Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Amsterdam

Regeling projectsubsidies Cultuurmakers 2021-2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmsterdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling projectsubsidies Cultuurmakers 2021-2024
CiteertitelRegeling projectsubsidies cultuurmakers 2021-2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Verordening Amsterdamse culturele infrastructuur, Hoofdlijnen en Kunstenplan 2019

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-07-2023artikel 1.3, 1.6, 4.5, toelichting

18-07-2023

gmb-2023-329072

27-07-202227-07-2023artikel 1.3, toelichting

12-07-2022

gmb-2022-340179

26-06-202127-07-2022nieuwe regeling

22-06-2021

gmb-2021-203587

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling projectsubsidies Cultuurmakers 2021-2024

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

 

gelet op artikel 4 lid 2 van de Verordening Amsterdamse culturele infrastructuur, Hoofdlijnen en Kunstenplan 2019,

 

besluit de volgende regeling vast te stellen:

 

regeling projectsubsidies Cultuurmakers 2021-2024

 

PARAGRAAF 1: ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1.1 Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Aanvrager: de natuurlijke of rechtspersoon als bedoeld in artikel 1.4 van deze regeling;

  • b.

    AFK: het bestuur van het Amsterdams Fonds voor de Kunst;

  • c.

    Begrotingstekort: het verschil tussen de verwachte kosten en inkomsten (zonder het gevraagde subsidiebedrag), waarbij de kosten hoger zijn dan de inkomsten;

  • d.

    Cultuureducatie: (les)activiteiten voor jongeren tot 18 jaar die bijdragen aan het leren omgaan met kunst en cultuur (‘kennismaken’ en ‘ontwikkelen’), zowel binnen- als buitenschools;

  • e.

    Cultuurmaker: persoon die actief deelneemt aan kunst en cultuur in de vrije tijd vanuit passie, liefhebberij of engagement en dus niet onder schooltijd of als baan;

  • f.

    Ontwikkelplan: een plan waarin aan de hand van het gekozen thema(s) een ontwikkel- of verdiepingsvraag, beginsituatie en einddoel zijn opgenomen en waarin de stappen en activiteiten worden uitgewerkt om het einddoel te behalen, zodat de aanvrager met het ontwikkelplan de eigen activiteiten en de eigen positie in het Amsterdamse veld een kwaliteitsimpuls geeft;

  • g.

    Professionele kunst: kunstactiviteiten waarbij het merendeel van de artistieke betrokkenen kunst beroepsmatig maken of tonen om daarmee in het levensonderhoud te willen voorzien;

  • h.

    Project: een op zichzelf staande culturele activiteit of reeks van samenhangende culturele activiteiten, uitgevoerd door één of meer cultuurmakers, waarbij het resultaat op enigerlei wijze beschikbaar of publiek toegankelijk is in Amsterdam;

  • i.

    Sluitende begroting: een begroting waarbij de totale kosten volledig gedekt worden door de inkomsten (inclusief het bedrag waarvoor subsidie is aangevraagd bij het AFK).

Artikel 1.2 Doel

De regeling projectsubsidies Cultuurmakers heeft als doel culturele en creatieve activiteiten met en voor Amsterdammers die in hun vrije tijd actief met kunst en cultuur bezig zijn te stimuleren en financieel te ondersteunen en om de zichtbaarheid van kunst- en cultuurbeoefening in de vrije tijd binnen de gemeente Amsterdam te bevorderen.

Artikel 1.3 Voor welke activiteiten kan subsidie worden aangevraagd?

  • 1.

    Binnen de regeling projectsubsidies Cultuurmakers kan subsidie worden aangevraagd voor:

    • a.

      een project; of

    • b.

      een ontwikkelplan, waarbij de aanvrager verplicht één of meerdere thema’s uit onderstaande lijst uitwerkt:

      • Nieuwe vormen, nieuwe verhalen

        Het gaat hier om ontwikkelingen op artistiek inhoudelijk gebied.

      • Nieuw publiek, nieuwe plekken

        Het gaat hier om ontwikkelingen op het gebied van publiek en deelnemers.

      • Nieuw werven, nieuw werken

        Hier gaat het om ontwikkelingen op zakelijk-organisatorisch gebied.

  • 2.

    Een aanvraag voor een ontwikkelplan bedraagt maximaal € 10.000.

  • 3.

    Aanvragen voor professionele kunst, jaarprogrammeringen en aanvragen in het kader van studie of opleiding komen niet voor subsidie in aanmerking.

  • 4.

    [vervallen]

Artikel 1.4 Wie kan aanvragen?

  • 1.

    Een aanvraag voor subsidie voor een project kan uitsluitend worden ingediend door:

    • a.

      rechtspersonen zonder winstoogmerk (vereniging of stichting) ingeschreven bij een Kamer van Koophandel in Nederland met statutaire zetel en/of bezoekadres in Amsterdam; of

    • b.

      natuurlijke personen ingeschreven bij de Basisregistratie Personen in Amsterdam. Een natuurlijk persoon kan maximaal € 10.000 aanvragen.

  • 2.

    Een aanvraag voor subsidie voor een ontwikkelplan kan uitsluitend worden ingediend door rechtspersonen zonder winstoogmerk (vereniging of stichting) ingeschreven bij een Kamer van Koophandel in Nederland met statutaire zetel en/of bezoekadres in Amsterdam, die op het moment van indienen minimaal drie jaar bestaat.

