Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Amsterdam

Besluit van het dagelijks bestuur van stadsdeel Centrum van de gemeente Amsterdam betreffende subsidiering op basis van het Afwegingskader Aanpak Binnenstad

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmsterdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het dagelijks bestuur van stadsdeel Centrum van de gemeente Amsterdam betreffende subsidiering op basis van het Afwegingskader Aanpak Binnenstad
CiteertitelSubsidiering op basis van het Afwegingskader Aanpak Binnenstad
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 3:40 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 3:42 van de Algemene wet bestuursrecht
  3. Verordening op de stadsdelen en het stadsgebied Amsterdam 2022
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-07-2022nieuwe regeling

12-07-2022

gmb-2022-340014

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het dagelijks bestuur van stadsdeel Centrum van de gemeente Amsterdam betreffende subsidiering op basis van het Afwegingskader Aanpak Binnenstad

Het dagelijks bestuur van stadsdeel Centrum van Amsterdam,

 

Gelet op:

  • -

    Artikel 3:40 en artikel 3: 42 van de Algemene wet bestuursrecht en

  • -

    W1 van bijlage 3 Bevoegdhedenregister behorende bij de Verordening stadsdelen en stadsgebied Amsterdam 2022

besluit het volgende afwegingskader vast te stellen:

 

INLEIDING

 

Reset Amsterdamse binnenstad

De ambitie van de Aanpak Binnenstad is dat de Amsterdamse binnenstad weer een plek wordt waar alle Amsterdammers graag komen en bewoners zich thuis voelen. Een plek waar respectvolle bezoekers welkom zijn. Waar overdag en in de nacht altijd wel iets bijzonders te beleven is. Een plek met elan, een plek waar de avant-garde zich weer toe aangetrokken voelt. Een binnenstad met veel ruimte voor maatschappelijke, ondernemende en culturele initiatieven.

 

Belemmeringen

Tekort aan ruimte, oplopende huurprijzen en bestaande financiële regelingen vormen een belemmering voor een meer divers en aantrekkelijker centrum. De belemmeringen zorgen ervoor dat bijzondere initiatieven van bewoners en ondernemers vaak stranden en geen doorgang (meer) kunnen vinden.

 

Nieuw imago

Het toerismeaanbod in de binnenstad, het imago van seks, drank en softdrugs, en de monocultuur aan eetaanbod en winkels zorgen ervoor dat steeds dezelfde soort bezoekers terugkomen en ook nog eens in grote getalen. De binnenstad wordt als veel te druk ervaren. Dit zorgt ervoor dat Amsterdammers en andere bezoekers wegblijven. De gemeente wil van dat imago af.

 

Letterlijk: meer ruimte

Souvenirwinkels, gokhallen, ticketshops en panden van dubieuze eigenaren (aanpak ondermijning) krijgen een nieuwe bestemming als cultureel en maatschappelijk vastgoed. Opslagruimtes boven winkelpanden en erotheken krijgen weer een woonbestemming. Commerciële vakantieverhuur van woonruimtes wordt aan banden gelegd. Zo wordt de binnenstad minder een duiventil en meer een plek voor verantwoord ondernemen, ontdekken en wonen. Zie https://www.parool.nl/cs-bc96c9f3

 

Een ‘reset’ van de binnenstad dus. De gemeente heeft hiervoor geld beschikbaar gesteld vanuit de Aanpak Binnenstad (https://www.amsterdam.nl/stadsdelen/centrum/aanpak-binnenstad). Met dit budget worden initiatieven ondersteund die bijdragen aan de transformatie van de binnenstad. Over deze transformatie en het doel van dit afwegingskader is ook gesproken met mensen uit het veld, bewoners, ondernemers en culturele instellingen in de binnenstad. Een belangrijke overweging is dat kader licht en dynamisch is, d.w.z. een zekere flexibiliteit kent en daarmee tot snelle en verrassende impulsen leidt en aanvragers een steuntje in de rug biedt.

 

In afwachting van de totstandkoming van een passende subsidieregeling kan alvast een eenmalige subsidie worden aangevraagd, conform dit afwegingskader.

 

AFWEGINGSKADER

1. Doel

Het doel van de subsidiering op basis van dit afwegingskader is een verbetering van de kwaliteit van de binnenstad voor bewoners en bezoekers te bewerkstelligen met een meer divers aanbod van cultuur, horeca, nijverheid, ambacht, werk- en buurtvoorzieningen en andersoortig toerisme die Amsterdammers en nieuwe bezoekers aantrekken.

2. Vereisten (criteria)

Aanvragen dienen te voldoen aan minimaal twee van de volgende vereisten waarvan in ieder geval een nieuw bezoekersprofiel:

 

Culturele verrijking

  • a.

