Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Heeze-Leende

Verordening Auditcommissie Heeze-Leende

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHeeze-Leende
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Auditcommissie Heeze-Leende
CiteertitelVerordening Auditcommissie Heeze-Leende
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-07-2022nieuwe regeling

20-06-2022

gmb-2022-334999

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Auditcommissie Heeze-Leende

Doel en werkwijze

Inleiding

De raad van de gemeente Heeze-Leende heeft een auditcommissie ingesteld. Voor een eenduidig beeld in de raad, het college, de ambtelijke organisatie, de rekenkamer en de auditcommissie zelf is in dit document de strekking van de auditcommissie beschreven. De opzet is dat dit eraan bijdraagt dat iedereen de juiste verwachtingen heeft en dat hiermee wordt bijgedragen aan het goed functioneren van de auditcommissie. Uiteindelijk bevordert dit dat de raad haar controlerende rol goed kan uitvoeren.

Doel van de auditcommissie

De raad ziet erop toe dat het college hun taken en verantwoordelijkheden uitvoert conform de door de raad gestelde doelen en kaders en conform de beginselen van goed bestuur. Ook ziet de raad erop toe dat de processen ten aanzien van de planning & control goed zijn ingericht en worden uitgevoerd. De raad wordt hierbij ondersteund door de externe accountant en de rekenkamer. De accountant controleert in opdracht van de raad de jaarrekening. De rekenkamer doet onafhankelijk onderzoek naar de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het gemeentelijke beleid en rapporteert hierover aan de raad.

 

 

De auditcommissie is ingesteld om in het verlengde van de raad bepaalde taken uit te voeren. Enerzijds omdat de leden specifieke kennis kunnen opdoen om zaken goed te kunnen beoordelen, anderzijds om het onderhouden van relevante contacten en coördineren van onderzoeken niet bij de gehele raad te beleggen. Het doel van de auditcommissie van de raad van de gemeente Heeze-Leende is:

 

Het ondersteunen van de raad ten behoeve van haar controlerende, toezichthoudende functie, door zicht te houden op de kwaliteit van de interne en externe (financiële) rapportage en de raad hierover te informeren en adviseren.

Uitgangspunten

De raad hanteert enkele uitgangspunten ten aanzien van de auditcommissie

  • De auditcommissie opereert namens de raad en heeft een niet-politiek karakter;

  • Er vindt geen delegatie van verantwoordelijkheid plaats, dus de raad blijft verantwoordelijk;

  • De raad benoemt de leden van de auditcommissie;

Aandachtsgebieden en taken van de auditcommissie

De auditcommissie heeft verschillende aandachtsgebieden, met daarbinnen een aantal taken.

Aandachtsgebied

Taken auditcommissie

Rekenkamer

  • Is aanspreekpunt voor de rekenkamer;

  • Legt verzoeken tot onderzoek voor aan de rekenkamer*;

  • Verstrekt advies aan de raad over het afhandelen van onderzoeksrapporten van de rekenkamer;

  • Coördineert de afstemming tussen de onderzoeken van de accountant, de financiële onderzoeken door het college en de onderzoeken van de rekenkamer;

Verslaglegging

  • Controleert of de bestuursrapportage en het jaarverslag (incl. de jaarrekening) een duidelijk beeld geven van de realisatie, ten opzichte van de kadernota en de meerjarenbegroting;

  • Adviseert de gemeenteraad over de planning & control i.r.t. de controlerende rol van de raad, na overleg met de gemeentesecretaris en concerncontroller;

  • Stemt af met de accountant over de accountantscontrole;

  • Adviseert de raad over de omgang met de jaarrekening en de rapportering door de accountant;

  • Bevordert de kwaliteitsverbetering van de planning- en controlcyclus, het financieel beleid en brengt hierover advies uit aan de raad;

  • Adviseert de raad over aanpassingen van financiële verordeningen;

  • Controleert de keuze van de waarderingsgrondslagen

Interne beheersing en risicomanagement

  • Monitort de interne beheersingssystemen;

  • Monitort de uitvoering van risicoanalyses;

  • Monitort de uitvoering van het investeringsbeleid en het financieel beleid;

Interne controle

  • Onderhoudt contact met de concerncontroller;

  • Vormt een sparringpartner van de concerncontroller

Externe controle

  • Voert overleg namens de raad en adviseert de raad over de aanbesteding, selectie en aanwijzing van de externe accountant;

  • Adviseert de raad inzake het vaststellen van het controleprotocol van de accountant (bepalend voor de reikwijdte van de controle en rapportage)

