Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Maastricht

Instellingsbesluit Centrumregeling Beschermd Thuis Maastricht-Heuvelland 2022 e.v.

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMaastricht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingInstellingsbesluit Centrumregeling Beschermd Thuis Maastricht-Heuvelland 2022 e.v.
CiteertitelCentrumregeling Beschermd Thuis Maastricht- Heuvelland 2022 e.v
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
  2. afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
  3. artikel 1 van de Wet gemeenschappelijke regelingen
  4. artikel 8, vierde lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-07-2022nieuwe regeling

14-06-2022

gmb-2022-328195

Tekst van de regeling

Intitulé

Instellingsbesluit Centrumregeling Beschermd Thuis Maastricht-Heuvelland 2022 e.v.

De colleges van burgemeesters en wethouders van de gemeenten Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Maastricht, Meerssen, Vaals en Valkenburg aan de Geul (hierna tezamen; de Maastricht- Heuvelland gemeenten);

 

nemen het volgende in aanmerking:

 

  • -

    Maatschappelijke opvang (Hierna: Mo) en Beschermd wonen (Hierna: Bw) vallen binnen de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015) en vallen onder de verantwoordelijkheid van gemeenten. De financiële middelen hiervoor zijn tot nu toe van rijkswege toegewezen aan centrumgemeenten, waaronder de gemeente Maastricht. De gemeente Maastricht draagt in die hoedanigheid zorg voor beleid, inkoop, toegang en financiering voor de Maastricht-Heuvellandgemeenten;

  • -

    Voor januari 2023 zijn de Maastricht-Heuvelland gemeenten en de Westelijke Mijnstreek ontvlecht.

  • -

    De commissie Toekomst Beschermd Wonen (ook wel; de commissie Dannenberg) bracht in 2015 op verzoek van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten een advies uit over de toekomst van het Beschermd wonen. Het advies was om mensen die Beschermd wonen zoveel mogelijk in hun eigen omgeving te begeleiden en ondersteunen (het advies ‘Van beschermd wonen naar beschermd thuis’).

  • -

    Een belangrijk onderdeel van het advies is de ontwikkeling van een nieuw verdeelmodel van de financiële middelen. Hierbij worden de middelen verdeeld over alle gemeenten en niet meer over de centrumgemeenten. Daarnaast zal de verdeling van het geld worden afgestemd op de ‘vraag’ (verdeling op basis van objectieve criteria) in plaats van het ‘aanbod’ (historisch gegroeide verdeling).

  • -

    In lijn met dit advies gaat het rijk de financiële middelen voor Beschermd wonen o.b.v. nieuwe objectieve criteria via een ingroeimodel aan elke gemeente afzonderlijk toewijzen.

  • -

    Mensen die hun leven lang intensieve geestelijke gezondheidszorg (GGZ) nodig hebben, kunnen vanaf 2021 toegang krijgen tot de Wet langdurige zorg (Wlz). Ten gevolge daarvan gaat dan een deel (ca 54%) van de Bw-populatie naar de Wlz (de zogenoemde Wlz-migratie). Over de eventuele doordecentralisatie van de Maatschappelijke opvang naar alle gemeenten zal op basis van een evaluatie in 2026 een beslissing worden genomen.

  • -

    Omdat de centrumconstructie vanuit het rijk komt te vervallen, moeten gemeenten bepalen op welke manier zij in de toekomst willen samenwerken;

  • -

    De Maastricht-Heuvelland gemeenten onderschrijven dat de kern en noodzaak tot samenwerken is dat de zorg en voorzieningen op het gebied van Bw en Mo te gedifferentieerd zijn om alleen te kunnen uitvoeren. Kwalitatief kan een gemeente niet alleen een volledig en gedifferentieerd aanbod voor de doelgroep bieden. Met het oog op de veranderingen kiezen de Maastricht-Heuvelland gemeenten daarom voor een samenwerking op de schaal van Maastricht-Heuvelland waarvoor zij in januari 2018 een gezamenlijke koers vaststelden met het ‘Regioplan Beschermd Thuis 2020’ met als uitgangspunt optimale solidariteit;

  • -

    De Maastricht-Heuvelland gemeenten handelen na de door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten opgestelde resolutie “Norm voor Opdrachtgeverschap” ter verbetering van regionale samenwerking;

  • -

    Middels deze centrumregeling leggen de Maastricht-Heuvelland gemeenten vast hoe zij in 2022 t/m 2027 gaan samenwerken en een nieuw model voor samenwerking vanaf 2028 gaan ontwikkelen.

