Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Arnhem

Ondermandaat-, ondervolmacht- en ondermachtigingsbesluit aan de heer T. Smits

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieArnhem
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingOndermandaat-, ondervolmacht- en ondermachtigingsbesluit aan de heer T. Smits
CiteertitelOndermandaat-, ondervolmacht- en ondermachtigingsbesluit aan de heer T. Smits
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerpMandaat, vluchtelingen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

eerste wijzigingsbeluit

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024wijziging ivm inwerkingtreding omgevingswet

22-11-2023

gmb-2023-502830

3970526
16-07-202201-01-2024aanvullend mandaat

11-07-2022

gmb-2022-324542

Tekst van de regeling

Intitulé

Ondermandaat-, ondervolmacht- en ondermachtigingsbesluit aan de heer T. Smits

De gemeentesecretaris,

 

Overwegende dat:

- het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester hem bij besluit van 26 november 2019 ("Algemeen Mandaat-, Volmacht- en Machtigingsbesluit gemeente Arnhem 2020) in mandaat, volmacht en machtiging opgedragen heeft bevoegdheden genoemd in de bij dat besluit behorende bijlagen uit te voeren;

- in genoemd besluit de mogelijkheid tot ondermandatering, ondervolmacht en ondermachtiging is opgenomen;

- de gemeente Arnhem voor veel uitdagingen staat die geen uitstel velen met betrekking tot de opvang van vluchtelingen;

- dat de heer T. Smits is aangewezen om als opdrachtgever zorg te dragen dat gedaan wordt wat moet worden gedaan;

- dat de functie van de heer T. Smits (Strategisch bestuursadviseur) en met name het bijbehorende mandaat te beperkt is om slagvaardig te kunnen opereren.

 

Besluit:

 

de volgende regels vast te stellen voor ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging voor de bevoegdheden die hem door het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester is opgedragen, genoemd in de bij dit besluit behorende bijlagen.

 

Artikel 1 Mandaat en ondermandaat

  • 1.

    De uitoefening van de algemene bevoegdheden zoals bedoeld in bijlage 1 behorende bij dit besluit, wordt opgedragen aan de heer T. Smits, voor zover zij verband houden met de opvang van vluchtelingen.

  • 2.

    De heer T. Smits kan de aan hem opgedragen bevoegdheden uit bijlage 1 niet ondermandateren aan functionarissen binnen de organisatie.

     

Artikel 2 Plaatsvervangers

In geval van afwezigheid van de heer T. Smits, aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn opgedragen, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door de clustermanagers die als zijn plaatsvervanger zijn aangewezen.

 

Artikel 3 Instructies en escalatie

  • 1.

    Bij de uitoefening van bevoegdheden wordt het daaromtrent gestelde bij of krachtens wettelijk voorschrift, beleidsregel, circulaire, aanwijzing en richtlijn van daartoe bevoegde wetgevende organen en bestuursorganen in acht genomen.

  • 2.

    Bij de uitoefening van bevoegdheden die financiële consequenties hebben, dient de begroting van het desbetreffende dienstjaar in financiële dekking te voorzien.

  • 3.

    Indien zich naar het oordeel van een gemandateerde één of meer van de navolgende gevallen voordoet, overlegt de gemandateerde de zaak met de betrokken portefeuillehouder, alvorens een besluit te nemen:

    • a.

      de te nemen beslissing wijkt af van bestaand beleid, richtlijnen of voorschriften;

    • b.

      er bestaat het voornemen tot aanvulling of wijziging van het bestaand beleid, richtlijnen of wettelijke voorschriften;

  • c. tijdens de voorbereiding van het besluit komt naar voren dat de te nemen beslissing bestuurlijk of maatschappelijk gevoelig ligt. Onder bestuurlijk of maatschappelijk gevoelige beslissingen worden in ieder geval verstaan beslissingen over grootschalige evenementen.

  • 4.

    Bij verschillende inzichten over de uitoefening van bevoegdheden op afdelingsniveau tussen een functionaris van het Team Leefomgeving en een functionaris uit een andere afdeling van de gemeentelijke organisatie die dezelfde bevoegdheid gemandateerd heeft gekregen, beslist de functionaris van het Team Leefomgeving.

  • 5.

    De uitgaande besluiten op grond van dit mandaatbesluit worden als volgt ondertekend:

  •  

  • Het college van burgemeester en wethouders van Arnhem,

  • namens het college,

  • gevolgd door de (digitale) handtekening, de naam en daaronder de functieaanduiding van de functionaris

  •  

  • of

  •  

  • De burgemeester van Arnhem,

  • namens deze,

  • gevolgd door de (digitale) handtekening, de naam en daaronder de functieaanduiding van de functionaris.

     

Artikel 4 Slotbepaling

  • 1.

    Dit besluit wordt aangehaald als ‘Ondermandaat-, ondervolmacht- en ondermachtigingsbesluit aan de heer T. Smits’.

  • 2.

    Het onderhavig besluit treedt een dag na bekendmaking in werking.

