Organisatie | Hellevoetsluis |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels eenmalige energietoeslag 2022 Hellevoetsluis |
Citeertitel | Beleidsregels eenmalige energietoeslag 2022 Hellevoetsluis |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling geldt voor het jaar 2022.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-07-2022 | 01-01-2022 | nieuwe regeling | 25-04-2022 |
Als de aanvrager niet in aanmerking komt voor een eenmalige energietoeslag kan het college, gelet op alle omstandigheden, in het individuele geval beoordelen of de aanvrager in afwijking van de beleidsregels alsnog in aanmerking komt voor een eenmalige energietoeslag, indien dringende redenen hiertoe noodzaken.
Artikel 6 Inwerkingtreding en geldigheid beleidsregels
De beleidsregels treden met terugwerkende kracht in werking met ingang van 1 januari 2022 en gelden voor het jaar 2022.
De beleidsregel eenmalige energietoeslag 2022 Hellevoetsluis staat niet op zich zelf, maar is gebaseerd op artikel 35 van de Participatiewet. Dit betekent dat wie niet aan de voorwaarden van de wet voldoet, bijvoorbeeld omdat die persoon op de peildatum geen rechthebbende is of omdat een uitsluitingsgrond geldt, geen aanspraak kan maken op de energietoeslag. Soms kan dat een hardheid inhouden. Daar voorziet artikel 5 in. In artikel 2 wordt de doelgroep nader omschreven. Met vermogen wordt geen rekening gehouden.
Een ambtshalve toekenning is mogelijk als vaststaat dat het huishouden op de peildatum recht heeft. Dit kan worden aangenomen bij huishoudens die algemene bijstand ontvangen op grond van de Participatiewet of een uitkering IOAW of IOAZ. Daar kan de gemeente andere groepen aan toe voegen, bijvoorbeeld personen die periodiek bijzondere bijstand ontvangen of een bijdrage op grond van gemeentelijke minimaregeling. In artikel 4 lid 1 wordt de groep waarvoor ambsthalve wordt toegekend en uitbetaald nader gedefinieerd. Of dit ook mogelijk is zal afhangen van de vraag of de aanwezige gegevens voldoende zijn om vast te stellen dat zij op voorhand ook zullen voldoen aan de doelgroepomschrijving van artikel 2 en andere voorwaarden uit de Participatiewet.
Kostendelers zijn een aparte doelgroep. In principe worden zij bij de beoordeling buiten beschouwing gelaten. De situatie kan zich echter voordoen dat een kostendeler een energiecontract heeft. In dat geval komt de kostendeler in aanmerking voor de toeslag mits hij aan de voorwaarden in de beleidsregels voldoet. Gezien het gevraagde maatwerk rondom de vaststelling bij kostendelers, gaan zij niet mee in de categoriale verstrekking, maar kunnen zij individueel een aanvraag indienen.
Er zijn situaties denkbaar waarbij de aanvrager op de peildatum weliswaar niet voldeed aan de voorwaarden voor de energietoeslag, maar de (enige) uitsluitingsgrond slechts van korte duur was. De gemeente kan overwegen om in dergelijke situaties een toets op hardheid van de voorgenomen afwijzing uit te voeren (zie artikel 5). De hardheidsclausule artikel 16 van de Participatiewet voorziet hier namelijk niet in.
Conform de uitvoeringspraktijk van de Participatiewet kan een rijbewijs voor de aanvrager niet als officieel identificatiedocument worden geaccepteerd, omdat de vermelding van de nationaliteit ontbreekt