

 

Uitgangspunt van deze evenementenbordennotitie is het verduidelijken van het beleid ten aanzien van tijdelijke evenementenborden, voorheen genoemd de driehoeksborden. Ons doel is dat affichering op de evenementenborden, die tijdelijk door organisatoren van evenementen in onze gemeente kunnen worden geplaatst, op een zodanige manier plaatsvindt dat tegemoet gekomen wordt aan zowel het behoud van de functionele kwaliteit van het openbaar gebied als aan de aankondigingsbehoefte van instellingen, verenigingen en ondernemingen.

Hoofdstuk 1 Evenementenborden, de stand van zaken

1.1 Inleiding

Het tijdelijk plaatsen van evenementenborden is in onze gemeente in verhouding redelijk goedkoop en het bereikt een grote groep mensen. In 1998 zijn in onze gemeente 42 vergunningen voor het plaatsen van evenementenborden verleend, in 1999 zo’n 60, in 2000 63 en in 2001 67. Deze aantallen tonen aan dat er behoefte bestaat om op deze manier evenementen aan te kondigen. Verduidelijking van het huidige beleid met betrekking tot evenementenborden is gewenst. Zowel de criteria voor het verkrijgen van een vergunning voor het plaatsen van evenementenborden als de locaties waar de borden geplaatst kunnen worden dienen duidelijker te worden omschreven. Nu komt het regelmatig voor dat evenementenborden verkeersgevaarlijk geplaatst worden

 

Het huidige beleid ten aanzien van tijdelijke evenementenborden heeft zich in de loop van de jaren ontwikkeld naarmate de vraag naar plaatsing van deze borden toenam. Het beleid is niet formeel vastgesteld, de beleidslijnen zijn bij de behandelende ambtenaren gevormd op basis van een bestendige praktijk. Vaststelling en bekendmaking is echter wel gewenst om de richtlijnen eenduidig neer te zetten richting aanvragers en burgers en om juridische risico's te minimaliseren.

1.2 Wettelijk kader

De vergunningverlening voor het plaatsen van evenementenborden op de openbare weg vindt plaats op basis van artikel 15 van de Algemene plaatselijke verordening (Apv). Dit artikel geeft aan dat het verboden is zonder vergunning van burgemeester en wethouders de weg of een weggedeelte te gebruiken anders dan overeenkomstig de verkeersbestemming daarvan. Lid 3 van artikel 15 Apv geeft aan dat vergunningen voor het plaatsen van evenementenborden kunnen worden geweigerd indien 'het beoogde gebruik schade toebrengt aan de weg, een gevaar oplevert voor de bruikbaarheid van de weg of voor het doelmatig en veilig gebruik daarvan, danwel een belemmering kan vormen voor het doelmatig beheer en onderhoud van de weg'.

 

Lid 3 van artikel 15 Apv geeft Burgemeester en Wethouders de mogelijkheid greep te houden op situaties welke hinder of gevaar in het openbaar gebied kunnen opleveren. In artikel 15 Apv ligt niet uitsluitend de verkeersveiligheid als motief ten grondslag, maar ook het gevaar of de hinder die de stoffen op voorwerpen voor personen of goederen kunnen opleveren. Verzoeken voor het plaatsen van evenementenborden kunnen op grond van lid 3 van artikel 15 Apv geweigerd worden indien gevraagd wordt evenementenborden te mogen plaatsen op locaties die naar verwachting zullen leiden tot verkeersgevaarlijke situaties. Het is van belang dat voldoende verkeersveilige locaties voorhanden zijn om te kunnen voldoen aan de vraag die bestaat naar het plaatsen van evenementenborden.

 

Een aanvraag voor het plaatsen van evenementenborden wordt geweigerd wanneer alle aangewezen locaties reeds worden ingenomen en wanneer de boodschap op de evenementenborden niet iets aankondigt dat valt onder de definitie zoals die omschreven is in hoofdstuk 3. Dit betekent bijvoorbeeld dat de boodschap op de affiches betrekking moet hebben op een evenement of activiteit dat of die plaatsvindt in onze gemeente. Hier wordt in hoofdstuk 3 nader ingegaan.

 

Op grond van artikel 3 van de Apv kunnen nadere voorwaarden en beperkingen worden gesteld aan vergunningen wanneer die dienen tot bescherming van het belang of de belangen in verband waarmee de vergunning is vereist. De vergunninghouder is verplicht zich aan deze voorwaarden te houden. Aan een vergunning voor het plaatsen van evenementenborden worden diverse voorwaarden verbonden. Deze voorwaarden worden in hoofdstuk 3 uitgewerkt.

1.3 Huidig beleid

Vergunningaanvragen voor het plaatsen van evenementenborden worden beoordeeld op de criteria of:

  • a.

    de affiche op het bord een evenement aanduidt en

  • b.

    het evenement zich afspeelt binnen onze gemeentegrenzen en

  • c.

    c. er nog locaties beschikbaar zijn.

