Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Almelo

Verordening politieke beraden gemeente Almelo 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlmelo
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening politieke beraden gemeente Almelo 2022
CiteertitelVerordening politieke beraden gemeente Almelo 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 82 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-07-2022Nieuw besluit

05-07-2022

gmb-2022-322304

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening politieke beraden gemeente Almelo 2022

 

De Raad van de Gemeente Almelo;

 

gezien het voorstel van het presidium van 14 juni 2022;

 

gelet op artikel 82 van de Gemeentewet;

 

overwegende dat het wenselijk is de werkwijze van de politieke beraden op onderdelen te herzien;

 

 

besluit:

 

vast te stellen de Verordening politieke beraden gemeente Almelo 2022.

 

 

Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen

 

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

a. College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Almelo;

b. Fractie: fractie zoals bedoeld in artikel 8 van het reglement van orde gemeenteraad Almelo;

c. Politiek beraad: een commissie zoals bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet;

d. Raad: de gemeenteraad van de gemeente Almelo;

e. Raadslid: een persoon die toegelaten is als lid van de gemeenteraad van Almelo;

f. Raadsvolger: een commissielid zoals bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet;

g. Voorzitter: het door het presidium aangewezen raadslid of raadsleden belast met het voorzitterschap van het betreffende politiek beraad;

 

Artikel 2 De voorzitter

1. Leden van het presidium, zijnde raadslid, zitten het politiek beraad voor.

2. De voorzitter is belast met:

a. het leiden van de vergadering;

b. het handhaven van de orde;

c. het doen naleven van het reglement van orde gemeenteraad Almelo 2022;

d. hetgeen de Gemeentewet of deze verordening hem verder opdraagt.

 

 

Hoofdstuk 2: Taken en samenstelling

 

 

Artikel 3 Taken en bevoegdheden

1. Het politiek beraad adviseert en overlegt over onderwerpen waarbij de raad betrokken is.

a. De bijeenkomst wordt gebruikt ter voorbereiding op de behandeling van een raadsvoorstel. In dat kader kan inhoudelijk overleg gevoerd worden met de indieners van raadsvoorstellen.

b. De bijeenkomst wordt gebruikt om de raad te betrekken in de oriëntatie op het onderwerp in de verschillende fases van het besluitvormingsproces (beeldvorming, oordeelsvorming, besluitvorming). Het gaat om ontwikkelingen, waarbij de raad is betrokken, maar niet geagendeerd staan voor besluitvorming. In dat kader kan inhoudelijk overleg gevoerd worden met de aanvrager van de bijeenkomst.

2. Het politiek beraad besluit bij meerderheid van stemmen, berekend naar verhouding van het aantal zetels dat elke fractie in de raad heeft, of een onderwerp naar de volgende fase van het besluitvormingsproces (oordeelsvorming, besluitvorming) kan.

 

Artikel 4 Samenstelling van het politiek beraad

1. Het politiek beraad is informeel en laagdrempelig van aard, waarbij burgers in contact kunnen komen met raadsleden, raadsvolgers, collegeleden en ambtenaren. De bijeenkomst kent geen vaste samenstelling. Het presidium bepaalt wie er recht hebben om te spreken tijdens het politiek beraad. De voorzitter bepaalt de volgorde van sprekers en kan regels stellen ten aanzien van de lengte van bijdragen.

2. De woordvoering en advisering vindt plaats door één raadslid of raadsvolger namens een fractie.

 

Artikel 5 Ondersteuning door griffie

De ondersteuning van het politiek beraad wordt vervuld door de griffier of een door hem aangewezen op de griffie werkzame ambtenaar.

 

Hoofdstuk 3: Vergaderingen en agenda

 

 

Artikel 6 Vergaderdag en tijdstip van aanvang

1. Het politiek beraad vindt in principe plaats op een dinsdagavond, tenzij het presidium anders bepaalt.

2. Het tijdstip van aanvang is in principe 19.00 uur en eindigt om 23:00 uur, tenzij het presidium anders bepaalt.

3. De bijeenkomst vindt plaats in het Stadhuis of op een door het presidium nader te bepalen locatie.

4. De bijeenkomsten zijn opgenomen in het jaarlijkse vergaderschema van de raad.

 

Artikel 7 Aanvraag en agenda

1. Een aanvraag voor een agendapunt op het politiek beraad kan worden ingediend door een ambtenaar, namens het college, of een aanvrager, ondersteund door minimaal 3 fracties.

