Organisatie | Capelle aan den IJssel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels studietoeslag Capelle aan den IJssel 2022 |
Citeertitel | Beleidsregels studietoeslag Capelle aan den IJssel 2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
artikel 36b van de Participatiewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-07-2022 | nieuwe regeling | 05-07-2022 | 2022 824264 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Capelle aan den IJssel.
gelet op artikel 36b van de Participatiewet;
overwegende dat het wenselijk is om beleid over de studietoeslag vast te leggen in beleidsregels;
vast te stellen de Beleidsregels studietoeslag Capelle aan den IJssel 2022.
Een onkostenvergoeding uit stage wordt vrijgelaten als duidelijk uit de omschrijving blijkt op welke kosten het betrekking heeft en deze kosten ook daadwerkelijk gemaakt worden.
Capelle aan den IJssel,5 juli 2022.
Het college van burgemeester en wethouders voornoemd,
de secretaris,
A.L. Duijmaer van Twist
de burgemeester,
mr. P. Oskam
Voor iedereen is een diploma een goede toegang tot de arbeidsmarkt. Zo ook voor mensen met een structurele medische beperking. Deze mensen hebben vaak niet de mogelijkheid om de studie te combineren met een bijbaantje. In de Participatiewet is voor deze mensen de studietoeslag opgenomen. Het doel van de studietoeslag is om jongeren met een structurele medische beperking die niet kunnen bijverdienen naast en tijdens hun studie, een extra (financiële) steun in de rug te geven.
De studietoeslag vervangt met ingang van 1 april 2022 de individuele studietoeslag. De doelgroep, de hoogte van de stagevergoeding en het overgangsrecht zijn vastgelegd in de wet dan wel bij AMvB, zodat deze landelijk gelijk zijn. Aangezien deze onderwerpen in hogere regelgeving zijn vastgelegd, hoeft dit niet meer in lagere regelgeving (zoals beleidsregels) te worden opgenomen.
Voor de stagevergoeding geldt een geharmoniseerde vrijlating van € 180,- netto per maand.
Dit bedrag beweegt mee met de ontwikkeling van het wettelijk minimumloon. Dit betekent dat de bedragen twee maal per jaar kunnen veranderen: per 1 januari en per 1 juli.
De nieuwe studietoeslag voorziet in een overgangsrecht indien sprake is van verschil in hoogte van de individuele studietoeslag en de studietoeslag. Aangezien het college bij de hoogte van de studietoeslag aansluit op de bedragen van de individuele studietoeslag zoals die gelden op het moment van inwerkingtreden van deze beleidsregels, is een overgangsrecht daarom niet aan de orde.
In de AMvB worden de minimumbedragen per maand van de studietoeslag vermeld per leeftijdscategorie. In de AMvB is vastgesteld dat de (minimum)bedragen van de studietoeslag meebewegen met het wettelijk minimumloon.
Het college sluit met de hoogte van de studietoeslag aan op de bedragen die op dit moment voor de individuele studietoeslag gelden. Deze bedragen 20% van het wettelijk minimum(jeugd)loon.
De studietoeslag is niet meer leeftijdsgebonden. Een voorwaarde voor de studietoeslag is dat de studerende studiefinanciering (WSF) of WTOS moet ontvangen. Aan het ontvangen van studiefinanciering en WTOS zijn wel leeftijden gekoppeld. In de regel heeft de studerende de 18-jarige leeftijd al bereikt als er studiefinanciering of WTOS wordt ontvangen.
Artikel 3Criteria ziekte of gebrek
Lid 1. Om voor de studietoeslag in aanmerking te komen moet er sprake zijn dat de studerende als gevolg van een ziekte of gebrek structureel niet in staat is om een bijbaan te hebben. Als de studerende zelf kan aantonen dat er sprake is van een structureel ziekte of gebrek, dan is het niet
nodig om een onafhankelijk medisch advies op te vragen.
Lid 2. Behoeft geen toelichting.