Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Renkum

Beleidsregels studietoeslag gemeente Renkum 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRenkum
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels studietoeslag gemeente Renkum 2022
CiteertitelBeleidsregels studietoeslag gemeente Renkum 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerponderwijs
Eigen onderwerpBeleidsregels studietoeslag 2022

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-07-202201-04-2022Beleidsregels studietoeslag 2022

05-07-2022

gmb-2022-334574

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels studietoeslag gemeente Renkum 2022

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Renkum;

 

gelezen het voorstel van 5 juli 2022;

 

 

overwegende dat,

 

het gewenst is om beleidsregels vast te stellen omtrent de toekenning van studietoeslag in het kader van de Participatiewet

 

 

gelet op de artikelen 4:81, eerste lid, 4:83 en 1:3, vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht;

artikel 36b Participatiewet;

 

 

besluit vast te stellen de volgende beleidsregels:

Beleidsregels studietoeslag van de gemeente Renkum 2022

Artikel 1. Begripsbepalingen

  • 1.

    Alle begrippen die in deze beleidsregels worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet en de Algemene wet bestuursrecht.

  • 2.

    In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    aanvraag: een verzoek om studietoeslag als bedoeld in artikel 36b lid 1 Pw

  • b.

    Awb: Algemene wet bestuursrecht

  • c.

    Pw: Participatiewet

  • d.

    Wajong: Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten

  • e.

    WML: het Wettelijk Minimum Loon geldend per 1 januari van het betreffende kalenderjaar

  • f.

    WSF: Wet studiefinanciering 2000

  • g.

    WTOS: Hoofdstuk 4 Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten

 

 

Artikel 2. Aanvraag

  • 1.

    De aanvraag voor studietoeslag wordt digitaal of schriftelijk ingediend met gebruikmaking van het aanvraagformulier studietoeslag.

  • 2.

    Belanghebbende verstrekt bij de aanvraag in ieder geval de volgende stukken:

  • a.

    een bewijs van het ontvangen van studiefinanciering op grond van de WSF of een tegemoetkoming op grond van de WTOS; en

  • b.

    in geval van stage: een kopie van de stageovereenkomst waaruit de hoogte van de stagevergoeding blijkt.

  • 3.

    Belanghebbende kan bij de aanvraag een deskundigenverklaring verstrekken waarin staat dat belanghebbende niet kan werken naast de studie.

Artikel 3. Structurele medische beperking

  • 1.

    Van een structurele medische beperking is sprake bij een fysieke en/of psychische beperking die voortkomt uit een in de persoon gelegen ziekte of medisch gebrek die voldoende ernstig is dat er een rechtstreeks verband bestaat tussen het gebrek en het structureel niet in staat zijn tot het verdienen van inkomsten door belanghebbende naast de studie.

  • 2.

    Van een structurele beperking is sprake als er binnen een periode van 6 maanden na de aanvraag geen herstel of verbetering is te verwachten in de medische beperking, zodanig dat belanghebbende wel in staat is om naast de studie te werken en daar inkomen mee te verdienen.

 

Artikel 4. Toekennen en uitbetalen

  • 1.

    Als door het college is vastgesteld dat recht op studietoeslag bestaat, wordt de studietoeslag toegekend vanaf de dag waarop dit recht is ontstaan, voor zover deze dag niet ligt voor de dag waarop de belanghebbende de aanvraag om studietoeslag heeft ingediend.

  • 2.

    In afwijking van lid 1 wordt studietoeslag met terugwerkende kracht ook toegekend over een periode die is gelegen voor de dag waarop de belanghebbende de aanvraag om studietoeslag heeft ingediend als:

  • a.

    belanghebbende daarom verzoekt; en

  • b.

    belanghebbende over deze periode voldoet aan de voorwaarden voor het recht op studietoeslag;

  • 3.

    In afwijking van lid 2 wordt studietoeslag niet met terugwerkende kracht toegekend over een periode die is gelegen:

  • a.

    voor 1 april 2022;

  • b.

    5 jaar voorafgaand aan de dag waarop de belanghebbende de aanvraag om studietoeslag heeft ingediend.

  • 4.

    De studietoeslag wordt maandelijks uitbetaald.

  • 5.

    De studietoeslag die met terugwerkende kracht wordt toegekend, wordt na toekenning als een bedrag ineens uitbetaald.

 

 

 

Artikel 5. Hoogte studietoeslag

  • 1.