  • -

    Vanwege enerzijds de Norm voor Opdrachtgeverschap en anderzijds vanwege de inhoudelijke veranderingen kiezen de Maastricht-Hevellandgemeenten ervoor om deze samenwerking apart van de bestaande centrumregeling verwerving Wmo ondersteuning Maastricht-Heuvelland 2019 te regelen.

en besluiten:

 

gelet op: de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015), afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de artikelen 1 en 8 lid 4 van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) en de door de raden van voornoemde gemeenten aan hun colleges van burgemeester en wethouders verleende toestemming tot het aangaan van deze samenwerking en het vaststellen van deze regeling

 

en stellen het navolgende vast:

 

Centrumregeling Beschermd Thuis Maastricht-Heuvelland 2022 e.v.

 

Algemeen

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • a.

    Beschermd wonen (Bw): (tijdelijk) verblijf en ondersteuning voor personen die niet in staat zijn zelfstandig te leven als gevolg van GGZ-problematiek, nader gedefinieerd in artikel 1.1.1 onder 1 Wmo 2015.

  • b.

    Beschermd Thuis: Verzamelnaam voor zorg en ondersteuning die valt onder Beschermd wonen en Maatschappelijke opvang.

  • c.

    Centrumgemeente: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maastricht.

  • d.

    Maastricht-Heuvelland gemeenten: de gemeenten Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Maastricht, Meerssen, Vaals en Valkenburg aan de Geul

  • e.

    inkoop: het geheel van activiteiten gericht op het aanbod aan Wmo 2015 door professionele ondersteuning via privaatrechtelijke contractering van zorgaanbieders;

  • f.

    inkoopteam: het organisatieonderdeel van de centrumgemeente dat belast is met de verwerving van de ondersteuning Wmo 2015 voor de deelnemende gemeenten zoals in deze regeling beschreven;

  • g.

    Maatschappelijke opvang (MO): tijdelijk verblijf en ondersteuning voor mensen die dakloos zijn en niet in staat zijn zich op eigen kracht te handhaven in de samenleving, nader gedefinieerd in artikel 1.1.1 onder 1 Wmo 2015.

  • h.

    PHO: het bestuurlijk overleg van de portefeuillehouders verantwoordelijk voor de Wmo 2015 van de deelnemende gemeenten;

  • i.

    subsidiëring: het geheel van activiteiten gericht op het aanbod aan Wmo 2015 door professionele ondersteuning via publiekrechtelijke financiering van zorgaanbieders;

  • j.

    verwerving: het geheel van activiteiten als bedoeld onder 4.1a en b gericht op de verwerving van voldoende aanbod van professionele ondersteuning Wmo 2015 voor de deelnemende gemeenten, ongeacht de vorm waarin deze verwerving plaats vindt. Hieronder valt inkoop/contractering (privaatrechtelijk) en subsidiëring (publiekrechtelijk) van bepaalde diensten door de centrumgemeente voor de deelnemers.

  • k.

    Wlz-migratie: de overgang van een deel van de beschermd wonen populatie naar de Wet langdurige zorg (Wlz) door openstelling van deze wet voor mensen die hun leven lang intensieve geestelijke gezondheidszorg (GGZ) nodig hebben.

Artikel 2 Gezamenlijke koers

  • 2.1

    De Maastricht-Heuvelland gemeenten zetten zich in voor het verder tot stand brengen van de beweging om mensen ook als zij zorg nodig hebben meer thuis te laten wonen en begeleiden in plaats van in een instelling. Kenmerken van de nieuwe koers zijn:

    • Eén definitie van personen die een beschermde woonomgeving nodig hebben (geen onderscheid meer in Mo- en Bw doelgroep, maar een doelgroep ‘Beschermd Thuis’);

    • Kleinschalige opvang;

    • Opvang dicht bij huis. Dus een grotere spreiding over de regio;

    • Normaliseren. Opvang als onderdeel van de samenleving;

    • Diversiteit in zorg en ondersteuning. Meer verschillende woonvarianten;

    • Flexibele en betaalbare zorg en ondersteuning.

