Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Renswoude

Bevoegdhedenbesluit gemeente Renswoude 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRenswoude
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBevoegdhedenbesluit gemeente Renswoude 2021
CiteertitelAlgemeen Bevoegdhedenbesluit gemeente Renswoude 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Algemeen Bevoegdhedenbesluit en Algemeen bevoegdhedenregister gemeente Renswoude 2015.

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 77 van de Gemeentewet
  3. artikel 108 van de Gemeentewet
  4. artikel 125 van de Gemeentewet
  5. artikel 160 van de Gemeentewet
  6. artikel 166 van de Gemeentewet
  7. artikel 168 van de Gemeentewet
  8. artikel 169 van de Gemeentewet
  9. artikel 170 van de Gemeentewet
  10. artikel 171 van de Gemeentewet
  11. artikel 177 van de Gemeentewet
  12. artikel 232 van de Gemeentewet
  13. Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek
  14. Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek
  15. Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

02-08-2022nieuwe regeling

21-09-2021

gmb-2022-350469

Tekst van de regeling

Intitulé

Bevoegdhedenbesluit gemeente Renswoude 2021

Burgemeester en wethouders van de gemeente Renswoude en de burgemeester van de gemeente Renswoude, ieder voor zover het ieders bevoegdheden betreft;

 

gelet op,

  • titel 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • artikel 77, 108, 125, 160, 166, 168, 169, 170, 171, 177 en 232 van de Gemeentewet;

  • boek 3, 5 en 6 van het Burgerlijk Wetboek;

overwegende dat,

  • het ter bevordering van een vlotte en efficiënte afdoening van zaken noodzakelijk is de uitoefening van bevoegdheden over te dragen.

  • uitgaande van de organisatiestructuur van het ambtelijke apparaat van de gemeente Renswoude

  • er daarbij een overheveling van taken en verantwoordelijkheden zal plaatsvinden in het kader van een organisatiewijziging;

  • dat het uit het oogpunt van een doelmatig bestuur en een goede dienstverlening aan de inwoners wenselijk is de daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden van de bevoegde bestuursorganen toe te delen aan functionarissen van de gemeente Renswoude of (in een enkel geval) anderen;

besluiten vast te stellen het:

  • A.

    Bevoegdhedenbesluit gemeente Renswoude 2021

  • B.

    De uitoefening van de in het bij dit besluit behorend overzicht vermelde bevoegdheden, met inachtneming van de daarbij vermelde specifieke voorwaarden over te dragen, daartoe mandaat, machtiging of volmacht te verlenen aan de in het overzicht genoemde functionarissen.

  • C.

    Ten aanzien van de uitoefening van de mandaten, machtigingen en volmachten onderstaande algemene bepalingen vast te stellen en op de uitoefening van bedoelde bevoegdheden van toepassing te verklaren:

Artikel 1 Definities

In dit besluit en in het register wordt een aantal begrippen gehanteerd, waaronder het volgende wordt verstaan:

  • a.

    de gemeente: de gemeente Renswoude als publiekrechtelijk lichaam alsmede de gemeente Renswoude als privaatrechtelijke rechtspersoon.

  • b.

    de raad: de gemeenteraad van de gemeente Renswoude.

  • c.

    het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Renswoude;

  • d.

    de burgemeester: de burgemeester van de gemeente Renswoude als bestuursorgaan en als vertegenwoordiger van de gemeente in en buiten rechte.

  • e.

    gemeentesecretaris: de (loco-)gemeentesecretaris van de gemeente Renswoude.

  • f.

    portefeuillehouder: lid van het college dat een bepaald onderwerp toegewezen heeft gekregen als zijn aandachtsgebied.

  • g.

    afdelingshoofd: lid van het gemeentelijke managementteam dat een afdeling aanstuurt als hiërarchisch leidinggevende en eindverantwoordelijke.

  • h.

    senior functionaris: verantwoordelijke voor een taakveld, werkzaam onder verantwoordelijkheid van een afdelingshoofd.

  • i.

    functionaris/medewerker: verantwoordelijke voor taken binnen een taakveld, werkzaam onder verantwoordelijkheid van een afdelingshoofd.

  • j.

    gemeentelijk managementteam: ambtelijk orgaan dat het college adviseert en de ambtelijke organisatie onder leiding van de gemeentesecretaris aanstuurt.

  • k.

    gemandateerde: de functionaris/medewerker, die mandaat heeft gekregen.

  • l.

    mandaat: de bevoegdheid om namens een van de bevoegde bestuursorganen van de gemeente Renswoude besluiten te nemen.

  • m.

    volmacht: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.

  • n.

    machtiging: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

  • o.

    budgethouder: een door de gemeentesecretaris/algemeen directeur aangewezen functionaris binnen de ambtelijke organisatie van de gemeente; in principe zijn dit alleen de afdelingshoofden.

  • p.

    budgetbeheerder: een door de budgethouder aangewezen functionaris binnen de ambtelijke organisatie van de gemeente.

  • q.

    invorderings- en heffingsambtenaar: de ex artikel 231, tweede lid onderdelen b, c en d van de Gemeentewet aangewezen ambtenaar.

Artikel 2 Nadere regels en instructies

  • 1.

    Een gemandateerde blijft bij de uitoefening van de aan hem gemandateerde bevoegdheid te allen tijde binnen de door bestuursorganen van de gemeente Renswoude vastgestelde beleidskaders.

  • 2.

    Een gemandateerde oefent de aan hem gemandateerde bevoegdheid uit met inachtneming van vigerende formele en materiële wet- en regelgeving.

  • 3.

    Het college kan nadere regels stellen omtrent het opmaken en het ondertekenen van een document, waarin van het verleende mandaat gebruik wordt gemaakt.

  • 4.

    Het college respectievelijk de burgemeester kan instructies geven over de wijze waarop de gemandateerde bevoegdheden worden uitgeoefend.

Artikel 3 Volmacht en machtiging

Voor de toepassing van dit besluit en de daarop berustende bepalingen worden met mandaat gelijkgesteld de verlening van:

  • a.

    Volmacht;

  • b.

    Machtiging.

Artikel 4 Afwezigheid (onder) gemandateerde

  • 1.

    Ingeval van afwezigheid van functionarissen aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door hun plaatsvervanger.

  • 2.

    De gemandateerde kan bij zijn afwezigheid een ondergemandateerde aanwijzen die bevoegd is als plaatsvervanger het besluit te nemen.

Artikel 5 Algemene uitzonderingen van mandaat

Het verleende mandaat is niet (langer) van toepassing:

  • a.

    Indien bij de concrete uitvoering van de betreffende bevoegdheid twijfel bestaat bij de gemandateerde, gemachtigde of gevolmachtigde omtrent wijze van afwikkeling dan wel omtrent de eventuele gevolgen daarvan, is deze gehouden tot terugkoppeling naar het oorspronkelijk bevoegde bestuursorgaan. Terugkoppeling dient in ieder geval plaats te vinden, indien de uitoefening van de bevoegdheid (vermoedelijk) bestuurlijke en/ of politieke consequenties zal hebben;

  • b.

    indien de verantwoordelijke portefeuillehouder dan wel het college beslist dat de aangelegenheid door het college moet worden afgedaan en/of indien de burgemeester beslist dat de aangelegenheid door hem moet worden afgedaan. De portefeuillehouder wordt tijdig geïnformeerd over gevoelige kwesties.

