Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Alphen aan den Rijn

Verordening behandeling bezwaarschriften Alphen aan den Rijn 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlphen aan den Rijn
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening behandeling bezwaarschriften Alphen aan den Rijn 2022
Citeertitel
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Regeling vervangt de Verordening behandeling bezwaarschriften Alphen aan den Rijn 2014

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-08-2022Nieuwe regeling

07-07-2022

gmb-2022-324023

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening behandeling bezwaarschriften Alphen aan den Rijn 2022

 

De raad van de gemeente Alphen aan den Rijn;

 

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 31 mei 2022;

 

gelet op de artikelen 84, 149 en 156 van de Gemeentewet en de artikelen 7:5, 7:7 en 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

gezien het advies van de Commissie Financiën, Bestuurlijk & Publiek Domein;

 

besluiten vast te stellen de volgende:

 

Verordening behandeling bezwaarschriften Alphen aan den Rijn 2022

 

Hoofdstuk I Algemene bepalingen

 

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

- Awb : Algemene wet bestuursrecht;

- besluit : besluit in de zin van artikel 1:3 van de Awb;

- verwerend bestuursorgaan : gemeentelijk bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen: onder de gemeentelijke bestuursorganen vallen: de raad, het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester of de leerplichtambtenaar;

- bezwaarmaker : indiener van een bezwaarschrift;

- college : het college van burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn;

- Commissie : adviescommissie voor bezwaarschriften, zoals bedoeld in artikel 7:13 van de Awb;

- ontvangstbevestiging : ontvangstbevestiging, zoals bedoeld in artikel 6:14, lid 1, van de Awb;

- onafhankelijke adviseurs: vaste externe adviseurs, ieder zijnde een persoon als bedoeld in artikel 7:5, eerste lid, onder a, van de Awb;

- voorzitter : voorzitter van de Commissie.

 

Artikel 2. Ingediend bezwaarschrift en informele afhandeling
  • 1.

    Het verwerend bestuursorgaan registreert het ingediende bezwaarschrift met de datum van ontvangst.

  • 2.

    Daarna wordt zo spoedig mogelijk contact opgenomen met de bezwaarmaker en eventuele andere belanghebbenden, tenzij het bestuursorgaan over het voorgenomen besluit met dezelfde inhoud al contact heeft opgenomen met bezwaarmaker en eventuele andere belanghebbenden of als de bezwaren niet-ontvankelijk zijn.

  • 3.

    Het bestuursorgaan geeft bij het contact zoals bedoeld in het tweede lid, en anders in de ontvangstbevestiging, een uitleg over het vervolg van de procedure en de duur van de behandeling van het bezwaarschrift.

  • 4.

    Het verwerend bestuursorgaan onderzoekt of het bezwaarschrift informeel kan worden afgehandeld voor het verder in behandeling te nemen.

  • 5.

    Als het bezwaarschrift in der minne wordt geschikt, legt het verwerend bestuursorgaan de gemaakte afspraken schriftelijk vast en neemt het zo nodig een nieuw besluit.

  • 6.

    Het bezwaarschrift met de daarbij overgelegde stukken wordt zo spoedig mogelijk namens het verwerend bestuursorgaan in handen van het secretariaat van de Commissie of de externe adviseurs gesteld.

 

Artikel 3. Commissie bezwaarschriften, onafhankelijke adviseurs en hun bevoegdheden

1. Er is een Commissie bezwaarschriften en er zijn onafhankelijke adviseurs.

2. De Commissie bezwaarschriften en de onafhankelijke adviseurs zijn niet bevoegd tot het horen en adviseren over bezwaarschriften, gericht tegen besluiten:

a. op grond van een wettelijk voorschrift betreffende belastingen of de Wet waardering onroerende zaken;

b. op het gebied van de wetten en regels, zoals opgenomen op het bij deze verordening behorende Uitvoeringsbesluit, vastgesteld door het college.

3. Het college is bevoegd middels een Uitvoeringsbesluit bij deze verordening aan te geven over welke besluiten de Commissie bezwaarschriften hoort- en adviseert en over welke besluiten de onafhankelijke adviseur hoort en adviseert.

4. Het horen naar aanleiding van en het adviseren van het verwerend bestuursorgaan over een bezwaarschrift tegen besluiten geschiedt door de Commissie, respectievelijk door een onafhankelijke adviseur, of ambtelijk namens het bestuursorgaan op basis van deze verordening en het in lid 3 van dit artikel bedoelde Uitvoeringsbesluit.

