Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rheden

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRheden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders
CiteertitelReglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 52 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-07-2022nieuwe regeling

05-07-2022

gmb-2022-330702

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rheden;

gelet op artikel 52 van de gemeentewet;

 

b e s l u i t :

 

vast te stellen het: Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders

Hoofdstuk 1 Verdeling werkzaamheden en vervanging

Artikel 1 Verdeling werkzaamheden en onderlinge vervanging

  • 1.

    Het college regelt de verdeling van zijn werkzaamheden.

  • 2.

    Het college regelt de onderlinge vervanging in geval van verhindering of afwezigheid van één van de wethouders.

  • 3.

    Het college regelt de vervanging van de burgemeester in geval van diens verhindering of afwezigheid.

  • 4.

    Een lid van het college dat verhinderd is zijn activiteiten uit te oefenen, geeft daarvan zo spoedig mogelijk kennis aan de secretaris.

Artikel 2 Nevenfuncties

  • 1.

    Onder nevenfunctie wordt in dit artikel verstaan een nevenfunctie van een collegelid die uit hoofde van zijn ambt en/of als vertegenwoordiger van het gemeentebestuur van Rheden wordt vervuld.

  • 2.

    Het collegelid dat een nevenfunctie bekleedt en niet in staat is deze functie te vervullen, dan wel verhinderd is een bijeenkomst verband houdende met zijn nevenfunctie bij te wonen, draagt er zorg voor dat de vergader- en overige stukken die in verband hiermee worden ontvangen tijdig aan zijn of haar plaatsvervanger ter hand worden gesteld.

  • 3.

    Het collegelid, dat een nevenfunctie bekleedt, draagt er zorg voor dat verslagen van in verband met zijn nevenfunctie gehouden vergaderingen in kopie aan zijn of haar plaatsvervanger worden verstrekt.

  • 4.

    Het collegelid, dat een nevenfunctie bekleedt, draagt er zorg voor dat vergader- en overige stukken, die in verband met de nevenfunctie worden ontvangen, in kopie aan de overige leden van het college worden verstrekt, voor zover deze hierom hebben verzocht en het karakter van de stukken dit toelaat.

  • 5.

    Het collegelid, dat een nevenfunctie bekleedt, geeft op verzoek van één of meer van de overige collegeleden een mondelinge toelichting over aangelegenheden verband houdende met zijn nevenfunctie in een vergadering van het college.

  • 6.

    Het bepaalde in het tweede en derde lid is slechts van toepassing indien de in deze leden genoemde plaatsvervanger door het college is aangewezen.

Hoofdstuk 2 Vergaderingen

Artikel 3 Dag en plaats van de vergaderingen

  • 1.

    Het college vergadert in de regel eenmaal per week op een in onderling overleg vast te stellen dag en tijdstip en voorts zo dikwijls de voorzitter of een wethouder het nodig acht.

  • 2.

    Indien een wethouder een vergadering nodig acht, verzoekt hij onder opgave van redenen aan de voorzitter deze bijeen te roepen. De secretaris zorgt na overleg met de voorzitter voor een oproep voor deze vergadering -onder vermelding van de te bespreken onderwerpen- die tevoren op de gebruikelijke wijze aan de leden van het college wordt toegezonden.

  • 3.

    De vergaderingen worden als regel in het gemeentehuis gehouden.

Artikel 4 Verhindering

  • 1.

    Wanneer een lid verhinderd is een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, geeft hij daarvan kennis aan de secretaris.

  • 2.

    Wanneer de secretaris verhinderd is een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, geeft hij daarvan kennis aan de voorzitter, alsmede aan degene die de secretaris vervangt.

Artikel 5 Agenda

Voor elke vergadering wordt door de secretaris aan de leden van het college een agenda met bespreekstukken toegezonden.

Artikel 6 Ambtelijke ondersteuning

De secretaris draagt zorg voor al hetgeen binnen de hem opgedragen taak nodig is in het belang van een vlot verloop van de vergadering van het college.

Artikel 7 Deelneming derden aan de vergadering

Het college kan besluiten een ambtelijk medewerker of derden voor een vergadering uit te nodigen teneinde zijn mening ten aanzien van een onderwerp te geven dan wel een (nadere) toelichting te verschaffen op een agendapunt.