  • 3.

    Een aanvraag voor een cultuureducatie project kunnen worden gedaan door:

    • a.

      rechtspersonen zonder winstoogmerk (vereniging of stichting) ingeschreven bij een Kamer van Koophandel in Nederland met statutaire zetel en/of bezoekadres in Amsterdam. Rechtspersonen kunnen maximaal € 25.000 aanvragen, of

    • b.

      natuurlijke personen ingeschreven bij de Basisregistratie Personen in Amsterdam. Een natuurlijk persoon kan maximaal € 10.000 aanvragen.

      Onderwijsinstellingen kunnen geen aanvraag doen.

4. Instellingen die door het AFK op basis van de regeling Vierjarige subsidies 2021-2024 of de regeling Ontwikkeling 2021-2024 worden gesubsidieerd en de instellingen in de Amsterdam Bis zoals benoemd in het Amsterdams Kunstenplan 2021-2024, kunnen geen aanvraag op grond van deze regeling indienen.

Artikel 1.5 Beschikbaar subsidiebedrag

  • 1.

    Het bestuur kan halfjaarlijks of jaarlijks een (deel)subsidieplafond vaststellen voor het verstrekken van subsidies in het kader van deze regeling.

  • 2.

    Een besluit tot vaststelling, verhogen of verlagen van een (deel)subsidieplafond wordt bekendgemaakt in een dag-, nieuws- of huis-aan-huisblad en via de website van het AFK.

  • 3.

    Een subsidie wordt altijd verleend onder de voorwaarde dat door de Gemeente Amsterdam voldoende gelden aan het AFK ter beschikking worden gesteld.

Artikel 1.6 Weigeringsgronden

  • 1.

    Het AFK weigert de subsidie ongeacht voor welke vorm als:

    • a.

      de aanvraag niet past binnen de doelstelling van de regeling zoals opgenomen in artikel 1.2;

    • b.

      de activiteiten op grond van artikel 1.3 niet voor subsidie in aanmerking komen;

    • c.

      de aanvrager niet voldoet aan de voorwaarden die zijn gesteld in artikel 1.4;

  • 2.

    Het AFK weigert de subsidie ongeacht voor welke vorm voorts als:

    • a.

      de aanvraag na toetsing van de aanvraag aan de beoordelingscriteria als bedoeld in artikel 3.1 niet voor honorering in aanmerking komt;

    • b.

      voor de activiteiten waarvoor een subsidie wordt aangevraagd, door het AFK op grond van deze of een andere regeling of binnen de Amsterdamse basisinfrastructuur in het kader van het Amsterdams Kunstenplan 2021-2024, al subsidie is verleend;

    • c.

      een aanvrager na een geheel of gedeeltelijk afwijzend besluit door het AFK een nieuwe aanvraag indient voor dezelfde activiteiten tenzij de aanvrager uitdrukkelijk gewijzigde omstandigheden of nieuwe feiten vermeldt die een nieuwe beoordeling van de aanvraag rechtvaardigen;

    • d.

      reeds tweemaal eerder voor dezelfde activiteiten subsidie is aangevraagd en deze aanvraag is geweigerd;

    • e.

      over een voorafgaand project van dezelfde aanvrager, waarvoor het AFK een subsidie heeft verleend, geen verantwoording is afgelegd die aan de voorwaarden van het AFK voldoet. Uitzondering hierop vormt de situatie waarin sprake is van een gelijktijdige projectaanvraag en een aanvraag voor een ontwikkelbudget;

    • f.

      uit de aanvraag blijkt dat de eerste publieke presentatie van een project of de start van de activiteiten van een ontwikkelplan plaatsvindt binnen dertien weken na ontvangst van de aanvraag. In geval van ‘Mijn Eerste Aanvraag’ (artikel 2.3) is deze termijn een maand vanaf de datum van het gesprek met het AFK;

    • g.

      de uitvoering van de activiteiten niet binnen vierentwintig maanden na het besluit tot verlening van de subsidie zijn afgerond;

    • h.

      de activiteiten waarvoor wordt aangevraagd religieuze en/of politieke doeleinden heeft;

    • i.

      er geen sprake is van een begrotingstekort;

    • j.

      de gevraagde bijdrage van het AFK lager is dan € 1.500;

    • k.

      het gevraagde subsidiebedrag meer dan 75% van de totale kosten bedraagt;

    • l.

      door toekenning van de subsidie het (deel)subsidieplafond wordt overschreden;

    • m.

      gegronde reden bestaat om aan te nemen dat de activiteiten van de aanvrager niet of niet in overwegende mate gericht zijn op de gemeente Amsterdam of haar ingezetenen;

    • n.

      de aanvrager doelen nastreeft, activiteiten ontplooit of handelingen verricht die in strijd zijn met het recht, het algemeen belang of de openbare orde;

    • o.

      de aanvrager niet voldoet aan de voor de desbetreffende organisatie gebruikelijke normen met betrekking tot good governance en fair practice op het terrein van goed bestuur, adequaat toezicht en een veilige werkomgeving.

 

PARAGRAAF 2: DE AANVRAAGPROCEDURE

Artikel 2.1 Aanvraagformulier

  • 1.