In de praktijk blijkt dat op basis van deze criteria niet alle aanvragen eenduidig kunnen worden beoordeeld. Wat valt namelijk wel onder het begrip evenement en wat niet? Is een opendag van een sportschool een evenement? Is de opening van een verbouwde of nieuwe zaak een evenement of activiteit? Een autoshow in een evenementenhal wordt gezien als een evenement, maar een autoshow bij de dealer in de zaak niet. Het mag niet voorkomen dat de interpretatie van de behandelend ambtenaar doorslaggevend is. Duidelijke regels moeten een subjectieve interpretatie van de behandelende ambtenaren voorkomen.

 

De aanvragen en de tijdelijk te plaatsen evenementenborden worden niet getoetst aan redelijke eisen van welstand. Deze objecten hebben geen permanent karakter en horen bij het stadsgebeuren, zolang het kwalitatief en kwantitatief geen excessieve vormen aanneemt. Wat betreft de verkeersveiligheid worden in de vergunning hierover voorwaarden opgenomen. Wanneer verkeersgevaarlijke evenementenborden worden gesignaleerd, worden die veelal zonder voorwaarschuwing verwijderd door medewerkers van Bureau Toezicht of door medewerkers van een wijkteam om ongelukken te voorkomen. De eigenaar van de evenementenborden wordt hiervan in kennis gesteld. Wanneer evenementenborden worden aangetroffen die verkeerd geplaatst zijn, wordt contact opgenomen met de vergunninghouder en, wanneer dit nodig blijkt te zijn, gevolgd door een aanschrijving tot verwijdering van de betreffende evenementenborden. Wanneer de vergunninghouder niet tijdig handelt worden de betreffende borden op kosten van de vergunninghouder verwijderd door medewerkers van Bureau Toezicht.

 

Handhaving van vergunningvoorwaarden die aan plaatsing van evenementenborden zijn verbonden, gebeurt nu incidenteel en is vaak afhankelijk van signalen van burgers, Bureau Toezicht of wijkteams. Daar moet bij gezegd worden dat veel borden volgens de voorwaarden geplaatst worden en dus geen overlast veroorzaken en ook weinig borden zonder vergunning worden geplaatst. Wanneer evenementenborden zonder vergunning worden aangetroffen, wordt gekeken of de situatie gelegaliseerd kan worden. Indien gesignaleerd wordt dat er te veel evenementenborden geplaatst zijn, wordt met de vergunninghouder contact opgenomen, en middels een aanschrijving verzocht zijn borden binnen korte maar redelijke termijn te verwijderen.

 

De locaties voor evenementenborden zoals die in de afgelopen jaren en nu nog steeds worden gebruikt zijn vastgelegd op plattegronden die met de vergunningen worden meegestuurd. Van de locaties in Hoogeveen, Hollandscheveld, Elim en Noordscheschut is onduidelijk hoe ze tot stand zijn gekomen. De locaties in de overige dorpen zijn in oktober 1999 in mandaat vastgesteld. Hier wordt niet veel gebruik van gemaakt. Bij de vergunningverlening wordt via plattegronden aangegeven waar de borden mogen worden geplaatst.

 

Het plaatsen van evenementenborden is in onze gemeente relatief goedkoop. Alleen de legeskosten van €14,70 worden in rekening gebracht ongeacht het aantal verzoeken tot plaatsing per aanvraag. Er wordt geen precariobelasting of reclamebelasting in rekening gebracht. Dit zorgt voor een lage drempel om via evenementenborden een aankondiging te plaatsen, al zijn er voor de plaatser natuurlijk ook kosten verbonden aan het maken van de affiches en het plaatsen en ophalen van de borden. Door de lage vergunningkosten zijn ook buurtverenigingen en stichtingen in de gelegenheid om gebruik te kunnen maken van het medium evenementenborden.

 

Samengevat zijn dit de voorwaarden die nu worden gesteld bij behandeling van een aanvraag voor het plaatsen van evenementenborden:

  • a.

    de inhoud van de affiches moet betrekking hebben op een evenement of activiteit die plaatsvindt in onze gemeente;

  • b.

    de inhoud van de affiches mag niet in hoofdzaak commerciële activiteiten promoten;

  • c.

    er mogen niet meer dan vier organisaties tegelijkertijd borden plaatsen;

  • d.

    de periode voor het plaatsen van borden is maximaal veertien dagen.

     

De volgende voorwaarden worden aan plaatsing van de evenementenborden verbonden:

  • a.

    de borden mogen slechts worden geplaatst zoals aangegeven is op de plattegronden die bij de vergunning worden meegestuurd;

  • b.

    de borden mogen niet worden bevestigd aan bomen;

  • c.

    per aangewezen punt mag slechts één bord geplaatst worden.

  • d.

    een bord moet minimaal 5 meter en maximaal 25 meter van een kruispunt of splitsing verwijderd staan;

  • e.

    door het plaatsen van de borden mag de verkeersveiligheid niet in gevaar wordt gebracht. Als dat wel het geval is dan kan de gemeente de borden voor rekening van de vergunninghouder verwijderen;

  • f.

    door het plaatsen van de borden moet schade gemeentelijke eigendommen of eigendommen van derden voorkomen worden. Mocht er toch schade ontstaan dan kan die schade verhaald worden op de vergunninghouder;

  • g.

    uiterlijk 24 uur na afloop van het evenement dienen de borden weer te zijn verwijderd. Achtergebleven borden zullen voor rekening van de vergunninghouder door Bureau Toezicht worden weggehaald.

