Organisatie | Neder-Betuwe |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsnotitie Criteria nieuwe agrarische bouwpercelen |
Citeertitel | Beleidsnotitie Criteria nieuwe agrarische bouwpercelen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-01-2009 | nieuwe regeling | 27-11-2008 Rhenense Betuwse Courant, 14-01-2009 | RAAD/08/00728 |
De raad van de gemeente Neder-Betuwe;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders, d.d. 7 oktober 2008 ;
gelet op het bepaalde in de Wet ruimtelijke ordening
In te stemmen met de evaluatie beleidsnotitie ‘’Criteria nieuwe agrarische bouwpercelen’’ en de criteria nieuwe agrarische bouwpercelen 2008 vast te stellen.
In de commissievergadering van 4 februari 2004 is ingestemd met het voorstel om de wijzigingsbevoegdheid voor nieuwe agrarische bouwpercelen, op plaatsen waar nog geen bebouwing aanwezig is, te schrappen. Dit om het beleid waarbij primair gebruik wordt gemaakt van bestaande bouwlocaties meer vorm en inhoud te geven. In de raadsvergadering van 4 maart is de betreffende beleidsnotitie Buitengebied vastgesteld.
Een nieuw bouwperceel op een nog maagdelijke locatie is daarmee alleen mogelijk via een planherziening. In het navolgende worden de criteria verwoord wanneer het gemeentebestuur c.q. de raad alsnog medewerking zal verlenen aan het opstarten van een dergelijke planherziening. Daarbij maakt het geen verschil of het een nieuw agrarisch bedrijf betreft of dat het gaat om een initiatief tot het verplaatsen van een bestaand agrarisch bedrijf.
Er is aantoonbaar geen geschikte hergebruikslocatie voorhanden binnen het zoekgebied. Het zoekgebied wordt gedefinieerd als de zone binnen 1 kilometer van alle in eigendom zijnde percelen van minimaal 1,5 ha. De aanvrager dient hierbij minimaal 1 jaar actief te hebben gezocht naar een hergebruikslocatie. Dit kan door inschrijvingen of concrete zoekopdrachten bij minstens twee makelaars. Na dit jaar dient door de aanvrager in elke geval te worden overlegd welke hergebruikslocaties zijn vrijgekomen en om welke reden deze niet geschikt zijn bevonden.
Bij het onderbouwen van de geschiktheid door aanvrager geldt verder het volgende. Een (burger)woning zonder gronden en/of met ongeschikte bebouwing met een aankoopprijs boven de € 470.000,- wordt op voorhand als ongeschikt beschouwd. Indien er wel grond of geschikte bebouwing aanwezig zijn, kunnen echter ook duurdere locaties geschikt zijn.
Situering in een agrarisch komgebied is niet toegestaan. Er wordt gestreefd naar een locatie in de bestemming “agrarisch gebied”, dat wil zeggen de gebieden zonder specifieke landschappelijke en/of natuurlijke waarden. In het agrarisch oeverwalgebied zijn er evenwel mogelijkheden indien dit niet leidt tot aantasting van de aanwezige landschappelijke, cultuurhistorische en/of natuurlijke waarden. In het bestemmingsplan buitengebied Kesteren (1978) zijn deze gebieden globaal bestemd tot “agrarisch gebied met (hoge) landschappelijke waarden”. Bij de herziening van dit bestemmingsplan worden deze gebieden opnieuw begrensd, waarbij de vigerende bestemming een belangrijk vertrekpunt is.
Het dient een overwegend grondgebonden bedrijf te betreffen (geen intensieve veehouderijen). Een uitzondering hierop wordt gevormd door containerteelt, welke formeel gezien niet grondgebonden is, maar wel als een onlosmakelijk onderdeel van de boomteeltsector wordt beschouwd. Een agrarisch bouwperceel wordt alleen toegekend indien het bedrijf zich overwegend richt op teelt/produktie. Een overwegend handelsbedrijf (zowel in dieren als in planten) wordt niet beschouwd als een agrarisch bedrijf. Ondergeschikte handelsactiviteiten passen uiteraard wel binnen een agrarische bestemming.
De bovenstaande criteria gelden niet allemaal indien er sprake is van een verplaatsing van een bestaand agrarisch bedrijf in het algemeen belang, bijvoorbeeld bij woningbouw- of bedrijfsterreinontwikkelingen. In dat geval wordt uitsluitend getoetst aan de criteria genoemd onder c., e. en g, waarbij maatwerk wordt geleverd. Het volwaardigheidscriterium wordt in dit geval vervangen door het criterium dat het bedrijfsmatige activiteiten dient te betreffen. Indien deze niet volwaardig zijn, wordt uitgegaan van een bouwblok op maat (conform de beleidsnotitie Buitengebied). Indien het bestaande bedrijf reeds over een bedrijfswoning beschikt, kan deze ook direct op het nieuwe bouwperceel worden mogelijk gemaakt.