    De studietoeslag bedraagt 25% van het netto WML exclusief vakantietoeslag per maand.

  • 2.

    Als uitgangspunt voor het bepalen van de hoogte van de studietoeslag geldt in de maand waarin een belanghebbende jarig wordt, het bedrag dat hoort bij de leeftijd die belanghebbende op de verjaardag heeft bereikt.

 

Artikel 6. Medisch advies

  • 1.

    Het college vraagt een medisch advies aan een onafhankelijke deskundige voor de beoordeling of er sprake is van een structurele medische beperking.

  • 2.

    Het college vraagt het medisch advies aan bij een door het college aangewezen onafhankelijke deskundige.

  • 3.

    In afwijking van lid 1 kan het college afzien van het vragen van een medisch advies als direct duidelijk is dat er recht bestaat op studietoeslag gelet op de ernst/aard van de structurele medische beperking;

  •  

Artikel 7. Nieuw medisch advies bij zicht op verbetering

Wanneer het eerste medisch advies daartoe aanleiding geeft, bepaalt het college dat binnen een bepaalde periode een nieuw medisch advies zal worden gevraagd om te beoordelen of belanghebbende nog steeds niet in staat is om naast de studie te werken.

 

Artikel 8. Hardheidsclausule

Het college kan in bijzondere gevallen in het voordeel van belanghebbende afwijken van het bepaalde in deze beleidsregels.

 

Artikel 9. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze beleidsregels treden in werking met ingang van de dag van bekendmaking op overheid.nl en werken terug tot en met 1 april 2022.

  • 2.

    Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels studietoeslag gemeente Renkum 2022.

 

Artikel 10. Intrekking oude nadere regels en beleidsregels studietoeslag 7 juni 2022

  • 1.

    De Nadere regels Individuele Studietoeslag gemeente Renkum 2015 worden ingetrokken met ingang van 1 april 2022.

  • 2.

    De Beleidsregels studietoeslag gemeente Renkum 2022 zoals vastgesteld door het college op 7 juni 2022 worden ingetrokken met ingang van 1 april 2022.

 

 

 

 

de secretaris,

K. Coesmans

 

de burgemeester,

A.M.J. Schaap

 

 

 

Algemene toelichting

Uit onderzoek van de Nederlandse Arbeidsinspectie van december 2018 is gebleken dat de individuele

studietoeslag niet aan het gestelde doel voldoet en aanpassing behoeft. Aanpassing is nodig om het doel

van de regeling te bereiken: jongeren met een structurele medische beperking die niet kunnen

bijverdienen naast en tijdens hun studie, een extra (financiële) steun in de rug te geven. Om deze reden

is de regeling van studietoeslag gewijzigd.

 

Geen bijstand meer maar toeslag

De studietoeslag is geen bijstand meer. Daarom is er geen vermogenstoets. Ook de gegevens over de

woon/leef situatie (gezinssamenstelling) zijn niet van invloed op het recht. Er geldt geen leeftijdsgrens.

Het recht is gekoppeld aan het recht op studiefinanciering op grond van de WSF of een tegemoetkoming

op grond van de WTOS.

 

Ontvangst of recht op studiefinanciering WSF of een tegemoetkoming op grond van de WTOS

In de wettekst van artikel 36b Participatiewet staat dat een aanvraag kan worden gedaan als iemand

studiefinanciering of WTOS ontvangt. Dit moet zo worden gelezen: er bestaat recht op studietoeslag als

er recht bestaat op studiefinanciering op grond van de WSF 2000 of een tegemoetkoming op grond van

hoofdstuk 4 WTOS. Of er recht bestaat blijkt uit een beschikking van DUO. Voor het moment waarop is

voldaan aan de voorwaarden voor studietoeslag is niet de datum van ontvangst van studiefinanciering

of WTOS van belang, maar de datum vanaf wanneer het recht bestaat.

Voorbeeld: Iemand begint op 1 september 2022 met een opleiding, heeft recht op studiefinanciering

met ingang van 1 december 2022 en ontvangt deze voor het eerst op 22 december 2022. Dan bestaat er

recht op studietoeslag met ingang van 1 december 2022.

 

Structurele medische beperking

Een belanghebbende moet als rechtstreeks gevolg van een ziekte of gebrek structureel niet in staat zijn

naast de studie inkomsten te verdienen. Zie de artikelsgewijze toelichting voor uitleg wat hiermee wordt

bedoeld.