     

Verduidelijking van het huidige evenementenbordenbeleid wordt reeds bekendgemaakt bij vergunninghouders. In de verleende vergunningen vanaf 1998 wordt al melding gemaakt van toekomstige wijzigingen die kunnen inhouden dat de voorwaarden worden aangepast of dat aankondiging van bepaalde boodschappen door middel van evenementenborden in de toekomst in onze gemeente wellicht niet meer mogelijk is.

 

Hoofdstuk 2 Evenementenborden, hoe verder?

2.1 Inleiding

Willen we in de toekomst evenementenborden in het openbare gebied blijven toestaan en zo ja op welke manier kunnen we hierbij tegemoet komen aan zowel de functionaliteit van het openbare gebied en rekening houden met de reclamebehoefte van ondernemers, stichtingen en verenigingen?

 

2.2 Afschaffen?

De eenvoudigste manier om mogelijke aantasting van het openbare gebied en verkeersgevaarlijke situaties door geplaatste evenementenborden te voorkomen is door afschaffing van de mogelijkheid tot vergunningverlening voor het plaatsen van evenementenborden. Er zijn per slot van rekening ook (andere) mogelijkheden om een activiteit of evenement te promoten, zoals lokale media.

 

2.3 In vitrines?

Het plaatsen van vitrines aan lichtmasten of zelfstandige vitrines is een alternatief om verkeersgevaarlijke situaties en het rommelige straataanblik te verminderen. In deze vitrines kunnen reclameaffiches geplaatst worden. De vitrines hebben twee zijden en worden onder aan de lichtmast geplaatst. Dit is ordelijk, verlicht en maakt de affiches aantrekkelijk. De vitrines hebben een permanent karakter terwijl evenementenborden tijdelijk van aard zijn. De afweging is of dergelijke vitrines permanent in het straatbeeld gewenst zijn en of een investering voor de plaatsing en onderhoud van deze kostbare objecten gewenst is.

 

2.4 Rond palen of andere voorwerpen?

Een andere mogelijkheid is het plaatsen van voorwerpen, bijvoorbeeld palen, in bermen bij kruisingen. Deze voorwerpen worden geplaatst op verkeersveilige locaties. Evenementenborden kunnen om de palen heen geplaatst worden. De voorwerpen kunnen genummerd worden of een kleur krijgen zodat duidelijk is om welk voorwerp geplaatst mag worden.

 

2.5 Rond lichtmasten?

Dit voorstel wijkt niet veel af van de huidige situatie. Nu staan veel evenementenborden rond lichtmasten in de buurt van een kruising. Alleen zijn niet de precieze locaties aangegeven maar alleen de kruising waar geplaatst moet worden. Met het gevolg dat er evenementenborden toch rond bomen worden geplaatst, evenementenborden los staan en evenementenborden het zicht van automobilisten wegnemen. Bij invalswegen kan bekeken worden welke lichtmasten geschikt zijn om evenementenborden rond te plaatsen. De lichtmasten dienen genummerd, gemerkt of gekleurd te worden.

 

2.6 Voorstel

Er zijn diverse mogelijkheden om de aanwezigheid van reclame-uitingen in het openbare gebied te reguleren. Afschaffen van het vergunningensysteem van evenementenborden is geen optie. Er bestaat immers nog steeds toenemende vraag naar deze relatief goedkope aankondigingen. De tijdelijke objecten passen in het straatbeeld en zolang de locaties met zorg zijn uitgezocht zijn evenementenborden blikvangers met een toegevoegde waarde. Het plaatsen van palen is een mogelijkheid, evenals het plaatsen van reclamevitrines. Het nadeel van reclamevitrines is al aangegeven: de hoogte van de ontwerp-, plaatsings- en onderhoudskosten en de vraag of het gewenst is om in vandalismegevoelige objecten te investeren. Het plaatsen van voorwerpen zoals bijvoorbeeld palen is minder kostbaar maar kan een vreemde indruk op de omgeving geven wanneer er geen evenementenborden omheen staan. Het plaatsen van evenementenborden om lichtmasten is de meest voor de hand liggende optie. Bovendien is handhaving eenvoudiger doordat verkeerd geplaatste borden sneller worden opgemerkt. En er zijn geen verdere investeringen nodig. Een aantal van 100 locaties verspreid over de gemeente moet voldoende zijn om aan de vraag te voldoen. Dan kunnen per aanvraag vijfentwintig evenementenborden worden geplaatst, uitgaande van ten hoogste vier aanvragers. Op dit moment plaatst de Tamboer met onze toestemming een aantal evenementenborden in vitrines aan lichtmasten. De Tamboer heeft een vergunning voor het gebruik van de vitrines ter aankondiging van voorstellingen in het theater. De reguliere voorwaarden voor het plaatsen van evenementenborden zijn ook van toepassing op deze vitrines, aankondigingen mogen veertien dagen aanwezig zijn in de vitrines en de vitrines mogen niet leeg zijn of voor andere doeleinden aangewend worden. Wanneer er geen aankondigingen zijn, worden de vitrines verwijderd van de lichtmasten. Ook mogen deze het onderhoud door de Rendo niet belemmeren.

