Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Heeze-Leende

Beleidsnotitie Zondagavondopenstelling Winkels

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHeeze-Leende
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsnotitie Zondagavondopenstelling Winkels
CiteertitelBeleidsnotitie zondagavondopenstelling winkels
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Verordening winkeltijden Heeze-Leende 2013

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-12-2011nieuwe regeling

29-11-2011

gmb-2022-349535

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsnotitie Zondagavondopenstelling Winkels

[Deze bekendmaking is slechts een tekstplaatsing. De oorspronkelijke publicatie is op 30 november 2011 bekendgemaakt.]

 

Notitie zondagopenstelling winkels op grond van artikel 6 Verordening winkeltijden HeezeLeende

Vastgesteld op: 29 november 2011

Publicatie op: 30 november 2011

VVH, 29 november 2011

 

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

Nadat in 1996 de winkeltijden voor reguliere winkels in belangrijke mate werden verruimd, ontstond er de mogelijkheid voor een avondwinkel. De gemeente Heeze-Leende heeft deze mogelijkheid destijds in de verordening opgenomen. In 2009 is de eerste aanvraag voor een avondopenstelling ingediend door Albert Heijn Heeze en op 24 maart 2009 verleend. Daarna zijn er meerdere aanvragen binnengekomen van andere winkels.

Omdat er meer aanvragen zijn dan ontheffingsmogelijkheden (1 winkel per 15.000 inwoners) en om oneerlijke concurrentie zoveel mogelijk te voorkomen is het noodzakelijk om ontheffingen te verlenen voor de periode van 2 jaren en een lotingsysteem in te voeren. In deze notitie worden de beleidsregels ten aanzien van dit systeem vastgelegd.

1.2 Doelstelling

Deze notitie ‘Zondagavondopenstelling winkels’ heeft tot doel inzicht te geven in het beleid van de gemeente Heeze-Leende met betrekking tot de winkels die op grond van artikel 6 van de verordening op zondag(avond) geopend mogen zijn, de zogenaamde ‘zondagavondwinkels’. In totaal mag er één ontheffing worden verleend (1 op 15.000 inwoners). Daarom is het wenselijk om in het kader van de verlening van deze ‘zeer gewilde ontheffing’ een helder en transparant beleid te voeren. Dit ter onderbouwing van een zorgvuldige afweging tussen enerzijds de wettelijke criteria en anderzijds het ondernemers- en consumenten- en belang en dat van omwonenden.

Hoofdstuk 2 Wettelijk kader

2.1 De wet

Artikel 3, vierde lid van de Winkeltijdenwet, biedt de mogelijkheid ontheffing te verlenen voor openstelling op zon- en feestdagen onder de volgende voorwaarden:

  • Per 15.000 inwoners kan de gemeente maximaal 1 ontheffing verlenen voor openstelling vanaf 16.00 uur (tot uiterlijk 22.00 uur);

  • Het moet gaan om winkels waar uitsluitend of hoofdzakelijk eet- en drinkwaren plegen te worden verkocht met uitzondering van sterke drank, als bedoeld in artikel 1, eerste lid van de Drank- en Horecawet.

2.2 De Verordening

Artikel 6 van de Verordening winkeltijden Heeze-Leende bepaalt:

  • 1.

    Burgemeester en wethouders kunnen op aanvraag ontheffing verlenen van de in artikel 2, eerste lid, onder a en b van de wet vervatte verboden ten behoeve van winkels, die gesloten zijn op de in die verboden bedoelde zon- en feestdagen tussen 00.00 uur en 16.00 uur.

  • 2.

    College van burgemeester en wethouders kunnen voor ten hoogste één avondwinkel ontheffing verlenen.

  • 3.

    Aan de ontheffing worden de volgende voorschriften verbonden:

    • a.

      de winkel dient gesloten te zijn tussen 00.00 uur en 16.00 uur;

    • b.

      er dienen uitsluitend of hoofdzakelijk eet- en drinkwaren te worden verkocht, met uitzondering van sterke drank als bedoeld in artikel 1, eerste lid van de Drank- en Horecawet.

  • 4.

    De ontheffing kan worden geweigerd indien de woon- en leefsituatie of de openbare orde in de omgeving van de winkel op ontoelaatbare wijze nadelig wordt beïnvloed oor de openstelling van de winkel.