Artikel 3 Ingroei-afbouw model solidariteit in de samenwerking

  • 3.1

    Door het landelijke ingroeimodel van de herverdeling van budgetten, blijven gemeenten in de periode 2023-2027 grotendeels afhankelijk van het historisch budget. Daarom kiezen de Maastricht-Heuvelland gemeenten er voor om de komende 5 jaar, vanaf 2023 t/m 2027, alles (beleid, inkoop, toegang en financiering) centraal te houden en in die periode toe te werken naar een samenwerkingsvorm voor de periode daarna waarin de budgetten hoofdzakelijk aan de afzonderlijke gemeenten wordt toegekend. Als een gemeente na die 5 jaar de verwerving en/of toegang zelf wil regelen, dan is daarbij ook aandacht voor tijdige kennisoverdracht.

  • 3.2

    De Maastricht-Heuvelland gemeenten geven vorm aan de samenwerking voor de jaren 2022- t/m 2027 met een ingroei/afbouw-model solidariteit in de samenwerking. In die periode:

    • -

      is duidelijk hoe de budgetten zich ontwikkelen in relatie tot de volumes per gemeente;

    • -

      is duidelijk wat er met Maatschappelijke opvang gaat gebeuren;

    • -

      is de Wlz-migratie afgerond;

    • -

      wordt gestart met de spreiding van voorzieningen in de regio op basis van een vlekkenplan;

    • -

      wordt een gedifferentieerd model voor samenwerking ontwikkeld voor de toekomst;

    • -

      op basis waarvan tijdige kennisoverdracht aan de afzonderlijke Maastricht-Heuvelland gemeenten kan plaatsvinden.

Artikel 4 Taken en bevoegdheden centrumgemeente

  • 4.1

    De centrumgemeente draagt (met een coördinerende rol) in samenwerking met de overige Maastricht-Heuvelland gemeenten zorg voor:

    • a.

      de verwerving door inkoop en contracteren of door subsidiëring van de zorg en ondersteuning voor Beschermd wonen en Maatschappelijke opvang, inclusief de backoffice-taken (contract- en subsidiebeheer, accountmanagement, monitoring van contractafspraken, verstrekking van managementrapportages, rapportages en prognoses t.b.v. de gemeentelijke P&C-cyclus en de afhandeling van facturen van aanbieders) en het voeren van eventueel daaruit voortvloeiende rechtsgedingen; en

    • b.

      de centrale organisatie van de toegang voor de zorg en ondersteuning voor Beschermd wonen en Maatschappelijke opvang door het beslissen op aanvragen voor een maatwerkvoorziening bestaande uit Beschermd wonen en/of Maatschappelijke opvang en eventueel daar tegen ingediende bezwaarschriften; en het eventueel instellen van beroep en vertegenwoordiging in beroep.

    • c.

      het opstellen van het uitvoeringsplan (hierna bedoeld in artikel 12) en de voortgangsrapportages (hierna bedoeld in artikel 10 lid 3) en het jaarverslag (hierna bedoeld in artikel 11);

    • d.

      de doorontwikkeling van beleid voor de Maastricht-Heuvelland gemeenten voortbouwend op ‘’Zicht op Thuis. Beleidsplan 2021-2024. Regio Maastricht- Heuvelland’’ waaronder een vlekkenplan met een weergave van de gewenste situatie van hoe de voorzieningen het beste verdeeld zouden kunnen worden.

    • e.

      de vertegenwoordiging van de Maastricht-Heuvelland gemeenten in landelijke overleggen over Beschermd wonen en Maatschappelijke opvang.

  • 4.2

    De verwerving als bedoeld in 4.1 onder a wordt uitgevoerd door het inkoopteam dat de centrumgemeente heeft ingericht binnen de eigen ambtelijke organisatie.

