Organisatie | Westland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement cameratoezicht gemeentelijke gebouwen Cluster Ruimte |
Citeertitel | Reglement cameratoezicht gemeentelijke gebouwen Cluster Ruimte |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-08-2022 | nieuwe regeling | 05-07-2022 |
Dit Reglement heeft betrekking op het cameratoezicht dat plaatsvindt in gebouwen en op terreinen die door cluster Ruimte beheerd worden. Het cameratoezicht wordt ingezet om personen en eigendommen te beschermen. Deze vorm van cameratoezicht valt onder de werking van de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Het Reglement geeft een beschrijving van taken, verantwoordelijkheden en procedures inzake het cameratoezicht met het oog op een integer gebruik van het camerasysteem en de bescherming van de privacy van bezoekers en werknemers.
Het doel van het cameratoezicht in en rondom de gemeentelijke gebouwen is beter te beveiligen met inachtneming van de regels voor privacy. Meer specifiek is de verwachting dat het cameratoezicht bijdraagt aan:
De opgenomen camerabeelden gedurende en buiten werktijden worden niet aangewend (bekeken en gebruikt) voor de registratie van andere bewegingen dan wel gedragingen van werknemers of bezoekers, dan de registratie van diefstal, vernieling, agressie en/of fraude.
De begrippenlijst, ook wel verklarende woordenlijst genoemd, is een opsomming van alle begrippen in dit reglement die voor de gemiddelde lezer niet meteen duidelijk zijn.
Beelden: de door het camerasysteem verkregen en geregistreerde beelden.
Beheer: zorg voor de continuïteit van het cameratoezicht.
Teammanager: de direct leidinggevende van de organisatie-eenheid die is belast met implementatie, beheer en onderhoud van ICT-voorzieningen en bij zijn afwezigheid zijn vervanger.
Betrokkene: degene die wordt opgenomen en geregistreerd door het camerasysteem. Dit kunnen – onder meer, maar niet uitsluitend - zijn: Medewerkers, bestuurders of bezoekers van de terreinen en/of gebouwen van de gemeente Westland.
Bevoegde functionaris: degene die vanuit zijn functie door/namens de gemeente Westland is geautoriseerd om onder verantwoordelijkheid van de beheerder toegang te krijgen tot de voor het cameratoezicht gebruikte apparatuur in verband met bediening en het bekijken van beelden en/of technisch beheer van het cameratoezicht. Naast medewerkers kunnen hieronder ook vallen degenen die werkzaam zijn bij de gemeente Westland zonder aanstelling of dienstverband met de gemeente Westland, zoals een uitzendkracht, gedetacheerde, ZZP’er of stagiair(e), mits deze personen een geheimhoudingsverklaring hebben ondertekend.
Cameratoezicht: toezicht met behulp van camera’s.
CISO: chief information security officer/ Security manager.
Functionaris voor de Gegevensbescherming (FG) van de gemeente Westland: een functionaris zoals bedoeld in artikel 37 e.v. van de Algemene Verordening Gegevensbescherming. De FG houdt op onafhankelijke wijze toezicht op de naleving van wet- en regelgeving met betrekking tot gegevensbescherming en het beleid van de gemeente Westland met betrekking tot de bescherming van Persoonsgegevens.
Het college van burgemeester en wethouders: vormt het dagelijks bestuur van gemeente Westland en voert de besluiten van de gemeenteraad en wetten en regelingen van het Rijk en de provincie uit.
5. Bewaartermijn camerabeelden
De camerabeelden mogen in principe 72 uur bewaard worden, tenzij er gemotiveerd aagegeven kan worden dat het uitgebreid moet worden tot maximum 28 dagen. In geval van een incident is er mogelijkheid om het bewaartermijn te verlengen tot het incident is opgelost of de beelden niet meer van belang zijn.
6. Taken en verantwoordelijkheden
De verantwoordelijke voor deze persoonsregistratie is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Westland.
De beheerder draagt zorgt voor de naleving van de in dit reglement gestelde regels en beheert alle gegevens en beelden. Bij diens afwezigheid wordt hij/zij vervangen door een aangewezen vervangend teammanager.