    Een subsidie als bedoeld in de regeling kan enkel via het digitaal aanvraagformulier op de website www.amsterdamsfondsvoordekunst.nl via het digitaal platform Mijn AFK worden aangevraagd.

  • 2.

    Het AFK kan concrete eisen stellen aan (de wijze van) aanvragen. Deze eisen worden op de website gepubliceerd.

  • 3.

    Aanvragen kunnen vanaf 1 juli 2021 het hele jaar doorlopend worden ingediend.

  • 4.

    Subsidieaanvragen worden in behandeling genomen in de volgorde van ontvangst daarvan. Als tijdstip van indiening geldt daarbij het moment waarop de aanvraag compleet is.

Artikel 2.2 Onderdelen van de aanvraag

  • 1.

    Alle aanvragen bevatten:

    • a.

      een volledig ingevuld aanvraagformulier;

    • b.

      een sluitende begroting en dekkingsplan, bestaande uit een overzicht van alle verwachte inkomsten en uitgaven, en een schriftelijke toelichting per begrotingspost. Het bedrag dat bij het AFK wordt aangevraagd staat in de begroting;

    • c.

      een cv of beknopte biografie van de belangrijkste artistiek en/of organisatorisch betrokkene(n) zoals bijvoorbeeld een schrijfcoach, dirigent, regisseur of projectleider;

    • d.

      een projectplan inclusief communicatieplan of ontwikkelplan (totaal max. 15 pagina’s) met daarin een beschrijving van het project of de ontwikkeling waarvoor subsidie wordt aangevraagd en een beschrijving van de (beoogde) deelnemers en/of het publiek en hoe hen te bereiken;

  • 2.

    In aanvulling op het eerste lid bevat de aanvraag voor een ontwikkelplan tevens:

    • a.

      een portfolio van eerdere activiteiten.

  • 3.

    In aanvulling op het eerste lid bevatten aanvragen door rechtspersonen tevens een uittreksel uit het register van de Kamer van Koophandel dat niet ouder is dan twee maanden,

  • 4.

    In aanvulling op het eerste lid bevatten aanvragen door natuurlijk personen tevens een bewijs van inschrijving in de gemeente Amsterdam dat niet ouder is dan twee maanden.

Artikel 2.3 Mijn Eerste Aanvraag

  • 1.

    Aanvragers die niet eerder een subsidie van het AFK hebben ontvangen, kunnen gebruik maken van ‘Mijn Eerste Aanvraag’, waarmee zij hun aanvraag op een daartoe vastgesteld tijdstip mondeling aan het AFK kunnen toelichten.

  • 2.

    Uitsluitend projecten met een maximaal gevraagd subsidiebedrag van € 5.000 komen hiervoor in aanmerking. Artikel 2.1 en 2.2 van deze paragraaf zijn van overeenkomstige toepassing.

 

PARAGRAAF 3: BEOORDELING

Artikel 3.1 Beoordelingscriteria

  • 1.

    Alle aanvragen worden aan de hand van de volgende criteria beoordeeld:

    • a.

      artistiek belang;

    • b.

      belang voor de stad;

    • c.

      uitvoerbaarheid.

  • 2.

    Aanvragen voor een ontwikkelplan worden -in aanvulling op de criteria uit het eerste lid- tevens beoordeeld op het beoordelingscriterium “ontwikkeling”.

  • 3.

    In de toelichting op de regeling zijn de criteria uitgewerkt.

Artikel 3.2 Advisering

  • 1.

    Het AK kan aanvragen voorleggen aan één of meer adviseurs.

  • 2.

    Aan de adviseur(s) wordt een advies gevraagd over de mate waarin een aanvraag voldoet aan de in artikel 3.1 opgenomen criteria en over de subsidiehoogte.

Artikel 3.3 Besluit

  • 1.

    Het AFK beslist - indien van toepassing - aan de hand van de adviezen van de adviseurs over de aanvraag.

  • 2.

    Besluiten over aanvragen worden genomen binnen dertien weken na ontvangst van de aanvraag. Het AFK kan besluiten de beslistermijn met acht weken te verlengen en doet daarvan voor afloop van de hiervoor genoemde termijn van dertien weken mededeling aan de aanvrager.

  • 3.

    Besluiten over aanvragen die die als ‘Mijn Eerste Aanvraag’ worden toegelicht, worden binnen een week genomen. Het AFK kan besluiten de beslistermijn met een week te verlengen en doet daarvan mededeling aan de aanvrager.

 

PARAGRAAF 4: VERLENING, VERPLICHTINGEN, VERANTWOORDING EN VASTSTELLING

Artikel 4.1 Aan de subsidie verbonden verplichtingen

  • 1.

    De subsidieontvanger meldt via het wijzigingsformulier op het digitaal platform Mijn AFK direct aan het bestuur als:

    • a.

      de activiteiten waarvoor subsidie is verstrekt niet of niet geheel zullen plaatsvinden; of

    • b.

      niet geheel aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen zal worden voldaan; of

    • c.

      er aanzienlijke inhoudelijke of organisatorische wijzigingen zijn ten opzichte van het plan op basis waarvan subsidie is verstrekt.

Artikel 4.2 Intrekking of wijziging van de subsidie

  • 1.

