Organisatie | Maastricht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Instellingsbesluit Centrumregeling Beschermd Thuis Maastricht-Heuvelland 2022 e.v. |
Citeertitel | Centrumregeling Beschermd Thuis Maastricht- Heuvelland 2022 e.v |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-07-2022 | nieuwe regeling | 14-06-2022 |
De colleges van burgemeesters en wethouders van de gemeenten Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Maastricht, Meerssen, Vaals en Valkenburg aan de Geul (hierna tezamen; de Maastricht- Heuvelland gemeenten);
nemen het volgende in aanmerking:
Maatschappelijke opvang (Hierna: Mo) en Beschermd wonen (Hierna: Bw) vallen binnen de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015) en vallen onder de verantwoordelijkheid van gemeenten. De financiële middelen hiervoor zijn tot nu toe van rijkswege toegewezen aan centrumgemeenten, waaronder de gemeente Maastricht. De gemeente Maastricht draagt in die hoedanigheid zorg voor beleid, inkoop, toegang en financiering voor de Maastricht-Heuvellandgemeenten;
De commissie Toekomst Beschermd Wonen (ook wel; de commissie Dannenberg) bracht in 2015 op verzoek van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten een advies uit over de toekomst van het Beschermd wonen. Het advies was om mensen die Beschermd wonen zoveel mogelijk in hun eigen omgeving te begeleiden en ondersteunen (het advies ‘Van beschermd wonen naar beschermd thuis’).
Een belangrijk onderdeel van het advies is de ontwikkeling van een nieuw verdeelmodel van de financiële middelen. Hierbij worden de middelen verdeeld over alle gemeenten en niet meer over de centrumgemeenten. Daarnaast zal de verdeling van het geld worden afgestemd op de ‘vraag’ (verdeling op basis van objectieve criteria) in plaats van het ‘aanbod’ (historisch gegroeide verdeling).
Mensen die hun leven lang intensieve geestelijke gezondheidszorg (GGZ) nodig hebben, kunnen vanaf 2021 toegang krijgen tot de Wet langdurige zorg (Wlz). Ten gevolge daarvan gaat dan een deel (ca 54%) van de Bw-populatie naar de Wlz (de zogenoemde Wlz-migratie). Over de eventuele doordecentralisatie van de Maatschappelijke opvang naar alle gemeenten zal op basis van een evaluatie in 2026 een beslissing worden genomen.
De Maastricht-Heuvelland gemeenten onderschrijven dat de kern en noodzaak tot samenwerken is dat de zorg en voorzieningen op het gebied van Bw en Mo te gedifferentieerd zijn om alleen te kunnen uitvoeren. Kwalitatief kan een gemeente niet alleen een volledig en gedifferentieerd aanbod voor de doelgroep bieden. Met het oog op de veranderingen kiezen de Maastricht-Heuvelland gemeenten daarom voor een samenwerking op de schaal van Maastricht-Heuvelland waarvoor zij in januari 2018 een gezamenlijke koers vaststelden met het ‘Regioplan Beschermd Thuis 2020’ met als uitgangspunt optimale solidariteit;
gelet op: de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015), afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de artikelen 1 en 8 lid 4 van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) en de door de raden van voornoemde gemeenten aan hun colleges van burgemeester en wethouders verleende toestemming tot het aangaan van deze samenwerking en het vaststellen van deze regeling
en stellen het navolgende vast:
Centrumregeling Beschermd Thuis Maastricht-Heuvelland 2022 e.v.
verwerving: het geheel van activiteiten als bedoeld onder 4.1a en b gericht op de verwerving van voldoende aanbod van professionele ondersteuning Wmo 2015 voor de deelnemende gemeenten, ongeacht de vorm waarin deze verwerving plaats vindt. Hieronder valt inkoop/contractering (privaatrechtelijk) en subsidiëring (publiekrechtelijk) van bepaalde diensten door de centrumgemeente voor de deelnemers.
Artikel 3 Ingroei-afbouw model solidariteit in de samenwerking
Door het landelijke ingroeimodel van de herverdeling van budgetten, blijven gemeenten in de periode 2023-2027 grotendeels afhankelijk van het historisch budget. Daarom kiezen de Maastricht-Heuvelland gemeenten er voor om de komende 5 jaar, vanaf 2023 t/m 2027, alles (beleid, inkoop, toegang en financiering) centraal te houden en in die periode toe te werken naar een samenwerkingsvorm voor de periode daarna waarin de budgetten hoofdzakelijk aan de afzonderlijke gemeenten wordt toegekend. Als een gemeente na die 5 jaar de verwerving en/of toegang zelf wil regelen, dan is daarbij ook aandacht voor tijdige kennisoverdracht.
Artikel 4 Taken en bevoegdheden centrumgemeente
De centrumgemeente draagt (met een coördinerende rol) in samenwerking met de overige Maastricht-Heuvelland gemeenten zorg voor:
de verwerving door inkoop en contracteren of door subsidiëring van de zorg en ondersteuning voor Beschermd wonen en Maatschappelijke opvang, inclusief de backoffice-taken (contract- en subsidiebeheer, accountmanagement, monitoring van contractafspraken, verstrekking van managementrapportages, rapportages en prognoses t.b.v. de gemeentelijke P&C-cyclus en de afhandeling van facturen van aanbieders) en het voeren van eventueel daaruit voortvloeiende rechtsgedingen; en
de centrale organisatie van de toegang voor de zorg en ondersteuning voor Beschermd wonen en Maatschappelijke opvang door het beslissen op aanvragen voor een maatwerkvoorziening bestaande uit Beschermd wonen en/of Maatschappelijke opvang en eventueel daar tegen ingediende bezwaarschriften; en het eventueel instellen van beroep en vertegenwoordiging in beroep.