  • c.

    indien de aangelegenheid tot negatieve berichtgeving in de media heeft geleid dan wel in verband met de aard van de aangelegenheid redelijkerwijs moet worden aangenomen dat dit zal gebeuren en de betreffende portefeuillehouder – na overleg – aangeeft dat het benodigde besluit door het bevoegde bestuursorgaan zelf dient te worden genomen;

  • d.

    als de aard van het te nemen besluit zich daar tegen verzet, waaronder in ieder geval begrepen, persoonlijke betrokkenheid (zakelijk en/of privé) van de gemandateerde, ingeval een functionaris zelf te maken krijgt met belangenverstrengeling, alsmede als het besluit een overschrijding van een budget of krediet tot gevolg heeft (niet past binnen de budgethoudersregeling gemeente Renswoude), dan wel een voor de gemeente Renswoude (groot) financieel risico met zich brengt.

  • e.

    het een besluit betreft waarmee algemeen verbindende voorschriften, beleidsregels of beleid wordt vastgesteld en/of gewijzigd en/of aangevuld dan wel anderszins bevoegdheden betreft waarvoor ingevolge de Algemene wet bestuursrecht of in enig ander wettelijk voorschrift is bepaald dat mandaat niet kan worden verleend.

  • f.

    het besluit dusdanige ingrijpende gevolgen heeft voor de rechtspositie van een of meerdere functionarissen dat besluitvorming door het college vereist is, of wanneer het de rechtspositie van de gemeentesecretaris betreft.

  • g.

    indien de aangelegenheid ingrijpende gevolgen kan hebben voor een groot aantal burgers, bedrijven, verenigingen of belangengroepen en de betreffende portefeuillehouder –na overleg– aangeeft dat het benodigde besluit door het bevoegde bestuursorgaan zelf dient te worden genomen.

Artikel 6 Bezwaarschriften

Ten aanzien van bezwaarschriften, gericht aan het college dan wel de burgemeester, die om advies in handen worden gesteld van een adviescommissie, als bedoeld in artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht, blijft de beslissing op het bezwaarschrift voorbehouden aan het bevoegde bestuursorgaan. Deze bevoegdheid kan niet verder gemandateerd worden.

Artikel 7 Informatieverstrekking

  • 1.

    De (onder)gemandateerden leggen verantwoording af aan het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester over de wijze waarop zij van hun mandaat gebruik hebben gemaakt door middel van een kwartaalrapportage aan de portefeuillehouder.

  • 2.

    De (onder)gemandateerden stellen vooraf het bestuursorgaan onverwijld in kennis van krachtens (onder)mandaat te nemen besluite waarvan zij redelijkerwijs moeten aannemen dat kennisneming door dit bestuursorgaan van belang is.

Artikel 8 Mandaat aan derden

  • 1.

    Artikel 10:4 van de Algemene wet bestuursrecht is van toepassing op mandaat aan derden.

  • 2.

    Mandaat tot het uitoefenen van bevoegdheden en taken die via een Gemeenschappelijke Regeling aan een ander bestuursorgaan zijn opgedragen valt niet onder dit besluit.

  • 3.

    Mandaat tot het uitoefenen van taken en bevoegdheden die door middel van een overeenkomst aan een derde zijn overgedragen, valt niet onder dit besluit.

  • 4.

    Voor zover aan overige derden een specifiek mandaat wordt verleend, zijn deze opgenomen in het bevoegdhedenregister. Mandaten verstrekt aan derden na vaststelling van dit besluit kunnen bij afzonderlijke besluiten worden verstrekt en dienen te worden opgenomen in het bevoegdhedenregister.

Artikel 9 Ondertekening

Mandaat

Wanneer het gaat om de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan een besluit te nemen, wordt de daarbij behorende brief als volgt ondertekend:

 

Hoogachtend, namens burgemeester en wethouders/ de burgemeester van Renswoude,

 

[naam], [functie]

 

Ondertekeningsmandaat

Wanneer het besluit door het college of de burgemeester zelf is genomen en het alleen gaat om ondertekenen van de brief, wordt deze als volgt ondertekend:

 

Hoogachtend, burgemeester en wethouders van Renswoude, overeenkomstig het besluit van [datum]

 

[naam], [functie]

 

Volmacht

Wanneer het gaat om het ondertekenen van een overeenkomst krachtens volmacht, geldt het volgende:

 

Bovenaan de overeenkomst komt een tekst waaruit blijkt dat degene die de overeenkomst tekent daarvoor een volmacht van de burgemeester heeft. De tekst 'die handelt op grond van mandaat' geeft aan dat degene ook bevoegd was namens het college te besluiten tot het aangaan van de overeenkomst.

 

De publiekrechtelijke rechtspersoon de GEMEENTE RENSWOUDE, gevestigd te Renswoude (3927 BD) aan Dorpsstraat 4, vertegenwoordigd door [naam, functie], die handelt op grond van mandaat en is gemachtigd door de burgemeester, [NAAM], hierna 'Gemeente Renswoude';

 

De overeenkomst wordt dan als volgt ondertekend:

 

Plaats: Datum:

 

De gemeente Renswoude Door: [naam] Functie: [functie]

 

Machtiging

Wanneer het gaat om het ondertekenen van overige brieven zonder rechtsgevolg (bijvoorbeeld een informatieve brief) is de ondertekening als volgt:

 

Hoogachtend, namens burgemeester en wethouders van Renswoude,

 

[naam].

 

[functie]

Artikel 10 Overgangsbepaling

Beslissingen die zijn genomen op grond van het Bevoegdhedenbesluit gemeente Renswoude 2015 en bevoegdhedenregister gemeente Renswoude 2015, die golden tot de inwerkingtreding van dit besluit en waarvoor dit besluit overeenkomstige beslissingen kent, gelden als beslissingen genomen krachtens dit besluit.

Artikel 11 Intrekking vorige besluiten

Met ingang van het tijdstip van inwerkingtreding van dit besluit worden alle eerder genomen besluiten waarin mandaat wordt verleend aan functionarissen werkzaam bij de gemeente ingetrokken.

Artikel 12 Inwerkingtreding en bekendmaking

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op 6 oktober 2021.

  • 2.

    Verleende mandaten treden pas in werking als deze conform artikel 3:42 van de Awb op een geschikte wijze zijn gepubliceerd in het huis-aan-huisblad, of indien van toepassing op de wijze zoals aangegeven in artikel 3:41 van de Awb.

Artikel 13 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als "Bevoegdhedenbesluit gemeente Renswoude 2021".

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van 21 september 2021.

het college van burgemeester en wethouders van Renswoude;

de secretaris,

E. Jansonius

de burgemeester,

P. Doornenbal

Algemeen Bevoegdhedenregister gemeente Renswoude 2021

Behorend bij het Algemeen Bevoegdhedenbesluit gemeente Renswoude 2021

 

Indeling bevoegdhedenregister

 

1. Organisatieoverzicht

De opbouw van het bevoegdhedenregister sluit aan bij de structuur van de organisatie. De structuur van de ambtelijke organisatie bestaat, naast de griffie, uit een gemeentesecretaris en de volgende organisatieonderdelen:

  • a.

    een afdeling bedrijfsvoering en dienstverlening;

  • b.

    een afdeling fysiek en sociaal domein.

Organisatieonderdelen

Afdeling bedrijfsvoering en dienstverlening

  • 1.

    De afdeling bedrijfsvoering en dienstverlening staat onder leiding van het afdelingshoofd bedrijfsvoering en dienstverlening.

  • 2.

    De afdeling bedrijfsvoering en dienstverlening draagt zorg voor de beleidsvoorbereiding, -ontwikkeling, - aanpassing en de -evaluatie, de voorbereiding, de uitvoering en de evaluatie van zaken gericht op het taakveld:

    • a.

      Bedrijfsvoering;

    • b.

      Dienstverlening;

alsmede het daarover verantwoording afleggen

 

  • 3.

    Per taakveld kan er een senior functionaris worden aangewezen

  • 4.

    De taken van het taakveld bedrijfsvoering zijn:

    • a.

      Financiële administratie

    • b.