    Zolang de subsidie nog niet definitief is vastgesteld, kan het AFK het besluit tot verlening van de subsidie intrekken dan wel de hoogte van die subsidie verminderen, in elk geval indien:

    • a.

      het project of ontwikkelplan waarvoor de subsidie is verleend niet of niet geheel volgens de aanvraag, de wet of de regeling heeft plaatsgevonden of zal plaatsvinden;

    • b.

      de ontvanger van de subsidie heeft gehandeld in strijd met de voorwaarden die zijn verbonden aan het besluit;

    • c.

      de verantwoording niet binnen de vermelde termijn is geschied;

    • d.

      wijzigingen van activiteiten als bedoeld in artikel 4.1 van de regeling hebben plaatsgevonden en het AFK daaraan zijn goedkeuring heeft onthouden of de wijzigingen naar het oordeel van het AFK aanleiding zijn de hoogte van de financiële bijdrage aan te passen.

  • 2.

    De intrekking of wijziging werkt terug tot het tijdstip waarop de subsidie is verleend, tenzij bij het besluit tot intrekking of wijziging anders is bepaald.

Artikel 4.3 Voorschotten

De subsidieontvanger ontvangt als voorschot 90% van het toegekende subsidiebedrag, tenzij sprake is van een ‘Mijn Eerste Aanvraag’. Dan is het voorschot 100% van het toegekende subsidiebedrag. Dit voorschot wordt automatisch uitbetaald binnen vier weken na het toekenningsbesluit, tenzij de aanvrager hier anders om verzoekt.

Artikel 4.4 Verantwoording

  • 1.

    De subsidieontvanger dient uiterlijk binnen drie maanden na afronding van het project of ontwikkelplan een activiteitenverslag en een financiële verantwoording in conform de daartoe gegeven richtlijnen van het AFK.

  • 2.

    Indien de totale subsidie van het AFK voor een project € 25.000 of meer bedraagt, of als het project een minimale projectgrootte heeft van € 125.000, wordt de financiële verantwoording voorzien van (minimaal) een samenstellingsverklaring conform de daartoe gegeven richtlijnen van het AFK.

Artikel 4.5 Vaststelling subsidie

  • 1.

    Het bestuur stelt de subsidie vast binnen dertien weken na ontvangst van de verantwoording van het project.

  • 2.

    Als de activiteiten volgens de aanvraag zijn uitgevoerd en is voldaan aan alle aan de subsidie verbonden verplichtingen, stelt het bestuur de subsidie overeenkomstig de subsidieverlening vast.

  • 3.

    Het bestuur kan de in lid 2 genoemde termijn voor ten hoogste acht weken verdagen, onder schriftelijke mededeling aan de aanvrager.

  • 4.

    Indien de ontvanger naar het oordeel van het AFK een mindere prestatie realiseert dan in het besluit tot verlenen van de financiële bijdrage is opgenomen of de kwaliteit van het gerealiseerde project niet voldoet aan de in het besluit opgenomen eisen, wordt daar bij de vaststelling van de financiële bijdrage door het AFK rekening mee gehouden. De financiële bijdrage kan dan worden vastgesteld op een naar evenredigheid van de mindere prestatie ten opzichte van de prestatie waarvoor de financiële bijdrage is verleend, lager bedrag. Onterecht en/of onverschuldigd betaalde financiële bijdragen en voorschotten kunnen door het AFK onmiddellijk worden teruggevorderd.

 

PARAGRAAF 5: SLOTBEPALINGEN

Artikel 5.1 Inwerkingtreding

De regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Artikel 5.2 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: regeling projectsubsidies cultuurmakers 2021-2024.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 22 juni 2021.

De burgemeester

Femke Halsema

De gemeentesecretaris

Peter Teesink

TOELICHTING PROJECTSUBSIDIES CULTUURMAKERS 2021-2024

Inleiding

Het AFK is het fonds van en voor culturele wereldstad Amsterdam. Vanuit de missie 'Fantastische kunst voor alle Amsterdammers' draagt het AFK bij aan een stad waar iedereen de kans heeft kunst te beoefenen of ervaren. Daarom ondersteunt het alle kunstvormen in ieder stadsdeel en in elke wijk. Het fonds is er voor alle disciplines binnen de culturele sector; voor individuele kunstenaars, kleine en grote organisaties die zowel beroepsmatig als in de vrije tijd kunst en cultuur beoefenen.

 

Deze regeling is speciaal bedoeld voor Amsterdamse cultuurmakers die in hun vrije tijd creatief en cultureel actief zijn vanuit interesse, passie of liefhebberij. Zij leveren een grote bijdrage aan de spreiding van kunst en cultuur in de stad, en aan de verbinding van kunst en cultuur met alle Amsterdammers. Als we het over cultuurmakers hebben, spreken we over Amsterdammers die in hun vrije tijd actief bezig zijn met kunst en cultuur. Dat kan als uitvoerende cultuurmaker – zoals een zeefdrukker, acteur in een toneelgroep of dj – of als organiserende cultuurmaker – zoals iemand die vrijwillig een cultureel buurtfestival organiseert. De regeling sluit ook aan op nieuwe genres en vormen waarin cultuurmakers zich cultureel en creatief uiten.

 

Met welk doel?

Het doel van de regeling is tweeledig: enerzijds om Amsterdammers te enthousiasmeren actief mee te doen met kunst en cultuur, en anderzijds om de zichtbaarheid van kunst- en cultuurbeoefening in de vrije tijd binnen de gemeente Amsterdam te bevorderen.

