Organisatie | Beekdaelen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Peuteropvang en Voorschoolse Educatie gemeente Beekdaelen 2023 |
Citeertitel | Subsidieregeling Peuteropvang en Voorschoolse Educatie gemeente Beekdaelen 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Subsidieregeling Peuteropvang en Voorschoolse Educatie gemeente Beekdaelen 2022.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-07-2022 | 01-07-2022 | nieuwe regeling | 12-07-2022 |
In deze regeling wordt verstaan onder:
maatwerkvoorziening VVE langdurige opvang: Vast bedrag per peuter met een VVE indicatie die (verdeeld over minimaal 3 dagen) gebruik maakt VVE binnen de langdurige opvang. De houder van een kindcentrum dat subsidie ontvangt voor het aanbieden van VVE binnen langdurige opvang doet dit met inachtneming van alle (lokale) regelgeving en afspraken rond het aanbieden van VVE in Beekdaelen;
Met deze subsidieregeling wordt beoogd ouders in Beekdaelen te stimuleren om hun kinderen een voorschoolse voorziening te laten bezoeken en te laten deelnemen aan een voorschools programma.
Artikel 6 Aanvraag en aanvraagtermijn
De aanvraag wordt vóór 1 augustus voorafgaand aan het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft ingediend. Indien de prognose van deelnemende peuters per 1 oktober van het jaar van aanvraag substantieel afwijkt van de aantallen die bij de subsidieaanvraag zijn gehanteerd kan de aanvrager in overleg treden met de gemeente om de aanvraag bij te stellen.
De houder van het geregistreerd kindercentrum vraagt subsidie op grond van de componenten in artikel 3.3 a t/m c aan met een aanvraagformulier dat hiertoe door de gemeente wordt verstrekt. Wanneer de houder van het kindercentrum ook in aanmerking wenst te komen voor de aanvullende kleinschaligheidstoeslag wordt dat in de toelichtingsruimte op het aanvraagformulier aangegeven. Aan het aanvraagformulier wordt een separate schriftelijke aanvraag voor kleinschaligheidstoeslag met inhoudelijke onderbouwing toegevoegd. Bij die onderbouwing wordt (een geactualiseerde versie van) het expertmodel kostprijzen peuteropvang van de MO groep gebruikt.Voor het aanvragen van de maatwerkvoorziening VVE langdurige opvang dient de houder van het geregistreerd kindercentrum een schriftelijke aanvraag in met inhoudelijke onderbouwing. Omdat de maatwerkvoorziening is gekoppeld aan het aantal te bedienen VVE-geïndiceerde peuters dient hierbij in ieder geval het aantal fulltime VVE-plaatsen dat men in het aankomende jaar wil realiseren te worden vermeld, inclusief onderbouwing van dit aantal.
Artikel 8 Verplichtingen subsidieontvanger
Peuters die gebruik hebben gemaakt van peuteropvang en VVE worden warm overgedragen naar het primair onderwijs. Dat houdt in dat er door de aanbieder van peuteropvang en VVE afstemming plaatsvindt met de school over de ontwikkeling van de kinderen die uitstromen. Bij aanspraak op de subsidiecomponenten vermeld in artikel 3, lid 3 a t/m c:
Artikel 9 Verantwoording en vaststelling subsidie
Een aanvraag tot subsidievaststelling wordt ingediend met een door het college vastgesteld formulier. Dit formulier heeft geen betrekking op de verantwoording van 1) de maatwerkvoorziening VVE langdurige opvang en 2) de kleinschaligheidstoeslag. Deze worden verantwoord middels een inhoudelijke en financiële rapportage zoals omschreven in de subsidiebeschikking.
De subsidie wordt vastgesteld op basis van het daadwerkelijk aantal opgevangen peuters en opvanguren per peuter aan de hand van de afgesproken subsidiehoogte en -waar het de subsidiecomponenten beschreven in artikel 3.3 a t/m c betreft- de berekende ouderbijdrage en de toepasselijkheid van de categorieën, genoemd in artikel 6, lid 3, onder c.
Het college kan, in bijzondere gevallen, artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan
afwijken, voor zover toepassing gelet op het belang van de aanvrager of subsidieontvanger, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Bijlage A: Controleprotocol subsidieverantwoording
Indien in de subsidiebeschikking of de ASV is vastgelegd dat een accountantsverklaring moet worden aangeleverd bij de verantwoording dan is het volgende controle protocol van toepassing.
