Organisatie | Haaksbergen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gladheidbestrijdingsplan Gemeente Haaksbergen |
Citeertitel | Gladheidbestrijdingsplan Gemeente Haaksbergen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Reguliere strooiroute gemeente Haaksbergen |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-07-2022 | gladheidbestrijdingsplan | 19-07-2022 |
Voor u ligt het gladheidbestrijdingsplan van de gemeente Haaksbergen. In dit plan is de organisatieopzet van de gladheidbestrijding in de gemeente Haaksbergen gedurende de maanden november t/m april beschreven.
Dit plan heeft twee belangrijke uitgangspunten:
Het is een taak van de gemeente om haar wegen goed begaanbaar te houden, ook tijdens moeilijke omstandigheden zoals bij opkomende gladheid of sneeuwval. In deze omstandigheden moet de wegbeheerder de gladheidbestrijding ter hand nemen met als hoofdtaak de veiligheid van de weggebruikers zo goed mogelijk te garanderen. Tevens moet ook de veiligheid van de medewerkers die met de gladheidbestrijding zijn belast, geborgd zijn.
Sinds oktober 2019 wordt de gladheidbestrijding uitgevoerd door Twente Milieu, de gemeente Haaksbergen blijft verantwoordelijk voor het beleid.
Met de genoemde uitgangspunten als leidraad komt allereerst de verkeersveiligheid aan de orde, vervolgens wordt de beheersbaarheid van de kosten beschreven, daarna worden de routes toegelicht. Tot slot wordt het wettelijk / juridisch kader toegelicht.
Het wegennet van de gemeente Haaksbergen kent een verscheidenheid aan type wegen. Deze kunnen in een 'maatschappelijk' geaccepteerde volgorde van belang worden geplaatst:
De Provinciale- en Rijkswegen worden door de Provincie en Rijkswaterstaat (preventief) gestrooid.
De gemeente is verantwoordelijk voor de overige wegen. De bus- en hoofdverbindingswegen en het centrumgebied worden niet alleen overdag, maar ook ’s nachts gestrooid.
Voor de seniorenverzorgingscomplexen, de scholen, etc. geldt dat deze overdag in de 1e dagroute worden gestrooid via de kortst mogelijke verbinding naar de hoofdroute.
Met uitzondering van de doorgaande verbindingswegen worden buitenwegen niet gestrooid. Fietspaden worden overdag en in het weekend gestrooid, afhankelijk van de functie van de fietspaden worden deze wel of niet in de hoofdroute meegenomen. De woonstraten worden, uitgezonderd calamiteiten of bij aanwezigheid van een school of seniorencomplex, niet gestrooid.
Op de wegen die lager op de lijst staan moeten weggebruikers zich vooral aanpassen aan de omstandigheden. Dit vraagt om een vorm van acceptatie ingegeven door de technische, menselijke, financiële en milieutechnische beperkingen van de wegbeheerder.
Het uitgangspunt is om de busroutes, hoofdverbindingswegen, wijkontsluitingswegen, hoofdfietsroutes, centrumgebied en openbare gebouwen binnen 2,5 uur gestrooid te hebben.
De vier meest voorkomende vormen van gladheid zijn opvriezen, ijzel, hagel en sneeuwval. Elke vorm vraagt om een andere bestrijding.
Dit zijn de meest voorkomende vormen en kunnen goed in 1 actie worden bestreden. Afhankelijk van de weerssituatie wordt beoordeeld of een tweede actie noodzakelijk is. Voor de bestrijding wordt nat wegenzout gebruikt. Bij deze weersomstandigheden is het gebruikelijk 10 gram per m2 te strooien.
Dit is een kortdurende weersomstandigheid en daarom niet te bestrijden.
Dit is het meest moeilijk te bestrijden. Bij voortdurende sneeuwval is het noodzakelijk ploegendiensten in te stellen, aangepast materieel in te zetten en ons op de hoofdroutes te concentreren. Ook hier wordt voor de preventieve bestrijding met nat wegenzout gestrooid. Bij aanhoudende sneeuwval geldt 20 tot 30 gram per m2 droog zout. Bij preventief strooien ligt dit lager, 10-15 gram per m2.
De melding komt binnen bij de dienstdoende coördinator die 24 uur per dag bereikbaar is. De melding kan komen van de volgende bronnen:
Na een melding besluit de coördinator op basis van het gemeentelijk beleid om tot actie over te gaan. De gemeente heeft als wegbeheerder een eigen verantwoordelijkheid, welke is gemandateerd aan de coördinator.