Artikel 8 Openbare vergaderingen

  • 1.

    Het college kan besluiten een openbare vergadering te houden.

  • 2.

    De bepalingen van dit reglement zijn voor zover mogelijk van toepassing op een openbare vergadering.

Hoofdstuk 3 Besluitvorming

Artikel 9 Stemmingen

  • 1.

    Indien geen van de leden van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.

  • 2.

    Indien een lid van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt mondeling gestemd tenzij het derde lid wordt toegepast.

  • 3.

    Indien een lid van het college dat verlangt, wordt bij het nemen van een besluit over een benoeming, voordracht of aanbeveling van personen gestemd bij gesloten en ongetekende briefjes. Indien de stemmen staken, beslist de burgemeester.

  • 4.

    Indien in de overige gevallen bij een eerste stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, dan vindt een tweede stemming plaats tussen de twee personen die bij de eerste stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij die eerste stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de tweede stemming zal plaatshebben. Indien bij de tussenstemming of bij de tweede stemming de stemmen staken beslist het lot.

Artikel 10 Verslag en besluitenlijst

  • 1.

    De secretaris draagt zorg voor een kort verslag en de besluitenlijst van de vergadering.

  • 2.

    Het verslag bevat ten minste:

    • a.

      de namen van de aanwezige en van de afwezige leden;

    • b.

      de namen van de andere personen die hebben deelgenomen aan de beraadslaging;

    • c.

      een formulering van de door het college genomen besluiten (besluitenlijst).

  • 3.

    Stemverhoudingen worden alleen vermeld als een lid van het college daarom vraagt.

  • 4.

    Het verslag wordt in de eerstvolgende vergadering vastgesteld.

  • 5.

    Aan de hand van het vastgestelde verslag wordt een besluitenlijst opgesteld voor toezending aan de raad. Voor zover de aard en de inhoud van de besluitvorming zich daartegen niet verzet, wordt de besluitenlijst zo spoedig mogelijk na de vergadering openbaar gemaakt en toegezonden aan de leden van de raad.

Artikel 11 Parafenbesluiten

  • 1.

    Een parafenbesluit is een besluit dat buiten de collegevergadering tot stand komt. Het collegevoorstel met het conceptbesluit circuleert 5 kalenderdagen digitaal onder de leden van het college. Zij kunnen op het voorstel door het plaatsen van hun paraaf aangeven dat zij met het voorstel instemmen, dan wel bespreking van het voorstel verlangen. Indien bespreking wordt verlangd, wordt het voorstel voor de eerstvolgende vergadering geagendeerd.

  • 2.

    De circulatietermijn van 5 kalenderdagen, genoemd in het vorige lid, kan wegens spoedeisendheid worden bekort, zulks ter beoordeling van de portefeuillehouder en de gemeentesecretaris.

  • 3.

    Een collegevoorstel ten aanzien waarvan een meerderheid van de leden tijdens de in het eerste of tweede lid genoemde circulatietermijn door het stellen van een paraaf te kennen heeft gegeven met het voorstel in te stemmen, resulteert in een besluit conform het uitgebrachte advies behoudens in die gevallen waarin door één of meerdere collegeleden tijdens de onder 2 van dit artikel genoemde circulatietermijn expliciet bespreking van het voorstel is gevraagd door vermelding van deze wens bij het voorstel.

  • 4.

    De secretaris dateert het parafenbesluit. Het parafenbesluit wordt geacht te zijn genomen op de datum van dagtekening door de secretaris.

  • 5.

    Van de in dit artikel bedoelde voorstellen en de daaromtrent genomen besluiten wordt door de secretaris een overzicht opgesteld, dat wordt opgenomen in de besluitenlijst van de eerstvolgende vergadering.

  • 6.

    De tweede volzin van artikel 10, vijfde lid is van overeenkomstige toepassing op parafenbesluiten.

Hoofdstuk 4 Slotbepaling

Artikel 12 Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Vastgesteld bij besluit van burgemeester en wethouders d.d. 5 juli 2022.

Velp, 5 juli 2022

Het college voornoemd,

burgemeester.

secretaris.