Organisatie | Amsterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van de bestuurscommissie van het stadsgebied Weesp van de gemeente Amsterdam houdende regels over mandaten aan het dagelijks bestuur en de voorzitter van het dagelijks bestuur van het stadsgebied (Algemeen mandaatbesluit bestuurscommissie stadsgebied Weesp van Amsterdam) |
Citeertitel | Algemeen mandaatbesluit bestuurscommissie stadsgebied Weesp van Amsterdam |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-07-2022 | 24-03-2022 | nieuwe regeling | 11-04-2022 |
De bestuurscommissie van stadsgebied Weesp van Amsterdam,
gelet op artikel 9, eerste en tweede lid, en artikel 53 van de Verordening op de stadsdelen en het stadsgebied Amsterdam 2022 en artikelen 10:3, eerste lid, en 10:9, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht,
besluit de volgende regeling vast te stellen:
Algemeen mandaatbesluit bestuurscommissie stadsgebied Weesp van Amsterdam
Aldus vastgesteld in de vergadering van 11 april 2022.
De voorzitter van de bestuurscommissie
K.F. Hilders-van de Wetering
De bestuurssecretaris
D.P. Struijk
Bijlage: Mandatenregister stadsgebied Weesp
Algemene bepalingen en beperkingen
Algemene bepalingen en beperkingen
Voor alle bevoegdheden in dit mandatenregister geldt de beperking dat de gemandateerde hiervan slechts gebruik kan maken voor zover dit plaatsvindt binnen de door de (oorspronkelijk) bevoegde bestuursorganen vastgestelde stedelijke kaders, vastgelegd in verordeningen, reglementen, beleidsregels, beleidsnota’s, beleidsvisies, budgetten etc.
Het dagelijks bestuur kan in aanvulling op een stedelijk kader zelf beleid vaststellen voor zover dat beleid betrekking heeft op de wijze waarop uitvoering wordt gegeven aan de aan hen opgedragen taken en bevoegdheden. Als in het stedelijk kader uitputtend is vastgelegd hoe het dagelijks bestuur het beleid dient uit te voeren, dan bestaat deze beleidsvrijheid niet.
In aanvulling op de beperking die onder 1. opgenomen is, geldt voor de gemandateerde bevoegdheden het volgende. Bij mandaat blijft het bestuursorgaan dat de bevoegdheid mandateert voor de bevoegdheid verantwoordelijk. Dit betekent dat het bestuursorgaan dat het mandaat verleent ook altijd de bevoegdheid houdt om deze zelf uit te oefenen. Verder kunnen bij mandaat instructies worden gegeven of voorwaarden worden gesteld. Dit kunnen instructies en voorwaarden zijn die in algemene zin bij het verlenen van het mandaat ten aanzien van de bevoegdheid worden meegegeven, maar ook instructies of voorwaarden in concrete situaties. Deze kunnen bovendien zowel schriftelijk als mondeling worden gegeven. Het bestuursorgaan dat de bevoegdheid in mandaat uitoefent dient zich ook aan de gestelde instructies en voorwaarden te houden.
De behandeling van en de beslissing op bezwaarschriften gericht tegen besluiten die op grond van een gedelegeerde bevoegdheid zijn genomen of op basis van een bevoegdheid die door de bestuurscommissie aan het dagelijks bestuur is gemandateerd, vindt door het dagelijks bestuur plaats overeenkomstig de Regeling bezwaar en beroep (college en burgemeester).
Het dagelijks bestuur betrekt het oorspronkelijk bevoegde bestuursorgaan bij de besluitvorming indien tegen een door het dagelijks bestuur genomen beslissing op een bezwaar beroep of hoger beroep wordt ingesteld bij de bestuursrechter en het bestuursorgaan betrokken was op grond van de overwegingen onder 3. Verder betrekt het dagelijks bestuur het oorspronkelijk bevoegde bestuursorgaan bij de besluitvorming indien zij voornemens is tegen een uitspraak van de bestuursrechter hoger beroep dan wel incidenteel hoger beroep in te laten stellen. Het beroep en het hoger beroep worden in overeenstemming met de directie Juridische Zaken door het dagelijks bestuur behandeld.
