Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hellevoetsluis

Model Regeling briefadres gemeente Hellevoetsluis 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHellevoetsluis
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingModel Regeling briefadres gemeente Hellevoetsluis 2022
CiteertitelRegeling briefadres gemeente Hellevoetsluis 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 1.1 van de Wet basisregistratie personen
  2. artikel 2.23 van de Wet basisregistratie personen
  3. artikel 2.38 van de Wet basisregistratie personen
  4. artikel 2.39 van de Wet basisregistratie personen
  5. artikel 2.40 van de Wet basisregistratie personen
  6. artikel 2.41 van de Wet basisregistratie personen
  7. artikel 2.42 van de Wet basisregistratie personen
  8. artikel 2.45 van de Wet basisregistratie personen
  9. artikel 2.47 van de Wet basisregistratie personen
  10. artikel 2.52 van de Wet basisregistratie personen
  11. artikel 4.17 van de Wet basisregistratie personen
  12. artikel 29 van het Besluit basisregistratie personen
  13. artikel 17 van de Regeling basisregistratie personen
  14. artikel 19 van de Regeling basisregistratie personen
  15. artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht
  16. artikel 18 van de Regeling basisregistratie personen
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-07-202201-01-2022nieuwe regeling

22-03-2022

gmb-2022-331889

Tekst van de regeling

Intitulé

Model Regeling briefadres gemeente Hellevoetsluis 2022

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hellevoetsluis;

 

gelet op

  • de artikelen 1.1, 2.23, 2.38 tot en met 2.42, 2.45, 2.47, 2.52 en 4.17 van de Wet basisregistratie personen (Wet BRP),

  • artikel 29 van het Besluit basisregistratie personen (Besluit BRP),

  • de artikelen 17, 18 en 19 van de Regeling basisregistratie personen (Regeling BRP),

  • artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht,

  • de circulaire BRP en briefadres (2016-0000656211) van de minister van BZK van 18 oktober 2016

  • en het Protocol voor ondersteuning door Burgerzaken aan achterblijvers in geval van vermissing (NVVB-2016);

overwegende dat:

 

het gewenst is om een beleidsregel vast te stellen met betrekking tot de aangifte en registratie van een briefadres om kwetsbare groepen zonder woonadres, te registreren op een briefadres en het oneigenlijk gebruik van het briefadres tegen te gaan;

 

besluit vast te stellen:

 

Regeling briefadres gemeente Hellevoetsluis 2022, ingaande op 01-01-2022.

Artikel 1 Begrippen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • 1.

    Aangever: de betrokkene die aangifte doet van een briefadres

  • 2.

    Briefadres: adres waar voor betrokkene bestemde geschriften in ontvangst worden genomen (artikel 1.1, onder p, Wet BRP) en waar, indien het post van de overheid betreft, zorg wordt gedragen dat geschriften of inlichtingen daarover, betrokkene bereiken (artikel 2.45, lid 3 Wet BRP);

  • 3.

    briefadresgever: de ingezetene in de Basisregistratie Personen of een door het college aangewezen rechtspersoon bij wie het briefadres wordt gehouden (artikel 1.1, onder r Wet BRP);

  • 4.

    briefadreshouder: de ingezetene in de Basisregistratie Personen die een briefadres houdt

  • 5.

    BRP: de basisregistratie personen

Artikel 2 Redenen briefadres

Redenen voor een briefadres zijn:

  • 1.

    het ontbreken van een woonadres

  • 2.

    verblijf in een penitentiaire of psychiatrische instelling of in een instelling voor kinderbescherming, opvang of beschermd wonen

  • 3.

    verblijf op een adres waarvan het opnemen van dat woonadres naar het oordeel van de burgemeester om veiligheidsredenen niet wenselijk is (artikel 2.41 van de Wet BRP).

Artikel 3 Voorwaarden

Een briefadres wordt slechts opgenomen als aan de volgende voorwaarden is voldaan:

  • 1.

    De identiteit van de aangever is vastgesteld;

  • 2.

    De aangever verblijft naar redelijke verwachting ten minste vier maanden rechtmatig in de gemeente Hellevoetsluis of in Nederland

  • 3.

    Er is een reden als bedoeld in artikel 2;

  • 4.

    Er is schriftelijke instemming van de briefadresgever;

  • 5.

    Er loopt geen onderzoek naar de verblijfplaats van de briefadresgever, indien de briefadresgever een natuurlijk persoon betreft;

  • 6.

    Wanneer de briefadresgever een rechtspersoon is, dient deze te zijn aangewezen door het college van B&W

  • 7.

    Het briefadres bevindt zich in Hellevoetsluis.

Artikel 4 Aangifte en inlichtingenplicht

  • 1.

    De aangifte wordt gedaan bij de gemeente Hellevoetsluis door middel van het invullen van het toepasselijke formulier aangifte briefadres.

  • 2.

    De aangever die aangeeft dak- of thuisloos te zijn licht zijn aangifte toe in een persoonlijk aanvraaggesprek op het gemeentehuis in Hellevoetsluis. De briefadresgever dient hierbij ook aanwezig te zijn.

  • 3.