 

Artikel 4. Jaarverslag

Jaarlijks wordt een verslag van de behandeling van de bezwaarschriften door de Commissie en de externe adviseurs uitgebracht aan de bestuursorganen van de gemeente betreffende de werkzaamheden in het voorafgaande kalenderjaar, al dan niet gezamenlijk.

 

Artikel 5. Vergoedingen

1. De voorzitter, diens plaatsvervanger en de leden van de Commissie bezwaarschriften ontvangen een vergoeding per bijgewoonde vergadering, zoals opgenomen in de Verordening Rechtspositie raads- en commissieleden Alphen aan den Rijn.

2. De onafhankelijke adviseur ontvangt per de door hem of haar gehouden vergadering het bedrag, dat de voorzitter van de Commissie of diens plaatsvervanger, per bijgewoonde vergadering ontvangt, zoals bedoeld in lid 1 van dit artikel.

 

Hoofdstuk II Behandeling van bezwaarschriften door de Commissie bezwaarschriften

 

Artikel 6. Horen en adviseren door de Commmissie

1. Er is een Commissie ter voorbereiding van de beslissing op bezwaarschriften.

2. De Commissie is belast met het horen en adviseren over de volledige heroverweging van bestreden besluiten.

3. De Commissie is niet belast met de behandeling van bezwaarschriften:

a. waarvan is bepaald dat de voorbereiding van de beslissing op bezwaar wordt afgedaan door een extern adviseur, tenzij de extern adviseur deze voorbereiding heeft doorverwezen naar de Commissie met toepassing van artikel 22, lid 1, van deze verordening;

b. die zijn ingediend tegen besluiten, zoals opgenomen onder artikel 3, lid 2 van deze verordening.

 

Artikel 7. Samenstelling Commissie

1. De Commissie bestaat uit een voorzitter en tenminste twee leden.

2. De voorzitter en de leden worden door het college benoemd, geschorst en ontslagen.

3. Het college benoemt de plaatsvervangende voorzitter(s).

4. De voorzitter, diens plaatsvervanger(s) en de leden van de Commissie maken geen deel uit van een bestuursorgaan of een ander adviesorgaan dat advies geeft aan een bestuursorgaan van de gemeente Alphen aan den Rijn en zijn evenmin werkzaam onder de verantwoordelijkheid van één van de bestuursorganen van de gemeente Alphen aan den Rijn.

5. De voorzitter, diens plaatsvervanger(s) en de leden van de Commissie, zijn niet woonachtig binnen het grondgebied van de gemeente Alphen aan den Rijn.

6. In uitzonderlijke gevallen kan het college, op voorstel van de Commissie, gemotiveerd besluiten om een andere onafhankelijke commissie aan te wijzen voor het behandelen van een bepaald bezwaarschrift.

 

Artikel 8. Secretarissen

1. De secretarissen van de Commissie zijn de door het college aangewezen ambtenaren, die de Commissie ondersteunen en samen met de ondersteuners het secretariaat van de Commissie vormen.

2. Een secretaris van de Commissie is aanwezig bij de hoorzitting en bij de advisering over bezwaren, zoals bedoeld in de artikelen 6 en 16 van deze verordening, maar heeft geen stemrecht bij het uitbrengen van het advies over het bezwaarschrift door de Commissie.

 

Artikel 9. Zittingsduur

1. De voorzitter en de leden van de Commissie worden benoemd voor een termijn van vier jaar.

2. Het is mogelijk één keer herbenoemd te worden voor een periode van vier jaar.

3. De voorzitter en de leden kunnen op elk moment ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan het college.

4 . De aftredende of ontslagnemende voorzitter of leden blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

 

Artikel 10. Uitoefening bevoegdheden

1 . De voorzitter oefent de volgende bevoegdheden van de hierna genoemde artikelen van de Awb zelfstandig uit:

a. verzoeken om een schriftelijke machtiging aan een gemachtigde (artikel 2:1, tweede lid Awb);

b. stellen van een termijn aan de bezwaarmaker (artikel 6:6 Awb);

c. verzenden van stukken tijdens de behandeling door de Commissie (artikel 6:17 Awb);

d. ter inzage leggen van het bezwaarschrift en de op de zaak betrekking hebbende stukken, dan wel het toezenden daarvan aan een belanghebbende (artikel 7:4, tweede lid, Awb);

e. al dan niet op verzoek van een belanghebbende afzien van het op de hoogte stellen van het verhandelde tijdens een hoorzitting van een andere belanghebbende, voor zover geheimhouding om gewichtige reden is geboden (artikel 7:6, vierde lid, Awb).