      Inkoop

    • c.

      Planning & control

    • d.

      Belastingen

    • e.

      Administratieve organisatie en interne controle

    • f.

      Human resource management

    • g.

      Juridische zaken

  • 5.

    De taken van het taakveld dienstverlening zijn:

    • a.

      Facilitair

    • b.

      Communicatie

    • c.

      Privacy & informatiebeveiliging

    • d.

      Burgerzaken

    • e.

      Secretariaat

    • f.

      KCC

    • g.

      ICT

    • h.

      Documentaire informatie voorziening

    • i.

      Toerisme en recreatie

Afdeling fysiek en sociaal domein

  • 1.

    De afdeling fysiek en sociaal domein staat onder leiding van het afdelingshoofd fysiek en sociaal domein.

  • 2.

    De afdeling fysiek en sociaal domein draagt zorgt voor de beleidsvoorbereiding, -ontwikkeling, - aanpassing en de -evaluatie de voorbereiding, de uitvoering en de evaluatie van zaken gericht op het taakveld:

    • a.

      Leefomgeving

    • b.

      Vergunningen, toezicht en handhaving

    • c.

      Woningbedrijf

    • d.

      Samenleving

alsmede het daarover verantwoording afleggen

 

  • 3.

    Per taakveld kan er een senior functionaris worden aangewezen

  • 4.

    De taken van het taakveld leefomgeving zijn:

    • a.

      Civiele projecten

    • b.

      Beheer openbare ruimte

    • c.

      Grond en vastgoed

    • d.

      Gemeentelijk onderhoud

    • e.

      Beheer gemeentelijk vastgoed

    • f.

      Verkeer en vervoer

  • 5.

    De taken van het taakveld vergunningen, toezicht en handhaving zijn:

    • a.

      Vergunningen

    • b.

      Toezicht

    • c.

      Handhaving

    • d.

      Cultuurhistorie, archeologie en landbouw

    • e.

      Ruimtelijke ordening

    • f.

      Duurzaamheid

    • g.

      Afval

    • h.

      Economie

    • i.

      Openbare orde en veiligheid

  • 6.

    De taken van het taakveld woningbedrijf zijn:

    • a.

      Ontwikkeling sociale woningbouw

    • b.

      Beheer sociale woningbouw

  • 7.

    De taken binnen het taakveld samenleving zijn:

    • a.

      Sport

    • b.

      Onderwijs

    • c.

      Kunst & cultuur

    • d.

      Algemene voorzieningen

    • e.

      Participatie

    • f.

      Wet maatschappelijke ondersteuning

    • g.

      Jeugd

Gebruikte afkortingen

VTH: Vergunningverlening, toezicht en handhaving

Mdw: Medewerker

Ambt: Ambtenaar

Gemsec: Gemeentesecretaris

Burg: Burgemeester

B&W: Het college van burgemeester en wethouders

 

Bijlage 1 Bevoegdhedenregister taken en bevoegdheden

 

Omschrijving taken/bevoegdheden

Wettelijk toegekend aan

Mandaat

Ondermandaat

Bijzondere voorwaarden

Algemene bevoegdheden

Privaatrechtelijke overeenkomsten

Aangaan van overeenkomsten waaronder uitbesteden van werkzaamheden, aanbesteden, plaatsen van orders en gunnen van opdrachten

B&W

Afdelingshoofd

Budgetbeheerder betreffende taakveld

Voor diensten en voor werken: Budgetbeheerder: tot maximaal € 5.000 op eigen titel (daarboven tot € 30.000 na schriftelijke toestemming van de budgethouder);

 

Budgethouder (=afdelingshoofd) tot € 30.000 (daarboven na schriftelijke toestemming van de hoofdbudgethouder);

 

Hoofdbudgethouder (=gemeentesecretaris) vanaf € 30.000 (en dan ook altijd 3 offertes aanvragen).

Bedankbrief inschrijvers aanbesteding/offertevraag

B&W

Afdelingshoofd

Mdw betreffende taakveld

Aanvragen van offertes

B&W

Afdelingshoofd

Mdw betreffende taakveld

Het vertegenwoordigen van de gemeente bij het opmaken van notariële akten

Burg

Voor betreffende situatie per afzonderlijk besluit regelen

(Gerechtelijke) procedures

Het bij een beschikking vooraf horen van aanvrager dan wel belanghebbenden als bedoeld in art. 4:7 en 4:8 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb)

B&W en Burg

Mdw betreffende taakveld

Aanhouden of niet ontvankelijk verklaren prematuur bezwaar (art 6:10 Awb)

B&W en Burg

Afdelingshoofd

Bieden termijn voor herstel verzuim (art 6:6 Awb)

B&W en Burg

Afdelingshoofd

Mdw betreffende taakveld

Begeleidende brief bij toezending van stukken

B&W en Burg

Mdw betreffende taakveld

Uitnodiging hoorzitting bezwarencommissie

B&W en Burg

Secretaris van de bezwaren

commissie

Verweer voeren tijdens bezwaarprocedure

B&W en Burg

Afdelingshoofd

Mdw betreffende taakveld

Verdagen beslissing op bezwaar met 6 weken (art 7:10 lid 3 Awb)

B&W en Burg

Afdelingshoofd

Mdw betreffende taakveld

Verder uitstel van beslissing op bezwaar (art 7:10 lid 4 Awb)

B&W en Burg

Afdelingshoofd

Mdw betreffende taakveld

Besluit tot voeren gerechtelijke invorderingsprocedure

B&W en Burg

Afdelingshoofd

Voeging bij strafrechtelijke procedures (art 160 lid 1 sub f Gemeentewet)

B&W en Burg

Afdelingshoofd

Besluit (niet) instemmen met rechtstreeks beroep

B&W en Burg

Afdelingshoofd

Vertegenwoordiging gemeente en/of gemeentebestuur in alle gerechtelijk procedures in alle instanties

B&W en Burg

Afdelingshoofd

Eenmalige machtiging vertegenwoordiging gemeente en/of gemeentebestuur in alle gerechtelijke procedures in alle instanties

B&W en Burg

Afdelingshoofd

Aangifte doen van strafbare feiten

B&W en Burg

Afdelingshoofd

Wet openbaarheid van bestuur (Wob), Wet hergebruik overheidsinformatie (Who), Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp)

Positieve of negatieve beslissing op verzoeken o.g.v. Wob en Who

B&W en Burg

Afdelingshoofd

Mdw betreffende taakveld

Verzoeken aan een verzoeker om zo spoedig mogelijk zijn verzoek te preciseren

B&W en Burg

Afdelingshoofd

Mdw betreffende taakveld

Verdagen of opschorten beslissing op verzoek o.g.v. Wob, Who en Wbp

B&W en Burg

Afdelingshoofd

Mdw betreffende taakveld

Mededeling beëindiging opschorting en stellen nieuwe termijn voor beslissing Wob verzoek

B&W en Burg

Afdelingshoofd

Mdw betreffende taakveld

Doorzenden wob-verzoek als bedoeld in artikel 4

B&W en Burg

Afdelingshoofd

Mdw betreffende taakveld

Melding bij Autoriteit Persoonsgegevens van verwerking persoonsgegevens (art 27 e.v. Wbp)

B&W en Burg

Afdelingshoofd

Mdw betreffende taakveld

Positieve of negatieve beslissing op een verzoek als bedoeld in de artikelen 30 lid 3, 35, 36 en 38 lid 2, en de artikelen 40 of 41(verzet) Wbp

B&W en Burg

Afdelingshoofd

Mdw betreffende taakveld

Toekenning of afwijzing verzoek artikel 49 Wbp

B&W en Burg

Afdelingshoofd

Mdw betreffende taakveld

HR

Openstelling vacature

B&W

Afdelingshoofd

binnen de formatie en het vastgesteld budget, met toestemming directie en gehoord HR

