Organisatie | Beverwijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels peuteropvang en VVE Beverwijk 2022 |
Citeertitel | Besluit nadere regels peuteropvang en VVE Beverwijk 2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | onderwijs |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlagen | Standaardaanvraagformulieren peuteropvang en VVE 2 Standaardaanvraagformulieren peuteropvang en VVE |
Geen
artikel 166 van de Wet op het primair onderwijs
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-07-2022 | nieuwe regeling | 30-11-2021 | C-21-27290, INT-21-62656 en INT-21-62696 |
Burgemeester en wethouders van Beverwijk;
Het college het belangrijk vindt dat alle peuters toegang hebben tot kinderopvang waarmee ontwikkelkansen worden gestimuleerd en risico op (taal-) achterstanden wordt voorkomen;
Het college voor een hoger VVE bereik aan kindercentra subsidie gaat verstrekken voor doelgroeppeuters van werkende ouders die gebruik maken van de dagopvang;
Het college met het actualiseren van de nadere regels zorgdraagt voor wettelijke verankering van het uitgebreidere VVE aanbod (960 uur);
Gelet op artikel 166 Wet op het Primair Onderwijs
Vast te stellen de “Nadere regels peuteropvang en VVE Beverwijk 2022” (INT-21-62656) met de twee bijbehorende standaard aanvraagformulieren: Format 2022 versie 3.0 bezetting en Format 2022 versie 3.0 aanvraag POV en VVE (INT-21-62696), onder gelijktijdige intrekking van de ‘‘Nadere regels subsidieregeling peuteropvang en VVE in kindercentra Beverwijk 2018”.
In deze regeling wordt verstaan onder:
Alle kinderen woonachtig in Beverwijk verdienen gelijke kansen in het opstarten en vervolgen van hun schoolloopbaan. Om dit beoogde maatschappelijk effect uit de Kadernota onderwijsachterstandenbeleid in Beverwijk 2020-2023 te realiseren, subsidieert de gemeente activiteiten die het sociaal emotioneel leren van kinderen en het versterken van de Nederlandse taal bevorderen.
Artikel 6 Inzicht in bezetting per kwartaal
In de eerste maand na elk kwartaal, dat wil zeggen in de maanden januari, april, juli en oktober, legt de houder een tussentijdse verantwoording af over het gemiddelde gebruik van peuterplaatsen in het afgelopen kwartaal, uitgesplitst naar peuterplaatsen regulier, peuterplaatsen VVE en ouders met en zonder kinderopvangtoeslag, en de gemiddelde (netto) ouderbijdragen per maand voor ouders zonder recht op kinderopvangtoeslag. Voor het indienen van deze kwartaalverantwoording kan het college een standaard bezettingsformulier vaststellen. Indien blijkt, dat het aantal geplaatste peuters 20% of meer afwijkt van het in de verleningsbeschikking opgenomen aantal, kan een heroverweging van de subsidie plaatsvinden. Mocht de heroverweging leiden tot een wijziging van de subsidieverlening, dan ontvangt de houder een vervangend besluit van het college.
Artikel 8 Bijzondere verplichtingen betreffende de houder
Na de subsidieverlening dient de houder, in aanvulling op het bepaalde in Hoofdstuk 3 van de ASV, te voldoen aan de navolgende verplichtingen:
Houder verleent doelgroeppeuters voorrang bij de plaatsing van peuters op beschikbaar gekomen plaatsen;
Houder van in Beverwijk gevestigde locaties geeft peuters die woonachtig zijn in de gemeente Beverwijk voorrang bij plaatsing op beschikbaar gekomen plaatsen;
Houder registreert doelgroeppeuters in de VVE-monitor van JGZ Kennemerland;
Houder past een door het college vastgestelde inkomensafhankelijke ouderbijdrage toe voor die ouders die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag, conform artikel 7;
Houder voldoet aan alle relevante wettelijke (VVE) voorschriften, die buiten deze subsidieregeling van toepassing zijn;
Houder neemt deel aan de Werkgroep VVE en het overleg over de LEA;
Houder verschaft op verzoek informatie aan de gemeente, de Inspectie van het Onderwijs, het Miinisterie van Onderwijs of aan andere door het college aangewezen instanties;
Houder heeft per locatie een aantoonbare samenwerking met tenminste één basisschool, met aandacht voor de invulling van de doorgaande lijn voor (doelgroep)peuters;
Houder werkt aantoonbaar samen binnen de bestaande jeugdhulp- en zorgstructuur in gemeente Beverwijk;
De aanvrager van peuteropvang levert per kwartaal gegevens aan over de peuterplaatsen met het door de gemeente aangeleverde bezettingsformulier.
Onverminderd de weigeringsgronden als bedoeld in artikel 9 van de ASV en de subsidievoorwaarden in deze subsidieregeling, wordt de subsidie geweigerd indien:
Artikel 10 Toetsing recht op een gesubsidieerde peuterplaats
Voor het toetsen of een peuter in aanmerking komt voor een gesubsidieerde peuterplaats dient de houder vast te stellen of ouders recht hebben op kinderopvangtoeslag. Dit doet de houder aan de hand van de ondertekende Verklaring geen recht op kinderopvangtoeslag, in combinatie met een Inkomensverklaring van (bei)de ouder(s).
