Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
's-Gravenhage

Subsidieregeling economisch herstel winkelgebieden Den Haag 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
Organisatie's-Gravenhage
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling economisch herstel winkelgebieden Den Haag 2022
CiteertitelSubsidieregeling economisch herstel winkelgebieden Den Haag 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpSubsidieregeling economisch herstel winkelgebieden Den Haag 2022

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene subsidieverordening Den Haag 2020

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-07-2022nieuwe regeling

05-07-2022

gmb-2022-321469

RIS312668 DSO/10341235

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling economisch herstel winkelgebieden Den Haag 2022

Toelichting 

 

In de afgelopen twee jaar hebben de Haagse winkelgebieden de economische gevolgen van corona sterk gevoeld en dat heeft ook een negatief effect gehad op de aantrekkelijkheid en aantrekkingskracht van de Haagse winkelgebieden.

 

Doel van deze Subsidieregeling economisch herstel winkelgebieden Den Haag is om de Haagse BIZ- en ondernemersverenigingen te helpen om de gevolgen van de coronacrisis op de aantrekkelijkheid van hun winkelgebieden te herstellen. Aantrekkelijke winkelgebieden zijn belangrijk voor een levendige stad. Ze dragen bij aan een gezond ondernemersklimaat en bevorderen de leefbaarheid van de binnenstad en de wijken voor inwoners en bezoekers. 

 

BIZ-en en ondernemersverenigingen binnen de hoofdwinkelstructuur of toeristische kernen van Den Haag kunnen met deze subsidieregeling aanspraak maken op een gemeentelijke financiële bijdrage voor het herstellen van de aantrekkelijkheid van het winkelgebied.

 

Besluitvorming 

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Haag, 

 

gelet op artikel 5 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2020, 

 

besluit vast te stellen de navolgende Subsidieregeling economisch herstel winkelgebieden Den Haag 2022: 

 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen 

 

Artikel 1:1 Begripsomschrijvingen  

In deze regeling wordt verstaan onder: 

 

- ASV: 

Algemene subsidieverordening Den Haag 2020; 

- Awb: 

Algemene wet bestuursrecht; 

- BIZ: 

bedrijveninvesteringszone volgens de Wet op de bedrijveninvesteringszones; 

- groot winkelgebied: 

winkelgebied met 100 of meer ondernemingen; 

- klein winkelgebied:

winkelgebied met minder dan 100 ondernemingen;

- hoofdwinkelstructuur: 

winkelgebieden die zijn opgenomen in de laatst vastgestelde Retailmonitor (RIS301527); 

- ondernemersvereniging:

vereniging van ondernemingen in een winkelgebied;

- onderneming:

onderneming in de detailhandel, horeca en leisure zoals opgenomen in het Verkooppuntenbestand van de gemeente Den Haag;

- toeristische kernen:

de kernen van:

a. Scheveningen-bad (het gebied zoals begrensd door de volgende straten: Strand Noord, Gevers Deynootweg, Zwolsestraat, Utrechtsestraat, Haarlemsestraat, Harstenhoekweg, Kurhausweg, Nieuwe Parklaan, Circusstraat, 2e Messtraat, Dirk Hoogenraadstraat, Rotterdamsestraat en Scheveningseslag);

b. Kijkduin-bad (Deltaplein);

c. Centrum (het gebied zoals begrensd door de volgende straten: Groenewegje, Paviljoensgracht, Lutherse Burgwal, Grote Markt, Jan Hendrikstraat, Torenstraat, Veenkade, Toussaintkade, Hogewal, Scheveningseveer, Mauritskade, Hooikade, Nieuwe Uitleg, Koninginnegracht en Uilenbomen).

 

Artikel 1:2 Toepassingsbereik  

Deze subsidieregeling is van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 1:4 bedoelde activiteiten. 

 

Artikel 1:3 Doel van de subsidie 

  • 1.

    Het doel van de subsidieregeling is het ondersteunen en bevorderen van initiatieven die de aantrekkelijkheid van winkelgebieden in Den Haag op een duurzame manier verhogen, het bezoek vergroten en de bezoekerseconomie ondersteunen.  

  • 2.

    Het achterliggende maatschappelijke doel van de subsidieregeling is dat winkelgebieden in Den Haag aantrekkelijk zijn voor de bewoners en de bezoekers, dat winkelgebieden op een duurzame manier de leefbaarheid bevorderen en dat winkelgebieden bijdragen aan een gezond ondernemersklimaat en de bezoekerseconomie te ondersteunen na de gevolgen van de COVID-19 pandemie. 

