Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Almelo

Verordening werkgeverscommissie gemeente Almelo 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlmelo
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening werkgeverscommissie gemeente Almelo 2022
CiteertitelVerordening werkgeverscommissie gemeente Almelo 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 83, eerste lid, van de Gemeentewet
  2. artikel 107 van de Gemeentewet
  3. artikel 107a van de Gemeentewet
  4. artikel 107b van de Gemeentewet
  5. artikel 107d van de Gemeentewet
  6. artikel 107e van de Gemeentewet
  7. artikel 156 van de Gemeentewet
  8. afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
  9. afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-07-2022Nieuw besluit

05-07-2022

gmb-2022-322280

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening werkgeverscommissie gemeente Almelo 2022

 

De Raad van de Gemeente Almelo;

 

gezien het voorstel van het presidium van 14 juni 2022;

 

gelet op artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e en artikel 156 van de Gemeentewet en de afdelingen 10.1.1 en 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

overwegende dat het wenselijk is de samenstelling van de werkgeverscommissie te herzien;

 

besluit:

 

vast te stellen de Verordening werkgeverscommissie gemeente Almelo 2022.

 

 

Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen

 

 

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

1. De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd.

2. Aan de werkgeverscommissie worden de bevoegdheden gedelegeerd die rechtstreeks voortvloeien uit de artikelen 107 tot en met 107e van de Gemeentewet, met uitzondering van de bevoegdheden als bedoeld in 107, 107a tweede lid, 107d eerste lid en 107e eerste lid van de Gemeentewet.

3. De werkgeverscommissie volgt voor het griffiepersoneel, naast de Cao Gemeenten, de lokale regelingen voor arbeidsvoorwaarden die voor de gemeentelijke organisatie zijn vastgelegd in het personeelshandboek gemeente Almelo. Als toepassing een ongewenste of onredelijke situatie oplevert, kan de werkgeverscommissie hiervan besluiten af te wijken, met inachtneming van de regels voor medezeggenschap als bedoeld in artikel 35b, vijfde lid, van de Wet op de ondernemingsraden en artikel 12.1 van de Cao Gemeenten.

4. Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen.

5. De werkgeverscommissie mandateert de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van de op de griffie werkzame ambtenaren aan de griffier.

 

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

1. De werkgeverscommissie bestaat uit drie raadsleden, bij voorkeur afkomstig uit coalitie- en oppositiepartijen.

2. De commissie wijst uit haar midden een voorzitter aan.

3. De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

4. Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

a. op eigen verzoek; het raadslid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

b. indien het raadslid aftreedt als lid van de raad;

c. indien de raad van oordeel is dat het raadslid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

5. De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel op te treden als informant.

 

Artikel 3 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

a. het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

b. het leiden van de vergaderingen;

c. het doen naleven van deze verordening;

d. het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van de werkgeverscommissie uitgaan, alsmede het zorgdragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

e. het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

 

Artikel 4 Ondersteuning van de werkgeverscommissie

De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met de werkgeverscommissie afspraken over de wijze van ondersteuning.

 

Artikel 5 Besluitvorming

1. Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2.

2. Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

 

Artikel 6 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het (laten) opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De concept-besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie vastgesteld.

 

Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen

1. De vergaderingen van de werkgeverscommissie zijn besloten.

2. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn niet openbaar.

3. Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van de uitzonderingen genoemd in artikel 5.1 van de Wet open overheid.

 

Artikel 8 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of een van de leden nodig wordt geacht.

 

Artikel 9 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

 

Hoofdstuk 2: Slotbepalingen

 

 

Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter, na advies van de griffier.

 

Artikel 11 Intrekking

De Wijzigingsverordening werkgeverscommissie gemeente Almelo 2017 wordt ingetrokken.

 

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.

 

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: ‘Verordening werkgeverscommissie gemeente Almelo 2022’.

 

 

 

 

 

Gedaan ter openbare vergadering van 5 juli 2022,

de griffier,

drs. J.W. Scherpenzeel,

de voorzitter,

A.J. Gerritsen