De bevoegdheid om te beslissen op bezwaarschriften ingediend tegen besluiten die zijn genomen op grond van een bevoegdheid die door de burgemeester aan de bestuurscomissie en door de bestuurscommissie aan de voorzitter van het dagelijks bestuur is gemandateerd, is in beginsel niet gemandateerd. In de Regeling bezwaar en beroep (college en burgemeester) wordt nader geregeld in welke situaties welk bestuursorgaan verantwoordelijk is voor de voorbereiding van de beslissing op bezwaar en de beslissing op bezwaar zelf.
De mandaatverlening omvat in ieder geval de bevoegdheid om, ter zake van de bevoegdheden opgenomen in dit mandatenregister, verzoeken te weigeren, besluiten in te trekken, te wijzigen, voorschriften of voorwaarden te stellen, verzoeken niet in behandeling te nemen, te verzoeken om aanvullende gegevens te verstrekken e.e.a. voor zover niet reeds opgenomen in het mandatenregister en mits niet uitdrukkelijk uitgesloten of beperkt is.
1. Gebiedsontwikkeling en ruimtelijk beheer
Mandaat geldt niet voor stedelijke gebieden, projecten en belangen, zoals nader aangegeven op de kaartbijlage A van bijlage 3 van de Verordening op de stadsdelen en het stadsgebied Amsterdam 2022. Deze kaart wordt jaarlijks geactualiseerd en ter vaststelling voorgelegd aan het college. Een uitzondering hierop vormen de taken en bevoegdheden op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht met betrekking tot woonboten en bedrijfsvaartuigen waar een ligplaatsvergunning voor is vereist. Als een ligplaatsvergunningen is vereist, is het dagelijks bestuur wel bevoegd.
Mandaat is beperkt tot die projecten waarvan het dagelijks bestuur opdrachtgever is. Voor alle nieuwe projecten wordt in de initiatieffase bepaald welk bestuur verantwoordelijk is. Richtlijn daarbij is dat de minder complexe en/of minder risicovolle projecten tot de bevoegdheid van het dagelijks bestuur behoren.
2. Openbare ruimte, groen en parken
Algemene beperking: mandaat is beperkt tot situaties die zich geheel binnen de grenzen van het stadsgebied voordoen.
Algemene beperking: als op grond van onderdeel 7 (Milieu en duurzaamheid) de bevoegdheden o.g.v. de Wabo en milieuregelgeving bij het college blijven, dan blijven de bevoegdheden genoemd in dit onderdeel ook bij het college.
als sprake is van een inrichting waarvoor op 1 januari 2013 een vergunning benodigd is op grond van artikel 2.1, lid 1, onder e Wabo, worden de bevoegdheden tot het beslissen op aanvragen om een omgevingsvergunning niet gemandateerd.
9. Betaald parkeren en parkeergarages
13. Samenwerking zorg, werk & inkomen en onderwijs
17. Beheer en exploitatie begraafplaatsen en crematoria
18. Burgerparticipatie, inspraak en initiatief
20. Veiligheid en leefbaarheid
Voor alle taken en bevoegdheden die op grond van de takenlijst en dit register zijn gemandateerd geldt dat de bevoegdheid om toezicht te houden of te handhaven onderdeel van het mandaat is tenzij anders is bepaald.
Mandaat geldt niet voor stedelijke gebieden, projecten en belangen, zoals nader aangegeven op bij de kaartbijlage A van bijlage 3 van de Verordening op de stadsdelen en het stadsgebied Amsterdam 2022. Deze kaart wordt jaarlijks geactualiseerd en ter vaststelling voorgelegd aan het college.
Verder geldt in het algemeen de beperking voor de bevoegdheden in dit hoofdstuk dat vergunningverlening, toezicht en handhaving alleen geldt in relatie tot de overige (gedelegeerde en) gemandateerde bevoegdheden met de daarbij vastgelegde beperkingen en met dien verstande dat de handhavingscapaciteit van het dagelijks bestuur en de organisatieonderdelen flexibel ten behoeve van stedelijke handhavingsprioriteiten zal worden ingezet conform de bestuurlijk afspraken.
22. Basis- en kernregistraties
De bevoegdheden bij deze taak zijn opgenomen onder “B” Gebiedsontwikkeling en ruimtelijk beheer.