De colleges van de overige Maastricht-Heuvelland gemeenten verlenen de centrumgemeente overeenkomstig artikel 8 lid 4 van de Wgr opdracht een mandaat/machtiging/volmacht tot het verrichten van de hiervoor in 4.1 onder a en b genoemde taken namens hen. Het college van de centrumgemeente kan die bevoegdheden onder mandateren aan ambtenaren van de centrumgemeente. De overige Maastricht-Heuvelland gemeenten verlenen met het overeenkomen van deze centrumregeling toestemming voor ondermandaat conform artikel 10:9 lid 1 Awb.
Artikel 5 Taken en bevoegdheden Maastricht-Heuvelland gemeenten
De Maastricht-Heuvelland gemeenten spannen zich in om uitval van inwoners te voorkomen door:
preventieve voorzieningen en activiteiten op o.m. het terrein van werk/inkomen/schulden, maatschappelijke ondersteuning, jeugdhulp en wonen die complementair zijn aan de voorzieningen voor Beschermd wonen en Maatschappelijke opvang. Iedere gemeente ontwikkelt hiervoor een basisniveau aan ondersteuning, een ‘gereedschapskist’, waarmee de kwetsbare inwoners in de thuissituatie kunnen worden ondersteund;
De Maastricht-Heuvelland gemeenten werken proactief mee aan de totstandkoming van het uitvoeringsplan (hierna bedoeld in artikel 12), de voortgangsrapportages (hierna bedoeld in artikel 10 lid 3), het jaarverslag (hierna bedoeld in artikel 11) en opvolgende afspraken voor samenwerking in de toekomst (na afloop van de onderhavige centrumregeling).
Een mogelijke positieve stand van de reserve wordt uitgekeerd aan de Maastricht-Heuvelland gemeenten als de samenwerking op basis van deze regeling wordt beëindigd of eerder bij 2/3e meerderheid van de stemmen. De verdeelsleutel is op basis van de budgetten die het rijk aan de Maastricht-Heuvelland gemeenten uitkeert.
Artikel 7 Service-Level Agreement
De wijze waarop de centrumgemeente haar taken als bedoeld in artikel 4 ten behoeve van de deelnemende gemeenten verricht wordt uitgewerkt in een service-level agreement, zoals dat door het college van de centrumgemeente na een positief advies van het PHO met de colleges van de afzonderlijke deelnemende gemeenten wordt aangegaan.
Het ambtelijk overleg is verantwoordelijk voor het bewaken van het proces m.b.t. doorontwikkeling en uitvoering van het in het daartoe vastgestelde plan “Zicht op Thuis. Beleidsplan Beschermd wonen 2021-2024. Regio Maastricht-Heuvelland” opgenomen beleid inzake Beschermd Thuis aan de hand van een uitvoeringsplan (hierna bedoeld in artikel 12) en het initiëren van de daarbij benodigde initiatieven
De centrumgemeente verstrekt de Maastricht-Heuvelland gemeenten alle informatie over de uitvoering van deze centrumregeling, voor zover het haar taak betreft, in het kader van haar verantwoordingsplicht op grond van de artikelen 212 en 213 Gemeentewet. De colleges van de deelnemende gemeenten leggen verantwoording af aan de raad van de eigen gemeente over de uitvoering van de in deze regeling genoemde taken.
De aansprakelijkheid van de centrumgemeente voor schade veroorzaakt door een toerekenbare tekortkoming bij de uitvoering van de in deze regeling opgenomen taken, wordt beperkt tot het bedrag dat de centrumgemeente voor haar werkzaamheden heeft ontvangen, tenzij haar grove schuld of opzet kan worden verweten.
Artikel 17 Tussentijdse toetreding
De colleges van de Maastricht-Heuvelland gemeenten kunnen voorwaarden verbinden aan de toetreding. Indien een college hiertoe overgaat beslissen alle colleges van de Maastricht-Heuvelland gemeenten bij meerderheid van stemmen of en welke voorwaarden worden verbonden aan de toetreding. Dit gebeurt voorafgaand aan het toestemming vragen aan de raden.
Artikel 19 Inwerkingtreding, duur en opheffing
De centrumregeling wordt tussen alle partijen tussentijds beëindigd, of wel deze regeling wordt tussentijds opgeheven, als de colleges van de Maastricht-Heuvelland gemeenten unaniem daartoe besluiten na verkregen toestemming van hun raden. De centrumgemeente stelt hiervoor een liquidatieplan op waarbij de verdeelsleutel is gebaseerd op de verhouding van de door het rijk aan de Maastricht-Heuvelland gemeenten toegekende budgetten. Dit liquidatieplan wordt ter besluitvorming voorgelegd aan de colleges van de Maastricht-Heuvelland gemeenten.