 

Wanneer er organisaties zijn die een dergelijke constructie met vitrines en met een doorlopende vergunning onder deze voorwaarden wensen, kan dit binnen de beleidslijnen bekeken en besproken worden. Blijkt bij herhaling dat het aantal van 100 locaties niet toereikend is, dan zullen wij op basis van een zorgvuldige selectie nog ten hoogste 50 plaatsen aanwijzen waar evenementenborden kunnen worden geplaatst.

 

Hoofdstuk 3 Evenementenborden, hoe toestaan?

3.1 Inleiding

De voorwaarden voor het plaatsen van evenementenborden zoals die op dit moment bij de vergunningverlening worden opgelegd, dienen te worden aangescherpt. In hoofdstuk 1 is al aangegeven dat het plaatsen van evenementenborden dit moment kan zorgen voor verkeersgevaarlijke situaties en dat de beoordelingscriteria niet waterdicht zijn. Tevens is dit beleid niet formeel vastgesteld en heeft behandeling van de aanvragen in de loop van de jaren door verschillende medewerkers plaatsgevonden met verschillende interpretaties tot gevolg.

3.2 Aantallen en locaties

Op dit moment zijn er verspreid over onze gemeente 35 kruisingen voorhanden waar evenementenborden geplaatst mogen worden. Plaatsing van maximaal 140 evenementen-borden bij die kruisingen zorgt regelmatig voor verkeersgevaarlijke situaties omdat de evenementenborden worden geplaatst rond bomen, verkeersborden en dergelijke. In de nieuwe situatie kunnen evenementenborden alleen nog worden geplaatst rond lichtmasten.

 

Gekeken is naar verkeersveilig gesitueerde lichtmasten op 25 locaties op doorgaande wegen in onze gemeente. In totaal zijn op deze locaties 100 lichtmasten geselecteerd waar 100 evenementenborden geplaatst kunnen worden. Dit is minder dan de 140 locaties die tot nu beschikbaar waren. Veel lichtmasten zijn niet geschikt om er evenementenborden omheen te plaatsen omdat ze bijvoorbeeld dicht op een fietspad of weg staan. In de bijlage bij deze notitie zijn de plattegronden met de betreffende lichtmasten opgenomen. Er is naar gestreefd om in ieder geval in elk Hoogeveens dorp enkele lichtmasten voor locaties voor evenementenborden te selecteren. Dit is niet gelukt aangezien in enkele dorpen de lichtmasten te dicht op de weg staan en het plaatsen van evenementenborden rond deze lichtmasten voor verkeersgevaarlijke situaties zal zorgen. Overigens is in de praktijk gebleken dat de vraag naar die locaties zeer gering is.

3.3 Voorwaarden inhoud aankondigingen

De inhoud van de affiches op de evenementenborden moet betrekking hebben op de promotie van een evenement van tijdelijke aard en dient plaats te vinden in onze gemeente, waarbij het voor een breed publiek toegankelijk is. Het evenement dient een cultureel, weldadig, educatief en/of ideëel karakter te hebben of een maatschappelijk belang te dienen en moet primair recreatief, vermakelijk of informatief te zijn. Het commerciële gehalte dient ondergeschikt te zijn aan het culturele, weldadige, educatieve en/of ideële karakter. Het mag dus géén betrekking hebben op één bepaald commercieel merk, product of onderneming, tijdelijke prijskortingen of commerciële acties voor een product of deel van een assortiment en de inhoud van de affiches mogen geen betrekking hebben op alcohol- en tabaksproducten.

 

Evenementen die aan deze definitie voldoen zijn bijvoorbeeld: braderie, rommelmarkt, vlooienmarkt, wielerronde, antiekbeurs, circus, kermis, tentoonstelling, theatervoorstellingen, film, concert, expositie, opendag scholen en culturele- en welzijnsinstellingen en godsdienstige en politieke bijeenkomsten.

 

Indien er aanvragen worden gedaan voor evenementen die niet in dit overzicht zijn in te delen, maar daar qua strekking inpassen, kan er ook vergunning worden verleend. Dit overzicht is geen limitatieve opsomming van de mogelijkheden, maar slechts een richtlijn.

 

Sponsoring van het betreffende evenement dat aangekondigd wordt op het affiche is toegestaan, zolang het niet meer dan een kwart van de affiche in beslag neemt. De aankondiging op de affiches moet in hoofdzaak het evenement betreffen.

