Organisatie | Deventer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Deventer houdende regels omtrent werkgeverscommissie |
Citeertitel | Verordening werkgeverscommissie |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening werkgeverscommissie.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-07-2022 | nieuwe regeling | 06-07-2022 | 190405 |
Artikel 4. Ondersteuning van de commissie
De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over ondersteuning.
De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.
Artikel 7. Beslotenheid van vergaderingen.
Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.
De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.
De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.
Artikel 10. Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 6 juli 2022
De raad voornoemd,
de griffier
A. Kerver
de voorzitter
R.C. König
Toelichting verordening werkgeverscommissie.
De gemeente is de werkgever van de ambtenaren die werkzaam zijn bij deze rechtspersoon. Raad en college vullen dit werkgeverschap in. De raad is daarbij het bevoegd gezag van de griffie en het college voor zijn organisatie. Gelet op de publieke taken, de grootte en de samenstelling van de raad ligt het voor de hand dat hij voor de feitelijke invulling van het werkgeverschap een commissie instelt waaraan hij deze taak delegeert. Gelet op artikel 83 en artikel 156, eerste lid van de Gemeentewet ligt de instelling van een bestuurscommissie het meest voor de hand. Daarin voorziet deze verordening.
De delegatie ziet alleen op het nemen van personele besluiten. Het vaststellen van rechtspositieregelingen leent zich uit de aard van de bevoegdheid niet voor delegatie en is derhalve wettelijk niet toegestaan. Van belang is in dit verband het besluit van de raad van 27 januari 2003, geactualiseerd 3 december 2008. “De raad heeft toen besloten: De arbeidsvoorwaardenregeling Deventer, zoals die thans luidt, inclusief de wijzigingen die nadien door het college van burgemeester en wethouders worden aangebracht in deze regeling, onverkort van toepassing te verklaren op het personeel van de raadsgriffie inclusief de griffier, als zijnde de op hen van toepassing zijnde rechtspositieregeling.”. Dit besluit geldt nog steeds en betekent voor de griffie de door het college vastgestelde regelingen volgt. Een t.o.v. de toekomst is wel dat voorgenomen wijzigingen ook aan de werkgeverscommissie worden voorgelegd. Dit om te beoordelen of er griffie specifieke regelingen nodig zijn.
Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie
In artikel 1 wordt verwoord dat de werkgeverscommissie alle bij het werkgeverschap horende taken en bevoegdheden vervult. Naast het nemen van personele besluiten, buigt deze commissie zich bijvoorbeeld ook over het voeren HRM- beleid, integriteitbeleid en bereidt zij voorstellen aan de raad voor die voortvloeien uit het werkgeverschap. Andere voorbeelden die horen tot de werkzaamheden zijn het voren van overleg met de griffier over de voortgang van de werkzaamheden van de griffie, het voeren van personele jaarcyclus gesprekken met de griffier en het doen van voorstellen over de inrichting van de griffie.
Artikel 2. Samenstelling werkgeverscommissie
Uit artikel 83 van de gemeentewet vloeit voort dat de burgemeester geen lid kan zijn van de werkgeverscommissie. Dit is volledig in lijn met het feit dat de raad het bevoegd gezag is van de griffie. De burgemeester is hiervan geen lid. Overigens is de burgemeester wel lid van het college en stuurt hij dus rechtstreeks de secretaris aan, maar niet de griffier. De griffier is niet aan hem ondergeschikt.
De burgemeester is echter wel technisch voorzitter van de raad en zal in die hoedanigheid vaak een beroep doen op de griffier. In dat kader is het zinvol om de burgemeester in voorkomende gevallen uit te nodigen als informant / adviseur van de werkgeverscommissie.
Gelet op de taken van de voorzitter van de werkgeverscommissie is het goed om voor de invulling van dit voorzitterschap een voorzittersprofiel op te stellen, waardoor de raad kan oordelen of de beoogde voorzitter aan dit profiel voldoet. Het kan onderdeel zijn van een breder profiel, als het voorzitterschap van de werkgeverscommissie gekoppeld wordt aan het plv. voorzitterschap van de raad.
Het is wellicht van belang om als raad aan de voorzitter (en de leden) van de werkgeverscommissie scholing aan te bieden op het specifieke terrein waarop de commissie zich begeeft.
Artikel 4. Ondersteuning van de commissie
De ondersteuning waarover in dit artikel wordt gesproken kan worden geregeld door middel van het aangaan van een dienstverleningsovereenkomst van de griffier met het college, de secretaris of een afdelingshoofd.