  • 4.3

    De colleges van de overige Maastricht-Heuvelland gemeenten verlenen de centrumgemeente overeenkomstig artikel 8 lid 4 van de Wgr opdracht een mandaat/machtiging/volmacht tot het verrichten van de hiervoor in 4.1 onder a en b genoemde taken namens hen. Het college van de centrumgemeente kan die bevoegdheden onder mandateren aan ambtenaren van de centrumgemeente. De overige Maastricht-Heuvelland gemeenten verlenen met het overeenkomen van deze centrumregeling toestemming voor ondermandaat conform artikel 10:9 lid 1 Awb.

  • 4.4

    De burgemeesters van overige Maastricht-Heuvelland gemeenten verlenen volmacht aan de burgemeester van de centrumgemeente voor het verrichten van de hiervoor in 4.1 genoemde taken namens hen.

  • 4.5

    De centrumgemeente is machtiging verleend voor het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen ter uitvoering van de hiervoor in artikel 4.1 onder a en b en e genoemde taken.

  • 4.5

    De centrumgemeente draagt zorg voor de archiefbescheiden conform de archiefregeling van de centrumgemeente.

Artikel 5 Taken en bevoegdheden Maastricht-Heuvelland gemeenten

  • 5.1

    De Maastricht-Heuvelland gemeenten spannen zich in om uitval van inwoners te voorkomen door:

    • a.

      preventieve voorzieningen en activiteiten op o.m. het terrein van werk/inkomen/schulden, maatschappelijke ondersteuning, jeugdhulp en wonen die complementair zijn aan de voorzieningen voor Beschermd wonen en Maatschappelijke opvang. Iedere gemeente ontwikkelt hiervoor een basisniveau aan ondersteuning, een ‘gereedschapskist’, waarmee de kwetsbare inwoners in de thuissituatie kunnen worden ondersteund;

    • b.

      mee te werken aan de totstandkoming en uitvoering van prestatie- afspraken voor (sociale) woonmogelijkheden (voldoende, adequaat en betaalbaar) in de eigen gemeente;

    • c.

      aandacht voor het creëren van draagvlak bij omwonenden, zodat mensen deel gaan uit maken van de lokale gemeenschap en sociaal worden geaccepteerd.

  • 5.2

    De Maastricht-Heuvelland gemeenten werken proactief mee aan de totstandkoming van het uitvoeringsplan (hierna bedoeld in artikel 12), de voortgangsrapportages (hierna bedoeld in artikel 10 lid 3), het jaarverslag (hierna bedoeld in artikel 11) en opvolgende afspraken voor samenwerking in de toekomst (na afloop van de onderhavige centrumregeling).

Artikel 6 Financiering

  • 6.1

    De kosten voor het uitvoeren van de taken van de centrumgemeente bedoeld onder artikel 4.1 worden betaald uit de budgetten die de centrumgemeente en, na invoering van het nieuwe verdeelmodel ook, de overige Maastricht-Heuvelland gemeenten afzonderlijk daarvoor ontvangen van het rijk.

  • 6.2

    In het service-level agreement (hierna bedoeld in artikel 7) wordt verder uitgewerkt welk gedeelte van het budget dat de individuele gemeenten van het rijk ontvangen beschikbaar wordt gesteld voor de taken zoals bedoeld onder artikel 4.1.

  • 6.3

    Mogelijke overschotten stort de centrumgemeente in een reserve en blijven uitsluitend bedoeld voor het opvangen van lasten met betrekking tot Beschermd wonen en Maatschappelijke opvang. Over inzet vanuit de reserve wordt door de Maastricht-Heuvelland gemeenten in gezamenlijkheid besloten.

  • 6.4

    Een mogelijke positieve stand van de reserve wordt uitgekeerd aan de Maastricht-Heuvelland gemeenten als de samenwerking op basis van deze regeling wordt beëindigd of eerder bij 2/3e meerderheid van de stemmen. De verdeelsleutel is op basis van de budgetten die het rijk aan de Maastricht-Heuvelland gemeenten uitkeert.

  • 6.5

    Mogelijke tekorten na volledige uitputting van de voorziening verrekenen de Maastricht-Heuvelland gemeenten op basis van de verhouding van de budgetten die het rijk aan de Maastricht-Heuvelland gemeenten uitkeert.

  • 6.5

    De eigen bijdrage verloopt via het CAK en wordt geïnd door de centrumgemeente en toegevoegd aan het gezamenlijke budget.