 

Wie kan aanvragen?

Voor eigen projecten kunnen cultuurmakers aanvragen als individu (natuurlijk persoon) die staat ingeschreven in de gemeente Amsterdam of als vereniging of stichting (rechtspersoon) die staat ingeschreven bij een Kamer van Koophandel in Nederland met statutaire zetel en/of bezoekadres in Amsterdam. Daarnaast kunnen professionals en culturele organisaties die cultuurmakers begeleiden in het maken van cultuur aanvragen voor een project.

 

Voor een ontwikkelplan kunnen alleen cultuurmakers met een vereniging of stichting aanvragen die staan ingeschreven bij een Kamer van Koophandel in Nederland met statutaire zetel en/of bezoekadres in Amsterdam hebben. De aanvragers van een ontwikkelplan moeten op het moment van indienen minimaal drie jaar bestaan. Dit wordt beoordeeld aan de hand van de inschrijvingsdatum bij de Kamer van Koophandel.

 

Voor wat?

Met de regeling projectsubsidies Cultuurmakers draagt het AFK bij aan bijzondere kunstprojecten voor alle Amsterdammers. De regeling ondersteunt culturele en creatieve activiteiten (projecten) met en voor Amsterdammers die in hun vrije tijd actief meedoen met kunst en cultuur.

 

Cultuurmakers met een vereniging of stichting kunnen een ontwikkelaanvraag indienen voor ontwikkelende en/of verdiepende activiteiten op het gebied van programma, publiek of zakelijk-organisatorisch. Met een ontwikkelplan kunnen aanvragers een kwaliteitsimpuls geven aan de eigen activiteiten en de eigen positie in het Amsterdamse veld versterken, bijvoorbeeld bij het werven van leden/deelnemers, het aantrekken van donateurs, het bereiken van nieuw publiek, het experimenteren met andere presentatievormen en de digitalisering van activiteiten en presentaties.

 

Voor een ontwikkelplan kiest de aanvrager één of meerdere van onderstaande thema’s en werkt deze uit in een helder ontwikkeldoel.

  • Nieuwe vormen, nieuwe verhalen

    Het gaat hier om ontwikkelingen op artistiek inhoudelijk gebied. Bijvoorbeeld het ontwikkelen van nieuwe activiteiten, het onderzoeken van nieuwe presentatievormen, het beoefenen van nieuwe cultuurvormen of digitalisering.

  • Nieuw publiek, nieuwe plekken

    Het gaat hier om ontwikkelingen op het gebied van publiek en deelnemers. Bijvoorbeeld plannen voor de versterking van marketing en communicatie, onderzoek naar het bereiken van nieuwe doelgroepen en/of het presenteren van werk op vernieuwende locaties.

  • Nieuw werven, nieuw werken

    Hier gaat het om ontwikkelingen op zakelijk-organisatorisch gebied. Bijvoorbeeld een onderzoek of plan gericht op nieuwe vormen van financiering en/of de manier waarop het cultuurmaken wordt georganiseerd.

Activiteiten die worden aangeboden in de vorm van binnenschoolse cultuureducatie komen ook in aanmerking voor de regeling. Onder cultuureducatie verstaat het AFK (les)activiteiten voor kinderen en jongeren tot 18 jaar die bijdragen aan het leren omgaan met kunst en cultuur.

 

Het gaat hierbij om bijzondere buitenschoolse projecten in alle kunstdisciplines voor jeugd en jongeren van 6 tot 18 jaar. Voor activiteiten onder schooltijd kan alleen aangevraagd worden als deze een (beperkt) onderdeel uitmaken van een buitenschools project en er een duidelijke verbinding wordt gemaakt met de culturele activiteiten in de vrije tijd. Aanvragen kunnen worden gedaan door culturele organisaties tot een maximum van € 25.000 per aanvraag, of door individuele personen tot een maximum van € 10.000 per aanvraag. Onderwijsinstellingen kunnen geen aanvraag doen. Voor kunstactiviteiten waarbij het merendeel van de artistieke betrokkenen kunst beroepsmatig maken of tonen, is er de Regeling projectsubsidies Professionele Kunst.

 

De aanvraag

Een aanvraag kan alleen worden ingediend via het aanvraagformulier dat op het digitaal platform Mijn AFK beschikbaar is. Naast een ingevuld aanvraagformulier zijn er verplichte bijlagen.

 

Bij aanvragen voor een project vragen we om een projectplan inclusief communicatieplan (maximaal 15 bladzijden), cv’s of korte biografieën van de belangrijkste artistiek en/of organisatorisch betrokkenen, en een sluitende begroting met dekkingsplan. Daarnaast zijn aanvragers welkom om hun plan te ondersteunen met (audio)visueel materiaal. Denk bijvoorbeeld aan schetsontwerpen, composities, scenario’s, video- en geluidsmateriaal. Ook kun je ervoor kiezen om een deel van het inhoudelijke plan toe te lichten in een filmpje. Houd de omvang beperkt.

