Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Súdwest-Fryslân

Regeling tegemoetkoming premie aanvullende zorgverzekering gemeente Súdwest-Fryslân 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSúdwest-Fryslân
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling tegemoetkoming premie aanvullende zorgverzekering gemeente Súdwest-Fryslân 2022
CiteertitelRegeling tegemoetkoming premie aanvullende zorgverzekering gemeente Súdwest-Fryslân 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerptegemoetkoming premie aanvullende zorgverzekering

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 35 van de Participatiewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-07-202201-01-2022nieuwe regeling

10-05-2022

gmb-2022-344591

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling tegemoetkoming premie aanvullende zorgverzekering gemeente Súdwest-Fryslân 2022

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Súdwest-Fryslân;

 

Heeft overwogen dat:

  • de huidige Regeling tegemoetkoming premie aanvullende zorgverzekering niet voorziet in de mogelijkheid het recht op de tegemoetkoming achteraf te controleren;

  • het gewenst is artikel 4 van de regeling te wijzigen, zodat het college achteraf, door middel van steekproeven, de rechtmatigheid van de tegemoetkoming kan controleren;

 

Gelet op artikel 35 lid 3 van de Participatiewet;

 

besluit:

 

vast te stellen de Regeling tegemoetkoming premie aanvullende zorgverzekering gemeente Súdwest-Fryslân 2022.

 

 

 

Artikel 1 Begripsbepaling

  • 1.

    Alle begrippen in deze regeling die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet.

  • 2.

    In deze regeling wordt verstaan onder:

    • a.

      Aanvrager: een alleenstaande, alleenstaande ouder of gezin als bedoeld in artikel 4 lid 1 Participatiewet die een aanvraag heeft ingediend;

    • b.

      Aanvullende verzekering: een verzekering voor de zorgkosten die niet zijn opgenomen in de basisverzekering, waarbij de dekking afhankelijk is van de zorgverzekeraar.

    • c.

      Basisverzekering: een verplichte zorgverzekering voor alle rechtmatige ingezetenen van Nederland, die bestaat uit een door de overheid vastgesteld standaardpakket van noodzakelijke zorg.

    • d.

      Bijdrage: een tegemoetkoming in de kosten van de premie voor een aanvullende zorgverzekering;

    • e.

      College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Súdwest-Fryslân;

    • f.

      Student: iemand van 18 jaar of ouder die recht heeft op studiefinanciering op grond van de Wet studiefinanciering 2000 of op een tegemoetkoming op grond van hoofdstuk 4 van de Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten.

 

Artikel 2 Voorwaarden en hoogte van de bijdrage

  • 1.

    Voor de bijdrage komen in aanmerking inwoners van de gemeente Súdwest-Fryslân die:

    • a.

      op de aanvraagdatum als ingezetene staan ingeschreven in de Basisregistratie Personen;

    • b.

      18 jaar of ouder zijn;

    • c.

      in de maand voorafgaande aan de aanvraagdatum een inkomen hebben dat netto niet meer bedraagt dan 120% van sociaal minimum als bedoeld in het tweede lid;

    • d.

      een aanvullende verzekering hebben afgesloten bij een door de Nederlandse Zorgautoriteit erkende zorgverzekeraar, niet zijnde De Friesland zorgverzekeraar.

  • 2.

    Het sociaal minimum bedraagt:

    • a.

      voor gehuwden: de van toepassing zijnde gehuwdennorm bedoeld in de artikelen 21 en 22 van de Participatiewet;

    • b.

      voor een alleenstaande ouder: 90% van de van toepassing zijnde gehuwdennorm bedoeld in de artikelen 21 en 22 van de Participatiewet;

    • c.

      voor een alleenstaande: 70% van de van toepassing zijnde gehuwdennorm bedoeld in de artikelen 21 en 22 van de Participatiewet;

    • d.

      voor in een inrichting verblijvende personen: de van toepassing zijnde norm bedoeld in artikel 23 lid 1 en 2 van de Participatiewet;

    • e.

      voor personen jonger dan 21 jaar: de van toepassing zijnde norm bedoeld in artikel 20 van de Participatiewet.

  • 3.

    Bij alle normen in het vorige lid is de kostendelersnorm bedoeld in artikel 22a van de Participatiewet uitgesloten.

  • 4.

    Studenten zijn uitgesloten voor de bijdrage.

  • 5.

    De bijdrage per betalende verzekerde die aan de voorwaarden voldoet bedraagt € 120,00 per verzekerd kalenderjaar.

 

Artikel 3 Aanvragen

  • 1.

    Het aanvragen van de bijdrage geschiedt per kalenderjaar. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een door het college vastgesteld (digitaal) formulier.

  • 2.

    De aanvraag wordt ingediend voor 1 februari van het daaropvolgende kalenderjaar.

  • 3.

    Het college beslist binnen acht weken na de datum van ontvangst van de aanvraag. Betaling vindt in principe plaats binnen twee weken na de verzenddatum van het besluit.

 

Artikel 4 Bewijsstukken en achterafcontrole

  • 1.

    Het college bepaalt bij de achterafcontrole het recht op een bijdrage aan de hand van de volgende bewijsstukken:

    • a.

      de polis van de aanvullende verzekering;

    • b.

      gegevens over het (gezins-)inkomen.

  • 2.

    De aanvrager is verplicht om deze bewijsstukken gedurende een periode van zes maanden te bewaren. Deze bewaarperiode begint op de dag van verzending van het toekenningsbesluit.

  • 3.

    Het college controleert het recht op een bijdrage achteraf door middel van steekproeven.

  • 4.

    De aanvrager is verplicht om op verzoek van het college de bewijsstukken te verstrekken.

  • 5.

    Indien de aanvrager de bewijsstukken niet of onvolledig verstrekt, kan het college besluiten de toegekende bijdrage terug te vorderen

 

Artikel 5 Onvoorziene gevallen

Het college kan in bijzondere individuele gevallen ten gunste van belanghebbende afwijken van de bepalingen van deze regeling als deze regeling tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.

 

Artikel 6 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling tegemoetkoming premie aanvullende zorgverzekering gemeente Súdwest-Fryslân 2022.

 

Artikel 7 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2022.

  • 2.

    De Regeling tegemoetkoming premie aanvullende verzekering, vastgesteld op 21 april 2015, wordt ingetrokken.

 

 

 

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van 10 mei 2022,

Mr. drs. J.A. de Vries, burgemeester

G. Heeg, wnd. gemeentesecretaris