     

Organisatie en overleg

Artikel 7 Service-Level Agreement

  • 7.1

    De wijze waarop de centrumgemeente haar taken als bedoeld in artikel 4 ten behoeve van de deelnemende gemeenten verricht wordt uitgewerkt in een service-level agreement, zoals dat door het college van de centrumgemeente na een positief advies van het PHO met de colleges van de afzonderlijke deelnemende gemeenten wordt aangegaan.

  • 7.2

    In het service-level agreement worden de taken, rollen, verantwoordelijkheden en bevoegdheden tussen de deelnemende gemeenten en het inkoopteam van de centrumgemeente vastgelegd. Deze vormen de basis voor de procesbeschrijvingen waarlangs de inkoopsamenwerking vorm krijgt.

  • 7.3

    Het service-level agreement bevat de systematiek voor de onderlinge kostenverdeling. De uitkomst van deze kostenverdeling wordt jaarlijks in het uitvoeringsplan naar de bijdrage per deelnemende gemeente vertaald.

  • 7.4

    In het service-level agreement worden verder uitgewerkt hoe voldaan wordt aan de AVG.

  • 7.5

    Het service-level agreement wordt eens per vier jaar geactualiseerd op basis van een evaluatie van de samenwerking.

  • 7.6

    Tussentijdse aanpassing van het service-level agreement op basis van onvoorziene omstandigheden of gewijzigde inzichten op verzoek van een- of meer deelnemers mogelijk. De procedure van lid 1 van dit artikel is op een dergelijk wijzigingsvoorstel van toepassing.

Artikel 8 Bestuurlijk overleg

  • 8.1

    De Maastricht-Heuvelland gemeenten voorzien in een overlegstructuur door middel van bestuurlijk en ambtelijk overleg.

  • 8.2

    Het bestuurlijk overleg tussen portefeuillehouders sociaal van het Sociaal Domein van de Maastricht-Heuvelland gemeenten, eventueel met een ambtelijke vertegenwoordiger per gemeente, hierna; het PHO, vindt tenminste driemaal per jaar plaats en voorts wanneer 1/3 van hen daar om verzoekt.

  • 8.3

    In het PHO wordt gesproken over; het regionale beleid, de voortgangsrapportage van de verwerving en de centrale toegang, het uitvoeringsplan (bedoeld in artikel 12) en het jaarverslag (zie hierna artikel 11).

  • 8.4

    Het PHO adviseert de centrumgemeente op basis van een 2/3 meerderheid van stemmen tot het al dan niet vaststellen van het uitvoeringsplan hierna bedoeld in artikel 12.

Artikel 9 Ambtelijk overleg

  • 9.1

    Aan het ambtelijk overleg nemen relevante medewerkers van alle Maastricht-Heuvelland gemeenten deel. Te denken valt daarbij o.a. aan (beleids-) medewerkers sociaal, inkoop, juridische zaken, financiën en wonen.

  • 9.2

    Het ambtelijk overleg vindt maandelijks plaats en voorts wanneer de uitvoeringsagenda dat nodig maakt.

  • 9.3

    Het ambtelijk overleg is verantwoordelijk voor het bewaken van het proces m.b.t. doorontwikkeling en uitvoering van het in het daartoe vastgestelde plan “Zicht op Thuis. Beleidsplan Beschermd wonen 2021-2024. Regio Maastricht-Heuvelland” opgenomen beleid inzake Beschermd Thuis aan de hand van een uitvoeringsplan (hierna bedoeld in artikel 12) en het initiëren van de daarbij benodigde initiatieven

  • 9.4

    Het ambtelijk overleg informeert en adviseert het bestuurlijk overleg

     

Informatie, verantwoording en bedrijfsvoering

Artikel 10 Informatie

  • 10.1

    De centrumgemeente verstrekt de Maastricht-Heuvelland gemeenten alle informatie over de uitvoering van deze centrumregeling, voor zover het haar taak betreft, in het kader van haar verantwoordingsplicht op grond van de artikelen 212 en 213 Gemeentewet. De colleges van de deelnemende gemeenten leggen verantwoording af aan de raad van de eigen gemeente over de uitvoering van de in deze regeling genoemde taken.

