Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Achtkarspelen

Beleidsregels niet-uitkeringsgerechtigden en kwetsbare jongeren

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAchtkarspelen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels niet-uitkeringsgerechtigden en kwetsbare jongeren
CiteertitelBeleidsregels niet uitkeringsgerechtigden en kwetsbare jongeren
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Participatieverordening Gemeente Achtkarspelen 2017

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-07-2022nieuwe regeling

05-07-2022

gmb-2022-327419

Z2022 - 01471

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels niet-uitkeringsgerechtigden en kwetsbare jongeren

Burgemeester en wethouders van de gemeente Achtkarspelen,

 

overwegende dat

 

  • het gewenst is om beleidsregels vast te stellen over re-integratie dienstverlening aan niet-uitkeringsgerechtigden en kwetsbare jongeren in de gemeente Achtkarspelen;

  • gemeenten conform de Participatiewet ook verantwoordelijk zijn voor het ondersteunen van niet-uitkeringsgerechtigden bij het verkrijgen van werk;

gelet op:

 

  • het nieuwe participatiebeleid vastgesteld door de raad op 16 december 2021;

  • artikel 4 en 22 Participatieverordening Gemeente Achtkarspelen 2017;

b e s l u i t:

 

vast te stellen, de navolgende Beleidsregels niet-uitkeringsgerechtigden en kwetsbare jongeren.

Artikel 1 Begripsomschrijving

In deze beleidsregels verstaan wij onder:

 

  • a.

    De wet: Participatiewet;

  • b.

    Participatieverordening: Participatieverordening Gemeente Achtkarspelen 2017

  • c.

    Nugger: de persoon jonger dan de pensioengerechtigde leeftijd, die als werkloze werkzoekende staat geregistreerd bij het UWV. Deze persoon heeft geen recht op arbeidsondersteuning op grond van de Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten of een uitkering op grond van de Participatiewet, de Werkloosheidswet, de Ziektewet, de Wet inkomensvoorziening oudere werklozen, de Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen, de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen, de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering, de Toeslagenwet, de Algemene nabestaandenwet of een uitkering op grond van een regeling, die met deze wetten naar aard en strekking overeenstemt;

  • d.

    Kwetsbare jongeren: jongeren van 16 of 17 jaar van wie de leerplicht of de kwalificatieplicht nog niet is geëindigd of jongeren van 18 tot 27 jaar die nog geen startkwalificatie hebben behaald en waar schooluitval dreigt;

  • e.

    BBL: Beroeps Begeleidende Leerweg;

  • f.

    Indicatie BAB: verklaring dat een persoon tot de doelgroep Banenafspraak behoort. Personen behoren tot deze doelgroep wanneer zij zelfstandig kunnen werken bij een gewone werkgever, maar door ziekte of handicap niet in staat zijn het minimumloon te verdienen;

  • g.

    Indicatie BW: verklaring dat personen behoren tot de doelgroep Beschut Werk. Beschut Werk is bedoeld voor personen met een lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking die niet zelfstandig het minimumloon kunnen verdienen. Het gaat om personen die alleen kunnen werken in een 'beschutte' omgeving, onder aangepaste omstandigheden. Zij hebben meer begeleiding nodig dan van een reguliere werkgever mag worden verwacht.

  • h.

    UWV: Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen.

  • i.

    College: het college van burgemeester en wethouders.

  • j.

    Plan van aanpak: plan van aanpak als bedoeld in artikel 44a van de wet.

Artikel 2 Voorwaarden nuggers en kwetsbare jongeren

  • 1.

    Om voor arbeidsondersteuning in aanmerking te komen, geldt voor nuggers dat zij:

    • a.

      een indicatie BAB of een indicatie BW hebben;

    • b.

      niet of minder dan 12 uur per week werken en minimaal 12 uur per week beschikbaar zijn voor werk;

    • c.

      verplicht zijn zich te registreren als werkzoekende bij het UWV;

    • d.

      zich melden op eigen initiatief;

    • e.

      zich actief inzetten voor het plan van aanpak, bij onvoldoende meewerken aan het plan van aanpak beëindigt het college de dienstverlening;

    • f.

      het plan van aanpak ondertekenen.