Benoeming personeel, m.u.v. gemeentesecretaris, directeur en afdelingshoofd, inclusief het omzetten van een tijdelijk in een vast dienstverband

B&W

Gemeente

secretaris

binnen de formatie en het vastgesteld budget en gehoord HR, afschrift naar B&W

Aangaan arbeidsovereenkomsten

B&W

Gemeente

secretaris

binnen budget en formatie en gehoord HR, afschrift naar B&W

Aangaan stageovereenkomsten

B&W

Afdelingshoofd

in overleg met HR

Bepaling salaris bij aangaan arbeidsovereenkomst, m.u.v. gemeentesecretaris, directeur en afdelingshoofd

B&W

Afdelingshoofd

in overleg met HR

Vaststelling salarisniveau voor de ambtenaar/arbeidscontractant, m.u.v. gemeentesecretaris, directeur en afdelingshoofd

B&W

Afdelingshoofd

in overleg met HR

Wijziging van de inhoud van een functie, m.u.v. gemeentesecretaris, directeur en afdelingshoofd

B&W

Afdelingshoofd

in overleg met HR, gehoord de betrokken functionaris

Verlenen van ontslag op eigen verzoek

B&W

Afdelingshoofd

afschrift naar B&W

Verlenen van ontslag o.g.v. blijvende arbeidsongeschiktheid

B&W

Afdelingshoofd

op basis van beslissing directeur ABP, in overleg HR, afschrift naar B&W

Vrijwillige overplaatsing van een functionaris naar een andere afdeling

B&W

Afdelingshoofd

in overleg met het betreffende afdelingshoofd, HR en betrokken functionaris, afschrift naar B&W

Verlenen vakantieverlof

B&W

Afdelingshoofd

Toekennen en afwijzen zorg- en calamiteitenverlof

B&W

Afdelingshoofd

binnen grenzen verlofwijzer, buiten grenzen verlofwijzer na overleg HR

Vertrekovereenkomst

B&W

Afdelingshoofd

in overleg met HR

Besluiten in het kader van reiskosten, declaraties e.d.

B&W

Afdelingshoofd

Toestemming gebruik eigen auto voor dienstreizen

B&W

Afdelingshoofd

Verlenen bijzonder - bezoldigd - verlof

B&W

Afdelingshoofd

Verlenen van voorschotten op salaris, vakantie- of andere toelagen of uitkeringen

B&W

Afdelingshoofd

Uitnodiging sollicitanten

B&W

Afdelingshoofd

Mdw HR

Bericht inzake afwijzing sollicitant

B&W

Afdelingshoofd

Mdw HR

 

AFDELING BEDRIJFSVOERING EN DIENSTVERLENING

 

Taakveld Bedrijfsvoering

 

Taakveld Bedrijfsvoering taak Financiële administratie

Art. 1 t/m art. 8 Wet financiering decentrale overheden; Aanvragen en verlengen van kasgeldlening bij BNG

B&W

Afdelingshoofd

Art. 186 Gemeentewet Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten; Bepalen van de rentepercentages over reserves en grondexploitatieprojecten

B&W

Art. 216 t/m art. 257 Gemeentewet; Vaststellen van de heffingen en belastingen binnen het Kohier

B&W

Heffings

ambtenaar

 

Wet Appa

Besluit sollicitatieplicht Appa voor gewezen politieke ambtsdragers Art. 132 lid vier, 132b lid 4 en 132c lid 2 Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers; Uitvoeren van de controle op de sollicitatieplicht

B&W

Directeur BPO Services, Raet bv

Besluit sollicitatieplicht Appa voor gewezen politieke ambtsdragers Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers; Verwerken van bezwaarschriften wanneer het gaat om de hierboven genoemde sollicitatieplicht

B&W

Directeur BPO Services, Raet bv

Besluit sollicitatieplicht Appa voor gewezen politieke ambtsdragers Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers; Verrichten van alle privaatrechtelijke (rechts)handelingen die Raet noodzakelijk of wenselijk acht in het kader van de uitvoering van het Besluit sollicitatieplicht Appa voor gewezen politieke ambtsdragers

B&W

Directeur BPO Services, Raet bv

 

Vo. Startersleningen Renswoude 2014

 

Verstrekken startersleningen conform de vo.

B&W

Afdelingshoofd

Financieel adviseur

 

Taakveld Dienstverlening taak Privacy & informatiebeveiliging

Het stellen van operationele kaders en het geven van sturing ten aanzien van informatieveiligheid

B&W

Gemeente

secretaris

Het sturen op risico’s omtrent informatieveiligheid

B&W

Gemeente

secretaris

Het beleggen van de verantwoordelijkheid voor informatieveiligheidscomponenten en -systemen

B&W

Gemeente

secretaris

 

Taakveld Dienstverlening taak Burgerzaken

Art. 2.59 Wet basisregistratie personen (wet BRP); Vermelden van aantekening omtrent beperking van de verstrekking van de BRP gegevens aan derden

B&W

Mdw Burgerzaken

Wet BRP; Adresonderzoek uitvoeren wanneer er twijfel bestaat over de juistheid van het adres van een ingezetene zoals dat in de wet BRP staat geregistreerd. Dit aan de hand van het 'Protocol adresonderzoek door het college van burgemeester en wethouders'

B&W

Mdw Burgerzaken

Art. 2.23, art. 2.38, art. 2.39, art. 2.40, art. 2.41 en art. 2.45 Wet BRP; Verwerken van de aanvraag voor een briefadres

B&W

Mdw Burgerzaken

Hoofdstuk 2, afdeling 1, paragraaf 5 Wet BRP; Toezicht houden op de naleving van de verplichtingen van de burger wat betreft wet BRP

B&W

Mdw Burgerzaken

Art. 160 Gemeentewet Art. 16 en art. 16a Burgerlijk Wetboek Boek 1. Personen- en familierecht; Benoemen van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag

B&W

Mdw Burgerzaken

Art. 160 Gemeentewet Art. 16 en art. 16a Burgerlijk Wetboek Boek 1, Personen- en familierecht; Herbenoemen van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

B&W

Mdw Burgerzaken

 

Bevoegdheden in het kader van de Wet BRP

Afgifte bewijs van inschrijving in de BRP en overige verklaringen ingevolge de BRP

B&W

Afdelingshoofd

Mdw Burgerzaken

Afgifte bewijs van in leven zijn

Burg

Afdelingshoofd

Mdw Burgerzaken

Afgifte bewijs van Nederlanderschap

Burg

Afdelingshoofd

Mdw Burgerzaken

Het op verzoek verstrekken van informatie uit de BRP

B&W

Afdelingshoofd

Mdw Burgerzaken

Passend binnen privacyregelgeving

Het ambtshalve verstrekken van informatie uit de BRP

B&W

Afdelingshoofd

Mdw Burgerzaken

Passend binnen privacyregelgeving

Het afwijzen van verzoeken om informatie uit de BRP

B&W

Afdelingshoofd

Mdw Burgerzaken

Passend binnen privacyregelgeving

Uitvoering geven aan de procedure genoemd in art 2.22 Wet BRP

B&W

Afdelingshoofd

passend binnen privacyregelgeving

Vaststellen van instructies, protocollen en procedures op grond van de Wet BRP

B&W

Afdelingshoofd

Wijzigen van de bijlagen 1 en 2 behorende bij reglement BRP

B&W

Afdelingshoofd

Afnemen verklaring onder ede op grond van art 2.8. lid 2 sub e Wet BRP

B&W

Afdelingshoofd

Mdw Burgerzaken

 