23. Overige gemandateerde bevoegdheden
Bijzonderheden en beperkingen volgens de Verordening op de stadsdelen en het stadsgebied Amsterdam 2022 | ||||||
aanwijzen van wegen of weggedeelten waar het verboden is alcoholhoudende drank te nuttigen of bij zich te hebben in aangebroken flesjes, blikjes e.d. alsmede het aanwijzen van plaatsen en tijden waarop het verbod niet geldt | ||||||
beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een ontheffing voor slapen op of aan de weg | ||||||
aanwijzen van wegen en tijden waarop het verbod om fietsen te verkopen op of aan de weg niet geldt | ||||||
mededeling doen van het oprichten c.a. van een inrichting voor het aanbieden van nachtverblijf en het vaststellen van een model-nachtregister | ||||||
vaststellen model-verkoopregister; waarmerken opkoopregister; ontvangen mededeling van een handelaar dat hij van het opkopen zijn beroep of gewoonte maakt; verlengen van de termijn waarbij het verboden is een door opkoop verworven zaak over te dragen of daaraan wijzigingen aan te brengen | art. 2.28 t/m 2.30 APV en art. 2 uitvoeringsbesluit ex artikel 437, eerste lid, Wetboek van Strafrecht | |||||
beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een vergunning of vrijstelling voor het houden van een openbare inzameling (collectevergunning) | ||||||
aanwijzen van wegen of gedeelten daarvan, waarop het verboden is geschreven of gedrukte stukken of afbeeldingen te verspreiden, aan te bieden of bekend te maken alsmede het beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een ontheffing van dit verbod voor bepaalde dagen of uren | ||||||
beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een loterijvergunning | ||||||
beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een vergunning voor een evenement en het stellen van een andere termijn voor het indienen van een aanvraag | dezelfde verhouding centraal-decentraal: aanscherping criteria evenementenbeleid, dit in verband met spanning lokale rust versus stedelijke uitstraling. Soms ook in verband met gevaarzetting. Na aanscherping criteria discussie over mate en wijze van handhaven | |||||
dezelfde verhouding centraal-decentraal: aanscherping criteria evenementenbeleid, dit in verband met spanning lokale rust versus stedelijke uitstraling. Soms ook in verband met gevaarzetting. Na aanscherping criteria discussie over mate en wijze van handhaven | ||||||
aanwijzen van gebieden en periodes waarvoor beperkingen worden gesteld aan het aantal te houden evenementen | dezelfde verhouding centraal-decentraal: aanscherping criteria evenementenbeleid, dit in verband met spanning lokale rust versus stedelijke uitstraling. Soms ook in verband met gevaarzetting. Na aanscherping criteria discussie over mate en wijze van handhaven | |||||
aanwijzen van plaatsen waarvoor de vergunningplicht voor het houden van evenementen niet geldt | nadere regels en aanvullende criteria ten behoeve van stedelijke regie | |||||
verbinden van voorschriften en beperkingen aan een evenementen-vergunning alsmede het bepalen dat een borgsom wordt betaald in het belang van deze voor-schriften een en ander voor zover het evenement binnen het stadsgebied plaatsvindt | nadere regels en aanvullende criteria ten behoeve van stedelijke regie | |||||
beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een vergunning voor een voor publiek toegankelijk evenement in een gebouw of vaartuig | nadere regels en aanvullende criteria ten behoeve van stedelijke regie | |||||
aanwijzen van wegen en tijden waar niet als straatartiest mag worden opgetreden of waar geen muziek ten gehore mag worden gebracht en het beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een vergunning als straatartiest of voor het ten gehore brengen van muziek | ||||||
beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een exploitatievergunning voor een horecabedrijf | nadere regels en aanvullende criteria stedelijke regie (horecahandhaving en alcoholbeleid) | |||||
beperken van de openingstijden van horecabedrijven en het ingeval van bijzondere omstandigheden of van bijzondere horecabedrijven verruimen van de openingstijden | ||||||
wijzigen of intrekken van een exploitatie-vergunning voor een horecabedrijf | nadere regels en aanvullende criteria ten behoeve van stedelijke regie | |||||
beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een vergunning voor de ingebruikneming van de weg ten behoeve van een terras alsmede het aanwijzen van wegen waar geen terras mag worden geëxploiteerd alsmede het vaststellen van beleidsregels ten aanzien van de ingebruikneming van de weg ten behoeve van een terras | nadere regels en aanvullende criteria ten behoeve van stedelijke regie | |||||
beslissen op een aanvraag voor een vergunning voor een prostitutiebedrijf | aan de voorzitter van het dagelijks bestuur in stadsdeel Centrum voor alle dagelijks besturen met nadere regels en aanvullende criteria ten behoeve van stedelijke regie | |||||
aan de voorzitter van het dagelijks bestuur in stadsdeel Centrum voor alle dagelijks besturen met nadere regels en aanvullende criteria ten behoeve van stedelijke regie | ||||||
aan de voorzitter van het dagelijks bestuur in stadsdeel Centrum voor alle dagelijks besturen met nadere regels en aanvullende criteria ten behoeve van stedelijke regie | ||||||
beslissen op een aanvraag voor een vergunning voor een escortbedrijf | aan de voorzitter van het dagelijks bestuur in stadsdeel Centrum voor alle dagelijks besturen met nadere regels en aanvullende criteria ten behoeve van stedelijke regie | |||||
beslissen op een aanvraag voor een vergunning voor een escortbedrijf dat niet in een voor publiek toegankelijk gebouw is gevestigd | aan de voorzitter van het dagelijks bestuur in stadsdeel Centrum voor alle dagelijks besturen met nadere regels en aanvullende criteria ten behoeve van stedelijke regie | |||||
aan de voorzitter van het dagelijks bestuur in stadsdeel Centrum voor alle dagelijks besturen met nadere regels en aanvullende criteria ten behoeve van stedelijke regie | ||||||
intrekken van een vergunning voor een escortbedrijf dat niet in een voor publiek toegankelijk gebouw is gevestigd | aan de voorzitter van het dagelijks bestuur in stadsdeel Centrum voor alle dagelijks besturen met nadere regels en aanvullende criteria ten behoeve van stedelijke regie | |||||
aan de voorzitter van het dagelijks bestuur in stadsdeel Centrum voor alle dagelijks besturen met nadere regels en aanvullende criteria ten behoeve van stedelijke regie | ||||||
aan de voorzitter van het dagelijks bestuur in stadsdeel Centrum voor alle dagelijks besturen met nadere regels en aanvullende criteria ten behoeve van stedelijke regie | ||||||
meedelen dat de wijze van tentoonstellen, aanbieden of aanbrengen van zaken, opschriften, aankondigingen, gedrukte of geschreven stukken, afbeeldingen van erotisch-porno-grafische aard de openbare orde of het leefklimaat in gevaar brengt | aan de voorzitter van het dagelijks bestuur in stadsdeel Centrum voor alle dagelijks besturen met nadere regels en aanvullende criteria ten behoeve van stedelijke regie | |||||
verlenen van een gedoogverklaring inzake de verkoop van softdrugs aan horecabedrijven bedoeld in het besluit van de burge-meester van 4 april 1995, nr. 953306 | nadere regels en aanvullende criteria ten behoeve van stedelijke regie (in ieder geval maatwerk bij te verplaatsen en te sluiten coffeeshops; nauwe samenwerking transformatie en transitie en uitvoering nieuwe screening Bibob) | |||||
vaststellen van een formulier voor de aanvraag voor een gedoogverklaring als bedoeld in Y.30 | nadere regels en aanvullende criteria ten behoeve van stedelijke regie | |||||
beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een ontheffing voor het houden van openbare vermakelijkheden op zondag voor 13.00 uur | nadere regels en aanvullende criteria ten behoeve van stedelijke regie | |||||
beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een vergunning voor het uitoefenen van een horecabedrijf of slijtersbedrijf (incl. het verbinden van voorschriften en het beperken tot het verstrekken van zwak-alcoholische drank) | nadere regels en aanvullende criteria ten behoeve van stedelijke regie (in kader van scherper alcoholbeleid) | |||||
beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een ontheffing van de bij of krachtens artikel 4 Alcoholwet gestelde regels met het oog op bijzondere gelegenheden van zeer tijdelijke aard voor een aaneengesloten periode van ten hoogste twaalf dagen | nadere regels en aanvullende criteria ten behoeve van stedelijke regie | |||||