Ingevolge artikel 4 van de bestaande verordening kunnen burgemeester en wethouders een ontheffing intrekken of wijzigen indien:

 

  • a.

    ter verkrijging daarvan onjuiste of onvolledige gegevens zijn verstrekt;

  • b.

    op grond van een verandering van de omstandigheden of inzichten opgetreden na het verlenen van de ontheffing, moet worden aangenomen dat intrekking of wijziging wordt gevorderd door het belang of de belangen ter bescherming waarvan de ontheffing is vereist;

  • c.

    het gebruik van de winkel of de uitoefening van een bedrijf anders dan in een winkel op basis van de ontheffing gevaar oplevert voor de openbare orde, de veiligheid of het woon- en leefklimaat ter plaatse;

  • d.

    de aan de ontheffing verbonden voorschriften en beperkingen niet zijn of worden nagekomen;

  • e.

    van de ontheffing geen gebruik wordt gemaakt binnen een daarin gestelde termijn of, bij gebreke van een dergelijke termijn, binnen een redelijke termijn;

  • f.

    de houder of zijn rechtverkrijgende dit verzoekt.

Hoofdstuk 3 Uitgangspunten beleid

 

Dit beleid met betrekking tot de zondagopenstelling voor winkels op grond van artikel 6 van de verordening omvat de volgende uitgangspunten:

  • 1.

    Alle winkels die in hoofdzaak eet- en drinkwaren verkopen kunnen in aanmerking komen voor een ontheffing op grond van artikel 6 van de verordening;

  • De achterliggende gedachte van de wetgever is om een beperkt aantal winkels toe te staan op zondag, om hoofdzakelijk eet- en drinkwaren te kunnen verkopen. De gemeente Heeze-Leende stelt geen norm aan de omvang van de verkoopvloeroppervlakte, wel kunnen alleen supermarkten voor een ontheffing in aanmerking komen. Daarnaast komen van 1 winkelketen alle filialen in aanmerking voor een ontheffing.

  • 2.

    Ontheffingverlening vindt plaats middels een lotingsysteem;

  • In het kader van het zorgvuldigheidsbeginsel stelt het college potentiële belangstellenden in de gelegenheid een aanvraag in te dienen voor een bepaalde datum om zo in aanmerking te kunnen komen voor verlening van de ontheffing.

  • Om alle ondernemers gelijke kansen te bieden zal het college, als het aantal aanvragen dat gehonoreerd wordt groter is dan het aantal te verlenen ontheffingen, aan de hand van loting bepalen aan wie voor welke periode ontheffing kan worden verleend. Aan de hand van loting wordt bepaald wie de komende 4 jaar ontheffing krijgt. Daarnaast wordt een reserve geloot. In het vierde jaar kan opnieuw worden ingeschreven en wordt voor de volgende periode bepaald wie wanneer aan de beurt komt.

  • Gelet op het bepaalde in artikel 4 onder c van de verordening kan de verleende ontheffing worden ingetrokken of gewijzigd als het gebruik van de ontheffing gevaar oplevert voor de openbare orde, de veiligheid of het woon- en leefklimaat ter plaatse. Dit betekent dat op het moment dat feitelijk gebruik gemaakt gaat worden van de ontheffing nog steeds sprake moet zijn van een situatie waarbij de weigeringgronden niet van toepassing zijn.

  • 3.

    Duur van de ontheffing;

  • Er wordt ontheffing verleend voor de periode van 2 jaren. 2 jaar wordt gezien als een representatieve periode en biedt de ondernemers de kans om hun bedrijfsvoering aan te passen. Tevens biedt deze termijn duidelijkheid voor de buurtbewoners.

  • 3.

    Termijn aanvraag ontheffing;

  • De aanvraag kan enkel geschieden voor de jaren die zijn opengesteld voor loting, niet voor de jaren die daarna volgen.

  • 4.

    Overdraagbaarheid;

  • De ontheffing is enkel overdraagbaar aan derden mits er toestemming wordt verleend door het college (artikel 3 Verordening Winkeltijden). In geval van overdracht dient de houder van de ontheffing dit onmiddellijk middels een schriftelijk mededeling aan het college. Indien de ontheffing vervalt of ingetrokken wordt zal de ontheffing worden verleend aan de reserve kandidaat, mits deze aan de regelgeving en beleidsregels voldoet.