Bevoegdheden in het kader van reisdocumenten en rijbewijzen

Beslissen op aanvragen voor reisdocumenten

Burg

Afdelingshoofd

Mdw Burgerzaken

Beslissen op aanvragen certificaten voor beheer en gebruik van RAAS (reisdocumenten aanvraag en archief station)

Burg

Afdelingshoofd

Mdw Burgerzaken

Beslissen op aanvragen om Postidentiteitskaarten voor het in ontvangst nemen van reisdocumenten en rijbewijzen

Burg

Afdelingshoofd

Mdw Burgerzaken

Beslissen op aanvragen voor rijbewijzen

Burg

Afdelingshoofd

Mdw Burgerzaken

Beslissen op aanvragen certificaten voor beheer en gebruik rijbewijzen aanvraag en archief station

Burg

Afdelingshoofd

Mdw Burgerzaken

Verantwoording rijbewijzen en paspoorten

Burg

Afdelingshoofd

Mdw Burgerzaken

Vaststellen van instructies, protocollen en procedures op grond van het Beveiligingsplan Reisdocumenten

B&W

Afdelingshoofd

Mdw Burgerzaken

Het oproepen van burgers tot het verstrekken van gegevens en het vragen van inlichtingen en / of geschriften aan burgers; 6.2.2.27 Paspoortwet en de Paspoortuitvoeringsregeling

Burg

Mdw Burgerzaken

De uitvoering van de paspoortwetgeving voor zover het betreft de aan de burgemeester opgelegde taken en bevoegdheden, inclusief het nemen van beschikkingen m.b.t. weigering tot afgifte en intrekking van reisdocumenten; 6.2.2.28 Paspoortwet en de Paspoortuitvoeringsregeling

Burg

Mdw Burgerzaken

Namens de burgemeester in rechte op te treden in zaken die voortvloeien uit het gestelde in het mandaatbesluit, tenzij bij wet of verordening anders is bepaald; 6.2.2.29 Paspoortwet en de Paspoortuitvoeringsregeling

Burg

Mdw Burgerzaken

 

Bevoegdheden in het kader van naturalisatie

Bevoegdheden o.g.v. artikel 6 Rijkswet op het Nederlanderschap;

• beoordeling optieverzoek;

• administratieve verwerking van de bevestiging

Burg

Afdelingshoofd

Mdw Burgerzaken

Opvragen justitiële gegevens i.v.m. verkrijgen Nederlanderschap

Burg

Afdelingshoofd

Mdw Burgerzaken

Correspondentie inzake naturalisatie

Burg

Afdelingshoofd

Mdw Burgerzaken

 

Diversen

Legalisatie handtekeningen

Burg

Afdelingshoofd

Mdw Burgerzaken

Wet op de Lijkbezorging

Verlenen van verlof tot begraven, verbranding of ontleding

B&W

Afdelingshoofd

Mdw Burgerzaken

Verlenen uitstel verlof tot begraven, verbranding of ontleding

B&W

Afdelingshoofd

Mdw Burgerzaken

AFDELING FYSIEK EN SOCIAAL DOMEIN

Taakveld Leefomgeving

Taakveld Leefomgeving taak Verkeer en vervoer

Verkeersbesluit voor plaatsing/verwijdering van verkeerstekens en/of maatregelen op of aan de weg (art 15 lid 1 en 2 Wegenverkeerswet 1994 (WvW 1994))

B&W

Afdelingshoofd

Passend binnen beleidskaders

Verlenen parkeervergunning bewoners en bedrijven

B&W

Afdelingshoofd

Mdw opzicht en buitendienst

Weigeren parkeervergunning bewoners en bedrijven

B&W

Afdelingshoofd

Verlenen ontheffing berijden voetgangersgebied

B&W

Afdelingshoofd

Mdw opzicht en buitendienst

Verlenen ontheffing rijden oriënteringsrit

B&W

Afdelingshoofd

Mdw opzicht en buitendienst

na positief advies politie

Tijdelijke plaatsing of toepassing van verkeerstekens en het tijdelijk uitvoeren van maatregelen (art. 34 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer jo WvW 1994 en bijlage I RVV 1990)

B&W

Afdelingshoofd

Mdw opzicht en buitendienst

Het nemen van verkeersbesluiten voor evenementen (art 18 lid 1 sub d WvW 1994 en artikel 12 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer)

B&w

Afdelingshoofd

Mdw opzicht en buitendienst

Taakveld VTH

Taakveld VTH, taken VTH

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) Woningwet Bouwbesluit 2012 Bouwverordening Renswoude 2010 Bestemmingsplannen van gemeente Renswoude Welstandsnota gemeente Renswoude Monumentenwet 1988 Wet bevordering integriteitbeoordelingen door het openbaar bestuur; Verlenen van gebonden beschikkingen voor wat betreft de activiteit bouwen (omgevingsvergunning)

B&W

Afdelingshoofd

Wabo Hoofdstuk 6 en 7 Bouwbesluit 2012; Verlenen van omgevingsvergunning voor brandveilig gebruik

B&W

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Art. 2.1 en art. 2.2 Wabo; Verlenen van omgevingsvergunning voor het slopen

B&W

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Art. 4.64 t/m art. 4.71 Algemene plaatselijke verordening (Apv) Art. 2.2 en art. 2.3 Wabo; Verlenen van omgevingsvergunning voor de activiteit vellen houtopstand (kapvergunning) m.u.v. monumentale bomen

B&W

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Art. 2.12 APV Art. 2.2 en art. 2.3 Wabo; Instemming aanvraag uitweg

B&W

Afdelingshoofd

Art. 2.2 en art. 2.3 Wabo Art. 4.75 APV; Verlenen van omgevingsvergunning voor reclame-uitingen

B&W

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Art. 3.15 Wabo; Verzoeken om aanvullende gegevens en/ of wijziging omgevingsaanvragen

B&W

Afdelingshoofd

Mdw VTH

besluiten tot het verdagen van de beslissing op de aanvraag (artikel 3.9 en 3.19)

B&W

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Informeren inzake wettelijke aanhouding (artikelen 3.3 en 3.5)

B&W

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Besluiten om aanvraag omgevingsvergunning niet in behandeling te nemen (artikel 2.8)

B&W

Afdelingshoofd

Art. 3.9 lid 2 Wabo; Eenmalig verlengen van de beslistermijn met ten hoogste zes weken voor een aanvraag om omgevingsvergunning

B&W

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Het ambtshalve wijzigen of het geheel of gedeeltelijk intrekken van een omgevingsvergunning (artikelen 2.31 en 2.33)

B&W

Afdelingshoofd

Het op aanvraag wijzigen of het geheel of gedeeltelijk intrekken van een omgevingsvergunning (artikelen 2.31 en 2.33)

B&W

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Beslissen op aanvraag omgevingsvergunning dat er sprake is van een vergunningsvrij project (artikelen 2 en 3 van bijlage II behorend bij artikel 2.3 Besluit omgevingsrecht)

B&W

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Besluit omgevingsvergunning van rechtswege (artikel 3.9)

B&W

Afdelingshoofd

Beslissen op aanvraag omgevingsvergunning (artikelen 2.1 en 2.2)

B&W

Afdelingshoofd

Beslissing omtrent verzoek inzake afwijking (artikel 2.12, eerste lid, onderdeel a, onder 1 en 2)

B&W

Afdelingshoofd

Beslissing omtrent verzoek inzake afwijking (artikel 2.12, tweede lid)

B&W

Afdelingshoofd

Beslissing inzake de omgevingsvergunning voor een werk, geen bouwwerk zijnde (artikel 2.11, eerste en tweede lid)

B&W

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Beslissing op verzoek tot wijziging van verleende omgevingsvergunning, inclusief een andere tenaamstelling (artikel 3.16)

B&W

Afdelingshoofd

Mdw VTH

(Voornemen) tot intrekken van verleende omgevingsvergunning (artikel 3.15)