    Het uitzonderlijke behouden en/of versterken

  • b.

    Nieuwe initiatieven mogelijk maken

Lokaal georiënteerd ondernemerschap

  • a.

    Maatschappelijk verantwoord ondernemen/transformatie van commercieel naar maatschappelijk ondernemen

  • b.

    Nieuwe branches, producten en diensten die van toegevoegde waarde zijn

Nieuw bezoekersprofiel

  • a.

    Op zoek naar inspiratie en een meer divers aanbod van cultuur, horeca, nijverheid, ambacht, werk- en buurtvoorzieningen en toerisme dat bijdraagt aan de reset van de binnenstad

  • b.

    Oog voor kwaliteit waarmee de binnenstad aantrekkelijk wordt voor Amsterdammers, toekomstige bewoners en nieuwe bezoekers uit eigen land en buitenland en bijdraagt aan de reset van de binnenstad

Geen statische beoordeling

Dit afwegingskader als ook de beoordeling van de aanvragen zijn niet statisch. Dat wil zeggen dat indieners kunnen rekenen op input en suggesties om aanvragen bij te stellen en denkkracht en draagvlak te vergroten (cocreatie). Zo werken partijen ontwerpend samen toe naar kansrijke en snelle impulsen die bijdragen aan het transformatieproces van de binnenstad en perspectief bieden voor de langere termijn.

 

Inclusief

Iedereen kan aanvragen mits aanvragen voldoen aan twee of meer vereisten (Culturele verrijking, lokaal georiënteerd ondernemerschap en in ieder geval Nieuw bezoekersprofiel) en het initiatief binding heeft met de binnenstad. Wel worden verschillende eisen aan de verantwoording van de subsidie gesteld. Dit verschilt per soort van aanvragen en ook hoogte van de subsidie.

 

In lijn met het transformatieproces

Dit kader loopt gelijk op met de aanpak om in de binnenstad meer ruimte te creëren voor cultureel en maatschappelijk vastgoed. Vitale coalities met cultuurgebouwen, kennisinstellingen, vastgoedpartijen zoals NV Zeedijk, NV Stadsgoed, Stadsherstel, wooncorporaties en particuliere pandeigenaren, zijn een pre.

3. Wie kan aanvragen

Iedereen kan aanvragen: bewoners, instellingen en ook ondernemers.

Aanvragen worden in de volgorde van ontvangst in behandeling genomen. Als tijdstip van indiening geldt daarbij het moment waarop de aanvraag compleet is. Het initiatief dient een binding te hebben met de binnenstad.

4. Subsidieplafond

Voor 2022 is een bedrag van maximaal € 260.000 beschikbaar.

5. Subsidiabele initiatieven

Er zijn twee soorten activiteiten waar een eenmalige subsidie voor aangevraagd kan worden: voor een ontwikkelinitiatief en voor een impactinitiatief.

De subsidie ondersteunt aanvragen die tot snelle impulsen en kansrijke initiatieven leiden. Vaak struikelen aanvragers over een nog niet goed doorgedacht plan, financiële onderbouwingcommunicatieplan of een ander onderdeel van de aanvraag. De bedenkers en indieners van zo’n plan krijgen de kans om hun plan uit te werken of te verbeteren. De gemeente krijgt zo beter doortimmerde en breed gedragen aanvragen die impact hebben voor de langere termijn, een toekomstperspectief bieden dat verder reikt dan 2025 en aansluiten bij de reacties van ondernemers op de nota Aanpak Binnenstad.

 

Ontwikkelinitiatief - maximaal €10.000 per aanvrager (eenmalig per activiteit)

Dit is een zogenaamde kick-off bijdrage voor het ontwikkelen dan wel voorbereiden van een initiatief, of voor het voorbereiden van een aanvraag voor een impactinitiatief. Een initiatiefnemer kan met een ontwikkelbijdrage een beroep doen op professionele ondersteuning, netwerkversterking of coaching om een initiatief vorm te geven en voor het voetlicht te brengen.

 

Voor Ontwikkelinitiatieven gelden in ieder geval de volgende voorwaarden:

  • -

    Projectvoorstel met kostenraming waaruit blijkt dat een bijdrage wordt geleverd aan een nieuw bezoekersprofiel en minimaal een bijdrage wordt geleverd aan culturele verrijking of lokaal ondernemerschap;

  • -

    Achteraf inhoudelijk verslag en financiële verantwoording.