  • 5.

    Motivatieplicht ondernemer;

  • Ondernemers dienen bij hun aanvraag gemotiveerd aan te geven hoe zij zorg zullen dragen voor het voorkomen van overlast wanneer aan hen ontheffing zal worden verleend.

  • Van ondernemers die in aanmerking willen komen voor een ontheffing wordt verwacht dat zij zelf zorg dragen voor het voorkomen of beperken van overlast. Hiertoe zijn voldoende mogelijkheden. Het is aan de ondernemer om kenbaar en aannemelijk te maken op welke wijze hij voornemens is om hieraan voor zijn winkel uitvoering aan te geven. Het ontbreken hiervan leidt (nadat een geboden hersteltermijn niet tot aanvulling van de aanvraag heeft geleid) tot het buiten behandeling laten van de aanvraag ingevolge artikel 4:5 Algemene wet bestuursrecht.

  • 6.

    Aanbod;

  • De aanvrager moet een representatief aanbod hebben zodat met de opening op zondag wordt voorzien in een marktvraag die representatief is voor de Heeze-Leende consument. De gemeente Heeze-Leende bepaalt dat alleen supermarkten in aanmerking kunnen komen voor een ontheffing zondagavondopenstelling met het oog op het bereiken van een zo groot en gevarieerd mogelijk aanbod van levensmiddelen.

  • 7.

    Weigering van de aanvraag;

  • Weigering van de aanvraag vindt plaats wanneer de woon- en leefsituatie of de openbare orde in de omgeving van de winkel op ontoelaatbare wijze nadelig zal worden beïnvloed door de zondagavondopenstelling van de winkel. Beoordeling hiervan vindt plaats onder andere op basis van een advies van de politie. Ook de in de aanvraag opgenomen motivering van de wijze waarop aanvrager overlast zal voorkomen wordt bij deze afweging betrokken. Hierna zijn de weigering- en intrekkinggronden uitgewerkt, deze zijn niet limitatief. Beperking kan plaatsvinden aan de hand van voorschriften die aan de ontheffing worden verbonden.

 

  • A.

    Een aanvraag kan met betrekking tot openbare orde en veiligheid ondermeer geweigerd worden:

    • a.

      Indien de verkeersaantrekkende werking van de winkel naar verwachting de veiligheid op de weg in ernstig in gevaar brengen en/of ernstige overlast veroorzaken voor nabijgelegen panden;

    • b.

      Indien de winkel waarvoor ontheffing wordt gevraagd naar redelijke verwachting een aanzuigende werking zal hebben op overlast veroorzakende groepen;

    • c.

      De nabije omgeving van de winkel kan getypeerd worden als een probleemlocatie door ordeverstoringen of criminaliteit.

  • B.

    Een aanvraag kan met betrekking tot de woon- en leefsituatie ondermeer geweigerd worden:

    • a.

      Indien de winkel in een gebied ligt waarin in de directe omgeving voornamelijk sprake is van een woonfunctie en er geen tot zeer weinig bedrijvigheid is;

    • b.

      indien de verkeersaantrekkende werking van de winkel naar verwachting de veiligheid op de weg ernstig in gevaar brengen en/of ernstige overlast veroorzaken voor nabijgelegen panden;

    • c.

      Indien het gebruik van parkeerplaatsen bij winkelbezoek in de directe omgeving van de winkel ernstige overlast of parkeerproblematiek voor reguliere gebruikers/bewoners in de omgeving zal veroorzaken;

    • d.

      Indien de mogelijkheid van het ontstaan van hinder door overlast veroorzakende groepen in de directe omgeving van de winkel wordt beoordeeld als een reëel risico.

  • C.

    Daarnaast wordt de aanvraag geweigerd indien de aanvrager bij de aanvraag onvoldoende heeft toegelicht op welke wijze aanvrager overlast zal voorkomen.

 

  • 8.

    Intrekken of wijzigen van de ontheffing.