 

Stagevergoeding

Stage is vaak een verplicht onderdeel van de opleiding en ook al is het niet verplicht, het draagt wel bij

aan het vergroten van de toekomstige kansen op de arbeidsmarkt. Onverplichte stages of niet formeel

door de onderwijsinstelling erkende stages vallen dus ook onder de vrijlating. Vereist is alleen dat de

stage wel plaatsvindt in het kader van de studie. Zie Tweede kamer, 2019-2020, 35394, nr. 5, p. 8.

 

Inlichtingenplicht en terugvordering

Op grond van artikel 36b lid 4 Participatiewet geldt een aparte inlichtingenplicht voor de studietoeslag.

Artikel 17 Participatiewet is niet van toepassing, omdat de studietoeslag geen bijstand betreft. Als de

inlichtingenplicht wordt geschonden en achteraf blijkt dat op basis van onjuiste informatie ten onrechte

of tot een te hoog bedrag studietoeslag is verstrekt, dan mag het college overgaan tot terugvordering op

grond van artikel 58 lid 2 en artikel 36b lid 4 Participatiewet. Dit is een bevoegdheid, geen verplichting.

 

Overgangsrecht

De studietoeslag voorziet in overgangsrecht in de volgende situatie: de toegekende individuele

studietoeslag op basis van de wet van voor 1 april 2022, is hoger dan het bedrag waarop iemand recht

heeft op grond van de nieuwe studietoeslag. In de gemeente Renkum was het oude bedrag lager dan de nieuwe bedragen en hoeft het overgangsrecht niet toegepast te worden.

 

Is de toegekend individuele studietoeslag op basis van de wet van voor 1 april 2022 lager dan het bedrag

op grond van de nieuwe studietoeslag? Dan moet dit bedrag direct worden aangepast aan de hoogte

van de bedragen zoals die gelden per 1 april 2022.

 

 

Artikelsgewijze toelichting

Alleen de artikelen die toelichting nodig hebben, zijn uitgewerkt.

 

Artikel 2. Aanvraag

In dit artikel staat hoe een aanvraag moet worden ingediend (lid 1). Ook is bepaald welke stukken de aanvrager moet verstrekken bij de aanvraag (lid 2). Deze stukken moet de aanvrager verplicht verstrekken mits die stukken van toepassing zijn. In lid 3 staat dat de aanvrager ook een deskundigenverklaring kan verstrekken. Dit hoeft niet. Maar het kan wel helpen om de medische situatie van belanghebbende inzichtelijk te maken. Het inleveren van een deskundigenverklaring betekent niet automatisch dat een medisch advies voor de beoordeling of recht op studietoeslag bestaat niet meer nodig is. Maar soms kan uit de door aanvrager ingeleverde stukken wel al duidelijk zijn dat er sprake is van een structurele medische beperking. Dan kan een medisch advies door een onafhankelijke deskundige achterwege blijven. De studietoeslag kan dan worden toegekend.

 

Belanghebbende hoeft niet te laten weten welke medische beperking hij heeft. Onder bewijs van de structurele medische beperking wordt verstaan een verklaring van een arts of het UWV waaruit dit blijkt. De deskundigenverklaring hoeft nadrukkelijk geen medische gegevens van de belanghebbende te bevatten. Dit zijn bijzondere persoonsgegevens die alleen aan een medische deskundige voor de uitvoering van het medisch advies hoeven te worden gegeven. De verklaring hoeft zich slechts te richten op de vraag of de belanghebbende in staat is een eigen inkomen te verwerven naast een voltijd studie, zonder dat dit ten koste gaat van de tijd die benodigd is om de studie met succes af te ronden.

De studietoeslag hoeft slechts eenmalig te worden aangevraagd. Als het recht is vastgesteld, duurt de studietoeslag zolang als aan de voorwaarden wordt voldaan. In de praktijk betekent dit dat de studietoeslag wordt toegekend voor de duur van de studie. Het verdient aanbeveling om dit te bewaken door middel van een (jaarlijkse) hercontrole.

 

Artikel 3. Structurele medische beperking

Voor het recht op studietoeslag is een voorwaarde dat belanghebbende als rechtstreeks gevolg van ziekte of gebrek structureel niet in staat is om naast de studie inkomen te verwerven. Zie artikel 36b lid 1 Participatiewet. Het college legt in dit artikel vast wat wordt verstaan onder een structurele medische beperking. Onder een medische beperking wordt zowel een fysieke als psychische beperking verstaan.

