Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Almelo

Verordening presidium gemeente Almelo 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlmelo
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening presidium gemeente Almelo 2022
CiteertitelVerordening presidium gemeente Almelo 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 149 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-07-2022Nieuw besluit

05-07-2022

gmb-2022-322299

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening presidium gemeente Almelo 2022

 

De Raad van de Gemeente Almelo;

 

gezien het voorstel van het presidium van 14 juni 2022;

 

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;

 

overwegende, dat het wenselijk is de werkwijze van het presidium op onderdelen te herzien;

 

besluit:

 

vast te stellen de Verordening presidium gemeente Almelo 2022.

 

 

Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen

 

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

a. raad: de gemeenteraad van de gemeente Almelo;

b. presidium: het presidium van de gemeente Almelo;

c. griffie(r): de griffie(r) van de gemeente Almelo;

d. voorzitter: de voorzitter van de raad;

e. fractievoorzittersoverleg: zoals bedoeld in artikel 6 van het reglement van orde gemeenteraad Almelo.

 

Artikel 2 Taken en bevoegdheden

1. Het presidium heeft de volgende taken:

a. Het presidium stelt het conceptvergaderschema op van de vergadering van de raad op en legt dit ter besluitvorming voor aan de raad.

b. Het presidium kan extra raadsvergaderingen en politieke beraden voor de raad uitroepen.

c. Het presidium kan indien wenselijk en/of noodzakelijk andere bijeenkomsten organiseren dan bedoeld onder b.

d. Het presidium stelt conceptagenda’s op voor de raadsvergaderingen die opgenomen zijn in het vergaderschema van de raad en voor de extra raadsvergaderingen.

e. Het presidium stelt de agenda’s vast voor de politieke beraden.

f. Het presidium coördineert de organisatie van de bijeenkomsten van de raad, het fractievoorzittersoverleg en wijst uit zijn midden voor de politieke beraden voorzitters aan, raadsleden zijnde.

g. Het presidium beoordeelt of initiatiefvoorstellen technisch besluitrijp zijn.

h. Het presidium wijst dan wel stelt een commissie uit de raad aan die klachten, over de gemeenteraad, de voorzitter of individuele leden, onderzoekt overeenkomstig de gemeentelijke klachtenregeling.

i. Het presidium overlegt over de organisatie en werkwijze van de raad en over de huishoudelijke beheerszaken van de raad en bereidt eventueel voorstellen voor en legt deze ter beraadslaging aan het fractievoorzittersoverleg voor.

2. Het presidium vervult andere taken die hem door de raad worden opgedragen.

 

Artikel 3 Samenstelling en voordracht

1 Het presidium bestaat uit de voorzitter van de raad, de vicevoorzitter van de raad en maximaal vijf raadsleden. Er wordt gestreefd naar een evenredige vertegenwoordiging van raadsleden van coalitiedragende en niet-coalitiedragende partijen. De raad benoemt de raadsleden die in het presidium zitting hebben.

2. Bij afwezigheid van de voorzitter van het presidium wordt deze vervangen door één van de andere leden van het presidium.

3. De griffier of diens plaatsvervanger is adviseur van het presidium.

4. Het presidium kan zich daarnaast laten adviseren door andere adviseurs.

5. Het secretariaat van het presidium wordt verzorgd door een op de griffie werkzame ambtenaar.

 

Artikel 4 Benoeming en ontslag

1. De raadsleden die zitting hebben in het presidium, worden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

2. De raadsleden, die zitting hebben in het presidium, treden af zodra door de raad na de verkiezingen een nieuw presidium is benoemd, of als zij ophouden lid van de gemeenteraad te zijn.

3. Wanneer in de periode tussen de verkiezingen en de benoeming van een nieuw presidium het presidium bestaat uit minder dan twee raadsleden, wordt het aantal raadsleden van rechtswege uitgebreid tot drie door het presidium aan te vullen met de langstzittende raadsleden die nog geen lid zijn van het presidium.

4. Het lidmaatschap van het presidium vervalt door het verlies van de hoedanigheid van raadslid, door ontslagname of door een met redenen omkleed besluit van de raad.

5. Benoemingen geschieden bij raadsbesluit.

 

Artikel 5 Vergaderfrequentie

1. Het presidium stelt een vergaderschema vast voor zijn vergaderingen.

2. Het presidium vergadert verder zo dikwijls als nodig is.

 

Artikel 6 Agenda

De agenda wordt uiterlijk vier dagen voor de reguliere vergadering door de griffier aan de leden van het presidium verstuurd.

 

Artikel 7 Besluitvorming

1. Het presidium besluit slechts indien een meerderheid van de leden van het presidium aanwezig is. Alle besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, met uitzondering van de demissionaire periode.

2. Het presidium kan in dringende gevallen buiten de vergadering besluiten nemen, mits alle leden in de gelegenheid zijn gesteld hun mening te uiten. Dit kan mondeling of schriftelijk. Van een aldus genomen besluit maakt de griffier melding in het eerstvolgende conceptverslag dat aan het presidium ter vaststelling wordt aangeboden of komt in de agenda van die vergadering tot uiting.

3. Het presidium kan voor het nemen van een besluit eerst advies vragen aan de raad, de fractievoorzitters, het college en/of derden.

 

Artikel 8 Verslaglegging

1. Van de vergadering wordt een besluitenlijst gemaakt dat tijdens de volgende vergadering ter vaststelling wordt aangeboden.

2. De vastgestelde besluitenlijst wordt via het raadsinformatiesysteem beschikbaar gesteld aan de raadsleden.

 

Artikel 9 Vergaderingen

De vergaderingen van het presidium worden met gesloten deuren gehouden, voor zover het presidium niet anders heeft bepaald. Raadsleden kunnen op verzoek als toehoorder aanwezig zijn in vergaderingen van het presidium.

 

Hoofdstuk 2: Slotbepalingen

 

 

Artikel 10 Intrekking

De Verordening op het Raadspresidium 2014 wordt ingetrokken.

 

Artikel 11 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.

 

Artikel 12 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: ‘Verordening presidium gemeente Almelo 2022’.

 

 

 

 

 

 

 

Gedaan ter openbare vergadering van 5 juli 2022,

de griffier,

drs. J.W. Scherpenzeel

de voorzitter,

A.J. Gerritsen