Organisatie | Heeze-Leende |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Auditcommissie Heeze-Leende |
Citeertitel | Verordening Auditcommissie Heeze-Leende |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-07-2022 | nieuwe regeling | 20-06-2022 |
De raad van de gemeente Heeze-Leende heeft een auditcommissie ingesteld. Voor een eenduidig beeld in de raad, het college, de ambtelijke organisatie, de rekenkamer en de auditcommissie zelf is in dit document de strekking van de auditcommissie beschreven. De opzet is dat dit eraan bijdraagt dat iedereen de juiste verwachtingen heeft en dat hiermee wordt bijgedragen aan het goed functioneren van de auditcommissie. Uiteindelijk bevordert dit dat de raad haar controlerende rol goed kan uitvoeren.
De raad ziet erop toe dat het college hun taken en verantwoordelijkheden uitvoert conform de door de raad gestelde doelen en kaders en conform de beginselen van goed bestuur. Ook ziet de raad erop toe dat de processen ten aanzien van de planning & control goed zijn ingericht en worden uitgevoerd. De raad wordt hierbij ondersteund door de externe accountant en de rekenkamer. De accountant controleert in opdracht van de raad de jaarrekening. De rekenkamer doet onafhankelijk onderzoek naar de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het gemeentelijke beleid en rapporteert hierover aan de raad.
De auditcommissie is ingesteld om in het verlengde van de raad bepaalde taken uit te voeren. Enerzijds omdat de leden specifieke kennis kunnen opdoen om zaken goed te kunnen beoordelen, anderzijds om het onderhouden van relevante contacten en coördineren van onderzoeken niet bij de gehele raad te beleggen. Het doel van de auditcommissie van de raad van de gemeente Heeze-Leende is:
Het ondersteunen van de raad ten behoeve van haar controlerende, toezichthoudende functie, door zicht te houden op de kwaliteit van de interne en externe (financiële) rapportage en de raad hierover te informeren en adviseren.
Aandachtsgebieden en taken van de auditcommissie
De auditcommissie heeft verschillende aandachtsgebieden, met daarbinnen een aantal taken.
* De rekenkamer beslist zelf welk onderzoek zij wil uitvoeren
De auditcommissie bestaat uit minimaal 4 leden. Dit kunnen raadsleden, dan wel fractieondersteuners zijn. Er is maximaal 1 lid per fractie. De leden hebben bij voorkeur affiniteit met financiële processen en zijn bereid om zich kennis eigen te maken inzake de planning- en control en de beginselen van rechtmatigheid. Bij de samenstelling van de auditcommissie wordt vanwege het niet-politieke karakter eerder hiernaar gekeken, dan naar welke fracties een lid leveren. De insteek is wel dat de leden van de auditcommissie zowel vanuit de coalitie- als de oppositiefracties komen, ten behoeve van een evenwichtige afspiegeling van de verhoudingen in de gemeenteraad. Van de commissieleden wordt verwacht dat zij objectief te werk gaan en ten dienste van de gehele raad opereren en adviseren. Eén van de leden is voorzitter en voert namens de auditcommissie het woord in de raad.
Leden van de auditcommissie beschikken over politieke en bestuurlijke sensitiviteit en begrijpen waar het financieel management mee te maken heeft. De voorzitter is communicatief vaardig. |
De auditcommissie wordt ondersteund door interne en externe adviseurs:
Zij ondersteunen de commissie door het gevraagd en ongevraagd verstrekken van informatie. Hun taak is de auditcommissie optimaal in positie te brengen en te houden voor uitvoering van hun taken. Van hen wordt openheid en transparantie en een meedenkende, constructieve houding verwacht om de auditcommissie en de raad optimaal hun controlerende taak te laten uitvoeren.
Huishoudelijk reglement auditcommissie
Bevoegdheid en verantwoordelijkheid
Leden van de auditcommissie zijn bevoegd / gemandateerd om namens de raad:
Deze bevoegdheden kunnen zonder raadpleging van de raad worden uitgeoefend.
De auditcommissie komt tenminste vijfmaal per jaar bijeen. Er zijn in ieder geval vergaderingen:
De agenda wordt bepaald door de auditcommissie. De accountant en de voorzitter van de rekenkamer kunnen punten aandragen voor de agenda, evenals de interne adviseurs. Het verslag wordt gemaakt door een lid van de auditcommissie en wordt ter kennisname aangeboden aan de raad.
Bij vergaderingen zijn minimaal drie commissieleden aanwezig voor een quorum. De voorzitter kan interne en externe adviseurs uitnodigen om bij vergaderingen aanwezig te zijn.
De wethouder financiën ziet erop toe dat de auditcommissie steeds tijdig kan beschikken over informatie en stukken. Stukken die aan de raad worden voorgelegd, worden voordat de stukken beschikbaar komen voor de raadsvergadering in handen gesteld van de auditcommissie, zodat zij voldoende tijd hebben om zich hierover een beeld te vormen en tot een advies aan de raad te komen. Als er noodzaak is om van deze afspraak af te wijken, dan wordt dit tijdig door de verantwoordelijke kenbaar gemaakt en onderbouw richting de auditcommissie.