Impactinitiatief - maximaal €50.000 per aanvraag per activiteit per jaar

Dit initiatief is een dealmaker en heeft als doel het positieve effect van een initiatief zo groot en duurzaam mogelijk te laten zijn. Niet alle initiatieven hebben op de korte termijn meer diversiteit, inclusie en het aantrekken van nieuwe bezoekers tot gevolg. Dat heeft tijd nodig. De binnenstad moet zich opnieuw positioneren en weer ontdekt worden. De aanpak ondermijning kost tijd, alleen al juridisch. Vastgoed zal niet een-twee-drie beschikbaar zijn. Juist de initiatieven die impact op langere termijn bieden, en dus steviger bijdragen aan de herpositionering van de binnenstad, hebben een langere adem nodig.

 

Voor deze initiatieven gelden in ieder geval de volgende voorwaarden:

  • -

    Activiteitenplan (projectplan) waaruit blijkt dat een bijdrage wordt geleverd aan een nieuw bezoekersprofiel en minimaal een bijdrage wordt geleverd aan culturele verrijking of lokaal ondernemerschap;

  • -

    Communicatieplan waarin duidelijk wordt hoe het initiatief bijdraagt aan een nieuw bezoekersprofiel en de rest van de binnenstad;

  • -

    Meerdere samenwerkingspartners;

  • -

    Cofinanciering minimaal 25%;

  • -

    Begroting met daarin overzicht geraamde inkomsten en uitgaven van de organisatie en aangevraagd initiatief;

  • -

    Aanvraag mag maximaal 10 pagina’s zijn, inclusief begroting en activiteitenplan;

  • -

    Achteraf inhoudelijk verslag en financiële verantwoording met jaarrekening of financieel verslag.

6. Beoordeling

Inhoudelijk

  • -

    De mate waarin het initiatief bijdraagt aan de drie vereisten: culturele verrijking, lokaal ondernemerschap en nieuw bezoekersprofiel

  • -

    De mate waarin het initiatief in de binnenstad verankerd is

  • -

    De culturele, economische en maatschappelijke kwaliteit van het initiatief

  • -

    Hoe verhoudt het initiatief zich tot andere initiatieven in de buurt? Wat zijn overeenkomsten en/of verschillen?

Organisatorisch

  • -

    Hoe is de organisatie rondom het initiatief geregeld?

  • -

    De mate van samenwerking met een of meer partners bij de uitvoering van het initiatief?

  • -

    Wat vraagt het initiatief aan ondersteuning van de gemeente anders dan budget?

Financieel

  • -

    Is het aangevraagde budget redelijk?

  • -

    Hoe staat het aangevraagde budget in relatie tot andere subsidieregelingen?

  • -

    Is er sprake van cofinanciering?

Doelgroepen

  • -

    De mate van openbaarheid, toegankelijkheid en het bereik van de activiteit

  • -

    De mate waarin het initiatief bijdraagt aan een nieuw bezoekersprofiel of buurtidentiteit

  • -

    De mate waarin de aanvrager zich bewust is van zijn/haar (potentiële) klanten, bezoekers of toeschouwers

7. Weigeringsgronden

Er kan geheel of gedeeltelijk geweigerd worden een subsidie te verlenen als:

 

  • -

    De aanvraag niet voldoet aan de vereisten, voorwaarden en soort van aanvraag (ontwikkeling en impact);

  • -

    voor het initiatief op grond van een andere regeling reeds subsidie is verleend of op grond van dit kader aanpak binnenstad al voor eenzelfde aanvraag/activiteit subsidie is verleend, dan wel sprake is van een activiteit waarin al op een andere wijze voldoende is voorzien;

  • -

    de aanvrager doelen nastreeft, activiteiten ontplooit of handelingen verricht die in strijd zijn met het recht, het algemeen belang of de openbare orde;

  • -

    de aanvrager ook zonder subsidie over voldoende gelden, hetzij uit eigen middelen hetzij uit middelen van derden, kan beschikken om de activiteit te realiseren;

  • -

    gegronde reden bestaat om aan te nemen dat de te verlenen subsidie niet of in onvoldoende mate zal worden besteed aan de activiteit waarvoor de subsidie is bedoeld;

  • -

    gegronde reden bestaat om aan te nemen dat de aanvrager niet de capaciteiten heeft om de activiteiten naar behoren uit te voeren of de rechtsvorm van de organisatie niet geschikt is om de activiteiten te verwezenlijken waarvoor subsidie is aangevraagd;

  • -

    de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd niet overeenkomen met of bijdragen aan door de gemeenteraad, het college of het dagelijks bestuur vastgesteld beleid;

  • -

    de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd onvoldoende binding heeft met het gebied waarop de aanvraag betrekking heeft;

  • -

    er voor de uitvoering van de activiteiten meer uren of een hoger bedrag wordt gerekend dan redelijk wordt geacht;

  • -

    de aanvrager niet voldoet aan de in de branche van de aanvrager gebruikelijke governance code.

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 12 juli 2022

De voorzitter

Alexander Scholtes

De secretaris

Wolfgang Hövelmann