  • 10.2

    De Maastricht-Heuvelland gemeenten verstrekken de centrumgemeente tijdig alle benodigde informatie t.b.v. de uitoefening van de taken genoemd in artikel 4.

  • 10.3

    Tussentijdse bestuurlijke terugkoppeling over de uitvoering van deze centrumregeling vindt minimaal elk kwartaal plaats via voortgangsrapportages die worden besproken in het PHO.

Artikel 11 Jaarverslag

  • 11.1

    De centrumgemeente rapporteert zowel inhoudelijk als financieel binnen 3 maanden na afloop van het kalenderjaar in een jaarverslag dat ter kennisgeving wordt voorgelegd aan de colleges van de Maastricht-Heuvelland gemeenten. Dit jaarverslag bevat in ieder geval:

    • a.

      een inhoudelijk verslag van de door de centrumgemeente uitgevoerde taken;

    • b.

      een financiële en gespecificeerde verantwoording van de uitvoering de taken van de centrumgemeente;

    • c.

      de bijdrage per Maastricht-Heuvelland gemeente in de gespecificeerde uitvoeringskosten (van de in artikel 5.1 beschreven taken van de centrumgemeente) naar rato van de verkregen budgetten;

    • d.

      de bijdrage per Maastricht-Heuvelland gemeente in de betaling van declaraties aan de aanbieders naar rato van de verkregen budgetten;

Artikel 12 Uitvoeringsplan

  • 12.1

    De centrumgemeente stelt een uitvoeringsplan voor verwerving, organisatie van de toegang en beleidsontwikkeling op en legt deze jaarlijks voor aan het PHO.

  • 12.2

    Na positief advies van het PHO wordt het uitvoeringsplan voor verwerving aan de colleges van de Maastricht-Heuvelland gemeenten voor 1 april van het voorafgaande jaar ter accordering voorgelegd.

  • 12.3

    Het uitvoeringsplan is vastgesteld als een meerderheid van de Maastricht-Heuvelland gemeenten instemt. Wordt de meerderheid niet gehaald, dan vindt verder overleg plaats over de inhoud van het uitvoeringsplan voor verwerving c.q. de verwervingsopdracht.

Artikel 13 Geschillen

  • 13.1

    Onverminderd het bepaalde in artikel 28 Wgr, verplichten de Maastricht-Heuvellandbgemeenten zich om in geval van geschillen over de inhoud en uitvoering van deze centrumregeling te trachten om deze in der minne te beslechten door met elkaar in overleg te treden.

Artikel 14 Privacy

  • 14.1

    Gemeenten waarborgen, als mede verwerkingsverantwoordelijken in de zin van de Algemene verordening Gegevensbescherming, dat bij de onderlinge gegevensuitwisseling de vigerende privacywetgeving wordt nageleefd.

Artikel 15 Aansprakelijkheid

  • 15.1

    De aansprakelijkheid van de centrumgemeente voor schade veroorzaakt door een toerekenbare tekortkoming bij de uitvoering van de in deze regeling opgenomen taken, wordt beperkt tot het bedrag dat de centrumgemeente voor haar werkzaamheden heeft ontvangen, tenzij haar grove schuld of opzet kan worden verweten.

  • 15.2

    Elke gemeente is individueel aansprakelijk voor alle schade veroorzaakt door toerekenbare tekortkoming van de betreffende gemeente.

Artikel 16 Tussentijdse wijziging

  • 16.1

    Een/meer Maastricht-Heuvelland gemeente(n) kan/kunnen aan het PHO voorstellen tot tussentijdse wijziging van deze centrumregeling doen.

  • 16.2

    Na een positief advies (meerderheid van de stemmen) van het PHO over het wijzigingsvoorstel verstrekt de centrumgemeente een daartoe strekkend voorstel aan alle Maastricht-Heuvelland gemeenten.

  • 16.3

    Een wijziging is tot stand gekomen wanneer alle colleges van de Maastricht-Heuvelland gemeenten daartoe hebben besloten na verkregen toestemming van hun raden.

  • 16.4

    Tussentijdse wijziging dient op dezelfde wijze bekend te worden gemaakt als de regeling zelf, zoals hierna nader omschreven in artikel 20.1.

