Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Waterland

Verordening voor het behandelen van bezwaarschriften gemeente Waterland 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWaterland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening voor het behandelen van bezwaarschriften gemeente Waterland 2022
CiteertitelVerordening inzake het behandelen van bezwaarschriften gemeente Waterland 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening inzake de behandeling van bezwaarschriften gemeente Waterland 2003.

Artikel 20 treedt met terugwerkende kracht in werking met ingang van 1 januari 2022.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 149 van de Gemeentewet
  2. artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht
  3. artikel 3.4.2 van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-07-2022nieuwe regeling

07-07-2022

gmb-2022-333506

210-28

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening voor het behandelen van bezwaarschriften gemeente Waterland 2022

De raad, het college en de burgemeester van de gemeente Waterland,

 

Ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;

 

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 15 februari 2022;

 

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet, artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 3.4.2 van het Rechtsbesluit decentrale politieke ambtsdragers;

 

B E S L U I T EN:

 

De volgende verordening vast te stellen:

 

Verordening inzake het behandelen van bezwaarschriften gemeente Waterland 2022.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    verwerend orgaan: bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;

  • b.

    commissie: vaste commissie van advies voor de bezwaarschriften (commissie bezwaarschriften).

Artikel 2 Inleidende bepaling commissie

  • 1.

    Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op bezwaren tegen besluiten van de raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester.

  • 2.

    De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van een wettelijk voorschrift inzake belastingen, de Wet waardering onroerende zaken en personele aangelegenheden.

Artikel 3 Samenstelling van de commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit een voorzitter en ten minste twee leden.

  • 2.

    De voorzitter en de leden worden door het college benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 3.

    Het college benoemt een genoegzaam aantal roulerende leden.

  • 4.

    De voorzitter en de leden van de commissie kunnen geen deel uitmaken van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een gemeentelijk bestuursorgaan.

  • 5.

    De commissie regelt de vervanging van de voorzitter.

  • 6.

    Indien daar behoefte aan bestaat stelt de commissie kamers in.

Artikel 4 Secretaris

  • 1.

    De secretaris van de commissie is een door het college van burgemeester en wethouders aangewezen ambtenaar.

  • 2.

    Het college wijst tevens een of meer plaatsvervangers van de secretaris aan.

Artikel 5 Zittingsduur

  • 1.

    De voorzitter en de leden van de commissie treden af op de dag van het aftreden van de raad.

  • 2.

    De voorzitter en de leden van de commissie kunnen op elk moment ontslag nemen.

  • 3.

    De aftredende voorzitter en de aftredende leden van de commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Artikel 6 Ingediend bezwaarschrift

  • 1.

    Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2.

    Het bezwaarschrift met de daarbij overgelegde stukken wordt zo spoedig mogelijk in handen van de commissie gesteld.

Artikel 7 Overleg

  • 1.

    Voordat een bezwaar ter zitting wordt behandeld, onderzoekt een vertegenwoordiger van het bestuursorgaan of in overleg tot een oplossing met bezwaarmaker kan worden gekomen.

  • 2.

    De vertegenwoordiger van het bestuursorgaan stelt het secretariaat op de hoogte van de resultaten van het in het eerste lid bedoelde overleg. De secretaris informeert de voorzitter van de commissie hierover.

Artikel 8 Uitoefening bevoegdheden

De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de Awb worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de voorzitter van de commissie:

  • 1.

    artikel 2:1, tweede lid;

  • 2.

    artikel 6:6, wat betreft het de indiener stellen van een termijn;

  • 3.

    artikel 6:17, voor zover het de verzending van stukken betreft tijdens de behandeling door de commissie;

  • 4.

    artikel 7:4, tweede lid;

  • 5.

    artikel 7:6, vierde lid.

Artikel 9 Vooronderzoek

  • 1.

    De voorzitter van de commissie is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

  • 2.

    De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college vereist.

Artikel 10 Hoorzitting

  • 1.

    De voorzitter van de commissie bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin de belanghebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen.

  • 2.

    De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de Awb.

  • 3.

    Indien de voorzitter op grond van het tweede lid besluit af te zien van het horen, doet hij daarvan mededeling aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan.

Artikel 11 Uitnodiging zitting

  • 1.

    De voorzitter nodigt de belanghebbenden en het verwerend orgaan ten minste twee weken voor de zitting schriftelijk uit.

  • 2.

    Binnen drie dagen na de uitnodiging kunnen de belanghebbenden of het verwerend orgaan onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.

  • 3.

    De beslissing van de voorzitter op dit verzoek wordt uiterlijk één week voor het tijdstip van de zitting aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan meegedeeld.

  • 4.

    De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen die genoemd zijn in het eerste tot en met het derde lid.