 

Voor aanvragen door rechtspersonen zonder winstoogmerk (stichtingen/verenigingen) vragen we daarnaast een recent uittreksel uit de Kamer van Koophandel, niet ouder dan twee maanden. Voor aanvragen door een natuurlijk persoon (individu) vragen we daarnaast een bewijs van inschrijving in de gemeente Amsterdam. Denk bijvoorbeeld aan een huurcontract, uittreksel gemeentelijke basisregistratie, een aangifte inkomstenbelasting of een bankafschrift. Het bewijsstuk mag niet ouder zijn dan twee maanden. Let op: maak hierbij je persoonlijke gegevens zoals BSN of een banksaldo onleesbaar.

 

Bij een aanvraag voor een ontwikkelplan dient een ontwikkelvraag te zijn uitgewerkt aan de hand van één of meer thema’s die je als ontwikkeldoel kiest. Je geeft hierbij aan waarom deze ontwikkeling belangrijk voor het gezelschap is en op welke wijze je het beoogde doel wil bereiken. Ook vragen wij hierbij om een portfolio van eerdere activiteiten.

 

Mijn Eerste Aanvraag

Als je nog niet eerder een subsidie van het AFK hebt gehad, kun je gebruik maken van ‘Mijn Eerste Aanvraag’, waarmee je jouw aanvraag mondeling kunt toelichten in een gesprek met medewerkers van het AFK. Je dient je aanvraag vooraf op de gebruikelijke manier in, inclusief alle verplichte bijlagen. Als de subsidieaanvraag wordt afgewezen, mag je eenmalig voor een tweede keer op dezelfde wijze een aanvraag indienen voor hetzelfde project. Een project dat wordt ingediend als ‘Mijn Eerste Aanvraag’ omvat maximaal € 5.000 subsidie van het AFK. De eerste publieke presentatie van het project moet minimaal één maand na het gesprek met het AFK plaatsvinden.

 

Voor ‘Mijn Eerste Aanvraag’ is er maandelijks een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. Op www.afk.nl is meer informatie te vinden over onder andere data en tijdstippen. Je kunt je via de website aanmelden voor ‘Mijn Eerste Aanvraag’.

 

Besluiten over ‘Mijn Eerste Aanvraag’ worden binnen een week na de datum van het gesprek genomen. Het AFK kan deze beslistermijn met een week verlengen. Aanvragers krijgen in dat geval bericht. Bij een toekenning als ‘Mijn Eerste Aanvraag’ ontvangt de aanvrager een voorschot van 100%.

 

Beoordeling van de aanvraag

Het AFK kan een aanvraag ter advisering voorleggen aan één of meer adviseurs. Aan de adviseur(s) wordt een oordeel gevraagd over de mate waarin een aanvraag voldoet aan de beoordelingscriteria.

 

Bij de beoordeling staat de aanvraag en de daarbij aangeleverde informatie centraal. Deze moet het vertrouwen geven dat de voorgenomen activiteiten tot stand komen. In dat kader wordt ook gekeken naar het verleden, ofwel de staat van dienst van de aanvrager.

 

De kwaliteit van eerdere activiteiten die door de aanvrager zijn uitgevoerd kan immers een indicatie zijn voor de toekomst. Dit wordt bekeken aan de hand van onder meer eigen waarneming van het AFK en zijn adviseurs (bij bezoeken aan eerdere projecten) en de resultaten van projecten die eerder door het AFK werden ondersteund. Voor zover mogelijk wordt ook gekeken of er sprake is van een ontwikkeling, positief dan wel negatief.

 

Een goede beoordeling op een of meer van de afzonderlijke criteria betekent niet dat subsidie wordt verstrekt. Het totaalbeeld van de gemotiveerde en onderbouwde beoordelingen is bepalend voor het besluit tot subsidieverlening.

 

Aanvragen voor een project of ontwikkelplan worden beoordeeld aan de hand van de volgende criteria:

 

Artistiek belang

  • a.

    De artistieke, culturele en/of creatieve eigenheid

    Is het project verrassend of aansprekend? Beoordeeld wordt of het plan overtuigend beschrijft wat het project toevoegt aan de eigen activiteiten of het aanbod in de stad. Bijvoorbeeld in de vorm van een bijzondere samenwerking of de uitvoering van nieuw werk. We beoordelen hier de samenhang tussen de artistieke, culturele of creatieve doelstelling en de wijze waarop deze tot uiting komt in de activiteiten.

  • b.

    De artistieke, culturele en/of creatieve betekenis voor de beoogde deelnemers

    Beoordeeld wordt of de aanvraag aannemelijk maakt dat het project de beoogde deelnemers aanspreekt. Biedt het project mogelijkheden voor de deelnemers om zich artistiek, cultureel en/of creatief te ontwikkelen?

Belang voor de stad

  • a.

    Verbinding met de samenleving

    Wordt er samengewerkt met relevante culturele of sociale partners? En/of speelt het project verrassend of aansprekend in op een maatschappelijk thema? Beoordeeld wordt of uit de aanvraag blijkt dat er belangstelling is voor en/of betrokkenheid (draagvlak) vanuit bijvoorbeeld de buurt, Amsterdammers of organisaties in de stad.

  • b.

    Spreiding

    Draagt het project bij aan de spreiding van aanbod en publiek in de stad buiten het stadsdeel Centrum? Het gaat bij de beoordeling naast de geografische spreiding ook om het realiteitsgehalte en de onderbouwing, ook in relatie tot de ervaring van de aanvrager in het verleden.

  • c.