Artikel 17 Tussentijdse toetreding

  • 17.1

    Andere gemeenten kunnen tussentijds tot de centrumregeling toetreden, na een besluit daartoe van de gemeenteraad van die gemeente en wanneer alle colleges van de Maastricht-Heuvelland gemeenten daarmee instemmen na verkregen toestemming van hun raden.

  • 17.2

    De colleges van de Maastricht-Heuvelland gemeenten kunnen voorwaarden verbinden aan de toetreding. Indien een college hiertoe overgaat beslissen alle colleges van de Maastricht-Heuvelland gemeenten bij meerderheid van stemmen of en welke voorwaarden worden verbonden aan de toetreding. Dit gebeurt voorafgaand aan het toestemming vragen aan de raden.

  • 17.3

    Tussentijdse toetreding dient op dezelfde wijze bekend te worden gemaakt als de regeling zelf, zoals hierna nader omschreven in artikel 20.1.

Artikel 18 Tussentijdse opzegging/uittreding

  • 18.1

    Tussentijds schriftelijke opzegging/uittreding door een Maastricht-Heuvelland gemeente is mogelijk per 1 januari van een kalenderjaar, door een besluit van het betreffende college na verkregen toestemming van de betreffende raad en met inachtneming van een opzegtermijn van 1 jaar.

  • 18.2

    Tussentijdse opzegging laat onverlet dat de opzeggende partij de (onder meer financiële) verplichtingen die voortvloeien uit het ten tijde van de opzegging geldende uitvoeringsplan en de nog relevante bepalingen uit deze centrumregeling moet blijven nakomen.

  • 18.3

    Tussentijdse opzegging dient op dezelfde wijze bekend te worden gemaakt als de regeling zelf, zoals hierna nader omschreven in artikel 20.1.

  • 18.4

    De directe en indirecte kosten die rechtstreeks voortvloeien uit de uittreding komen ten laste van de uittredende gemeenten(n).

Artikel 19 Inwerkingtreding, duur en opheffing

  • 19.1

    Deze centrumregeling treedt in werking op 1 juli 2022.

  • 19.2

    De samenwerking op grond van deze regeling wordt aangegaan voor de duur van tenminste 5 jaar en duurt minimaal tot 1 januari 2028.

  • 19.3

    De centrumregeling wordt tussen alle partijen tussentijds beëindigd, of wel deze regeling wordt tussentijds opgeheven, als de colleges van de Maastricht-Heuvelland gemeenten unaniem daartoe besluiten na verkregen toestemming van hun raden. De centrumgemeente stelt hiervoor een liquidatieplan op waarbij de verdeelsleutel is gebaseerd op de verhouding van de door het rijk aan de Maastricht-Heuvelland gemeenten toegekende budgetten. Dit liquidatieplan wordt ter besluitvorming voorgelegd aan de colleges van de Maastricht-Heuvelland gemeenten.

  • 19.4

    De Maastricht-Heuvelland gemeenten beslissen voor 1 maart 2027 of zij deze centrumregeling in 2028 en de volgende jaren voortzetten, of bijvoorbeeld een nieuwe centrumregeling aangaan, of aansluiten bij de bestaande centrumregeling verwerving Wmo ondersteuning Maastricht-Heuvelland 2019.

Artikel 20 Bekendmaking en toezending

  • 20.1

    De centrumgemeente maakt deze centrumregeling conform artikel 26 lid 1 en 3 Wgr voor inwerkingtreding bekend in het Gemeenteblad.

  • 20.2

    De Maastricht-Heuvelland gemeenten nemen deze centrumregeling en eventuele wijzigingen op in het register als bedoeld in artikel 26 lid 2 Wgr.

Artikel 21 Slotbepaling

  • 21.1

    In alle gevallen waarin deze centrumregeling niet voorziet, treden de Maastricht-Heuvelland gemeenten in overleg.

Artikel 22 Citeertitel

  • 22.2

    Deze centrumregeling wordt aangehaald als: ‘Centrumregeling Beschermd Thuis Maastricht-Heuvelland 2022 e.v.’

Aldus besloten door Burgemeester en wethouders van de gemeente Maastricht in de collegevergadering van 14 juni 2022

De Secretaris,

G.J.C. Kusters

De Burgemeester,

J.M. Penn-te Strake