 

Begrip inkomsten kunnen verwerven

Gelet op de toelichting bij artikel 36b Participatiewet wordt hier bedoeld in het geheel geen inkomen te verwerven. Beoordeelt moet worden of een student met een structurele medische beperking al dan niet voldoende kan werken zonder dat dit ten koste gaat van de studie.

Het college mag geen regels stellen over wanneer een beperking dusdanig is dat iemand naast de studie niet meer kan werken. Dit is een individuele beoordeling die in principe door de medisch adviseur wordt gedaan.

 

Volgens de wet moet iemand (medisch) geen inkomsten naast de studie kunnen verwerven. Dit wordt met een medisch advies vastgesteld. Het medisch advies bevat nadrukkelijk geen medische gegevens van belanghebbende. Het gaat alleen over de vraag of de belanghebbende in staat is een eigen inkomen te verwerven naast een voltijdsstudie zonder dat dit ten koste gaat van de tijd die nodig is om de studie met succes af te ronden. Voor de rest is er geen inkomenstoets. Dit impliceert dat inkomsten op zichzelf niet relevant zijn voor het recht op studietoeslag. Denk aan alimentatie, giften en inkomsten uit vermogen. Bepalend is of iemand door zijn medische beperking niet in staat is naast de studie inkomen te verwerven.

 

Werkt iemand wel? Ook al is dat zeer gering. Denk aan een vakantiebaan tijdens de zomer als het studiejaar voorbij is? Dan vervalt het recht op studietoeslag (tijdelijk). Als de vakantiebaan is gestopt, kan een nieuwe aanvraag worden gedaan. Als er nog een recent medisch advies beschikbaar is en de medische situatie is niet veranderd, kan het uitgebrachte advies gebruikt worden. Er hoeft dan geen nieuw medisch advies te worden aangevraagd.

Economische omstandigheden, bijvoorbeeld hoge werkloosheid, spelen bij de bepaling of iemand structureel niet in staat is inkomen te verdienen uitdrukkelijk geen rol.

 

Medische beperking moet structureel zijn

Het vereiste dat de medische beperking een structureel karakter heeft, betekent dat bij de beoordeling in ieder geval van belang is dat de medische beperking langdurig is en er geen verbetering te verwachten valt binnen een afzienbare termijn.

In lid 1 legt het college vast wat wordt verstaan onder een medische structurele medische beperking.

In lid 2 staat wat wordt gezien als structureel.

 

Er is in ieder geval géén sprake van een structurele medische beperking bij:

  • Mantelzorg

  • Een botbreuk

  • kortdurende beperkingen. Denk aan een ziekenhuisopname tot 6 maanden.

  • beperkingen die niet dusdanig ernstig zijn dat iemand naast de studie niet meer kan werken. Denk aan een milde, enkelvoudige vorm van dyslexie.

 

Bovenstaande opsomming betreft situaties waarbij op zichzelf geen sprake is van een structurele medische beperking. Een gebroken been, botbreuk of een medische ingreep met bijvoorbeeld een hersteltermijn van een half jaar is volgens de regering geen structurele medische beperking. Hieruit kan worden afgeleid dat als de medische beperking langer duurt dan een half jaar er wel sprake kan zijn van een structurele medische beperking. Ook zijn er medische beperkingen die wel structureel zijn, maar niet voldoende ernstig. In dat geval kan de belanghebbende naast zijn studie inkomsten verdienen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan iemand met een schildklierafwijking die geen last heeft van complicaties of iemand met een milde vorm, enkelvoudige vorm van dyslexie. Zo iemand is goed in staat met deze chronische ziekte - die wel structureel is - inkomsten uit arbeid verdienen naast de studie. Natuurlijk moet er altijd in het licht van de omstandigheden van het geval moeten worden gekeken of voldaan is aan de wettelijke vereisten.