    De aangever is verplicht om bij de aangifte tot briefadres alle benodigde stukken te overleggen. De aangifte is volledig indien alle benodigde gegevens zijn ingeleverd.

  • 4.

    Onder benodigde stukken als bedoeld in het tweede lid wordt in ieder geval verstaan:

    • a.

      een geldig identiteitsbewijs van briefadresgever en briefadresnemer;

    • b.

      de schriftelijke verklaring van de aangever met reden voor de aangifte en de te verwachten periode dat het briefadres noodzakelijk is;

  • 5.

    Als het briefadres gevraagd wordt op grond van artikel 2, lid 3, is een schriftelijke verklaring van de burgemeester noodzakelijk waaruit blijkt dat opname van een woonadres niet wenselijk is.

Artikel 5 Herstel aangifte

  • 1.

    Als één of meer gegevens op het formulier of bijlagen ontbreken, dan wordt de aangever in de gelegenheid gesteld binnen veertien dagen het verzuim te herstellen en de aangifte alsnog aan te vullen.

  • 2.

    Indien de aangifte niet binnen de, in het vorige lid bepaalde termijn kan worden aangevuld, dan kan, op verzoek van de aangever, de termijn eenmalig verlengd worden met veertien dagen.

  • 3.

    De aangever die dak of thuisloos is kan de aanvulling ook geven tijdens het aanvraaggesprek

  • 4.

    De aangifte wordt buiten behandeling gesteld, als bedoeld in artikel 4:5 Awb, wanneer de aangifte niet binnen veertien dagen na het verzoek hiertoe wordt aangevuld en er geen of uitstel wordt gevraagd.

  • 5.

    Na een besluit tot buiten behandelingstelling van de aangifte wordt toepassing gegeven aan artikel 6.

Artikel 6 Ambtshalve registratie

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders neemt ambtshalve een briefadres op indien geen of geen volledige aangifte wordt gedaan van een briefadres, maar wel is voldaan aan de voorwaarden van artikel 3

  • 2.

    Indien bij toepassing van het eerste lid door het college geen instemming van een briefadresgever wordt verkregen, wordt als briefadres een adres van de gemeente opgenomen. Het adres is Oostzanddijk 26 te Hellevoetsluis.

Artikel 7 Monitoring briefadres

  • 1.

    Wanneer de gemeente optreedt als briefadresgever in de situatie als bedoeld in artikel 2 lid 1, wordt:

    • a.

      wekelijks gemonitord en geregistreerd of de briefadreshouder post komt afhalen.

    • b.

      maandelijks aan de hand van de “controleformulier gemeentelijk briefadres” bekeken of er veranderingen zijn in de woonomstandigheden van de briefadreshouder

  • 2.

    Indien de burgemeester, in de situatie als bedoeld in artikel 2, lid 3, een briefadresinschrijving voor een beperkte termijn noodzakelijk achtte vanwege veiligheidsredenen, controleert het college van burgemeester en wethouders aan het einde van die termijn de briefadresinschrijving.

  • 3.

    De beoordeling of controle van de briefadresinschrijving wordt gedaan met inachtneming van de artikelen 2 en 3

  • 4.

    Onverminderd hetgeen is bepaald in het eerste tot en met het vierde lid, is diegene op wie het briefadres betrekking heeft en een ander adres krijgt, gehouden om in de periode tussen vier weken vóór de beoogde verhuisdatum tot en met de vijfde dag na verhuisdatum hiervan aangifte te doen bij de gemeente waar hij zijn nieuwe adres heeft.

Artikel 8 Beëindiging briefadres en gevolgen

  • 1.

    Indien een ingezetene niet kan worden bereikt, van hem geen aangifte van wijziging van zijn adres of van vertrek is ontvangen en na gedegen onderzoek geen gegevens over hem kunnen worden achterhaald betreffende het verblijf in Nederland, het vertrek uit Nederland noch het volgende verblijf buiten Nederland wordt het briefadres beëindigd. In dit geval besluit het college van burgemeester en wethouders ambtshalve tot opneming van het gegeven van vertrek van de betrokkene met onbekende bestemming.

  • 2.

    Indien aangifte wordt gedaan van een woonadres, dan wel indien na onderzoek blijkt dat betrokkene een woonadres heeft wordt het briefadres beëindigd. In deze gevallen wordt een woonadres opgenomen in plaats van het briefadres.

  • 3.

    Indien de briefadresgever zijn toestemming intrekt wordt de rechtmatigheid van het briefadres opnieuw beoordeeld. Indien aan de voorwaarden van artikel 3 wordt voldaan, wordt een nieuw briefadres opgenomen, op aangifte of ambtshalve.

Artikel 9 Hardheidsclausule

Als vanwege bijzondere omstandigheden een strikte toepassing van het bepaalde in deze regeling zou leiden tot een onbillijkheid, kan worden afgeweken van het bepaalde in deze regeling. Van onbillijkheid kan sprake zijn als het strikt vasthouden aan de regeling als onredelijk kan worden aangemerkt of als er onevenredige schade zou ontstaan.

Artikel 10 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt met terugwerkende kracht in per 1 januari 2022.

Artikel 11 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling briefadres gemeente Hellevoetsluis 2022.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 22-03-2022.

de secretaris,

de burgemeester,