  • 2.

    Om voor arbeidsondersteuning in aanmerking te komen, geldt voor kwetsbare jongeren dat zij:

    • a.

      zich actief inzetten voor het plan van aanpak, bij onvoldoende meewerken aan het plan van aanpak beëindigt het college de dienstverlening;

    • b.

      het plan van aanpak ondertekenen.

Artikel 3 Voorzieningen nuggers en kwetsbare jongeren

  • 1.

    Nuggers met een indicatie BAB of BW kunnen gebruik maken van alle voorzieningen beschreven in de Participatieverordening.

  • 2.

    Kwetsbare jongeren kunnen gebruik maken van leer-werktrajecten als het college van oordeel is dat dit nodig is. Volgt de kwetsbare jongere een leer-werktraject in het kader van de BBL en behoort hij/zij tot de doelgroep van de loonkostensubsidie, dan verstrekt het college loonkostensubsidie wanneer het ontbreken van loonkostensubsidie tot gevolg heeft dat hij/zij geen BBL-plek krijgt en de opleiding niet kan afronden.

  • 3.

    Voor kwetsbare jongeren is het niet mogelijk een voorziening aan te bieden voor:

    • a.

      kosten van de scholingscomponent van een leer-werktraject;

    • b.

      andere tegemoetkomingen, zoals een stagevergoeding.

Artikel 4 Hardheidsclausule

Het college kan van deze beleidsregels afwijken wanneer toepassing van de beleidsregels tot onbillijkheden van overwegende aard leiden.

Artikel 5 Inwerkingtreding

Deze beleidsregels treden in werking op de eerste dag na publicatie.

Artikel 6 Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als: “Beleidsregels niet uitkeringsgerechtigden en kwetsbare jongeren”.

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Achtkarspelen op 5 juli 2022,

de secretaris/directeur,

mr. M.P de Jong

de burgemeester,

mr. O.F. Brouwer

Toelichting

Algemeen

 

In deze beleidsregels hebben we de voorwaarden en beschikbare voorzieningen voor de (arbeids)ondersteuning van niet-uitkeringsgerechtigden beschreven (nuggers). Voor de duidelijkheid maken wij hierbij onderscheid tussen ‘reguliere’ nuggers en kwetsbare jongeren.

 

Niet-uitkeringsgerechtigden (art. 7, lid 1 onder a, sub 7 Participatiewet)

Op grond van de Participatiewet zijn wij verantwoordelijk voor de ondersteuning bij re-integratie van zogenaamde niet-uitkeringsgerechtigden (nuggers). Ze hebben geen recht op een bijstands- of andere uitkering, maar kunnen wel een beroep doen op ondersteuning bij het vinden van een baan.

Iemand behoort tot de doelgroep nuggers wanneer hij/zij niet werkt of minder dan 12 uur per week werkt, maar wel graag minimaal 12 uur per week wil werken. Dit is de definitie die het CBS gebruikt voor het meten van werkloosheid.

 

Kwetsbare jongeren (art. 10f Participatiewet)

Op grond van de Participatiewet kunnen wij ondersteuning bieden bij leer-werktrajecten. De voorziening "ondersteuning bij leer-werktrajecten" is inzetbaar voor jongeren van 16 of 17 jaar waarbij schooluitval dreigt en die door middel van een leer-werktraject alsnog een startkwalificatie kunnen behalen. Een startkwalificatie is een diploma havo, vwo of mbo niveau 2 of hoger. Deze voorziening kunnen we ook inzetten ter voorkoming van schooluitval bij jongeren van 18 tot 27 jaar die nog geen startkwalificatie hebben.

 

Artikelsgewijs

 

Artikel 1 Begripsomschrijving

Dit artikel spreek voor zich.