B&W

Afdelingshoofd

Stilleggen van de bouw (artikel 5.17)

B&W

Afdelingshoofd

na overleg met de portefeuillehouder

Beoordelen of wijzigingen van een bouwplan vallen binnen de verleende omgevingsvergunning voor het bouwen

B&W

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Geheel of gedeeltelijk intrekken van omgevingsvergunning en/of ontheffing als sanctie (artikel 5.19)

B&W

Afdelingshoofd

Besluit tot het staken van het gebruik en sloop (artikel 5.17)

B&W

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Besluit tot het opleggen van een last onder dwangsom of last onder bestuursdwang tot het staken van of het treffen van een voorziening m.b.t. het bouwen, gebruik of slopen van een bouwwerk (artikelen 2.3, 5.17, 5.18, 5.24 en 5.32)

B&W

Afdelingshoofd

In ontvangst nemen mondeling ingediende zienswijze op grond van afdeling 3.4 Awb en de Inspraakverordening

B&W en Burg

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Bouwverordening

Beslissen op aanvragen om gebruiksvergunningen als bedoeld in de bouwverordening

B&W

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Brandbeveiligingsverordening

Verlenen (tijdelijke) gebruiksvergunning voor gebouwen op grond van de Brandbeveiligingsverordening

B&w

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Na advies VRU (regionale brandweer)

Weigeren (tijdelijke) gebruiksvergunning voor gebouwen op grond van de Brandbeveiligingsverordening

B&w

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Na advies VRU (regionale brandweer)

Milieu

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; Verwerken milieu neutrale omgevingsvergunning en inrichting

B&W

Afdelingshoofd

Mdw VTH

verwerken en coördinatie bij medewerker

Art. 5:31 APV Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; Verlenen van een ontheffing stookvergunning

B&W

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Activiteitenbesluit milieubeheer; Verwerken melding Activiteitenbesluit milieubeheer

B&W

Afdelingshoofd

Mdw VTH

verwerken en coördinatie bij medewerker

Openbare Ruimte

Art. 1.18 t/m art. 1.33 Bouwbesluit 2012; Verwerken van meldingen in kader van het Bouwbesluit (sloop en gebruiksmelding)

B&W

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Monumentenwet 1988 Besluit archeologische monumentenzorg Wet ruimtelijke ordening art. 4.9 lid 4c Wet milieubeheer art. 3 onder i Ontgrondingenwet ; Besluitvorming m.b.t. archeologie

B&W

Afdelingshoofd

Mdw VTH

na advies monumentencommissie

Art. 1.2.1 lid 1 en art. 1.2.2. lid 2 Besluit ruimtelijke ordening; Waarmerken en beschikbaar stellen van ruimtelijke plannen en het Manifest

B&W

Afdelingshoofd

Mdw VTH

 

Bag-beheer

Wet basisregistraties adressen en gebouwen; Beheren van basisregistratie adressen en gebouwen

B&W

Afdelingshoofd

1. Mdw VTH 2. Geomdw Veenendaal

Art. 8 Wet basisregistraties adressen en gebouwen; Vaststellen definitieve geometrie

B&W

Afdelingshoofd

1. Mdw VTH 2. Geomdw Veenendaal

Art. 10 lid 1 onder b Wet basisregistraties adressen en gebouwen; Opmaken proces-verbaal van constatering

B&W

Afdelingshoofd

1. Mdw VTH 2. Geomdw Veenendaal

Wet basisregistraties adressen en gebouwen; Opmaken schriftelijke verklaringen strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een ander krachtens de Wet basisregistraties adressen en gebouwen aangewezen brondocument zijn opgenomen

B&W

Afdelingshoofd

1. Mdw VTH 2. Geomdw Veenendaal

 

Bevoegdheden in het kader van huisnummering

Het toekennen, wijzigen en intrekken van huisnummers o.g.v. de Verordening naamgeving en nummering Renswoude

B&W

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Toezicht en handhaving

Toezicht op de naleving van wetten, verordeningen, beleidsregels, vergunningen en ontheffingen (titel 5.2 Awb)

B&W en Burg

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Schriftelijke/mondelinge melding en/of waarschuwing n.a.v. overtreding

B&W en Burg

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Geven termijn voor opheffen strijdige situatie na (her)controle

B&W en Burg

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Beslissing vooraankondiging last onder bestuursdwang en dwangsom

B&W en Burg

Afdelingshoofd

In ontvangst nemen mondeling ingediende zienswijze op grond van artikel 4:7 en 4:8 Awb

B&W en Burg

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Verdagen/opschorten/verlengen begunstigingstermijn

B&W en Burg

Afdelingshoofd

Last onder bestuursdwang (afdeling 5.3.1 Awb)

Kostenbeschikking (art 5: 25)

B&W en Burg

Afdelingshoofd

Personen aanwijzen met bevoegdheden bij feitelijke uitoefening bestuursdwang (art 5:27)

B&W en Burg

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Verzegelen gebouwen, terreinen ed. (art 5:28)

B&W en Burg

Afdelingshoofd

Mdw VTH

(Laten) meevoeren en opslaan zaken, incl. opmaken en verzenden pv, bewaring en (opschorten) teruggave (art 5:29)

B&W en Burg

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Alle rechts- en feitelijke handelingen betreffende de verkoop of overdracht van de meegevoerde en opgeslagen zaken (art 5:30)

B&W en Burg

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Besluit tot en uitoefening van spoedeisende bestuursdwang (art 5:31)

B&W en Burg

Afdelingshoofd

Na overleg met portefeuillehouder

Last onder dwangsom (afdeling 5.3.2 Awb)

Opleggen last onder dwangsom tot max € 10.000,= (art 5:31d-5:32b)

B&W en Burg

Afdelingshoofd

Opheffen last of dwangsom verminderen bij een last onder dwangsom tot max € 10.000,= (art 5:34)

B&W en Burg

Afdelingshoofd

Opschorten looptijd bij last onder dwangsom (art 5:34)

B&W en Burg

Afdelingshoofd

Invorderingsbeschikking zowel voorafgaand aan aanmaning als op verzoek belanghebbende (art 5:37)

B&W en Burg

Afdelingshoofd

Nieuwe invorderingsbeschikking bij gewijzigde last onder dwangsom (art 5:38)

B&W en Burg

Afdelingshoofd

Aanmaning en invordering bij dwangbevel (afdeling 4.4.4 Awb)/ Bestuursrechtelijke geldschulden (titel 4.4 Awb)/Verzuim en wettelijke rente (afdeling 4.4.2 Awb), Verjaring (afd 4.4.3 Awb)

Aanmaning schuldenaar (art 4:112)

B&W en Burg

Afdelingshoofd

(opdracht geven tot) invordering bij dwangbevel (paragraaf 4.4.4.2 Awb jº Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering

B&W en Burg

Afdelingshoofd

Betalingsbeschikking (art 4:86)

B&W en Burg

Afdelingshoofd

Uitstelbeschikking (art 4:94)

B&W en Burg

Afdelingshoofd

Gehele of gedeeltelijke kwijtschelding van een geldsom (waaronder ook verbeurde dwangsommen) art 4:125

B&W en Burg

Afdelingshoofd

Vaststellingsbeschikking wettelijke rente (art 4:99)

B&W en Burg

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Aanmaning (paragraaf 4.4.4.1 Awb)

B&W en Burg

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Rechtsmiddelen bij niet tijdig beslissen waaronder dwangsom bij niet tijdig beslissen (§ 4.1.3.2. Awb)

Opschorten termijn beschikking (art 4:15 lid 1 en 2)

B&W en Burg

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Mededeling overmacht en stellen termijn (art 4:15 lid 3)