    Diversiteit en inclusie

    Draagt het project bij aan een divers en inclusief kunstenveld door het programma, de deelnemers of het publiek, en/of de organisatie? Denk bijvoorbeeld aan onderwerp, kunstvorm, presentatiewijze, samenstelling van het team, de deelnemers of samenwerkingspartners. Het gaat erom dat de ambitie in dit opzicht past bij de (ervaring van de) aanvrager en realistisch is. Doel is dat er een betere toegankelijkheid voor en representatie ontstaat van de verschillende achtergronden en verhalen in de stad, zodat de totale Amsterdamse bevolking zich beter herkent in het cultuuraanbod (zoals bedoeld in de Code Diversiteit & Inclusie).

Uitvoerbaarheid

  • a.

    Organisatorisch realistisch

    Beoordeeld wordt in hoeverre de werkwijze en organisatie passend zijn voor het uitvoeren van het plan. Blijkt uit de aanvraag dat er voldoende kennis en ervaring in huis is om het plan uit te voeren?

  • b.

    De begroting en het dekkingsplan zijn realistisch en passend bij het plan

    Wordt een realistisch totaalplaatje gepresenteerd van alle verwachte kosten en inkomsten? Is de begroting sluitend en helder toegelicht? Als een deel van het plan buiten de gemeente Amsterdam uitgevoerd wordt, dan is duidelijk in de begroting welke kosten gemaakt worden ten behoeve van Amsterdam en welke kosten daarbuiten vallen. Het dekkingsplan bestaat uit een passende, diverse financieringsmix.

  • c.

    Zichtbaarheid

    Hierbij toetsen we of de beoogde doelgroepen (zowel deelnemers als publiek) helder geformuleerd en passend bij de activiteiten zijn. Heeft de aanvrager oog voor nieuwe doelgroepen? In hoeverre sluiten de communicatiemiddelen op deze doelgroepen aan?

Aanvragen voor een ontwikkelplan worden naast bovengenoemde criteria ook beoordeeld aan de hand van het volgende criterium:

Ontwikkeling

  • a.

    Ontwikkeldoel en noodzaak

    De aanvrager kiest één of meer van onderstaande thema’s en werkt deze uit in een helder ontwikkeldoel. Wat wil de aanvrager leren dan wel verdiepen om een kwaliteitsimpuls te geven aan het cultuurmaken? Wat is het einddoel? Daarbij beschrijft de aanvrager de beginsituatie en de noodzaak voor de beoogde ontwikkeling.

     

    Nieuwe vormen, nieuwe verhalen

    Ontwikkeling op inhoudelijk gebied, bijvoorbeeld in de vorm van nieuwe activiteiten, het onderzoeken van nieuwe presentatievormen of thema’s, het beoefenen van nieuwe cultuurvormen, digitalisering.

    Nieuw publiek, nieuwe plekken

    Ontwikkeling op het gebied van publiek en deelnemers, bijvoorbeeld in marketing en communicatie, nieuwe doelgroepen en/of het presenteren van werk op vernieuwende locaties.

    Nieuw werven, nieuw werken

    Ontwikkeling op zakelijk-organisatorisch gebied, bijvoorbeeld in financiering en/of de manier waarop het cultuurmaken wordt georganiseerd.

  • b.

    Werkwijze

    Welke stappen neemt de aanvrager om de ontwikkeling te realiseren en in welke tijdspanne? Beoordeeld wordt of de instrumenten die hiervoor worden ingezet overtuigend bijdragen aan het beoogde einddoel. Bijvoorbeeld of er passende (externe) expertise in huis wordt gehaald om een ontwikkeling door te maken, zoals in de vorm van training, coaching, samenwerking met een meer ervaren organisatie of deskundige.

Hoogte van de subsidie

De hoogte van het aangevraagde bedrag moet goed worden onderbouwd. Bij het bepalen van de uiteindelijke hoogte van de subsidie wordt rekening gehouden met meerdere aspecten:

  • Er moet sprake zijn van een redelijke verhouding tussen de plannen en de begrote kosten;

  • De gevraagde subsidie moet in verhouding staan tot het totale budget dat het AFK voor deze regeling beschikbaar heeft. Het AFK staat daarbij voor een eerlijke verdeling van middelen over de stadsdelen, individuele aanvragers en organisaties;

  • Het kan voorkomen dat aan bepaalde onderdelen van het plan wel subsidie wordt toegekend, en aan andere onderdelen in het geheel niet. Hiervan kan sprake zijn indien de aanvraag als geheel wel als subsidiabel wordt beoordeeld, maar bepaalde onderdelen van het plan op grond van de beoordeling minder prioriteit krijgen;

  • Bij het bepalen van de hoogte van het bedrag speelt ook de verhouding tussen het bij het AFK gevraagde subsidiebedrag en het aandeel activiteiten en publieksbereik dat in de gemeente Amsterdam zal worden gerealiseerd een rol;

  • De kosten voor overhead mogen maximaal 10% van de totale begroting bedragen. Onder overhead verstaan we alle kosten die niet direct aan het primaire proces van het project toe te rekenen zijn, zoals kantoorhuisvesting, administratie, ICT, en kosten voor algemene en zakelijke leiding. Wanneer in een aanvraag meer dan 10% van de totale kosten voor overhead wordt opgevoerd, moet worden uitgelegd wat de reden is en waarom het opgevoerde bedrag redelijk is. Wanneer de overhead te hoog is, houden we hiermee bij het bepalen van de subsidiehoogte rekening;

  • Bij de bepaling van de subsidiehoogte wordt meegewogen dat de subsidie slechts deels mag worden gebruikt voor dekking van de kosten van te gebruiken apparatuur, hulpmiddelen (gereedschap) en software (licenties) die direct verband houden met het project. Omdat de middelen een project overstijgende gebruiksduur en functie hebben heeft het AFK bepaald dat maximaal 1/3 deel van de aanschafkosten gedekt kan worden met de verkregen subsidie. De aanschafkosten moeten ook deels door de aanvrager worden gefinancierd met een eigen investering of cofinanciering elders. Aan de aanschaf van muziekinstrumenten draagt het AFK in het geheel niet bij.