De beheerder is verantwoordelijk voor het technisch beheer van het cameratoezicht. De Beheerder wijst bevoegde functionarissen aan die in het kader van onderhoud en beheer toegang krijgen tot de voor het cameratoezicht gebruikte apparatuur. Alleen met toestemming van de beheerder en na consultatie van de FG en CISO krijgen derden in het kader van onderhoud en beheer toegang tot de voor het cameratoezicht gebruikte apparatuur.
8.1 De Beheerder besluit over het plaatsen van camera’s in overleg met de FG en CISO. Bij een besluit tot plaatsing van een camera wordt altijd een deugdelijke afweging gemaakt tussen enerzijds de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de betrokkenen en anderzijds de belangen van de gemeente Westland en zullen de beginselen van proportionaliteit en subsidiariteit in acht genomen worden.
8.2 Cameratoezicht wordt alleen ingezet voor de doeleinden zoals vermeld in dit Reglement, op locaties waar dit noodzakelijk is en minder ingrijpende maatregelen niet effectief zijn.
8.3 In ruimten waar personen ongestoord moeten kunnen zijn, waaronder begrepen, maar niet uitsluitend in toiletten, douches, kleedruimten, recoveryrooms en kantoren van de bedrijfsarts, bedrijfspsycholoog en vertrouwenspersoon, vormt cameratoezicht per definitie een te grote inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van de betrokkenen en is cameratoezicht niet toegestaan.
8.4 Cameratoezicht is niet bedoeld om betrokkenen tijdens het uitvoeren van hun werkzaamheden of bezoek te volgen. Bij het plaatsen van de camera’s wordt daarom zoveel mogelijk voorkomen dat betrokkenen onnodig continu in beeld zijn. Op locaties waar sprake is van verhoogde veiligheidsrisico’s, zoals een relatief grote kans op agressie of diefstal, is het mogelijk dat betrokkenen wel continu in beeld zijn als dit noodzakelijk is en minder ingrijpende maatregelen niet effectief zijn.
8.5 Het cameratoezicht wordt kenbaar gemaakt door middel van borden, stickers en/of beeldschermen bij de in- en uitgangen van de terreinen en gebouwen en op specifieke locaties in de gebouwen waar gebruik wordt gemaakt van cameratoezicht.
Deze rechten van betrokkenen komen voort uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
9.1 Een betrokkene heeft recht op inzage in de beelden als hij/ zij herkenbaar in beeld is en de beelden nog niet zijn gewist. Het college kan inzage weigeren, bijvoorbeeld als dat noodzakelijk is in het belang van voorkoming, opsporing en vervolging van strafbare feiten of ter bescherming van rechten en vrijheden van anderen. Degene die vermoedt herkenbaar in beeld te zijn geweest, kan ook om inzage verzoeken. Het college zal dan eerst bezien of de beelden gegevens van de verzoeker bevatten. Als dit het geval is, zal het inzageverzoek in behandeling worden genomen.
Voor betrokkenen gelden de volgende uitzonderingen m.b.t. inzage in beelden:
9.2 Een betrokkene heeft recht op verwijdering of afscherming van de beelden waarop hij/ zij herkenbaar in beeld is, voor zover de Persoonsgegevens niet (meer) relevant zijn voor het doel waarvoor zij zijn verzameld.
9.3 Een betrokkene heeft het recht op bezwaar te maken tegen het gebruik van zijn Persoonsgegevens door de gemeente. Indien het bezwaar gegrond is, beëindigt de gemeente Westland terstond de betreffende gegevensverwerking.
9.4 De betrokkene kan zich te allen tijde wenden tot de bevoegde rechter en/ of Autoriteit Persoonsgegevens met betrekking tot de wijze waarop persoonsgegevens door de gemeente Westland worden verwerkt.
9.5 Klachten met betrekking tot de toepassing van het cameratoezicht en/of over het gedrag van de beheerder of de bevoegde functionarissen kunnen schriftelijk worden ingediend bij het college en zullen worden behandeld overeenkomstig de Klachtenregeling Gemeente Westland.
11. Uitgifte van beeldinformatie
De beelden mogen verstrekt worden aan politie en verzekeraars. De noodzakelijkheid moet beargumenteerd worden in het verzoek indien die er niet is kan het ook als buitensporig worden gekwalificeerd. Voor de beoordeling van het verzoek kan de teammanager advies vragen bij de Functionaris Gegevensbescherming (FG).