2. De voorzitter kan deze bevoegdheden mandateren aan de secretarissen van de Commissie.

 

Artikel 11. Hoorzitting

1. De voorzitter bepaalt plaats en tijdstip van de hoorzitting waarin de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het bestuursorgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de Commissie te laten horen.

2. De voorzitter nodigt de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het verwerend bestuursorgaan ten minste twee weken voor de hoorzitting schriftelijk uit.

3. Binnen drie werkdagen na de uitnodiging kunnen de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden of het verwerend bestuursorgaan onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de hoorzitting te wijzigen.

4. De beslissing van de voorzitter op dit verzoek wordt binnen drie werkdagen na ontvangst van dit verzoek aan de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het verwerend bestuursorgaan meegedeeld.

5. De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen, genoemd in het tweede tot en met vierde lid.

6. De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de Commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen. Als daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college vereist.

8. Het horen vindt in beginsel plaats door de voorzitter, dan wel diens plaatsvervanger en twee leden. Voor het houden van een hoorzitting is vereist dat tenminste één lid en de (plaatsvervangend) voorzitter aanwezig zijn.

9. In afwijking van het achtste lid van dit artikel hoort de Commissie bij ontstentenis van de (plaatsvervangend) voorzitter met tenminste twee leden. Alsdan voorziet de Commissie voor de duur van de hoorzitting in een waarnemend voorzitter ten aanzien van het horen.

10. De voorzitter kan de bevoegdheden van de leden 1,2,4 en 5 van dit artikel mandateren aan de secretarissen van de Commissie.

 

Artikel 12. Onpartijdigheid voorzitter en leden

1. De voorzitter en de leden van de Commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift als daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn. Zij laten zich zo nodig vervangen.

2. Het college kan een integriteitscode vaststellen voor de voorzitter en de leden van de Commissie.

 

Artikel 13. Openbaarheid hoorzitting

1. De hoorzitting van de Commissie is openbaar.

2. In afwijking van het eerste lid vindt de hoorzitting achter gesloten deuren plaats, indien de bezwaren betrekking hebben op een besluit:

a. betreffende een besluit op basis van de Wet inburgering 2021;

b. over een gehandicaptenparkeerkaart of gehandicaptenparkeerplaats;

c. krachtens de Huisvestingsverordening Holland-Rijnland, voor zover het besluit betrekking heeft op een urgentieverklaring in het kader van huisvesting.

3. De deuren kunnen voorts worden gesloten als de voorzitter of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet.

4. Als de Commissie naar aanleiding van het derde lid beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de hoorzitting verzetten, vindt de hoorzitting plaats achter gesloten deuren.

 

Artikel 14. Verslaglegging

1. Van de hoorzitting wordt een audioverslag gemaakt.

2. Uit het audioverslag blijkt of de zitting geheel of gedeeltelijk achter gesloten deuren heeft plaatsgevonden.

3. Uit het audioverslag blijkt welke bescheiden op de zitting zijn overgelegd.

4. Uit het audioverslag blijkt welke afspraken met belanghebbende zijn gemaakt over het toezenden van het audioverslag.

5. Van de hoorzitting wordt voorts een schriftelijk verslag gemaakt:

a. als belanghebbende daar om verzoekt;

b. als er beroep wordt ingesteld tegen de betreffende beslíssing op het bezwaarschrift bij de bestuursrechter;

c. als vanwege omstandigheden een audioverslag niet kan worden toegezonden.

6. Het schriftelijke verslag houdt een zakelijke vermelding in van wat over en weer is gezegd en wat verder ter hoorzitting is voorgevallen.

7. Als de hoorzitting geheel of gedeeltelijk achter gesloten deuren plaatsvindt, wordt hiervan melding gemaakt in het schriftelijke verslag.

8. Het schriftelijke verslag verwijst naar de op de hoorzitting overgelegde bescheiden, die bij het verslag worden gevoegd.

9. Het schriftelijke verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de Commissie.

 

Artikel 15. Nader onderzoek

1. De Commissie is bevoegd nader onderzoek te doen als zij dit na afloop van de hoorzitting wenselijk acht.

2. De uit nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het bestuursorgaan toegezonden.

3. De bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het bestuursorgaan kunnen binnen een week na verzending van de nadere informatie schriftelijk reageren en indien gewenst aan de voorzitter vragen om een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op dit verzoek.

4. Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op de hoorzitting, zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

 

Artikel 16. Raadkamer en advies

1. De Commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het uit te brengen advies.

2. De Commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

3. Als bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.

4. Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt als die minderheid dat verlangt.

5. Het advies van de Commissie is gemotiveerd en omvat een voorstel aan het verwerend bestuursorgaan voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

6. Het advies van de Commissie wordt door de voorzitter en de secretaris ondertekend.

 

Artikel 17. Uitbrengen advies en verdaging

1. Het advies wordt met het verslag, en eventueel door de Commissie ontvangen nadere informatie en nader verslag, tijdig uitgebracht aan het verwerend bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.

2. Als naar het oordeel van de voorzitter de termijn van twaalf weken, genoemd in artikel 7:10, eerste lid, van de Awb, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing, verzoekt hij het verwerend bestuursorgaan tijdig de beslissing te verdagen.

3. Van een besluit tot verdaging van de beslistermijn ontvangen de Commissie en belanghebbenden een afschrift.

 

Hoofdstuk III Behandeling van bezwaarschriften door een onafhankelijk adviseur

 

Artikel 19. Zittingsduur

1. De onafhankelijke adviseurs worden benoemd voor een termijn van maximaal vier jaar.

2. Het is mogelijk één keer herbenoemd te worden voor een termijn van maximaal vier jaar.

3. De onafhankelijke adviseurs kunnen op elk moment ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan het college.

4. De aftredende- of ontslagnemende onafhankelijke adviseurs blijven hun functie zo nodig en zo mogelijk vervullen totdat in hun opvolging is voorzien.

 

Artikel 20. Onpartijdigheid en integriteit

1. De onafhankelijke adviseur behandelt een bezwaarschrift niet, indien daarbij zijn of haar onpartijdigheid in het geding is. Hij of zij laat zich zo nodig vervangen.

2. Het college kan een integriteitscode vaststellen voor de onafhankelijke adviseurs.

 

Artikel 21. Openbaarheid- en beslotenheid hoorzitting

1. De hoorzitting is openbaar, indien naar het oordeel van de onafhankelijke adviseur de persoonlijke levenssfeer van belanghebbende(n) niet wordt aangetast.

2. De hoorzitting vindt in ieder geval achter gesloten deuren plaats, indien de bezwaren betrekking hebben op een besluit:

a. op basis van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) dan wel opvolgende wetgeving;

b. krachtens de Participatiewet, het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 of andere sociale wet-of regelgeving dan wel opvolgende wetgeving.

 

Artikel 22. Doorgeleiding naar de Commissie bezwaarschriften

1. Indien de onafhankelijke adviseur tijdens de behandeling van het bezwaarschrift tot het inzicht komt dat het bezwaarschrift qua juridisch kader, de feiten en/of de situatie dermate complex is dat behandeling dat behandeling door de Commissie bezwaarschriften wenselijk is, maakt hij of zij dit kenbaar aan de secretaris van de Commissie en het verwerend bestuursorgaan.

2. Het verwerend bestuursorgaan draagt er in dat geval zorg voor, dat het bezwaarschrift alsnog door de Commissie wordt behandeld en stelt bezwaarmaker hiervan op de hoogte.

 

Artikel 23. Advies

1. De onafhankelijke adviseur adviseert het verwerend bestuursorgaan zo spoedig mogelijk na het horen van de belanghebbenden over de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

2. Indien de beslissing op het bezwaarschrift afwijkt van het advies van de onafhankelijk adviseur, vermeldt het verwerend bestuursorgaan in deze beslissing de reden(en) voor die afwijking.

 

Hoofdstuk IV Slot- en overgangsbepalingen

 

Artikel 24. Intrekking oude regeling en overgangsbepaling

1. De Verordening behandeling bezwaarschriften Alphen aan den Rijn 2014, gewijzigd bij raadsbesluit van 28 juni 2018, wordt ingetrokken.

2. De in het eerste lid genoemde verordening blijft echter van toepassing op de afhandeling van bezwaarschriften die zijn ontvangen tijdens het van kracht zijn van deze verordening.

 

Artikel 25. Inwerkingtreding en citeertitel

1. Deze verordening treedt in werking op de eerste dag van de maand, volgend op de dag van de wettelijke bekendmaking ervan.

2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening behandeling bezwaarschriften Alphen aan den Rijn 2022.

 

De leerplichtambtenaar,

Vastgesteld door de burgemeester en door het college in de vergadering van 31 mei 2022,

De secretaris, de burgemeester,

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 7 juli 2022,

De griffier, de voorzitter