Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Lopik

Portefeuilleverdeling en vervangingsregeling collegeleden bestuursperiode 2022-2026

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLopik
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingPortefeuilleverdeling en vervangingsregeling collegeleden bestuursperiode 2022-2026
CiteertitelPortefeuilleverdeling en vervangingsregeling collegeleden bestuursperiode 2022-2026
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt eerdere besluiten tot aanwijzing van de locoburgemeester.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 77, eerste lid, van de Gemeentewet
  2. artikel 171, tweede lid, van de Gemeentewet
  3. afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
  4. Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

19-07-202204-07-2022nieuwe regeling

05-07-2022

gmb-2022-326183

Z.008110/D.022937

Tekst van de regeling

Intitulé

Portefeuilleverdeling en vervangingsregeling collegeleden bestuursperiode 2022-2026

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lopik,

 

  • -

    gelezen het advies d.d. 22 juni 2022 met als kenmerk Z.008110/D.022936;

Overwegende dat:

 

  • op 16 maart 2022 verkiezingen voor de gemeenteraad hebben plaatsgevonden;

  • op 4 juli 2022 door de nieuwe gemeenteraad de wethouders zijn benoemd;

  • het college de verdeling van zijn werkzaamheden regelt na de benoeming van wethouders als bedoeld in artikel 37 van de Gemeentewet;

  • dat het omwille van de continuïteit in de besluitvorming noodzakelijk en wenselijk is de onderlinge vervanging en waarneming van de burgemeester en wethouders bij ontstentenis of verlet te regelen;

Gelet op het bepaalde in de artikelen 77, eerste lid en 171, tweede lid van de Gemeentewet, afdeling 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 1 van het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college;

 

b e s l u i t e n :

 

  • I.

    De portefeuilleverdeling van het college voor de bestuursperiode 2022 – 2026 als volgt vast te stellen:

     

  • Portefeuillehouder: Burgemeester L.J. de Graaf

    • Openbare Orde en veiligheid

    • Integriteit en privacy

    • Burgerzaken

    • Participatie en communicatie

    • Democratische ontwikkeling

    • Kabinetszaken

    • Algemene bestuurlijke coördinatie

    • Recreatie en toerisme

    • Sport en cultuur (representatieve rol).

  • Portefeuillehouder: Wethouder J. Vente

    • Personeel en organisatie

    • Dienstverlening

    • Economie

    • Werk en inkomen

    • Energie, duurzaamheid en klimaat

    • Ruimtelijke ontwikkeling

    • Vergunningverlening, toezicht en handhaving

    • Verkeer en (openbaar)vervoer

    • Projecten

    • Inburgering

    • Volkshuisvesting.

  • Portefeuillehouder: Wethouder G.J. Spelt

    • Afval

    • Milieu

    • Beheer openbare ruimte

    • Onderhoud openbare ruimte

    • ICT

    • Informatiebeleid

    • Financiën

    • Vastgoed

    • Jeugd

    • Wmo

    • Onderwijs

    • Welzijn

    • Gezondheid.

  • II.

    Eerdere besluiten tot aanwijzing van de locoburgemeester in te trekken.

  • III.

    Dat bij verhindering of ontstentenis van de burgemeester zijn ambt, met uitzondering van het voorzitterschap van de raad, wordt waargenomen in de volgende volgorde:

    • a.

      wethouder Vente als eerste locoburgemeester;

    • b.

      wethouder Spelt als tweede locoburgemeester.

  • IV.

    Dat de vervangingsregeling bij verhindering of ontstentenis van een van de wethouders zo wordt vastgesteld dat beide wethouders elkaar kunnen vervangen.

  • V.

    Dat bij langdurige verhindering van een van de collegeleden diens werkzaamheden, in afwijking van wat onder de punten I, III en IV staat beschreven, kunnen worden verricht en vormgegeven op een nader door burgemeester en wethouders te bepalen wijze.

  • VI.

    Dit besluit in werking te laten treden op de eerste dag na rechtsgeldige bekendmaking ervan en terug te laten werken tot 4 juli 2022.

  • VII.

    Dit besluit bekend te maken door publicatie in het digitale gemeenteblad en ter informatie ook in het plaatselijke huis-aan-huisblad.

Lopik, 5 juli 2022.

Hoogachtend,

het college van burgemeester en wethouders van Lopik;

de secretaris,

drs. F. Jonker

de burgemeester,

dr. L.J. de Graaf