2. Een aanvraag voor een agendapunt wordt ingediend bij de griffie op een hiertoe door het presidium vastgesteld aanvraagformulier. Hierop wordt de wijze van interactie en de kring van de bij de interactie betrokkenen aangegeven.

3. Het presidium is belast met het vaststellen van de agenda voor het politiek beraad en beslist over de ingediende aanvragen.

4. Het presidium maakt ten minste zeven dagen voor een vergadering de agenda openbaar bekend onder vermelding van de dag, het tijdstip en de plaats van de vergadering.

5. Indien een aanvullende of gewijzigde agenda wordt vastgesteld door het presidium, wordt deze zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering openbaar bekend gemaakt.

6. De agenda van een beeldvormend beraad bevat een punt “spreekrecht”, tenzij het presidium anders bepaalt.

7. De aanvrager draagt zorg voor het uitnodigen van degenen waarmee de interactie plaats zal vinden.

 

Hoofdstuk 4: Orde van de vergadering

 

 

Artikel 8 Presentielijst

Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent de raadsvolger onmiddellijk de presentielijst. Aan het einde van het politiek beraad wordt die lijst door de voorzitter en de griffier of een door hem aangewezen ambtenaar door ondertekening vastgesteld.

 

Artikel 9 Spreekregels

1. Tenzij de voor het agendapunt vastgelegde interactieve werkvorm anders bepaalt, mag een spreker in zijn bijdrage niet worden onderbroken, behalve door:

a. een interruptie, wanneer de voorzitter de interruptie toelaat;

b. de voorzitter, om de spreker tot de orde te roepen;

c. een andere spreker die een voorstel van orde doet.

 

Artikel 10 Handhaving van de orde

1. Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.

2. De voorzitter kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen en - indien na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord - de vergadering sluiten.

 

 

 

Hoofdstuk 5: Besloten politieke beraden

 

 

Artikel 11 Algemeen

Op een besloten bijeenkomst zijn de bepalingen van deze verordening van overeenkomstige toepassing, voor zover deze niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering. Er wordt een presentielijst ingevuld.

 

Artikel 12 Samenstelling van het besloten politiek beraad

Alleen raadsleden, raadsvolgers, de griffier en specifiek genodigden, kunnen deelnemen aan het besloten politiek beraad.

 

Artikel 13 Geheimhouding

1. Voor de afloop van de besloten vergadering beslist het politiek beraad in overeenstemming met artikel 86, eerste lid, van de Gemeentewet of betreffende de inhoud van eventuele stukken en het besprokene geheimhouding zal gelden.

2. De raad kan op grond van artikel 25, derde en vierde lid, van de Gemeentewet de geheimhouding opheffen, indien het politiek beraad, c.q. haar deelnemers, daarom verzoeken. Het overleg hierover tussen de raad en de deelnemers van het politiek beraad, gebeurt eveneens onder geheimhouding. Eventuele stukken of presentaties worden na opheffing van de geheimhouding openbaar.

 

Hoofdstuk 6: Slotbepalingen

 

 

Artikel 14 Uitleg verordening

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de verordening, beslist in spoedeisende gevallen de voorzitter van het presidium. Indien geen spoed vereist is wordt hierover besloten in het presidium.

 

Artikel 15 Intrekking

De verordening op het politiek beraad 2014 wordt ingetrokken.

 

Artikel 16 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.

 

Artikel 17 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: ‘Verordening politieke beraden gemeente Almelo 2022’.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gedaan ter openbare vergadering van 5 juli 2022,

de griffier,

drs. J.W. Scherpenzeel

de voorzitter,

A.J. Gerritsen