     

Arnhem, 11 juli 2022

De gemeentesecretaris,

J.H. De Baas

Bijlage 1 Algemene bevoegdheden

 

nr

Bevoegdheid

Algemeen

  • 1.

     

Het verrichten van feitelijke handelingen ter voorbereiding en uitvoering van aan de gemeente opgedragen taken.

  • 2.

     

Het ondertekenen van correspondentie ter voorbereiding en uitvoering van beslissingen van de raad krachtens artikel 160, eerste lid, onder b, van de Gemeentewet.

  • 3.

     

Het verstrekken van bevestigingen en bewijzen van ontvangst.

  • 4.

     

Het doorzenden van geschriften als bedoeld in artikel 2:3 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 5.

     

Het doen van openbare bekendmakingen en het doen van kennisgevingen en mededelingen van voorgenomen en genomen beslissingen en van voorgenomen en verrichte andere handelingen.

  • 6.

     

Het aanwijzen van een contactpersoon, die voor het betreffende organisatieonderdeel zorg draagt voor het registreren van medewerkers, die elektronische (officiële) bekendmakingen bij de Staatscourant en andere media aanleveren.

  • 7.

     

Het aanvragen van bijdragen, subsidies en vergoedingen bij het Rijk, de Provincie en andere subsidiënten.

  • 8.

     

Het geven van inzage van archiefbescheiden als bedoeld in de Archiefwet.

  • 9.

     

Het toezicht houden en handhaven van de openbare orde in de voor het publiek toegankelijke gebouwen en de daarbij behorende erven, waar de gemeentelijke organisatie is gehuisvest, inclusief het geven van bevelen met het oog op de bescherming van veiligheid en gezondheid en inclusief het ontzeggen van de toegang tot voor de openbare dienst bestemde ruimten, indien zulks noodzakelijk moet worden geacht in het belang van de handhaving van de openbare orde of de voortgang van de werkzaamheden in die ruimten, dan wel op grond van het eigendomsrecht van de gemeente.

  • 10.

     

  • a.

    Het vaststellen van vergoedingen aan leden van adviescommissies aan het college en de burgemeester.

  • b.

    Het aanwijzen van de secretaris van de adviescommissie aan het college en de burgemeester.

Geschillen en geschilbeslechting

  • 1.

     

Het nemen van besluiten tot het oplossen van conflicten door middel van bemiddeling door een onafhankelijke derde (mediation), voor zover het betreft conflicten die voortvloeien uit besluiten die zijn genomen op grond van dit mandaatbesluit.

  • 2.

     

Het nemen van besluiten tot het voeren van rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures namens de gemeente of het bestuursorgaan, of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten, tenzij de raad, voor zover het de raad aangaat, in voorkomende gevallen anders beslist.

  • 3.

     

  • a.

    Het indienen van verweerschriften en overige stukken en het vertegenwoordigen van de gemeente, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, daaronder begrepen het optreden ter zitting namens de gemeente of deze bestuursorganen in het kader van gerechtelijke procedures bij de administratieve, burgerlijke en strafrechter en in het kader van bezwaarprocedures en administratieve beroepsprocedures.

  • b.

    Het aanwijzen van gemachtigden voor het uitoefenen van de onder a genoemde bevoegdheden.

  • 4.

     

Het nemen van besluiten als bedoeld in artikel 7:1a van de Algemene wet bestuursrecht (instemmen rechtstreeks beroep rechtbank).

  • 5.

     

  • a.

    Het nemen van een besluit op een bezwaarschrift als bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht,voor zover het in bezwaar bestreden besluit in mandaat is genomen door een functionaris die werkzaam is onder verantwoordelijkheid van de mandaatgever, en tevens voor zover hierbij niet wordt afgeweken van het advies van de desbetreffende bezwaarschriftencommissie.

  • b.

    Het beslissen op verzoeken van belanghebbenden om vergoeding van de kosten die zij in verband met de behandeling van het bezwaar redelijkerwijs hebben moeten maken als bedoeld in artikel 7:15 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 6.

     

Het nemen van een besluit tot het verdagen van de beslissing op bezwaar als bedoeld in artikel 7:10, lid 3, 4 en 5 van de Algemene wet bestuursrecht.

Privaatrechtelijke rechtshandelingen

  • 1.

     

Het beslissen tot het aangaan van privaatrechtelijke rechtshandelingen, met dien verstande dat de verplichting die voor de gemeente wordt aangegaan door de heer Smits:

  • -

    het resultaat is van een aanbestedingsprocedure dan wel;

  • -

    het bedrag van één miljoen euro niet te boven gaat.

Uitgezonderd van deze privaatrechtelijke rechtshandelingen zijn:

  • a.

    rechtshandelingen als bedoeld in bijlage 2, nummer 1 t/m 3 van de bevoegdheden van de concerncontroller, zoals genoemd in het Algemeen ondermandaat-, ondervolmacht – en ondermachtigingsbesluit gemeentesecretaris Gemeente Arnhem 2020;

  • b.

    specifieke bevoegdheden in het kader van verzekeringsovereenkomsten welke door het college aan de directeur van De Connectie zijn gemandateerd;

  • c.

    het verstrekken van kredietaanvragen in het kader van schuldregelingen.