Het strooibeleid wordt in Haaksbergen uitgevoerd door Twente Milieu, in opdracht van de gemeente Haaksbergen.
2 Beheersbaarheid van kosten, materieel, materiaal en personeel
Bij algehele gladheid en / of sneeuwval zijn de voertuigen (strooien en schuiven) en de overige bussen (handwerk) nuttig inzetbaar. In noodsituaties kan bij derden materieel worden ingehuurd. Sinds oktober 2019 wordt de gladheidbestrijding uitgevoerd door Twente Milieu, zij bepalen met welke en hoeveel voertuigen de routes worden gestrooid, dit heeft geen invloed op het gevoerde beleid.
In Haaksbergen wordt alleen nat wegenzout gebruikt. Dit kan worden gebruikt voordat het daadwerkelijk glad begint te worden. Twente Milieu beschikt over “natzoutstrooiers” waarmee opkomende gladheid hierdoor preventief worden bestreden.
Dit “nat” wegenzout is goedkoop in gebruik en minder schadelijk voor het milieu. De actieve werking van dit wegenzout is beperkt tot -8 graden Celsius. Bij lagere temperaturen moet de weggebruiker er rekening mee houden dat het ondanks het gebruik van wegenzout nog steeds glad kan zijn.
Voor het bestrijden van de gladheid worden medewerkers van Twente Milieu, gemobiliseerd. Hierbij geldt de volgende taakverdeling: coördinator en chauffeurs. De hoogte van de personele inzet wordt bepaald aan de hand van de actuele weersituatie. Hiervoor is een vaste wachtdienstregeling van kracht.
Gladheidbestrijding vindt vrijwel altijd plaats onder moeilijke omstandigheden voor het uitvoerend personeel. Er dient gewerkt te worden in koude omstandigheden, vaak in nachtelijke uren, op soms nog gladde wegen en met agressieve dooimiddelen. De kaders voor de inzet en de arbeidsomstandigheden van het personeel zijn bepaald in de Arbeidstijdenwet en de Arbo-wet.
De werkzaamheden in het kader van de gladheidbestrijding hebben als kenmerk dat ze onregelmatig zijn, niet vooraf planbaar en vaak in de avond en nacht worden uitgevoerd. Chauffeurs van strooiwagens en de strooileiders worden daarom in de winterperiode in consignatie ingezet. Zij dienen, behalve voor hun reguliere werkzaamheden, ook beschikbaar te zijn voor werkzaamheden in het kader van de gladheidbestrijding, als deze zich voordoen. Daarnaast moeten zij ook gelegenheid hebben om voldoende rust te nemen. In Nederland zijn de wettelijke voorschriften rond arbeids- en rusttijden neergelegd in de Arbeidstijdenwetgeving. Deze Arbeidstijdenwetgeving bestaat uit twee onderdelen:
De ATW kent een regime van wettelijke voorschriften die in principe voor alle organisaties en sectoren geldt. Die voorschriften hebben betrekking op onder andere:
De bepalingen hebben betrekking op de maximale (gemiddelde) arbeidsduur per etmaal, per week en per maand en op de maximale duur van de consignatie.
De veiligheidsaspecten bij gladheidbestrijding hebben betrekking op het gebruik van materiaal en materieel en op de uitvoering. In principe is iedere medewerker verantwoordelijk voor zijn eigen veiligheid. De strooileider / coördinator houdt daarbij toezicht op de naleving van de veiligheidsregels, voor zover dat binnen zijn vermogen ligt en/of logischerwijs van hem mag worden verwacht. De belangrijkste risicofactoren hebben betrekking op:
Ten behoeve van de veiligheid dient het gladheidbestrijdingsmaterieel conform de Arbowetgeving te zijn voorzien van een CE-markering en een bijbehorende EG-verklaring. De medewerkers moeten tijdens de strooiactie veiligheidsschoenen en signaalkleding dragen.
3.1 Routes gestrooid door en bij aangrenzende wegbeheerders
Om de gladheidbestrijding zo efficiënt mogelijk aan te pakken, onderhouden de gemeente Haaksbergen en Twente Milieu contacten met de aangrenzende wegbeheerders. Er zijn onder meer afspraken gemaakt over stopplaatsen. Een stopplaats is de plek of het wegvak waar de ene wegbeheerder het strooibeleid van de andere wegbeheerder overneemt. Doordat Twente Milieu ook in aangrenzende gemeenten strooit kan ze efficiënte grensoverschrijdende routes maken.