Weigeringsgronden

Hieronder lichten we de belangrijkste redenen toe om een aanvraag af te wijzen, de zogenaamde ‘weigeringsgronden’.

 

Een aanvraag dient te passen binnen de doelstelling van de regeling, ook dienen de activiteiten en de aanvrager zelf op basis van de regeling voor subsidie in aanmerking te komen. Ook moet een aanvraag tijdig worden ingediend. Is de eerste publieke presentatie van het project binnen dertien weken na ontvangst van de aanvraag, starten de activiteiten van een ontwikkelplan binnen deze dertien weken of vindt de eerste publieke presentatie van ‘Mijn Eerste Aanvraag’ plaats binnen één maand na de datum van het gesprek met het AFK dan wordt de aanvraag geweigerd.

 

Het gevraagde subsidiebedrag mag niet lager dan € 1.500 zijn, en het mag ook niet meer dan 75% van de totale projectkosten bedragen.

 

Subsidie wordt geweigerd als de aanvraag voor hetzelfde project twee keer eerder is ingediend en afgewezen. Hierbij gaat het om dezelfde activiteiten, dus bijvoorbeeld niet om een festival met een jaarlijkse editie dat elk jaar opnieuw aanvraagt.

 

Een aanvrager is verplicht om over een voorgaand project verantwoording af te leggen die aan de voorwaarden van het AFK voldoet. Voordat een nieuwe subsidie wordt verleend moet een voorgaand subsidietraject volgens de gestelde voorwaarden zijn afgerond.

Uitzondering hierop vormt de situatie waarin sprake is van een gelijktijdige projectaanvraag en een aanvraag voor een ontwikkelbudget

 

Een project dient op enigerlei wijze beschikbaar of openbaar toegankelijk te zijn voor publiek: het AFK vindt het belangrijk dat werk van kunstenaars gezien wordt. Het AFK verdeelt financiële middelen van de stad Amsterdam. Daarom is een voorwaarde dat de activiteiten ten minste gedeeltelijk in de stad plaatsvinden. Wanneer er sprake is van online activiteiten of publicaties, wordt bij deze afweging op andere Amsterdamse aspecten en betrokkenheid gelet, zoals de mate waarin het project en maakproces zijn ingebed in een Amsterdamse context, de mate waarin Amsterdamse makers/kunstenaars zijn betrokken en de vraag of er inhoudelijk (bijvoorbeeld thematisch) sprake is van een Amsterdams belang.

 

Het AFK hecht veel waarde aan een veilige en eerlijke culturele ondernemerspraktijk en aan goed bestuur en toezicht. Van aanvragers wordt verwacht dat zij de Governance Code Cultuur volgen en de waarden uit de Fair Practice Code onderschrijven. Als een aanvrager niet voldoet aan de voor de desbetreffende organisatie gebruikelijke normen met betrekking tot goed bestuur, adequaat toezicht, en een veilige werkomgeving kan dit een reden zijn tot afwijzing.

 

Na de toekenning

Paragraaf 4 van de regeling beschrijft de werkwijze nadat een aanvraag is toegekend. Zo ben je verplicht om wijzigingen in het project of ontwikkelplan (inhoudelijk en/of organisatorisch) zo snel mogelijk aan ons door te geven via het online wijzigingsformulier op digitaal platform Mijn AFK.

 

Het AFK verstrekt een voorschot van 90% van het verleende subsidiebedrag. Voor aanvragen die als ‘Mijn eerste aanvraag’ worden behandeld, wordt een 100% voorschot verstrekt. Voorschotten worden automatisch uitbetaald binnen vier weken na het toekenningsbesluit. Als je liever nog geen voorschot direct na toekenning wilt maar dit zelf op een later moment wilt aanvragen dan kun je dit aangeven in het aanvraagformulier.

 

Aan het eind van het project of ontwikkelplan dien je een verantwoording van de aanvraag in, eveneens via Mijn AFK. Daarin reflecteer je zowel inhoudelijk als financieel op de realisatie van de activiteiten.

 

Naast de regeling Projectsubsidies Cultuurmakers heeft het AFK de regeling Tweejarige subsidies Cultuurmakers. Gezelschappen die een bijdrage uit deze regeling van het AFK ontvangen kunnen hiernaast ook aanvragen binnen de regeling Projectsubsidies Cultuurmakers. Let er wel op dat we niet twee keer kunnen bijdragen aan dezelfde activiteiten. Er kan dus niet aangevraagd worden voor activiteiten die vanuit de toekenning voor de regeling Tweejarige subsidies Cultuurmakers worden gefinancierd.