  • 2.

     

  • a.

    Het aansprakelijk stellen van derden.

  • b.

    Het besluiten op het aansprakelijk stellen van de gemeente door derden.

  • c.

    Het verrichten van handelingen tot stuiting van verjaring.

  • 3.

     

  • a.

    Het vertegenwoordigen van de gemeente buiten rechte (artikel 171 Gemeentewet) ter uitvoering van beslissingen die zijn genomen in de uitoefening van de bevoegdheden die zijn omschreven in dit mandaatbesluit, of ter uitvoering van beslissingen genomen door de raad of door of namens het college van burgemeester en wethouders.

  • b.

    Het aanwijzen van gevolmachtigden voor het uitoefenen van de onder a genoemde bevoegdheid.

  • 4.

     

Het aanvragen van surcéance van betaling en faillissement van derden.

Bestuursrechtelijke rechtshandelingen

  • 1.

     

Het uitoefenen van bevoegdheden als bedoeld in de Verordening Nadeelcompensatie gemeente Arnhem 2022 alsmede de planschaderegeling van Wet op de ruimtelijke ordening, de Procedureverordening planschade Arnhem 2011 en de Verordening nadeelcompensatie Arnhem 2011 indien sprake is van een geval als bedoeld in artikel 8, tweede lid van de Verordening Nadeelcompensatie gemeente Arnhem 2022.

  • 2.

     

Het nemen van besluiten op verzoeken om informatie als bedoeld in hoofdstuk 4 van de Wet open overheid (voorheen hoofdstuk III van de Wet openbaarheid van bestuur).

  • 3.

     

Het nemen van besluiten op verzoeken als bedoeld in artikel 3, eerste lid van de Wet hergebruik van overheidsinformatie.

  • 4.

     

Het uitoefenen van de aan het college toegekende bevoegdheden bij of krachtens een gemeentelijke subsidieverordening, met uitzondering van het vaststellen van ‘nadere regels’ (wettelijke voorschriften krachtens delegatie vastgesteld) en met dien verstande dat:

- voor verstrekking van subsidies als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, onder sub a en d Awb financiele dekking aanwezig is;

- de bevoegdheden op basis van de subsidieregelingen Burgerkracht, Amateurkunst en op het gebied van de Transformatie Sociaal Domein uitsluitend aan de clustermanager Wijken & Dienstverlening ten behoeve van het Team Leefomgeving worden toegekend.

  • 5.

     

Het aanwijzen van gemeenteambtenaren jegens welke de inlichtingenverplichtingen zoals vastgelegd in de artikelen 47, 49 en 50 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen gelden, voor zover aan deze ambtenaren reeds bevoegdheden in het kader van het opleggen, heffen of invorderen van belastingen als bedoeld in de artikelen 231 en 232 Gemeentewet zijn gemandateerd.

  • 6.

     

De uitoefening van bevoegdheden als bestuursorgaan in het kader van de klachtbehandeling van derden inzake aan de functionaris ondergeschikte ambtenaren (met uitzondering van de griffier) op grond van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 7.

     

Het opleggen en intrekken van een last onder bestuursdwang of last onder dwangsom, alsmede het uitoefenen van de overige bevoegdheden op grond van Titel 5.3 (Herstelsancties) en van de bevoegdheden op grond van Titel 5.4 (Bestuurlijke boete) van de Algemene wet bestuursrecht, alsmede het beslissen over het verlenen, wijzigen en intrekken van gedoogbeschikkingen.

  • 8.

     

Het naar voren brengen van zienswijzen als bedoeld in artikel 3:15 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 9.

     

Het besluiten tot het toepassen van en het uitvoeren van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure als bedoeld in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 10.

     

Het vaststellen van formulieren als bedoeld in artikel 4:4 van de Algemene wet bestuursrecht voor het indienen van aanvragen en het verstrekken van gegevens.

  • 11.

     

Het nemen van beslissingen omtrent het niet behandelen van aanvragen als bedoeld in artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 12.

     

Het inwinnen van advies als bedoeld in afdeling 3.3 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 13.

     

Het horen van een aanvrager en belanghebbenden als bedoeld in afdeling 4.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht (De voorbereiding).

  • 14.

     

De uitoefening van bevoegdheden als bestuursorgaan bij of krachtens titel 4.4 van de Algemene wet bestuursrecht (Bestuursrechtelijke geldschulden).

  • 15.

     

De uitoefening van bevoegdheden als bestuursorgaan bij of krachtens afdeling 4.1.3 van de Algemene wet bestuursrecht (Beslistermijn). 

  • 16.

     

Het vaststellen van beleidsregels dan wel richtlijnen met betrekking tot de aan de gemeente opgedragen taken en bevoegdheden.

  • 17.

     

Het nemen van besluiten en het verrichten van werkzaamheden voortvloeiende uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Uitvoeringswet AVG (Uavg), met uitzondering van het aanwijzen van de Functionaris Gegevensbescherming.