  •  

De opsomming is niet limitatief. Ook kan het zo zijn dat iemand met een gebroken been ook een andere medische beperking heeft, waardoor er toch recht op studietoeslag bestaat. Stel nu dat er bij iemand met een gebroken been heftige complicaties optreden, waardoor deze persoon een jaar lang niet in staat is om te werken naast de studie. In dat geval kan worden bekeken of er na een half jaar binnen een periode van 6 maanden geen verbetering valt te verwachten. Zo nee, dan kan dit worden aangemerkt als structureel. Dit is een redelijke termijn, ook gelet op de duur van een studie. Voor wat betreft de termijn van 6 maanden is aansluiting gezocht bij artikel 10 lid 2 en lid 3 Ontslagregeling. Bij ontslag vanwege langdurige ziekte moet ook aannemelijk gemaakt worden dat er na die langdurige ziekte (meestal 2 jaar) geen herstel te verwachten is binnen 6 maanden.

 

Artikel 4. Toekennen en uitbetalen

Het verstrekken van een studietoeslag is een gebonden bevoegdheid. Dat betekent dat als een belanghebbende aan de wettelijke voorwaarden voldoet, er recht op studietoeslag bestaat. De wet voorziet niet in een verbod om met terugwerkende kracht studietoeslag te verlenen. Artikel 44 lid 1 Pw is immers niet van overeenkomstige toepassing verklaard voor de studietoeslag. Dit betekent dat een belanghebbende recht op studietoeslag heeft tot 5 jaar voorafgaand aan de dag waarop hij zijn aanvraag heeft ingediend. Dat komt omdat financiële aanspraken jegens de overheid op grond van de rechtszekerheid tot een termijn van vijf jaren in rechte afdwingbaar zijn. De terugwerkende kracht kan niet verder gaan dan 1 april 2022 aangezien vanaf die datum de nieuwe regels voor de studietoeslag gelden. Dit is vastgelegd in lid 3.

 

Het college hoeft niet ambtshalve te onderzoeken of een aanvrager met terugwerkende kracht recht heeft op studietoeslag. Dit hoeft alleen als belanghebbende daarom verzoekt. Dit is neergelegd in lid 2 van dit artikel. De gedachte hierachter is dat het in lijn is met het doel van de regeling om studietoeslag toe te kennen met ingang van de datum waarop de studietoeslag wordt aangevraagd. Het doel is namelijk het bieden van een steuntje in de rug van mensen met een medische beperking zodat zij zich op het studeren kunnen focussen. Dit omdat de combinatie met een bijbaan niet mogelijk is. Omdat het college het verlenen van terugwerkende kracht tot 5 jaar aan een aanvrager niet kan weigeren, wordt dit alleen op verzoek toegekend. Overigens moet uit het medisch advies dan wel naar voren komen dat belanghebbende in het verleden (ook) niet in staat was naast de studie te werken en uiteraard ook niet gewerkt heeft.

De studietoeslag wordt maandelijks uitbetaald en is een belaste uitkering.

 

Artikel 5. Hoogte studietoeslag

Bij het vaststellen van het bedrag voor de doelgroep jonger dan 21 jaar kiest de regering voor een lager minimumbedrag voor de studietoeslag dat evenredig is aan de verhouding van het toepasselijke Jeugdwettelijk minimumloon (WML) ten opzichte van het reguliere WML. De hoogte van de studietoeslag is dus afhankelijk van de leeftijd. In de maand dat belanghebbende jarig wordt en dit leidt tot een hoger bedrag aan studietoeslag, wordt de studietoeslag in die hele maand gebaseerd op het bedrag dat geldt voor de leeftijd waarop belanghebbende jarig is. Dit is geregeld in lid 2. Dit komt een vereenvoudigde uitvoering ten goede.

 

Dus stel belanghebbende wordt op 25 juli 20 jaar. Dan wordt de studietoeslag voor de hele maand juli berekend naar het bedrag voor een 20-jarige.

 

Het college mag ten gunste afwijken van de normen bepaald in de Algemene Maatregel van Bestuur Besluit Loonkostensubsidie Participatiewet. Het college kiest ervoor dit te doen en de hoogte van de studietoeslag te bepalen op 25% van het per januari van het betreffende kalenderjaar geldende WML.

Voor de berekening van bruto naar netto bedragen wordt gebruik gemaakt van de rekentool ADP Online loonberekening. De bedragen worden naar boven toe afgerond op hele euro’s.