Het controleprotocol vergt een steekproefsgewijze controle op het aantal peuters, het aantal uren en de vaststelling van de ouderbijdrage door de aanbieder conform de subsidieregeling.
Bij aanvraag van de subsidie heeft de houder in het Excel-aanvraagformulier prognoses gegeven voor de uit te voeren activiteiten. Bij de verantwoording vermeldt de houder de werkelijke realisatie van de uitgevoerde activiteiten in het Excel-verantwoordingsformulier.
Indien in de algemene subsidieverordening of de subsidiebeschikking is vastgelegd dat een accountantsverklaring moet worden toegevoegd bij de verantwoording dan overlegt de houder bij het Excel-verantwoordingsformulier een controlerapport van een onafhankelijk accountant. De accountant waarmerkt het Excel-verantwoordings-formulier. Hieronder is een toelichting en een werkwijze voor de accountant opgesteld.
De houder vermeldt in het Excel-verantwoordingsformulier het aantal kinderen en per kind het aantal contracturen gedurende de subsidieperiode voor de voorschoolse voorziening.
De registratie van kinderen en uren gedurende het subsidiejaar wordt ondertekend door een persoon die bevoegd is namens het bestuur voor de verantwoording van de subsidie te ondertekenen.
Als er sprake is van een digitaal registratiesysteem dan is een papieren registratie met ondertekening niet vereist. In dat geval verklaart een daartoe bevoegd persoon dat de hiervoor genoemde gegevens in het digitale registratiesysteem zijn opgenomen.
Toelichting en werkwijze accountantscontrole A
De accountant controleert of de aantallen kinderen en uren zoals opgenomen in het Excel-aanvraag- en verantwoordingsformulier overeenkomen met de contract- en factuurgegevens in het registratiesysteem van de aanbieder.
De houder vermeldt in het Excel-verantwoordingsformulier het aantal kinderen aan wie gedurende de subsidieperiode een voorschoolse voorziening is aangeboden en van wie de ouders hebben bevestigd geen recht te hebben op kinderopvangtoeslag. Deze ouders betalen een inkomensafhankelijke netto-ouderbijdrage conform de voor de subsidieregeling vastgestelde ouderbijdragetabel .
Toelichting en werkwijze accountantscontrole B
De accountant controleert of voor kinderen van wie de ouders hebben bevestigd geen recht te hebben op kinderopvangtoeslag een verklaring is afgegeven (zie bijlage 1) en een inkomensafhankelijke ouderbijdrage is gefactureerd conform bijlage 2.
De houder vermeldt in het Excel-verantwoordingsformulier de gefactureerde ouderbijdrage. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen ouderbijdragen van ouders met recht op kinderopvangtoeslag en ouderbijdragen van ouders die hebben bevestigd dat zij geen recht hebben op kinderopvangtoeslag.
Toelichting en werkwijze accountantscontrole C
De accountant controleert of de totalen van de gefactureerde ouderbijdragen zoals vermeld in het Excel-verantwoordingsformulier overeenkomen met de administratie van de houder.
De houder vermeldt in het Excel-verantwoordingsformulier het aantal peuters en het aantal uren per peuter met een VVE indicatie.
Toelichting en werkwijze accountantscontrole D
De accountant controleert of van de peuters die in het verantwoordingsformulier geregistreerd zijn als peuters met een VVE indicatie de VVE indicatie van de JGZ instelling beschikbaar is.
Criteria betrouwbaarheid en nauwkeurigheid controle
De controle moet zodanig worden ingepland en uitgevoerd dat een redelijke mate zekerheid wordt verkregen dat deze geen afwijkingen (fouten) en onzekerheden van materieel belang bevat. Indien dit begrip door het gebruik van statistische technieken gekwantificeerd moet worden, betekent dit dat een betrouwbaarheidsniveau van 95 procent gehanteerd moet worden. Een verklaring met een goedkeurende strekking impliceert, dat, gegeven de bovengenoemde betrouwbaarheid, in het verslag geen afwijkingen (fouten) en onzekerheden voorkomen die groter zijn dan de percentages in de hieronder opgenomen materialiteitstabel. Als omvangbasis geldt hierbij het totaalbedrag van de verleende subsidie.
Voor de oordeelsvorming van de accountant en de controleverklaring zijn de volgende goedkeuringstoleranties van toepassing:
Er worden door de gemeente geen specifieke voorwaarden gesteld ten aanzien van de tekst van de controleverklaring.