 

Artikel 2 Voorwaarden nuggers en kwetsbare jongeren

 

Eerste lid

In dit lid is geregeld aan welke voorwaarden nuggers moeten voldoen doen om in aanmerking te komen voor arbeidsondersteuning. De nugger moet zich als werkzoekende inschrijven bij het UWV en behoort tot de doelgroep Banenafspraak of de doelgroep Beschut Werk. Daarnaast werkt de nugger niet of minder dan 12 uur per week, maar is wel voor minimaal 12 uur per week beschikbaar voor werk. De nugger meldt zich zelf bij de gemeente en werkt mee aan een plan van aanpak dat hij/zij ondertekent. Werkt de nugger onvoldoende mee aan de uitvoering van het plan van aanpak, dan beëindigen wij de dienstverlening.

 

We voeren altijd een eerste gesprek met de nugger. Voldoet de nugger niet aan de voorwaarden, dan verwijzen wij hem/haar door naar bijvoorbeeld het Regionaal Mobiliteitsteam, Kansrijk Beroep en Kansrijk Opleiden (beiden Fryslân Werkt) of Wurkstart (leerwerkloket regio Noordoost Fryslân). Heeft de nugger geen indicatie BAB of BW, maar bestaat het vermoeden dat de nugger hiervoor wel in aanmerking komt, dan starten we de procedure voor een indicatieaanvraag bij het UWV. Wordt de gevraagde indicatie afgegeven, dan heeft de nugger recht op re-integratie dienstverlening.

 

Tweede lid

In dit lid is geregeld aan welke voorwaarden kwetsbare jongeren moeten voldoen doen om in aanmerking te komen voor een leer-werktraject. Kwetsbare jongeren moeten meewerken aan een plan van aanpak en dit plan ondertekenen. Werkt de kwetsbare jongere onvoldoende mee aan de uitvoering van het plan van aanpak, dan beëindigen wij de dienstverlening.

 

Artikel 3 Voorzieningen nuggers en kwetsbare jongeren

 

Eerstelid

Nuggers kunnen gebruik maken van alle voorzieningen beschreven in de Participatieverordening zoals:

  • Proefplaatsing

  • Loonkostensubsidie

  • Werkervareningsplaats/Leerwerkplekken

  • Jobcoaching

  • Enz.

Tweede lid

 

Leer-werktraject

Wij kunnen kwetsbare jongeren ondersteuning bieden bij een leer-werktraject wanneer dit nodig is om te voldoen aan de leer- en kwalificatieplicht.

 

Loonkostensubsidie en Beroeps Begeleidende Leerweg (BBL)

De MBO-opleiding heeft een inspanningsverplichting om voor voldoende BBL-plekken te zorgen bij erkende leerwerkbedrijven. De opleiding kan niet voorzien in loonkostensubsidie als een leerling wegens een beperking niet het wettelijk minimum(jeugd)loon kan verdienen. Omgekeerd sluit de Participatiewet in beginsel loonkostensubsidie uit, wanneer iemand onderwijs volgt en hiervoor studiefinanciering ontvangt (rijksbekostigd onderwijs). Voor jongeren met beperkingen die geen wettelijk minimum(jeugd)loon kunnen verdienen, kan het ontbreken van loonkostensubsidie tot gevolg hebben dat zij geen BBL-plek krijgen en de opleiding niet kunnen afronden. Wij kunnen daarom ondersteuning bieden aan deze jongeren, als een leerwerk-traject met inzet van loonkostensubsidie noodzakelijk is om schooluitval te voorkomen en, wanneer mogelijk, een startkwalificatie is te behalen. Hierbij geldt dat de jongere tot de doelgroep van de loonkostensubsidie moet behoren.

 

Derde lid

Voor kwetsbre jongeren is het niet mogelijk een voorziening aan te bieden voor:

  • kosten van de scholingscomponent van een leerwerktraject;

  • andere tegemoetkomingen, zoals een stagevergoeding.

Artikel 4Hardheidsclausule

Dit artikel spreekt voor zich.

 

Artikel 5Inwerkingtreding

Dit artikel spreek voor zich.

 

Artikel 6Citeertitel

Dit artikel spreek voor zich.