Artikel 12 Quorum

Voor het houden van een zitting is vereist dat de meerderheid van het aantal leden, onder wie in elk geval de voorzitter, of zijn plaatsvervanger, aanwezig is.

Artikel 13 Niet-deelneming aan de behandeling

De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.

Artikel 14 Openbaarheid zitting

  • 1.

    De zitting van de commissie is openbaar.

  • 2.

    De deuren kunnen worden gesloten indien de voorzitter van de commissie of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet.

  • 3.

    Indien de commissie vervolgens beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting plaats met gesloten deuren.

Artikel 15 Verslag van de hoorzitting

  • 1.

    Er wordt een verslag van de hoorzitting gemaakt als bedoeld in artikel 7:7 van de Awb in de vorm van een geluidsopname. De voorzitter meldt aan het begin van de hoorzitting dat een geluidsopname wordt gemaakt en dat belanghebbenden de geluidsopname op verzoek toegestuurd kunnen krijgen.

  • 2.

    Belanghebbenden kunnen aan het begin van de hoorzitting te kennen geven dat zij het niet eens zijn met het maken van een geluidsopname. In dat geval wordt de opname niet gestart, maar wordt in afwijking van het eerste lid een schriftelijk verslag gemaakt, dat wordt ondertekend door de secretaris en de voorzitter van de commissie.

  • 3.

    3 Indien een schriftelijk verslag wordt gemaakt dan wordt dat verslag samen met het advies van de commissie aan het college verstrekt.

  • 4.

    Indien een schriftelijk verslag wordt gemaakt dan wordt het verslag samen met het advies als bijlage bij de beslissing op bezwaar verstuurd aan alle belanghebbenden.

  • 5.

    De bewaartermijn van een geluidsopname bedraagt 5 jaar en is gebaseerd op de Selectielijst archiefbescheiden gemeenten en intergemeentelijke organen 2020

Artikel 16 Nader onderzoek

  • 1.

    Indien na afloop van de zitting maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de andere commissieleden dit onderzoek houden.

  • 2.

    De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden toegezonden.

  • 3.

    De leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de nadere informatie aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op zo'n verzoek.

  • 4.

    Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op de hoorzitting, zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 17 Raadkamer en advies

  • 1.

    De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • 2.
    • a.

      De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

    • b.

      Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.

    • c.

      Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt indien die minderheid dat verlangt.

  • 3.

    Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 4.

    Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de commissie ondertekend.

Artikel 18 Uitbrengen advies en verdaging

  • 1.

    Het advies wordt tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.

  • 2.

    Het advies bevat de namen van de aanwezigen bij de hoorzitting en hun hoedanigheid.

  • 3.

    Indien naar het oordeel van de voorzitter van de commissie de termijn van 12 weken als bedoeld in artikel 7:10, eerste lid, van de Awb, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing, verzoekt hij het verwerend orgaan tijdig de beslissing te verdagen.

  • 4.

    Van een besluit tot verdaging ontvangen de commissie en de belanghebbenden een afschrift.

Artikel 19 Jaarverslag

De commissie brengt jaarlijks vóór 1 juli aan de bestuursorganen van de gemeente verslag uit van haar werkzaamheden in het voorafgaande kalenderjaar.

Artikel 20 Vergoedingen aan de commissie

  • 1.

    De (plaatsvervangend) voorzitter van de commissie ontvangt per bijgewoonde zitting van de commissie een vergoeding voor de verrichte werkzaamheden die wordt vastgesteld op € 225,00.

  • 2.

    De leden van de commissie ontvangen per bijgewoonde zitting een vergoeding van € 175,00 voor de verrichte werkzaamheden.

  • 3.

    De hiervoor genoemde bedragen worden, gelet op het bepaalde in artikel 3.4.2 van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers per 1 januari van elk jaar herzien aan de hand van het indexcijfer CAO lonen overheid inclusief bijzondere beloningen geldend voor de maand september van het voorafgaande jaar. Een en ander zoals is aangegeven in de (jaarlijkse) circulaire van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties inzake ambtstoelage burgemeester, (onkosten)vergoeding wethouders, algemeen bestuursleden en commissieleden.

  • 4.

    De voorzitter en de leden van de commissie ontvangen per bijgewoonde zitting een reiskostenvergoeding van € 0,28 per kilometer.

Artikel 21 Intrekking oude regeling

De ‘Verordening inzake de behandeling van bezwaarschriften gemeente Waterland 2003’ wordt ingetrokken.

Artikel 22 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na de datum van haar bekendmaking.

  • 2.

    Artikel 20 treedt met terugwerkende kracht in werking met ingang van 1 januari 2022.

Artikel 23 Citeerartikel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening inzake het behandelen van bezwaarschriften gemeente Waterland 2022.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Waterland,

gehouden op 7 juli 2022.

De raad voornoemd,

Th.G.L. Greep

griffier

drs. M.C. van der Weele

voorzitter