3.4 Overeenkomsten sluiten?

De Tamboer en Organisatiebureau 't Noord vragen regelmatig vergunning aan voor het plaatsen van evenementenborden. Zij willen graag vaste locaties reserveren waar ze hun evenementenborden kunnen plaatsen. Deze en andere organisaties en instellingen kunnen een aanvraag doen voor het plaatsen van evenementenborden voor een langere periode, onder de reguliere voorwaarden. Dat houdt in dat elke veertien dagen eren andere aankondiging dient te worden aangebracht. Wanneer de vergunningvoorwaarden worden nageleefd, is geen aparte regeling nodig. Als we kijken naar het aantal aanvragen voor het plaatsen van evenementenborden in de afgelopen jaren moet er voldoende ruimte voorradig blijven voor overige aanvragers om hun evenementenborden te plaatsen. Zoals al gemeld: wanneer dergelijke organisaties het plaatsen van evenementenborden in de vorm van vitrines aan lichtmasten willen realiseren, dan is dit in principe mogelijk wanneer ze zich houden aan de reguliere voorwaarden die gesteld worden aan het (tijdelijk) plaatsen van evenementenborden.

Hoofdstuk 4 Financiën

4.1 Inleiding

De gemeente heeft de mogelijkheid om op verschillende gronden een bijdrage in rekening te brengen voor het gebruik van gemeentegrond.

  • op grond van de precarioverordening kan precariorecht per tijdseenheid (week, maand, jaar) geheven worden indien een vergunning is verleend voor het hebben van voorwerpen onder, op of boven voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond;

  • op openbare aankondigingen die zichtbaar zijn vanaf de openbare weg kan reclamebelasting worden geheven. Dit kan zowel wanneer een privaatrechtelijke overeenkomst is aangegaan als wanneer er ook precario is verschuldigd (artikel 227 Gemeentewet);

  • indien uiting op of aan een gemeentelijk eigendom wordt aangebracht kan in plaats van het toepassen van precario, een vergoeding in rekening worden gebracht voor het gebruik van het gemeentelijke eigendom al dan niet door het door middel van het sluiten van een privaatrechtelijke overeenkomst.

4.2 Precariobelasting en vrijstellingen

Als de gemeente zowel gebruik kan maken van het publiekrecht als van het privaatrecht, heeft het publiekrecht de voorkeur. Om de vraag naar het plaatsen van evenementenborden te reguleren, zal per evenementenbordenvergunning een bedrag aan precariobelasting in rekening worden gebracht, afhankelijk van het aantal evenementenborden die geplaatst worden. Per aanvraag worden tevens vergunningleges in rekening gebracht

 

Artikel 3 van de Verordening op de heffing en invordering van Precariobelasting 2003 zegt over precariobelasting het volgende:

  • 1.

    De precariobelasting wordt geheven van degene aan wie een vergunning voor het hebben van voorwerpen onder op of boven voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond is verleend.

  • 2.

    In andere dan in het eerste lid bedoelde gevallen wordt de precariobelasting geheven van degene die een of meer voorwerpen heeft onder, op of boven voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond, dan wel van degene ten behoeve van wie die voorwerpen onder, op of boven voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond worden aangetroffen.

     

Artikel 4 van de verordening op de heffing en invordering van precariobelasting 2003 zegt het volgende over vrijstellingen:

De precariobelasting wordt niet geheven ter zake van het hebben van :

  • 1.

    voorwerpen, welke ingevolge een wettelijk voorschrift, een overeenkomst of anderszins rechtens moeten worden gedoogd;

  • 2.

    voorwerpen, waarvoor met de gemeente een privaatrechtelijke vergoeding is overeengekomen;

  • 3.

    voorwerpen, waarvan de gemeente genothebbende krachtens eigendom, bezit of beperkt recht is, met uitzondering van voorwerpen die in gebruik zijn bij een derde;

  • 4.

    voorwerpen, welke uitsluitend voorzien in het algemeen belang dan wel worden gebezigd voor een godsdienstig, cultureel of weldadig doel.

Lid vier van dit artikel geeft aan dat wanneer activiteiten en evenementen waarvoor vergunning is verleend voor het plaatsen van evenementenborden vallen onder de vrijstellingen van algemeen belang, godsdienstig, cultureel of weldadig, geen precariobelasting in rekening wordt gebracht voor het plaatsen van de evenementenborden. Alleen de leges worden in rekening gebracht. Als voorbeelden kunnen genoemd worden de voorstellingen in theater De Tamboer, museumtentoonstellingen, collectes en bijeenkomsten van politieke partijen.

 

Tarieven precariobelasting 2003 per m² in beslag genomen grond:

per dag

€ 0,53

per week

€ 1,59

per maand

€ 3,20

per jaar

€ 32,20

 

Dit betekent concreet dat wanneer een aanvraag voor het plaatsen van 25 evenementenborden

voor een periode van 14 dagen wordt gedaan, het volgende in rekening wordt gebracht:

25 locaties van 1m² X € 1,59 X 2 (weken) + € 15,30 (leges) = € 94,80

 

Indien een organisatie voor één kalenderjaar 20 lichtmastlocaties wil gebruiken voor het plaatsen van evenementenborden, wordt hiervoor het volgende in rekening gebracht, er vanuit gaande dat één van de vrijstellingen uit de precarioverordening niet van toepassing zijn:

20 (locaties) X € 32,20 (precariobelasting per m² per jaar) + € 15,30 (leges) = € 659,30 per jaar.