  • Het college kan een ontheffing intrekken of wijzigen indien:

    • a.

      ter verkrijging daarvan onjuiste of onvolledige gegevens zijn verstrekt;

    • b.

      veranderde omstandigheden of gewijzigde inzichten opgetreden na het verlenen van de ontheffing, moet worden aangenomen dat intrekking of wijziging wordt gevorderd door het belang of de belangen ter bescherming waarvan de ontheffing is vereist;

    • c.

      het gebruik van de winkel of de uitoefening van een bedrijf anders dan in een winkel gevaar oplevert voor de openbare orde, de veiligheid of het woon- en leefklimaat ter plaatse;

    • d.

      de aan de ontheffing verbonden voorschriften en beperkingen niet zijn of worden nagekomen;

    • e.

      van de ontheffing geen gebruik wordt gemaakt binnen een daarin gestelde termijn of, bij gebreke van een dergelijke termijn, binnen een redelijke termijn;

    • f.

      de houder of zijn rechtverkrijgende dit verzoekt.

Datum inwerkingtreding beleid

Deze beleidsnota treedt daags na publicatie in werking. De eerste ontheffing zal worden verleend per 1 januari 2012.

Hoofdstuk 4 Ontheffingsvoorwaarden

 

Indien noodzakelijk en wenselijk kan het college aan de ontheffing specifieke voorwaarden verbinden. Het college dient hierbij rekening te houden met de kaders die zijn gesteld in de wet en de verordening.

 

Voorwaarden:

In ieder geval verbindt het college de volgende voorwaarden aan de ontheffing:

  • 1.

    De winkel mag tijdens koopzondagen niet voor 16.00 uur geopend zijn;

  • Een winkel met een ontheffing voor de openstelling op zondagavond mag op zondagen geopend zijn vanaf 16.00 uur. Het is niet mogelijk dat deze winkels tevens deelnemen aan de reguliere koopzondagen.

  • 2.

    Er dienen uitsluitend of hoofdzakelijk eet- en drinkwaren te worden verkocht. De verkoop van sterke drank als bedoeld in artikel 1, eerste lid van de Drank- en Horecawet is niet toegestaan;

  • Deze voorwaarde vloeit rechtstreeks voort uit de Winkeltijdenwet.

  • 3.

    Openstelling is niet toegestaan op bepaalde feestdagen;

  • Openstelling is niet mogelijk op eerste Paasdag, eerste Pinksterdag en eerste Kerstdag.

  • 4.

    Aanwijzigen gegeven door ambtenaren van politie, brandweer en of gemeente dienen stipt en terstond te worden opgevolgd;

  • 5.

    Het terrein rondom de winkel en met name de parkeerplaats en de openbare weg, moet schoon en glasvrij blijven;

  • 6.

    indien er onevenredige drukte verwacht wordt, dient u parkeerregelaars in te zetten en verwijsborden naar parkeerplaatsen te plaatsen. In elk geval op Nieuwjaarsdag, op tweede Paasdag,

  • op Hemelvaartsdag, op tweede Pinksterdag en op tweede Kerstdag;

  • Hierover dient de ontheffinghouder in overleg te treden met de gemeente Heeze-Leende.

Aanvullende voorwaarden:

  • 1.

    Het college kan aan de ontheffing specifieke voorwaarden verbinden ter beperking van Overlast;

  • Afhankelijk van bijvoorbeeld de locatie/situatie van de betreffende winkel kan het college ter voorkoming van overlast aanvullende voorwaarden verbinden aan de ontheffing.

  • 2.

    De ontheffing is overdraagbaar voor zover het de winkel op dezelfde locatie betreft of dezelfde winkel op een andere locatie betreft;

  • In geval van overdracht van de ontheffing dient de nieuwe houder van de ontheffing het college hiervan onmiddellijk schriftelijk in kennis te stellen. Wanneer de winkel wordt overgenomen door een andere (rechts)persoon dan is de ontheffing overdraagbaar. Voor de ‘nieuwe’ ondernemer zijn dezelfde voorwaarden van toepassing.

  • In geval van verhuizing van het filiaal kan de ontheffing worden overgedragen naar de nieuwe locatie mits er aan alle voorwaarden voldaan wordt.

  • 3.

    Er dient feitelijk gebruik gemaakt te worden van de ontheffing;

  • Indien gedurende drie achtereenvolgende weken geen gebruik gemaakt is van de verleende ontheffing wordt geacht geen sprake te zijn van feitelijk gebruik.

  • 4.