raadplegen van het register als bedoeld in artikel 8, lid 5 van de Alcoholwet bij het verlenen van een vergunning op grond van artikel 3, bij het verlenen van een ontheffing op grond van artikel 35 en bij een melding als bedoeld in artikel 30a van de Alcoholwet | nadere regels en aanvullende criteria ten behoeve van stedelijke regie | |||||
de natuurlijke persoon of de rechtspersoon die een bedrijf exploiteert als bedoeld in artikel 18, tweede liden die in een periode van 12 maanden drie maal artikel 20, eerste lid, heeft overtreden, de bevoegdheid ontzeggen zwak-alcoholhoudende drank te verkopen vanaf de locatie waar bedoeld gedrag heeft plaatsgevonden | nadere regels en aanvullende criteria ten behoeve van stedelijke regie | |||||
opleggen van een last onder bestuurs-dwang ter handhaving van een krachtens artikel 44 Alcoholwet opgelegde ontzegging | nadere regels en aanvullende criteria ten behoeve van stedelijke regie | |||||
in ontvangst nemen van de melding van een wens van de vergunninghouder als bedoeld in artikel 30a, lid 1 Alcoholwet, bevestigen van de melding en het weigeren van de wijziging van het aanhangsel | nadere regels en aanvullende criteria ten behoeve van stedelijke regie | |||||
intrekken van een vergunning als bedoeld in artikel 3Alcoholwet | nadere regels en aanvullende criteria ten behoeve van stedelijke regie | |||||
schorsen van een vergunning voor een periode van ten hoogste 12 weken in de gevallen bedoeld in artikel 31, lid 2 en lid 3 Alcoholwet | ||||||
beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een ontheffing ten aanzien van het verstrekken van zwak-alcohol-houdende drank bij een in de beschikking aangewezen bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard voor een aaneengesloten periode van ten hoogste twaalf dagen en de mogelijkheid om voor jaarlijks terugkerende identieke bijzondere gelegenheden van zeer tijdelijke aard, besluiten één ontheffing te verlenen, mits de verstrekking van zwak-alcohol-houdende drank telkenmale geschiedt onder onmiddellijke leiding van dezelfde persoon | nadere regels en aanvullende criteria ten behoeve van stedelijke regie | |||||
toegang ontzeggen aan andere personen dan hen, die wonen in de ruimte, waarin in strijd met de Alcoholwet alcoholhoudende drank wordt verstrekt | nadere regels en aanvullende criteria ten behoeve van stedelijke regie | |||||
opleggen van een bestuurlijke boete ter zake van overtreding binnen het stadsgebied van het bij of krachtens de artikelen 3, 4, 9, lid 3, lid 4 en lid 5, 12 tot en met 19, 20, lid 1 t/m 3, 22 lid 1, lid 2, 24 en 25, behoudens het gestelde in lid 3, 25a t/m 25d, 29, lid 3, 35, lid 2 en lid 4 of 38 van de Alcoholwet | nadere regels en aanvullende criteria ten behoeve van stedelijke regie | |||||
afwijken van artikel 10, lid 2, eerste zin, Alcoholwet, indien er sprake is van een lokaliteit die gevestigd is in een beschermd monument als bedoeld in artikel 1.1 van de Erfgoedwet | nadere regels en aanvullende criteria ten behoeve van stedelijke regie | |||||
toepassen van bestuursdwang ter handhaving van een krachtens artikel 44 Alcoholwet opgelegde ontzegging | nadere regels en aanvullende criteria ten behoeve van stedelijke regie | |||||
beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een vergunning voor het aanwezig hebben van een speelautomaat met inachtneming van hetgeen in de artikelen 2 en 3, lid 1 en lid 2 van de Verordening kansspeelautomaten en speelautomatenhallen , incl. het verbinden van voorschriften en beperkingen aan een vergunning, het weigeren en intrekken van een vergunning. | art. 30b, art. 30c, art. 30d, art. 30e en art. 30f Wet op de kansspelen | nadere regels en aanvullende criteria ten behoeve van stedelijke regie | ||||
afhandelen melding klein kansspel en verbieden klein kansspel | ||||||
nadere regels en aanvullende criteria ten behoeve van stedelijke regie | ||||||
beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een vergunning voor de exploitatie van een speelautomatenhal (incl. wijzigen en intrekken) | nadere regels en aanvullende criteria ten behoeve van stedelijke regie | |||||
opvragen van strafregistergegevens en het vragen van inlichtingen uit de algemene documentatie-registers op grond van de artikelen 9 tot en met 13 van de wet en van artikel 13 van het Besluit justitiële gegevens ten behoeve van:
| art. 9 t/m 13 Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens, art. 13 Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens | nadere regels en aanvullende criteria ten behoeve van stedelijke regie als het mandaat betrekking heeft op prostitutie-bedrijven of seks-inrichtingen geldt het mandaat alleen voor de voorzitter van het dagelijks bestuur in stadsdeel Centrum | ||||
opvragen van strafregistergegevens en het vragen van inlichtingen uit de algemene documentatieregisters op grond van artikelen 9 tot en met 13 van de wet en artikel 15 van het Besluit justitiële gegevens ten behoeve van:
| art. 9 t/m 13 Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens, art. 13 en 15 Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens | nadere regels en aanvullende criteria ten behoeve van stedelijke regie | ||||
opvragen van strafregistergegevens en het vragen van inlichtingen uit de algemene documentatieregisters op grond van artikelen 9 tot en met 13 van de wet en artikel 15 van het Besluit justitiële gegevens ten behoeve van:
| art. 9 t/m 13 Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens, art. 13 en 15 Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens | nadere regels en aanvullende criteria ten behoeve van stedelijke regie | ||||
vragen van politiegegevens in verband met de beoordeling van het levensgedrag als bedoeld in de artikelen:
| nadere regels en aanvullende criteria ten behoeve van stedelijke regie | |||||
vragen van politiegegevens op grond van artikel 4:3, eerste lid, onder l Besluit politiegegevens in verband met de beoordeling op grond van de Wet Bibob als bedoeld in:
| nadere regels en aanvullende criteria ten behoeve van stedelijke regie | |||||
vragen van politiegegevens op grond van artikel 4:3, eerste lid, onder l Besluit politiegegevens in verband met de beoordeling op grond van de Wet Bibob als bedoeld in:
| art. 4:3, lid 1, aanhef en onder l van het Besluit politiegegevens | |||||
verkorten van de aanmeldingstermijn voor een optocht, het geven van voorschriften en het verbieden van een optocht | ||||||
beslissen op aanvragen voor het verkrijgen van een geschiktheids-verklaring voor een pand als prostitutiebedrijf | Bijlage 6 behorend bij de Bouwverordening Amsterdam 2013 (hoofdstuk 6A Bouw-verordening Amsterdam 2003 Gebruiksbepaling prostitutiebedrijven) |
Volgens de insteek van het bestuurlijk stelsel voor stadsgebied Weesp, zoals opgenomen van de Verordening op de stadsdelen en het stadsgebied Amsterdam 2022, is het de bedoeling dat de bestuurscommissie de bevoegdheden welke zij gemandateerd of gedelegeerd heeft gekregen in de verordening ondermandateert (of ondervolmacht of ondermachtigt) aan het dagelijks bestuur (ten aanzien van collegebevoegdheden) of aan de voorzitter van het dagelijks bestuur (ten aanzien van burgemeestersbevoegdheden) van het stadsgebied.
In het mandaatbesluit is opgenomen dat de bestuurscommissie – ten aanzien van de meeste bevoegdheden – toestaat dat het dagelijks bestuur of de voorzitter de bevoegdheden verder ondermandateren. Het dagelijks bestuur en de voorzitter kunnen vervolgens bepalen of zij de verkregen bevoegdheid zelf wensen uit te voeren of op hun beurt weer wensen onder te mandateren. Naar verwachting zullen zij dat doen, omdat de afspraak is dat de afdeling Vergunningen, handhaving en toezicht (VTH) van stadsdeel Zuidoost de meeste bevoegdheden op dit werkterrein uitoefent. Daarnaast is de afspraak dat bepaalde teams/functionarissen werkzaam binnen de ambtelijke organisatie van stadsdeel Oost de bevoegdheden uitoefenen voor andere bevoegdheden welke normaliter binnen stadsdeelorganisaties worden uitgevoerd en overige bepaalde bevoegdheden door directeuren van directies buiten de ambtelijke organisaties van de stadsdelen. Die directeuren kunnen vervolgens de bevoegdheden wederom op hun beurt weer ondermandateren binnen de organisatie van hun directies.
In het onderhavige mandaatbesluit is opgenomen dat de bestuurscommissie terugwerkende kracht toekent aan het besluit tot en met 24 maart 2022. Op deze wijze wordt het mandaat voor bevoegdheden die de betreffende teams/functionarissen sinds 24 maart 2022 uitoefenen voor stadsgebied Weesp juridisch gerepareerd.