 

Als we per jaar uit gaan van zo'n 50 vergunningen voor het plaatsen van evenementenborden, waarbij de helft van de vergunningen tevens precariobelasting wordt geheven, levert dit op jaarbasis een bedrag van zo'n € 2750,- aan inkomsten op (25 X € 94,80 en 25 X € 15,30).

 

Het totaalbedrag dat in rekening wordt gebracht is afhankelijk van het aantal evenementenborden dat een aanvrager wil plaatsen en of precariobelasting in rekening wordt gebracht of niet. In totaal worden per gezamenlijke aanvraag één keer de legeskosten in rekening gebracht.

 

Ter vergelijking zijn in onderstaand overzicht de kosten van een vergunning voor het plaatsen van evenementenborden voor enkele omringende gemeenten vermeld en wordt vervolgens aangegeven wat de kosten per bord per week zijn in de gemeenten.

 

Gemeente

Kosten per vergunning

Maximum aantal borden per vergunning

Maximum aantal dagen

Precario- belasting?

Bijzonderheden

Assen

€ 37,18

30

11

Nee

-

Emmen

€ 7,17- per bord per week

40

14

Nee

Hoffman, DEV en de gemeente hebben elk 40 locaties en hanteren eigen tarieven.

Meppel

€ 69,35

25

10

Nee

handhavingskosten zijn verwerkt in de totaalkosten. Ideële organisaties en verenigingen zijn vrijgesteld van precariobelasting.

Hoogveen nu

€ 14,70

35

14

Nee

-

Hoogeveen straks

€ 94,80

25

14

Ja

-

Gemeente

Omgerekend de prijs per bord per week

Assen

€ 0,79

Emmen

€ 7,17

Meppel

€ 1,94

Hoogeveen nu

€ 0,21

Hoogeveen straks

€ 1,90

 

4.3 Voorstel

Niet privaatrechtelijk handelen omdat publiekrechtelijk handelen voldoende waarborgen kent. Naast het in rekening brengen van leges kan precariobelasting geheven worden per locatie voor het plaatsen van evenementenborden. Aanvragers voor een vergunning voor het plaatsen van evenementenborden zullen daardoor meer moeten betalen dan in het verleden. Naar verwachting zal het aantal aanvragers hierdoor afnemen. Wijkverenigingen en instellingen kunnen overstappen op de plakvoorzieningen (die binnenkort worden gerealiseerd en gratis zijn) en via dit medium hun aankondiging bekendmaken. Organisaties die activiteiten organiseren die onder de vrijstellingen van de precarioverordening vallen, zullen wel hun activiteiten blijven aankondigen via evenementenborden. Zij zijn net als nu alleen € 14,70 verschuldigd voor het verkrijgen van de evenementenbordenvergunning.

 

Hoofdstuk 5 Handhaving & overgangsperiode

5.1 Handhaving

Beleid ontwikkelen betekent ook handhaving op dat beleid uitwerken. De voorwaarden die gesteld worden aan het plaatsen van evenementenborden dienen te worden gehandhaafd. In de praktijk is gebleken dat de handhaving van de evenementenvoorschriften mede door gebrek aan helderheid van regelgeving, verantwoordelijkheden en bevoegdheden te wensen over heeft gelaten.

 

Bestuurlijke handhaving

Bestuurlijke handhaving laat zich verdelen in bestuursdwang en bestuurlijke dwangsom. De gehele procedure met betrekking tot bestuurlijke handhaving is geregeld in de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Het toepassen van bestuursdwang is het op kosten van de overtreder doen wegnemen, beletten, verrichten of in de vorige toestand herstellen van hetgeen in strijd is met enige rechtsregel is gemaakt, gesteld, ondernomen, gehouden, nagelaten, beschadigd of weggenomen. De kosten die gemaakt worden bij bestuursdwang kunnen worden verhaald op de overtreder. De overtreder moet van tevoren schriftelijk worden gewaarschuwd dat het dwangmiddel op een bepaald tijdstip zal worden aangewend, indien de overtreder niets onderneemt.

 

Het opleggen van een dwangsom kan een effectief middel zijn om een overtreding ongedaan te maken of verdere overtreding dan wel herhaling van de overtreding te voorkomen. Vanuit de gemeente hoeft behalve een aanschrijving en een controleronde, geen actie te worden ondernomen om de overtreding ongedaan te maken; dit dient door de overtreder zelf te gebeuren. Middels een dwangbevel via de deurwaarder worden de verbeurde dwangsommen geïnd. Hier kan trouwens een langdurige juridische procedure achterweg komen wanneer hiertegen verzet wordt aangetekend bij de rechter. Burgemeester en wethouders hebben de bevoegdheid en de keuze om op te treden, dat wil zeggen dat ze niet daartoe verplicht is, de situatie kan in sommige gevallen ook tijdelijk gedoogd worden.

