Organisatie | Zaffier |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Delegatiebesluit Algemeen bestuur Zaffier 2022 |
Citeertitel | Delegatiebesluit algemeen bestuur Zaffier 2022 |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-07-2022 | nieuwe regeling | 10-03-2022 |
Het algemeen bestuur van het openbaar lichaam Zaffier,
het wenselijk is dat het dagelijks bestuur van Zaffier de bevoegdheid krijgt te beslissen omtrent beschikkingsbevoegdheden, zoals die op grond van de verschillende wetten aan het bestuur van Zaffier zijn toegekend;
de gemeenschappelijke regeling deze bevoegdheden niet expliciet bij het dagelijks bestuur legt, waardoor deze op grond van artikel 33 van de Wet gemeenschappelijke regelingen toekomen aan het algemeen bestuur;
De artikelen 33 en 33a van de Wet gemeenschappelijke regelingen;
de artikelen 4 en 16 van de Gemeenschappelijke regeling Sociale Onderneming Regio Alkmaar;
Onverminderd het bepaalde in de regeling, verschaft het dagelijks bestuur aan het algemeen bestuur op diens verzoek inlichtingen over de uitoefening van de overgedragen bevoegdheden.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het algemeen bestuur van SORA d.d. 10 maart 2022,
R.G. te Beest
Voorzitter
W. van Eijk
Secretaris
In artikel 4 van de Gemeenschappelijke regeling SORA worden de bevoegdheden van de colleges van burgemeester en wethouders in algemene zin aan (het bestuur van) SORA overgedragen. Daarbij wordt in het midden gelaten aan welk orgaan deze bevoegdheden worden overgedragen. In artikel 16 is wel een bevoegdheidsverdeling tussen het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur opgenomen, maar ook daar wordt in het midden gelaten aan wie de bevoegdheden van het college nu eigenlijk worden overgedragen. Op grond van artikel 33 van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) komen de overgedragen bevoegdheden in dat geval toe aan het algemeen bestuur.
Het nemen van besluiten in concrete gevallen (beschikkingen) is echter een bevoegdheid die meer past bij het dagelijks bestuur dan bij het algemeen bestuur. Het dagelijks bestuur kan dan ambtenaren machtigen en daarbij de dagelijkse controle op die uitoefening doen. Om die reden worden de bevoegdheden die dus op grond van de gemeenschappelijke regeling in samenhang met artikel 33 Wgr toekomen aan het algemeen bestuur met dit besluit alsnog overgedragen aan het dagelijks bestuur (zie art. 2 lid 1). Artikel 33a lid 1 Wgr maakt een dergelijke overdracht van bevoegdheden expliciet mogelijk.
De overdracht van bevoegdheden door het algemeen bestuur aan het dagelijks bestuur heeft tot gevolg dat het algemeen bestuur deze niet langer kan uitoefenen (art. 10:17 Awb), totdat het algemeen bestuur dit besluit weer intrekt (art. 10:18 Awb). Om het algemeen bestuur toch sturingsmogelijkheden te geven wordt benadrukt dat het algemeen bestuur zowel beleidsregels kan geven (art. 2 lid 2; zie ook art. 4:81 lid 1 jo art. 10:16 lid 1 Awb) als andere beperkingen kan stellen aan de delegatie (art. 2 lid 3; zie ook art. 33a lid 4 Wgr).
In artikel 3 is opgenomen dat het algemeen bestuur inlichtingen kan vragen aan het dagelijks bestuur over de uitoefening van de gedelegeerde bevoegdheden, dit overeenkomstig artikel 10:16 lid 2 Awb.
In artikel 4 is de bekendmaking geregeld. Het betreft hier een besluit van algemene strekking dat overeenkomstig artikel 6 Bekendmakingswet in het Blad gemeenschappelijke regeling bekend moet worden gemaakt. Daarnaast geldt ook dat een geconsolideerde versie moet worden bijgehouden (art. 33a lid 3 jo. art. 19 Bekendmakingswet).