B&W en Burg

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Beëindiging opschorting o.g.v. lid 1 sub b en lid 2 sub b & c (art 4:15 lid 4)

B&W en Burg

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Beschikking vaststelling dwangsom incl. betalingsbeschikking (art 4:18)

B&W en Burg

Afdelingshoofd

Terugvordering onverschuldigd betaalde dwangsommen (art 4:20)

B&W en Burg

Afdelingshoofd

Taakveld VTH taak Ruimtelijke Ordening

Bestemmingsplan

Buiten behandeling laten van een aanvraag om planherziening

B&W

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Herhaalde aanvraag om planherziening afwijzen

B&W

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Ondertekening uitgaande brieven waarin een principebeslissing (positief of negatief) op een verzoek om planologisch besluit wordt medegedeeld

B&W

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Ondertekening brieven n.a.v. inspraak over een planologisch voorstel

B&W

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Ondertekening brieven n.a.v. toezending raadsvoorstel

B&W

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Ondertekening brieven n.a.v. raadsbesluit inzake vaststelling planologisch besluit

B&W

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Ondertekening waarbij vastgesteld planologisch besluit naar o.a. ILT wordt gezonden

B&W

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Ondertekening brieven inzake voeren van overleg ex art. 3.1.1 Bro

B&W

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Ondertekening verzoek om vaststelling hogere grenswaarde ingevolge Wet geluidhinder

B&W

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Beslissing verzoek vaststelling hogere grenswaarden ingevolge Wet geluidhinder, inclusief beoordelen en beantwoorden zienswijzen

B&W

Afdelingshoofd

Mededeling uitkomst beoordeling vooroverleg-verzoek om bestemmingsplanherziening

B&W

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Overige niet-eenvoudige voorbereidings- en uitvoeringscorrespondentie inzake planologische voorstellen en besluiten

B&W

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Besluiten tot het wel of niet geven van de gelegenheid tot inspraak

B&W

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Reageren op tijdens de inspraak ingediende reacties en besluiten tot aanpassing beleidsvoornemen

B&W

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Elektronisch waarmerken en publiceren van Wro-instrumenten en de Regeling standaarden ruimtelijke ordening 2012

B&W

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Aangaan overeenkomst om te waarborgen dat maatregelen worden uitgevoerd waarover in het kader van een planologische procedure met verzoeker afspraken zijn gemaakt

B&W

Afdelingshoofd

Taakveld VTH taak Openbare orde en veiligheid

Art. 2.25 en art. 2.26 APV; Vergunning verlenen voor evenementen die binnen klasse A, regulier evenement, vallen op basis van Beleidsregels 'Categorie-indeling evenementen' vastgesteld op 2 januari 2013

Burg en B&W

Afdelingshoofd

Art. 2.10 APV; Vergunning verlenen voor het plaatsen van tijdelijke reclame-uitingen op of aan de weg

B&W

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Art. 35 Alcoholwet; Verstrekken van tijdelijke ontheffing Alcoholwet

B&W

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Art. 2.30 APV; Verwerken aanvragen tijdelijke ontheffing sluitingstijden gewone horeca

Burg

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Art. 18 lid 2 Drank- en horecaverordening Renswoude 2013; Verwerken aanvragen tijdelijke ontheffing sluitingstijden paracommerciële horeca

Burg

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Art. 3 Wet op de kansspelen; Verlenen van een vergunning voor een loterij

B&W

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Art. 5.15 t/m art. 5.18 APV; Verlenen van een (tijdelijke) standplaatsvergunning

B&W

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Verstrekken van verklaring van geen bezwaar wanneer het gaat om het gebruik maken van de openbare weg in georganiseerd verband

B&W

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Art. 13 Gebruiksovereenkomst Gemeente - Stichting Sporthal 'De Hokhorst' (24 maart 1987) Art. 7 Vestiging recht van opstal (9 juli 2010) ; Beschikbaar stellen van de Hokhorst en het Podium gedurende maximaal vijf dagen per kalenderjaar

B&W

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Verlenen van een ventvergunning Art. 5:14 APV

B&W

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Art. 5.13 APV; Verlenen van een vergunning voor het inzamelen van geld en goederen

B&W

Afdelingshoofd

Mdw VTH

Taakveld Woningbedrijf

Taakveld Woningbedrijf taak Beheer sociale woningbouw

Ondertekening Toewijzingsbrieven bestaande en nieuwe woningen

B&W

Afdelingshoofd

Manager Woningbedrijf

Ondertekening huurovereenkomsten met de kandidaten

B&W

Afdelingshoofd

Manager Woningbedrijf

Ondertekening toekenning en afwijzing urgentieaanvragen, nadat het college hierover heeft besloten

B&W

Afdelingshoofd

Manager Woningbedrijf

Aanpassen huurprijs bij mutatie (huurharmonisatie)

B&W

Afdelingshoofd

Manager Woningbedrijf

Toestemming wijziging aan gehuurde door huurder (ZAV= zelf aangebrachte voorziening)

B&W

Afdelingshoofd

Manager Woningbedrijf

Toekenning verhuis- en herinrichtingskosten op grond van sociaal statuut

B&W

Afdelingshoofd

Manager Woningbedrijf

Voeren incassoprocedure tot besluitvorming ontruiming woning bij huurachterstand

B&W

Afdelingshoofd

Manager Woningbedrijf

Laten uitvoeren ontruiming, nadat college heeft ingestemd en rechtbank vonnis heeft uitgesproken

B&W

Afdelingshoofd

Manager Woningbedrijf

Afboeken oninbare vorderingen

B&W

Afdelingshoofd

Manager Woningbedrijf

Beheer onroerende zaken

Besluiten (positief en negatief) betreffende verhuur, verpachting en in gebruik geven onroerende zaken, waaronder opzeggen, aangaan en wijzigen huur- en pachtovereenkomsten

B&W

Afdelingshoofd

Mdw Woningbedrijf

kwartaalrapportage aan college

In gebruik geven leegstaande onroerende zaken aan antikraakwacht

B&W

Afdelingshoofd

Mdw Woningbedrijf

kwartaalrapportage aan college

besluiten tot huurwijziging onroerende zaken

B&W

Afdelingshoofd

Mdw Woningbedrijf

Ondertekenen van grondgebruiksverklaringen

Burg

Afdelingshoofd

Mdw Woningbedrijf

Ondertekenen van verklaringen van de uitoefening van grondgebonden rechten

Burg

Afdelingshoofd

Mdw Woningbedrijf

Optreden tegen illegale ingebruikname gemeentegrond inclusief gerechtelijke procedures

B&W

Afdelingshoofd

Aanvragen sloopvergunning onroerend goed in bezit gemeente

B&W

Afdelingshoofd

Vaststelling berekening anti-speculatiebeding

B&W

Afdelingshoofd

Taakveld Samenleving

Taakveld Samenleving taak Onderwijs

Verordening leerlingenvervoer gemeente Renswoude 2014 Art. 4 Wet OD primair onderwijs Art. 4 Wet OD de expertisecentra Art. 4 Wet op het voortgezet onderwijs; Verlengen van de beschikking bij niet gewijzigde aanvragen leerlingenvervoer

B&W

Afdelingshoofd

Mdw Samenleving

Bekostiging en aanvragen bekostiging leerlingenvervoer als aanvraag voldoet aan de Vo.