 

Vluchtige overtredingen

Overtredingen waarbij het wenselijk is dat wordt opgetreden en geen juridische procedure afgewacht wordt noemen we vluchtige overtredingen. Verkeerd, teveel of zonder vergunning geplaatste evenementenborden zijn voorbeelden hiervan. Het effect van de aankondigingen op deze borden is reeds bereikt en de overtreding is vaak nadat het evenement heeft plaatsgevonden al verwijderd. Om dan toch op te kunnen treden is handhaving op korte termijn effectief. De juridische risico's dienen in kaart te worden gebracht voordat wordt overgegaan op handhaving.

 

Gecoördineerde handhaving

Er zijn afspraken gemaakt tussen medewerkers van Bureau Toezicht, de wijkteams en de Juridisch medewerkers Apv en bijzondere wetten die zich bezig houden met de vergunningverlening van de evenementenborden. Medewerkers van Bureau Toezicht en de wijkteams ontvangen afschriften van de verleende vergunningen voor het plaatsen van evenementenborden. Controle op die evenementenborden zal plaatsvinden op vaste tijdstippen, bijvoorbeeld elke maandagochtend. Maandelijks overleg over de voortgang en bijzonderheden is wenselijk om nauw met elkaar in contact te blijven staan. Tevens kunnen overtredingen tussentijds worden gemeld bij de Juridisch medewerkers Apv en bijzondere wetten, zodat contact kan worden opgenomen met de overtreder en indien nodig een aanschrijving kan worden verstuurd. Na een telefonische melding van de overtreding zal in een schriftelijke bevestiging aan de overtreder een termijn worden gesteld waarbinnen de illegale situatie dient te verdwijnen. Indien hieraan geen gehoor wordt gegeven worden de evenementenborden op kosten van de overtreder door medewerkers van Bureau Toezicht verwijderd.

 

5.2 Preventieve maatregelen

Handhaving zal naar verwachting minder nodig zijn indien vooraf duidelijk is gemaakt aan verschillende betrokken partijen wat de consequenties zijn van het niet naleven van de voorwaarden. De beleidsregels zullen gepubliceerd worden in het Torentje van de Hoogeveense Courant. Tevens worden reclamebureaus, verenigingen en stichtingen die in de afgelopen jaren vergunning is verleend voor het plaatsen van evenementenborden tijdig schriftelijk op de hoogte gesteld van de beleidsveranderingen. In overleg met de afdeling Kabinet en Communicatie wordt een campagne opgezet om het grote publiek te benaderen. Duidelijk zal moeten worden gemaakt dat er ook werkelijk wordt opgetreden indien overtredingen zich voordoen. Deze publicaties worden diverse malen herhaald in het Torentje om de aandacht niet te laten verslappen.

 

Hoofdstuk 6 Samenvatting

Als beheerder van de openbare ruimte is het gewenst om afwegingen te maken over wat wel en wat niet toe te staan in deze openbare ruimte. Een helder en eenduidig evenementenbordenbeleid geeft een handreiking aan zowel gemeente als burgers en organisaties om de Hoogeveense openbare ruimte beheersbaar aan te wenden voor verschillende doeleinden.

 

Het huidige evenementenbordenbeleid is aan verduidelijking toe. Te veel vrijblijvendheid bij plaatsing van evenementenborden, het niet altijd naleven van de daarbij horende vergunningvoorwaarden, de verkeersgevaarlijke situaties die evenementenborden soms veroorzaken en de niet eenduidige criteria voor verlening van een evenementenborden-vergunning zijn enkele motieven om aanvullend beleid hieromtrent te ontwikkelen. Vanaf 1 januari 2003 zullen evenementenborden geplaatst worden rond lichtmasten op verkeersveilige locaties. Er zal structureel een controle plaatsvinden die vanuit de Juridisch medewerkers Apv en bijzonder wetten zal worden gecoördineerd. In overleg met medewerkers van Bureau Toezicht en de wijkteams zal naleving van de vergunningvoorwaarden worden gecontroleerd. Naast de leges voor de vergunning wordt tevens precariobelasting geheven over de 4x25 locaties waar evenementenborden mogen worden geplaatst. Aanvragers zullen behalve de

€ 14,70 legesbelasting tevens zo’n € 94,80 aan precariobelasting moeten betalen (gerekend over 25 locaties en plaatsing voor 14 dagen) tenzij de activiteit voldoet aan de vrijstellingsmogelijkheid van de precarioverordening (weldadig, cultureel of godsdienstig). Het is mogelijk dat instellingen aan het begin van het jaar voor 52 weken een aanvraag indienen. Aankondigingen in de vorm van affiches in vitrines, is toegestaan, zolang instellingen zich houden aan de reguliere voorwaarden voor het plaatsen van evenementenborden. Wanneer er geen aankondigingen zijn dienen de vitrines verwijderd te worden.

 

Per 1 januari 2003 zullen tevens plakvoorzieningen in onze gemeente in gebruik worden genomen. Hier kunnen gratis en zonder vergunning affiches op geplakt worden, zolang die niet in strijd zijn met de regels van de Reclame Code Commissie. De plakvoorzieningen bieden een alternatief wanneer een vergunning voor het plaatsen van evenementenborden een te grote uitgave is.