 

Artikel 1:4 Activiteiten

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor activiteiten die:  

  • a. de sfeer en de beleving van een groot of klein winkelgebied verhogen zodat meer mensen het gebied bezoeken, met aandacht voor duurzaam, schoon, heel en veilig;

    b. bijdragen aan het eenduidig presenteren van een groot of klein winkelgebied, fysiek en online, zoals het plaatsen van banieren of het updaten van de website; 

    c. bijdragen aan de attractiviteit van een groot of klein winkelgebied, zoals het organiseren van een evenementof het aanstellen van een gastheer of gastvrouw; 

    d. de vindbaarheid van een groot of klein winkelgebied vergroten, zoals het verbeteren van de branding, fysiek en online.  

 

Artikel 1:5 Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een rechtspersoon, zijnde een actieve BIZ-vereniging, -stichting of ondernemersvereniging of –stichting van een winkelgebied dat onderdeel is van de Haagse hoofdwinkelstructuur of één van de toeristische kernen van Den Haag.  

 

Artikel 1:6 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de redelijkerwijs gemaakte kosten die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die naar het oordeel van het college direct zijn verbonden met en noodzakelijk zijn voor de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 1:4.  

  • 2.

    Niet voor subsidie in aanmerking komen:  

    a. de BTW over de gesubsidieerde kosten;

    b. de kosten die eerder door het college zijn op basis van deze subsidieregeling of anderszins zijn gesubsidieerd.  

 

Artikel 1:7 Hoogte van de subsidie

  • 1.

    De subsidie voor kleine winkelgebieden bedraagt maximaal tweederde van de kosten met een maximum van € 3.000,- per aanvrager.  

  • 2.

    De subsidie voor grote winkelgebieden bedraagt maximaal tweederde van de kosten met een maximum van € 5.000,- per aanvrager.  

  • 3.

    Subsidie wordt verstrekt op basis van de-minimis, zoals geregeld in de de-minimisverordening. 

 

 Artikel 1:8 Subsidieplafond 

  • 1.

    Het subsidieplafond voor het kalenderjaar 2022 bedraagt € 200.000,-.  

  • 2.

    Het college kan het subsidieplafond verlagen conform artikel 7 van de ASV.

 

Artikel 1:9 Wijze van verdeling

  • 1.

    Het college verstrekt de subsidie in volgorde van ontvangst van de aanvraag bij het college, totdat het vastgestelde subsidieplafond is bereikt. 

  • 2.

    Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Awb de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als tijdstip van ontvangst van de aanvraag het tijdstip waarop de aanvraag volledig is aangevuld.

 

Hoofdstuk 2 Aanvraag subsidie en termijnen 

 

Artikel 2:1 Aanvraag subsidie

De aanvrager maakt voor de aanvraag gebruik van het voor deze regeling vastgestelde digitale aanvraagformulier.  

 

Artikel 2:2 Aanvraagtermijn

Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 9, eerste lid, van de ASV, ingediend uiterlijk 31 december 2022. 

 

Artikel 2:3 Subsidievaststelling zonder verlening vooraf

Het college stelt de subsidie direct vast. 

 

Hoofdstuk 3 Verplichtingen

 

 Artikel 3:1 Verplichtingen

Onverminderd de artikelen 12 en 13 van de ASV, gelden voor de subsidieontvanger de volgende verplichtingen:  

  • a. de subsidieontvanger is verplicht mee te werken aan de steekproefcontrole om te beoordelen of de subsidie terecht is verstrekt; 

    b. de subsidieontvanger is verplicht zich afdoende te verzekeren voor wettelijke aansprakelijkheid jegens derden;

    c. de activiteit mag niet tegenstrijdig werken met de maatregelen rondom COVID-19 die op het moment gelden;

    d.de aanvrager zorgt zelf voor de organisatie van de activiteit;

    e. de activiteiten moeten voor 31 december 2023 zijn afgerond;

    f. de aanvrager vraagt de benodigde vergunningen aan;

    g. de aanvrager heeft voldoende de-minimissteunruimte en dient hier de de-minimisverklaring voor aan te leveren.    

 

Hoofdstuk 4 Overige bepalingen

 

Artikel 4:1 Inwerkingtreding  

Deze regeling treedt in werking de dag na datum van uitgifte van het Gemeenteblad. 

 

Artikel 4:2 Hardheidsclausule 

Het college kan een of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing ervan gelet op het belang van het doel van deze regeling leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.

 

Artikel 4:3 Citeertitel 

Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling economisch herstel winkelgebieden Den Haag 2022 

 

Den Haag, 5 juli 2022

Het college van burgemeester en wethouders,

 

de secretaris,

Ilma Merx

 

de locoburgemeester,

Kavita Parbhudayal