Organisatie | Montferland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad Montferland 2022 |
Citeertitel | Reglement van Orde gemeenteraad Montferland 2022 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Reglement van Orde gemeenteraad Montferland 2022 |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-07-2022 | Reglement van Orde gemeenteraad Montferland 2022 | 30-06-2022 |
Reglement van Orde van de gemeenteraad van Montferland houdende regels omtrent de
vergaderingen en andere werkzaamheden (Reglement van Orde gemeenteraad Montferland 2021).
De raad van de gemeente Montferland;
gelet op artikel 16 van de Gemeentewet;
1. het ‘Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad 2011’;
2. de ‘Verordening op de raadscommissies 2010’.
Vast te stellen: het ‘Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de
Artikel 6 Benoeming wethouders
De voorzitter stelt een commissie benoembaarheid wethouder(s) in. De commissie informeert de raad of aan de benoeming van een kandidaat tot wethouder risico’s zijn verbonden voor de integriteit van het gemeentebestuur, die voortvloeien uit aan zijn persoon verbonden omstandigheden dan wel zijn financiële of zakelijke belangen.
De commissie wordt ingesteld zo snel mogelijk na het formeel aan de voorzitter van de commissie bekend maken van de kandidaat wethouder(s) van de beoogde coalitie. De commissie rapporteert in de eerstvolgende raadsvergadering aan de gemeenteraad, nadat de commissie haar in lid 1 genoemde informatie aan de raad verzonden heeft.
De commissie bestaat uit de burgemeester als voorzitter, uit maximaal twee raadsleden van de (beoogde) oppositie en maximaal twee raadsleden van de (beoogde) coalitie. De integriteitsfunctionaris en de raadsgriffier bieden ambtelijke ondersteuning aan de commissie. Een kandidaat wethouder tevens zijnde raadslid is geen lid van de commissie.
De voorzitter laat door een deskundige onderzoeken of aan de benoeming van een kandidaat tot wethouder risico’s zijn verbonden voor de integriteit van het gemeentebestuur, die voortvloeien uit aan zijn persoon verbonden omstandigheden dan wel zijn financiële of zakelijke belangen. De van de kandidaat wethouder ontvangen documenten en informatie worden gevalideerd en getoetst aan de hand van in elk geval zeven voorschriften:
Op basis van de beoordeelde informatie informeert de commissie schriftelijk de kandidaat wethouder en de gemeenteraad. Indien de commissie niet unaniem is in zijn oordeel wordt hiervan melding gemaakt. In gezamenlijkheid beoordeelt de commissie of aanvullende maatregelen en/of aanvullend onderzoek gewenst is.
Hoofdstuk 4 Algemene bepalingen omtrent besluitvormende vergaderingen van de raad
Artikel 20 Agenda van de raadsvergadering
Wanneer de agenda van de raadsvergadering om 23.00u niet volledig is afgerond, wordt in stemming gebracht of de vergadering verlengd moet worden; wanneer een meerderheid tegen voortzetting stemt wordt terstond op voorstel van de voorzitter aan de leden voorgelegd wanneer een extra vergadering plaats kan vinden.
Hoofdstuk 5 De orde van de raadsvergadering
Artikel 27 Primus bij hoofdelijke stemming
Alvorens vaststelling van de agenda deelt de voorzitter mede, bij welk lid van de raad, de hoofdelijke stemming zal beginnen. Daartoe wordt bij loting een volgnummer aangewezen; bij het daarbij genoemde lid begint gedurende de vergadering de hoofdelijke stemming.
Indien een spreker zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaat, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, zijn plicht tot geheimhouding schendt, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt degene door de voorzitter tot de orde geroepen.
Paragraaf 3 Procedures bij stemmingen in de raadsvergadering
Artikel 37 Herstemming over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Artikel 40 Hoofdelijke stemming
Heeft een lid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij deze vergissing nog herstellen voordat het volgende lid gestemd heeft. Bemerkt het lid zijn vergissing pas later, dan kan hij nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt wel aantekening vragen dat hij zich heeft vergist; in de uitslag van de stemming brengt dit echter geen verandering.
Hoofdstuk 4 Instrumenten van raadsleden
Een lid van de raad kan een verzoek tot het houden van een interpellatiedebat, behoudens in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, tot uiterlijk dinsdag 19.30 uur voorafgaand aan de eerstvolgende raadsvergadering schriftelijk en door tussenkomst van de griffier bij de voorzitter indienen.
De overige leden van de raad worden in de gelegenheid gesteld in één termijn aan de beraadslagingen deel te nemen in de in artikel 28, derde lid, bepaalde volgorde; het lid van de raad dat een verzoek tot een interpellatiedebat heeft ingediend krijgt als laatste de gelegenheid tot het stellen van aanvullende vragen.
Hoofdstuk 6 Lidmaatschap van andere organisaties
Artikel 53 Verslag en verantwoording
Een lid van de raad en een lid van het college, die door de gemeenteraad is aangewezen tot lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een gemeenschappelijk orgaan ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen of in een andere organisatie of institutie, heeft het recht om verslag te doen over zaken die in het algemeen bestuur of gemeenschappelijk orgaan aan de orde zijn.
Hoofdstuk 7 Besloten vergadering
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Artikel 57 Opheffing geheimhouding
Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, artikel 55, tweede en derde lid, of artikel 86, tweede en derde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.