 

Voorbeeld:

 

Vergoedingen

Salaris 1.725,00

Totaal1.725,00

 

Inhoudingen

Loonheffing 113,92

Totaal 113,92

 

Totaal vergoedingen 1.725,00

Totaal inhoudingen 113,92

Netto1.611,08

 

 

Werkgever lasten

Reservering vakantietoeslag 138,00

Sociale lasten vakantietoeslag 20,70

Werkgever heffing Zvw 116,44

Sociale lasten gratificatie 138,00

Premie WW-Awf laag 46,58

Afdracht premie aof hoog 121,61

Opslag wko 8,63

Totaal610,66

 

 

25% van 1.1611,08 = 402,77

Afgerond naar boven € 403,- studietoeslag per maand voor een 21 jarige of ouder.

 

Artikel 6. Medisch advies

Medisch advies door onafhankelijke deskundige

Het college vraagt een medisch advies aan voor de beoordeling of recht bestaat op de studietoeslag. Dit blijkt uit artikel 36b lid 2 Pw. Het staat het college vrij hoe zij tot het medisch advies komt. Het college kan een eigen keuze maken voor een instantie.

 

Het advies bevat nadrukkelijk geen medische gegevens van belanghebbende. Het heeft alleen betrekking op de vraag of de belanghebbende in staat is een eigen inkomen te verwerven naast een voltijd studie, zonder dat dit ten koste gaat van de tijd die benodigd is om de studie met succes af te ronden. Zie Tweede Kamer 2019-2020, 35394, nr.5, p. 6.

 

Het college moet bij de advisering de zorgvuldigheidsnormen van de Awb in acht nemen. Dit is het algemene kader van afdeling 3.3 Awb en artikel 3:50 Awb.

 

Afzien medisch advies

Artikel 36b lid 2 Pw biedt de mogelijkheid om af te zien van een medisch advies. Het college kan dit doen op grond van bij het college bekende gegevens of door de belanghebbende verstrekte gegevens. Dit kan alleen als op voorhand duidelijk is dat er recht bestaat op een studietoeslag. Want van het afzien van een medisch advies mag niet ten nadele van belanghebbende gebruik worden gemaakt. De aanvrager houdt de mogelijkheid een beroep te doen op een onafhankelijk medisch oordeel. Zie Tweede Kamer 2019-2020, 35394, nr.5, p.7.

 

Artikel 7. Nieuw medisch advies bij zicht op verbetering

De duur van de studietoeslag is in principe gelijk aan de duur van de studiefinanciering. Het is verder aan het college om met inachtneming van onafhankelijk medisch advies vast te stellen voor welke duur de studietoeslag wordt verstrekt en hoe het de controle op rechtmatigheid vormgeeft. Zo kan het onafhankelijk medisch advies aanleiding vormen voor het college om de duur van de studietoeslag niet af te stemmen op de duur van de opleiding, bijvoorbeeld in geval van een medische ingreep waarbij zicht is op verbetering van de medische situatie van betrokkene. Zie Tweede Kamer 2019-2020, 35394 nr. 5, p. 9. In dat geval bepaalt het college dat binnen een bepaalde periode een nieuw medisch advies zal worden gevraagd. Dit om te beoordelen of belanghebbende nog steeds niet in staat is om naast de studie te werken.

 

Vanuit praktisch oogpunt kan bij het medisch advies gevraagd worden of de arts verwacht dat de medische situatie van betrokkene zal verbeteren, en zo ja, binnen welke termijn dat te verwachten is. Omdat de studietoeslag bedoeld is voor studenten met een structurele medische beperking, zal dit een uitzondering zijn. Als richtlijn voor een nieuwe medische beoordeling kan een termijn van 12 maanden als redelijk worden beschouwd.

 

Artikel 8. Hardheidsclausule

Het college mag van eigen beleidsregels afwijken als toepassing ervan in een individueel geval door

bijzondere omstandigheden onevenredig is in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen.

Dit is geregeld in artikel 4:84 Awb.

 

Artikel 9. Inwerkingtreding en citeertitel

De nieuwe studietoeslag treedt met terugwerkende kracht in werking per 1 april 2022. Omdat de nieuwe studietoeslag in het voordeel van inwoners is, is dit geen belemmering.

 

Artikel 10. Intrekking oude Nadere regels en beleidsregels studietoeslag 7 juni 2022

De Nadere regels Individuele Studietoeslag gemeente Renkum 2015 worden ingetrokken met ingang van 1 april 2022.

Daarnaast is ook de oude Verordening individuele studietoeslag Participatiewet gemeente Renkum 2015 niet meer van kracht.

 

 

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Renkum in de vergadering van 5 juli 2022.