    Intrekken of wijzigen van de ontheffing;

  • Het college wijst de houder van de ontheffing in de ontheffing op de mogelijkheden van het college voor het intrekken of wijzigen van de ontheffing. Het betreft de regels zoals opgenomen in artikel 4 van de verordening.

  • 5.

    De ontheffing voor openstelling op zondagavond geldt van 16.00 uur tot 22.00 uur; De meeste gemeenten hanteren een eindtijd voor de openstelling op zondag van 20.00 uur of 21.00 uur. In de verordening is de maximale eindtijd bepaald op 22.00 uur.

  • Om overlast voor omwonenden zoveel mogelijk te beperken is de ontheffingsmogelijkheid in de verordening beperkt tot maximaal 22.00 uur. Verruiming hiervan is niet mogelijk. Wel kan het college de openingstijden zo nodig verder beperken.

  • 6.

    Laden en lossen

  • Er mag op zondag niet worden geladen en gelost met uitzondering van de zondag vóór Kerst en Pasen.

Bijlage 1  

Behorend bij de notitie Zondagavondopenstelling winkels

 

LOTINGSREGLEMENT Ontheffingen artikel 6 Verordening winkeltijden

(zondagavondopenstelling supermarkten)

 

Artikel 1.

Aan de loting kunnen alleen winkels deelnemen die:

  • a.

    voldoen aan het gestelde in artikel 6 Verordening winkeltijden en de beleidsnota;

  • b.

    voor het einde van de inschrijvingstermijn een volledige aanvraag hebben ingediend;

  • c.

    positief zijn geadviseerd door de politie.

 

Artikel 2

Een volledige aanvraag bevat naast de gegevens van de winkel (en voor zover van toepassing de machtiging) in ieder geval de informatie over de wijze waarop de winkel overlast als gevolg van de zondagavondopenstelling zal voorkomen.

 

Artikel 3

Het niet-tijdig inleveren van een volledige aanvraag heeft nadat een hersteltermijn van 2 weken ongebruikt is verstreken tot gevolg dat de aanvraag niet in behandeling zal worden genomen. Deelname aan de loting is in dat geval uitgesloten.

 

Artikel 4.

Door de indiening van de aanvraag verklaren de aanvragers uitdrukkelijk bekend te zijn en akkoord te gaan met het in dit reglement gestelde.

 

Artikel 5.

Indien de aanvrager niet kan voldoen aan de voorwaarden genoemd in dit de wet, verordening, beleidsnotitie of dit reglement, wordt hij uitgesloten voor de loting.

 

Artikel 6.

De gemeente zal aan de notaris tijdig voor de loting de lijst met aanvragers die deel mogen nemen aan de loting ter beschikking stellen.

 

Artikel 7.

De loting vindt plaats in het gemeentehuis van Heeze-Leende. De loting wordt verricht door een notaris. Deelnemers aan de loting kunnen hierbij aanwezig zijn. De uitslag van de loting wordt zo spoedig mogelijk aan aanvragers bekend gemaakt en door de gemeente en op de internetsite van de gemeente geplaatst.

 

Artikel 8.

Degene die als eerste is geloot komt in aanmerking voor de gevraagde ontheffing gedurende de eerste periode van 24 maanden, ingaande op 1 januari.

Degene die als tweede is geloot komt in aanmerking voor de gevraagde ontheffing gedurende de tweede periode van 24 maanden, ingaande op 1 januari.

Degene die als derde is geloot komt in aanmerking als reserve-kandidaat voor de gevraagde ontheffing.

 

Artikel 9.

In het laatste jaar van de tweede ontheffing wordt opnieuw gepubliceerd en kunnen nieuwe aanvragers zich melden. Indien er geen kandidaten zich aanmelden loopt de ontheffing van rechtswege af.

 

Artikel 10

Indien zich gedurende de periode waarvoor ontheffingen zijn verleend wel nieuwe aanvragers kenbaar maken, wordt de verleningprocedure zoals hier omschreven opnieuw gevolgd.

 

Artikel 11

Indien een ontheffing wordt ingetrokken dan wel door aanvrager wordt aangegeven geen gebruik meer te willen maken van de verleende ontheffing, komt diens plaats toe aan de reserve-kandidaat.

 

Artikel 12.

In alle gevallen waarin niet is voorzien in deze lotingvoorwaarden respectievelijk alle andere onvoorziene situaties wordt beslist door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heeze-Leende.