 

Hoofdstuk 7 Voorstellen

 

  • 1.

    100 lichtmasten vastleggen als locaties voor het plaatsen van tijdelijke evenementenborden. Dit voorkomt verkeersgevaarlijke situaties en is duidelijk voor vergunninghouders en handhavers. In de regel kunnen vier organisaties per 14 dagen maximaal 25 evenementenborden in onze gemeente plaatsen. Indien een organisatie minder borden wil plaatsen, is er ruimte voor een vijfde plaatser (zie voorstel in hoofdstuk 2.6).

  • 2.

    Voorwaarden voor het verlenen van evenementenbordenvergunningen aanscherpen. Duidelijk moet zijn wat valt onder de definitie van evenement en activiteit. De mogelijkheid in de vergunning opnemen dat wanneer niet aan de voorwaarden wordt voldaan, de vergunning kan worden ingetrokken of de borden kunnen worden verwijderd op kosten van de vergunninghouder. Bij regelmatige overtreding kan een reden zijn een volgende vergunning te weigeren Evenementenborden kunnen zonder aanschrijving verwijderd worden indien ze zorgen voor verkeersgevaarlijke situaties (zie voorstellen in hoofdstuk 3.3 en 3.4).

  • 3.

    Handhaving verscherpen nu er duidelijk beleid is geformuleerd. Verkeerd of teveel geplaatste evenementenborden na korte aanschrijving verwijderen, vaste controlemomenten inbouwen en consequente afstemming tussen de betrokken afdelingen. Wijkbeheerders krijgen een signalerende functie, Bureau Toezicht een controlerende functie. Coördinatie structurele handhaving ligt bij de juridisch medewerkers Apv en bijzondere wetten. (zie voorstel in hoofdstuk 5.1)

  • 4.

    Naast het heffen van leges voor het plaatsen van tijdelijke evenementenborden ook precariobelasting in rekening brengen voor het gebruik van gemeentegrond. De vrijstellingen in de precarioverordening voor weldadige, godsdienstige en culturele activiteiten handhaven. Organisatoren van dergelijke activiteiten betalen voor het plaatsen van evenementenborden alleen vergunningleges.

  • 5.

    Geen privaatrechtelijke overeenkomst sluiten met de Tamboer en/of derden voor het plaatsen van tijdelijke evenementenborden. Deze organisaties kunnen tijdig een aanvraag voor het plaatsen van meerdere evenementenborden ten behoeve van evenementen indienen, zodat beschikbaarheid van ruimte voor het plaatsen van evenementenborden in redelijkheid verzekerd is. Op basis van de gegevens van vorige jaren zal er voldoende ruimte voor evenementenborden voor overige aanvragers voorradig blijven.Wanneer deze organisaties de aankondigingen willen 'verpakken' in vitrines dan is dit onder de reguliere voorwaarden toegestaan.

  • 6.

    Inwerkingtreding beleid tijdelijke evenementenborden per 1 januari 2003.

 

Bijlage Locaties tijdelijke evenementenborden

 

Straat

lichtmastnummers

1.

Zuidwoldigerweg (Bethesdastraat -> A28)

16,17,18,19

2.

Zuidwoldigerweg (Vredehorst -> Bethesdastraat)

27,28,29,30

3.

Mr. Harm Smeengelaan (thv Grittenborgh)

22,23,24,25

4

Mr. Harm Smeengelaan (thv koppeling)

25,26,27,28

5.

Schutstraat (thv Unigarant/TVM)

15,16,17,18

6.

Mr. Kramerweg (thv Harm Smeengecollege)

5,6,7,8

7.

Van Limburg Stirumstraat

Harm Smeengelaan

34, 37

2, 4

8.

Mr. Kramerweg (Melkweg ->H'veld)

35,36,37,38

9.

Het Haagje (thv Kreeft/Welzijnswek)

19,25,26,27

10.

Pesserstraat

Industrieweg

Van Limburg Stirumstraat

4

5,6

4

11.

Alteveerstraat (thv DOC)

14,15,16,19

12.

Alteveerstraat (thv einde bebouwde kom)

39,40,41,42

13.

Zuiderweg

29, 31, 33, 35

14.

Sportveldenweg

8,10,11,12

15.

Galileilaan

22,24,26,28

16.

Melkweg

15,16,17,18

17.

Wolfsbosstraat

27,29,33,37

18.

Hollandscheveldse Opgaande (Hollandscheveld)

157,158,159,160

19.

Zuideropgaande (Hollandscheveld)

58,59,65,66

20.

Coevorderstraatweg (Noordscheschut)

66,67,68,69

21.

Drostenraai (Noordscheschut)

13,19,22,23

22.

Carstensdijk (Elim)

54,56,60,62

23.

Perenboomweg (Elim)

13,16,17,20

24.

Middenraai (Nieuweroord)

kanaalzijde, niet genummerd

25.

Joh. Poststraat (Nieuwlande)

8647,8649,8650,8651