B&W

Afdelingshoofd

Mdw Samenleving

Taakveld Samenleving taak Algemene voorzieningen

Regeling gehandicaptenparkeerkaart Art. 49 t/m art. 55 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer Art. 85 en art. 86 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 WMO 2015; Verwerken van aanvragen voor een gehandicaptenparkeerkaart waarbij het medisch advies wordt gevolgd

B&W

Afdelingshoofd

Mdw Samenleving Dorpsteam Renswoude

Intrekking gehandicaptenparkeerplaats

B&W

Afdelingshoofd

Mdw Samenleving Dorpsteam Renswoude

WMO 2015 Verordening maatschappelijke ondersteuning Renswoude 2015 Verwerken van aanvragen voor een pasje voor regiotaxi

B&W

Afdelingshoofd

Mdw Samenleving Dorpsteam Renswoude

Art. 1.45 t/m art. 1.57 Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen Besluit vaststelling formulieren Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen (LRKP); Verwerken van aanvragen voor wijziging in of verwijdering uit het LRKP

B&W

Afdelingshoofd

Mdw Samenleving

Jeugdzorg

Jeugdwet artikel 4 lid 3 Verordening jeugdhulp gemeente Renswoude 2015; treffen van een passende tijdelijke maatregel of vragen van een machtiging gesloten jeugdhulp

B&W

Afdelingshoofd

Mdw Samenleving Dorpsteam Renswoude

Jeugdwet artikel 9 Verordening jeugdhulp gemeente Renswoude 2015; Besluiten tot toekenning van een individuele voorziening als voorziening in natura of persoonsgebonden budget, inclusief het vastleggen van gemaakte afspraken en/ of informeren over een te betalen ouderbijdrage

B&W

Afdelingshoofd

Mdw Samenleving Dorpsteam Renswoude

Jeugdwet artikel 9 verordening jeugdhulp gemeente Renswoude 2015; Besluiten tot weigering van een individuele voorziening als voorziening in natura of persoonsgebonden budget

B&W

Afdelingshoofd

Jeugdwet artikel 11 lid 3 Verordening jeugdhulp gemeente Renswoude 2015; Herzien of intrekken van een besluit m.b.t. de jeugdzorg

B&W

Afdelingshoofd

Jeugdwet artikel 11 lid 3 Verordening jeugdhulp gemeente Renswoude 2015; Terugvorderen van een geldswaarde m.b.t. de jeugdzorg

B&W

Mdw Samenleving Dorpsteam Renswoude

Subsidieverordeningen

Beslissen op subsidieaanvragen

B&W

Afdelingshoofd

Mdw Samenleving tot een bedrag van €€2.500

- Onder afstemming - subsidies tot maximaal €2.500 kunnen ambtelijk vastgesteld worden

Stellen van een termijn voor het aanvullen van de aanvraag

B&W

Afdelingshoofd

Mdw Samenleving

Buiten behandeling stellen van een aanvraag

B&W

Afdelingshoofd

Mdw Samenleving

Verlenen van uitstel van de verplichting om voor een bepaalde datum rekening en verantwoording af te leggen

B&W

Afdelingshoofd

Mdw Samenleving

Verlengen of opschorten van een beslistermijn

B&W

Afdelingshoofd

Mdw Samenleving

Vaststellen van een aanvraagformulier

B&W

Afdelingshoofd

Mdw Samenleving

Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

Afgeven van een beschikking op aanvraag tot exploitatie van een kindercentrum of gastouderbureau (artikel 1.46)

B&W

Afdelingshoofd

Mdw Samenleving

Tenzij negatief advies GGDrU

Doorvoeren van een wijziging in het register Kinderopvang en de mededeling daarvan aan de houder van het kindercentrum of gastouderbureau (artikel 1.47)

B&W

Afdelingshoofd

Mdw Samenleving

Tenzij negatief advies GGDrU

Geven van een schriftelijke aanwijzing aan houders van een kindercentrum of gastouderbureau die de voorschriften niet of onvoldoende naleven (artikel 1.65)

B&W

Afdelingshoofd

Mdw Samenleving

Afgeven van een beschikking op aanvraag tot exploitatie van een peuterspeelzaal (artikel 2.3)

B&W

Afdelingshoofd

Mdw Samenleving

Tenzij negatief advies GGDrU

Doorvoeren van een wijziging in het register peuterspeelzaalwerk en mededeling daarvan aan de houder van de peuterspeelzaal (artikel 2.4)

B&W

Afdelingshoofd

Mdw Samenleving

Tenzij negatief advies GGDrU

Geven van een schriftelijke aanwijzing aan houders van een peuterspeelzaal die de voorschriften niet of onvoldoende naleven (artikel 2.23)

B&W

Afdelingshoofd

Mdw Samenleving

Taakveld Samenleving taak Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO)

WMO 2015, Art. 6 en art. 7 Verordening maatschappelijke ondersteuning Renswoude 2015; Besluiten tot toekenning, al dan niet met voorwaarden, van een maatwerkvoorziening als voorziening in natura of persoonsgebonden budget; in geval van woningaanpassingen

B&W

Afdelingshoofd boven een bedrag van maximaal €15.000,-

Mdw Samenleving Dorpsteam Renswoude tot een bedrag van maximaal €15.000,-

WMO 2015, Art. 7 Verordening maatschappelijke ondersteuning Renswoude 2015; Besluiten tot weigering van een maatwerkvoorziening als voorziening in natura of persoonsgebonden budget

B&W

Afdelingshoofd

Mdw Samenleving Dorpsteam Renswoude

WMO 2015, Art. 11 lid 2 Verordening maatschappelijke ondersteuning Renswoude 2015; Herzien of intrekken van een besluit m.b.t. de WMO

B&W

Afdelingshoofd

Mdw Samenleving Dorpsteam Renswoude

WMO 2015, Verordening maatschappelijke ondersteuning Renswoude 2015; Verwerken van wijzigingen in de leveringsvorm aan cliënt. Bij wijzigen van zorgaanbieder en bij wijzigen van persoonsgebonden budget naar zorg in natura en vice verca

B&W

Afdelingshoofd

Mdw Samenleving Dorpsteam Renswoude

WMO 2015, Verordening maatschappelijke ondersteuning Renswoude 2015; Verwerken van aanvragen voor Hulp bij het Huishouden.

B&W

Afdelingshoofd

Mdw Samenleving Dorpsteam Renswoude

 

GEMEENTE VEENENDAAL

Algemene omschrijving gemandateerde bevoegdheid

Wettelijk toegekend aan

mandaat

Ondermandaat

Bijzondere voorwaarden

Taken die voortvloeien uit alle Dienstverleningsovereenkomsten (DVO’s) en contracten die momenteel van toepassing zijn

De inhoudelijke taken liggen qua mandaat bij de medewerkers. Het contractbeheer ligt bij afdelingshoofd B&D. Het afsluiten van de contracten is belegd middels het budgethouderssysteem waarbij het college verantwoordelijk is voor de grote contracten.

Omgevingsdienst regio Utrecht (ODRU)

Werkzaamheden en taken die voortvloeien uit het 'Mandaatbesluit Omgevingsdienst regio Utrecht 2017' en uit het besluit 'afhandeling enkelvoudige vergunningen en werkafspraken door ODRU d.d. 15 december 2020'.

B&W en Burg

Directeur van de ODRU

 

Veiligheidsregio Utrecht (VRU)

Algemene omschrijving gemandateerde bevoegdheid

Wettelijk toegekend aan

Mandaat

Ondermandaat

Bijzondere voorwaarden

Het aanwijzen van toezichthouders als bedoeld in artikel 5:11 Awb en 5.10 lid 3 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht belast met het toezicht op de naleving van de volgende voorschriften:

 

▪ de Woningwet, inclusief Bouwbesluit, de Regeling Bouwbesluit en de Bouwverordening;

 

▪ het Vuurwerkbesluit als bedoeld in de Wet milieubeheer;

 

▪ de Wabo voor zover deze betrekking heeft op de omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, aanhef en onder d. van die wet;

 

▪ het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen als bedoeld in artikel 3 lid 3 Wet veiligheidsregio’s.

B&W

De algemeen directeur van de Veiligheidsregio Utrecht

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van 21 september 2021