  • Rapporteert aan de raad over de bevindingen vanuit de controle

  • Monitort de opvolging van aanbevelingen van de accountant

* De rekenkamer beslist zelf welk onderzoek zij wil uitvoeren

Samenstelling

Leden

De auditcommissie bestaat uit minimaal 4 leden. Dit kunnen raadsleden, dan wel fractieondersteuners zijn. Er is maximaal 1 lid per fractie. De leden hebben bij voorkeur affiniteit met financiële processen en zijn bereid om zich kennis eigen te maken inzake de planning- en control en de beginselen van rechtmatigheid. Bij de samenstelling van de auditcommissie wordt vanwege het niet-politieke karakter eerder hiernaar gekeken, dan naar welke fracties een lid leveren. De insteek is wel dat de leden van de auditcommissie zowel vanuit de coalitie- als de oppositiefracties komen, ten behoeve van een evenwichtige afspiegeling van de verhoudingen in de gemeenteraad. Van de commissieleden wordt verwacht dat zij objectief te werk gaan en ten dienste van de gehele raad opereren en adviseren. Eén van de leden is voorzitter en voert namens de auditcommissie het woord in de raad.

 

Leden van de auditcommissie beschikken over politieke en bestuurlijke sensitiviteit en begrijpen waar het financieel management mee te maken heeft. De voorzitter is communicatief vaardig.

 

Adviseurs

De auditcommissie wordt ondersteund door interne en externe adviseurs:

  • De griffier

  • De gemeentesecretaris

  • Wethouders

  • De concerncontroller

  • De strategisch adviseur financiën

  • De externe accountant

  • De voorzitter van de rekenkamer

Zij ondersteunen de commissie door het gevraagd en ongevraagd verstrekken van informatie. Hun taak is de auditcommissie optimaal in positie te brengen en te houden voor uitvoering van hun taken. Van hen wordt openheid en transparantie en een meedenkende, constructieve houding verwacht om de auditcommissie en de raad optimaal hun controlerende taak te laten uitvoeren.

Huishoudelijk reglement auditcommissie

Bevoegdheid en verantwoordelijkheid

Leden van de auditcommissie zijn bevoegd / gemandateerd om namens de raad:

  • deel te nemen aan de GRSA2-brede aanbesteding voor de externe accountant;

  • aan de interne en externe adviseurs te verzoeken om bepaalde informatie te leveren;

  • als klankbord voor de Rekenkamercommissie te dienen;

  • haar te adviseren op het verbeteren van de P&C-cyclus.

Deze bevoegdheden kunnen zonder raadpleging van de raad worden uitgeoefend.

 

Vergaderingen

De auditcommissie komt tenminste vijfmaal per jaar bijeen. Er zijn in ieder geval vergaderingen:

  • Begin december: afstemming met de accountant ten aanzien van het controleprotocol. Hierbij kan worden ingezoomd op:

    • o

      Zaken die de geplande reikwijdte beïnvloeden (financiële, compliance en integriteitsrisico’s)

    • o

      Ontwikkelingen binnen de verslaggeving en accountantscontrole (bijv. nieuwe grondslagen)

    • o

      Aanvullende onderwerpen (max. 2) waarop de accountant dient te controleren

    • o

      Het controleproces en vereisten voor de verslaggeving

    • o

      Belangrijke datums / de planning van de controle

  • Begin mei/juni: afstemming met de accountant ten aanzien van de uitgevoerde controle. Hierin komen de volgende zaken aan de orde:

    • o

      Een toelichting door het college op het jaarverslag

    • o

      Belangrijke wijzigingen ten opzichte van het voorgaande jaar, vooral wat betreft de waarderingsgrondslagen (waarom en de wijze waarop de manier van toepassen is veranderd)

    • o

      Vergelijking van de verwerkingsmethoden met andere gemeenten

    • o

      Verplichtingen die niet uit de balans blijken

    • o

      De bevindingen van de accountant, incl. de accountantsverklaring

De agenda wordt bepaald door de auditcommissie. De accountant en de voorzitter van de rekenkamer kunnen punten aandragen voor de agenda, evenals de interne adviseurs. Het verslag wordt gemaakt door een lid van de auditcommissie en wordt ter kennisname aangeboden aan de raad.

 

Aanwezigheid

Bij vergaderingen zijn minimaal drie commissieleden aanwezig voor een quorum. De voorzitter kan interne en externe adviseurs uitnodigen om bij vergaderingen aanwezig te zijn.

 

Afspraken met het college

De wethouder financiën ziet erop toe dat de auditcommissie steeds tijdig kan beschikken over informatie en stukken. Stukken die aan de raad worden voorgelegd, worden voordat de stukken beschikbaar komen voor de raadsvergadering in handen gesteld van de auditcommissie, zodat zij voldoende tijd hebben om zich hierover een beeld te vormen en tot een advies aan de raad te komen. Als er noodzaak is om van deze afspraak af te wijken, dan wordt dit tijdig door de verantwoordelijke kenbaar gemaakt en onderbouw richting de auditcommissie.

Raadsbesluit

 

Dit document is vastgesteld door de gemeenteraad van Heeze-Leende d.d. 20 juni 2022

Griffier

Burgemeester