Organisatie | De Bilt |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Vergoeding Controle “Coronatoegangsbewijs” De Bilt 2022 |
Citeertitel | |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene subsidieverordening gemeente De Bilt
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-08-2022 | 01-01-2022 | 31-12-2022 | nieuwe regeling | 24-05-2022 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente De Bilt,
Gelet op de Algemene Subsidieverordening (ASV) De Bilt 2019, artikel 2, de Gemeentewet, artikel 156 lid 3 en de Rijksregeling ‘Incidentele bijdrage ondersteuning naleving controle op coronatoegangsbewijzen’.
Besluiten vast te stellen de subsidieregeling “Vergoeding Controle Coronatoegangsbewijs De Bilt 2022”.
• Ondernemers, instellingen en verenigingen kosten moeten maken voor de verplichte controle van de coronatoegangsbewijzen;
• Het rijk een financiële bijdrage verstrekt ter ondersteuning van de naleving van controle op coronatoegangsbewijzen voor de periode van 1 januari 2022 tot en met 25 februari 2022;
• Het college op grond van artikel 2 van de Algemene Subsidieverordening De Bilt 2019 bevoegd is om in een uitvoeringsregeling vast te stellen voor welke activiteiten en/of doelgroepen in aanmerking komen voor subsidie, hoe de subsidie wordt berekend en hoe de subsidiebedragen worden uitbetaald.
• We streven naar een goede verdeling van het aan de gemeente De Bilt toegekende geld.
In deze regeling wordt verstaan onder:
- Asv: Algemene subsidieverordening De Bilt 2019.
- Burgemeester en wethouders: burgemeester en wethouders van De Bilt.
- Ondernemers, instellingen en verenigingen: alle ondernemers, instellingen en verenigingen die kosten hebben gemaakt voor de controle van toegangsbewijzen in verband met de landelijke COVID-19 maatregelen in de periode genoemd in de aanhef van deze regeling.
- Loonkosten van werknemers en arbeidskrachten: Loonkosten van werknemers en arbeidskrachten, inclusief verschuldigd vakantiegeld, verschuldigde pensioenafdrachten en sociale zekerheidslasten, in verband met de loonkosten.
Artikel 2 Algemene subsidieverordening De Bilt 2019
De Asv is op deze regeling van toepassing, voor zover daarvan in deze regeling niet uitdrukkelijk wordt afgeweken.
Artikel 3 Verstrekken van subsidie
Burgemeester en wethouders verstrekken onder de navolgende voorwaarden op aanvraag een eenmalige tegemoetkoming aan ondernemers, instellingen of verenigingen die in verband met de landelijke COVID-19 maatregelen, bezoekers bij binnenkomst moesten controleren op Coronatoegangsbewijs (CTB).
Aanvragers komen onder de navolgende voorwaarden in aanmerking voor subsidie.
- Moet aantoonbare kosten hebben gemaakt, van ten minste € 500,-, voor de loonkosten van werknemers en arbeidskrachten dan wel voor de kosten van de inzet van vrijwilligers dan wel materiële kosten, die hij ten gevolge van het controleren van het CTB bij toegang heeft moeten maken.
- Declareert de kosten die gemaakt zijn over de periode van 1 januari 2022 tot en met 25 februari 2022.
- Zorgt dat de aanvraag uiterlijk 1 augustus 2022 is ontvangen door de Gemeente De Bilt. Aanvragen die na deze datum zijn ontvangen, worden niet in behandeling genomen.
- Het college kan de in het voorgaande lid genoemde termijn verlengen indien daartoe aanleiding is.
Voor deze subsidie is in totaal een bedrag beschikbaar van maximaal € 145.000. Dit beschikbare bedrag vormt tevens het subsidieplafond.
1. De subsidie bedraagt maximaal de aantoonbaar gemaakte extra kosten voor controle van corona toegangsbewijzen.
2. Per aanvraag bedraagt de subsidie maximaal € 5.000.
3. In het geval het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de gevraagde subsidie naar rato verlaagd.
Artikel 7 Afhandeling aanvragen
Het college van burgemeester en wethouders beslist na ontvangst van alle tijdig ingediende aanvragen.
Burgemeester en wethouders beslissen afwijzend op een aanvraag indien de aanvraag niet voldoet aan de in deze regeling gestelde eisen.
Artikel 9 Informatieverplichtingen bij aanvraag
1. Een aanvraag wordt ingediend met gebruikmaking van een door het college daartoe beschikbaar gesteld aanvraagformulier.
2. Een aanvraag bevat in ieder geval de informatie en documenten zoals op het formulier gevraagd.
In overeenstemming met artikel 8 van de Asv, beslissen burgemeester en wethouders binnen acht weken na ontvangst van de aanvraag. Indien niet binnen deze termijn kan worden beslist, stellen burgemeester en wethouders de aanvrager daarvan op de hoogte en noemen daarbij een redelijke termijn waarbinnen de beslissing wel kan worden genomen.
Artikel 11 Inwerkingtreding- en vervaldatum
1. Deze regeling treedt in werking op de dag van publicatie.
2. Deze regeling heeft terugwerkende kracht tot 1 januari 2022.
3. Deze regeling vervalt met ingang van 31 december 2022, met dien verstande dat de regeling van toepassing blijft op aanvragen die tijdig zijn ingediend.