In Haaksbergen worden de wegen preventief gestrooid door Twente Milieu, deze wegen worden weergegeven op bijgevoegde kaart, welke ook online te zien is op de gemeentelijke website.
Met aangrenzende gemeenten zijn de volgende aanvullende afspraken gemaakt:
Hof van Twente in Haaksbergen (Curatief)
Enschede in Haaksbergen (Preventief)
Haaksbergen in Berkelland (Preventief)
Haaksbergen in Enschede (Preventief)
De overige wegbeheerders strooien niet op grond van de Gemeente Haaksbergen of omgekeerd!
Er is een onderscheid tussen dag- en nachtroutes, dagroutes en optionele routes.
Voor de voorgenoemde routes geldt dat dit hoofdroutes zijn en dat deze dus bij (opkomende) gladheid altijd worden gestrooid.
Tot slot is er een optionele route, te gebruiken bij aanhoudende gladheid:
De noodroute wordt alleen gereden bij noodgevallen, bijvoorbeeld bij een tekort aan strooizout of als door andere omstandigheden de reguliere routes niet meer gereden kunnen worden.
Na ieder seizoen worden het gladheidbestrijdingsplan en het draaiboek geëvalueerd, hier worden ook de ingekomen klachten bij betrokken en de dagrapporten. Klachten over het gemeentelijk strooibeleid kunnen worden ingediend bij de receptie/ callcenter van het gemeentehuis en worden doorgestuurd naar de coördinator.
4.1 Verantwoordelijkheid gemeente als wegbeheerder
Er bestaat geen wettelijke verplichting voor de gemeente om de wegen altijd vrij te hebben van sneeuw en ijzel (resultaatsverplichting). Het is wel zo dat de gemeente in haar hoedanigheid als wegbeheerder op grond van de Wegenwet en het Burgerlijk Wetboek (artikel 6:174 BW en 6:162 BW) een inspanningsverplichting heeft. Uit jurisprudentie blijkt dat de gemeente moet zorgen dat het de weggebruiker duidelijk is wat wel en wat niet wordt gedaan om de gladheid te bestrijden, waarbij de gemeente de maatschappelijke verplichting heeft te zorgen voor een veilig gebruik van de openbare ruimte.
Hierbij zijn de volgende zaken van belang:
Het sneeuw en gladheid bestrijdingsplan van de gemeente Haaksbergen is gebaseerd op de plannen en ervaringen uit voorgaande jaren waardoor sprake is van consistent beleid. Het plan is gebaseerd op de leidraad “Gladheid bestrijdingsplan” van het CROW.
De zorgplicht c.q. de inspanningsverplichting van de gemeente Haaksbergen richt zich derhalve uitsluitend op de routes die zijn opgenomen het draaiboek.
De verplichting van de wegbeheerder in het kader van de gladheidbestrijding strekt zich niet uit tot het trottoir. Het verplichten van de burger tot het schoonhouden van de ‘eigen’ stoep is een aantal jaren geleden door de VNG uit de standaard APV gehaald. Enerzijds omdat dit in strijd zou zijn met Europese regelgeving en anderzijds vanwege het feit dat het niet handhaafbaar is.
4.2 Afdekken risicoaansprakelijkheid
Aan de hand van een vastgesteld en gepubliceerd gladheidbestrijdingsplan kan de wegbeheerder aantonen dat zij heeft voldaan aan haar zorgplicht. In het gladheidbestrijdingplan dient aangegeven te worden binnen welke tijd de wegen worden gestrooid en volgens welk strooischema. In het plan moeten de prioriteit van de wegen en routes zijn omschreven. Het strooiplan is opgesteld naar prioritering van wegen.
Reguliere routes weergegeven op de kaart
Deze routes worden ook op de gemeentelijke website vermeld
De noodroute wordt alleen in noodgevallen toegepast, na publicatie in het gemeentenieuws en / of op de gemeentelijke website, bijvoorbeeld als er een tekort aan strooizout is, of als er door andere omstandigheden de reguliere routes niet meer gereden kunnen worden. De noodroute bestaat uitsluitend uit de hieronder genoemde wegen.
Op alle overige wegen en openbare verhardingen kan vanwege het gebrek aan strooimiddelen of andere redenen op het moment dat het is aangegeven / gepubliceerd de gladheid niet of beperkt worden bestreden.
Zoutverbruik voor deze route: ≤ 5 ton.
burgemeester en wethouders van Haaksbergen,