Indien het verwachte verzamelinkomen wijzigt ten opzichte van het verzamelinkomen dat is aangegeven op de Inkomensverklaring(en) dient deze verklaring aangevuld te worden met documenten waaruit de hoogte van het verwachte verzamelinkomen blijkt. Dit kunnen zijn: salarisstrook, uitkeringsspecificatie, werkgeversverklaring, verklaring van schuldsanering etc. Uit de documenten dient te blijken dat de inkomenswijziging structureel is, en in ieder geval geldt voor de maand voorafgaand aan plaatsing op een peuterplaats.
Indien ondernemende Ouders (inclusief Zzp-ers) niet de meest recente aanslag inkomstenbelasting kunnen of willen overleggen, moeten zij aantonen startend ondernemer te zijn door middel van een bewijs van de Kamer van Koophandel, waarbij ze in de laagste categorie ingeschaald kunnen worden. Indien geen sprake is van een startende onderneming, kan de ondernemer ingeschaald worden in de middelste inkomenscategorie, waarbij het recht op herziening is voorbehouden.
Indien de ouder enkel geen inzicht wenst te verschaffen in de hoogte van het inkomen, middels een Inkomensverklaring of overige documenten waarmee de hoogte van het inkomen kan worden bepaald, kan de peuter wel geplaatst worden en ontvangt houder subsidie voor deze peuterplaats. De ouder valt dan echter automatisch in de hoogste inkomenscategorie.
Als de inkomenssituatie zodanig wijzigt dat ouders in aanmerking komen voor de Kinderopvangtoeslag, dan vervalt het recht op de gesubsidieerde peuterplaats nadat het recht op Kinderopvangtoeslag is ingegaan. Ouders zijn verplicht per omgaande te melden aan de houder dat zij in aanmerking komen voor Kinderopvangtoeslag.
Wanneer een verlaging van het inkomen zodanig is dat ouders in een lagere inkomenscategorie van de VNG adviestabel Ouderbijdrage peuteropvang vallen, kan bij de houder een aanvraag tot herziening van de Ouderbijdrage worden gedaan op basis van de meest recente loongegevens, loonstrook, uitkeringsbeschikking of op basis van de meest recente inkomensverklaring.
Artikel 11 Rapportageverplichtingen
De houder dient, om de subsidie te kunnen ontvangen, de volgende informatie vast te leggen in een dossier en toegankelijk te maken voor controle door de gemeente Beverwijk:
Artikel 12 Verantwoording en controle
In aanvulling op hoofdstuk 4 van de Algemene subsidieverordening gemeente Beverwijk verlangt het college van subsidieontvanger een rapportage over de inhoudelijke voortgang van de activiteiten met daarbij aandacht voor de bezettingsgraad, het gevoerde ouderbeleid, de geboden kwaliteitszorg en de samenwerking met de OAB-scholen en overige ontvangers van OAB-subsidies. De vaststelling van de subsidie vindt plaats op basis van het daadwerkelijk gebruik van peuterplaatsen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een door het college vastgesteld formulier.
De gemeente kan op elk gewenst tijdstip een controle uitvoeren. Deze controle kan eventueel worden uitgevoerd door de (gemeentelijke) accountant. Daarbij zal initieel een steekproef worden gedaan en een aantal dossiers getoetst worden op bijvoorbeeld voorgeschreven inhoud, juistheid van gegevens en op het correct uitvoeren van de toetsing niet-recht op kinderopvangtoeslag en de inschaling in de Ouderbijdragetabel en de wijze en uitkomst van de toetsing.
De gemeente kan op elk gewenst tijdstip de wijze en uitkomst van de toetsing van de aanvraagprocedure door houder komen controleren, initieel via een steekproef. Voor die dossiers waar de toetsing door de houder niet correct heeft plaats gevonden kan de gemeente Beverwijk de onterecht uitgekeerde subsidie bij de houder terugvorderen.
Voor VVE subsidie geldt dat de gemeente als medeoverheid aan het rijk de middelen moet verantwoorden overeenkomstig de beginselen van Single information, Single audit van de Financiële verhoudingswet (SiSa-systematiek). Dat er SiSa-regels van toepassing zijn, betekent dat het college eisen kan stellen aan de inhoudelijke verantwoording en het financiële verslag. Houder is verplicht om de eisen van het college op te volgen bij het indienen van de verantwoordingsinformatie.
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de belanghebbende afwijken van de bepalingen in deze subsidieregeling, indien toepassing van deze subsidieregeling tot onbillijkheden van overwegende aard leiden.
Artikel 16 Inwerkingtreding, citeertitel en overgangsbepaling
1. Dit besluit treedt in werking op de dag na die van bekendmaking en wordt aangehaald als: ‘Besluit nadere regels peuteropvang en VVE Beverwijk 2022’;
2. Een aanvraag om verlening van subsidie, waarop bij de inwerkingtreding van deze regeling nog niet is beslist wordt afgedaan volgens de bepalingen in deze regeling.