Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nijmegen

Nadere regels Terrassen Nijmegen 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNijmegen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere regels Terrassen Nijmegen 2022
CiteertitelNadere regels Terrassen 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp
Externe bijlageBijlage 1 - Vlekkenplan

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-07-202213-07-2022Nieuwe regeling

12-07-2022

gmb-2022-321452

Collegebesluit d.d. 12 juli 2022, nr. 4.26

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere regels Terrassen Nijmegen 2022

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Nijmegen

Gelet op de artikelen 2:30, 1:7 en 1:8 van de Algemene plaatselijke verordening Nijmegen

Besluit vast te stellen: Nadere regels Terrassen Nijmegen 2022

Artikel 1 Definities

In deze nadere regels wordt verstaan onder:

  • a.

    Eilandterras: een terras dat, in de directe nabijheid van het pand, niet direct aan de gevel van het pand is gesitueerd én is gelegen op een plein. Het terras is gescheiden van de gevel van het pand door bijvoorbeeld een fietspad, een rijbaan of looppad.

  • b.

    Plein: onbebouwde openbare ruimte veelal omgeven door meerdere gebouwen en omringd door verkeersroutes. Het gaat in ieder geval om de volgende pleinen; Koningsstraat, Grote markt, Mariënburg (het hoger gelegen gedeelte rondom de Marienburgkapel), Joris Ivensplein, Ganzenheuvel, Waalkade en Plein 1944.

  • c.

    Vierdaagsefeesten: jaarlijkse feesten die georganiseerd worden door de Stichting Vierdaagsefeesten en die starten op de zaterdag voorafgaande aan de derde week van juli en eindigen in de nacht van vrijdag/zaterdag in de derde week van juli.

  • d.

    APV: de geldende Algemene plaatselijke verordening van de gemeente Nijmegen

  • e.

    Vlekkenplan; het gebied dat de Stichting Vierdaagsefeesten mag gebruiken tijdens de vierdaagsefeesten zoals gevisualiseerd in bijlage 1.

 

Artikel 2 Toepassingsbereik

Deze nadere regels zijn niet (onverkort) van toepassing op terrasvergunningen gelegen binnen het vlekkenplan en die aangevraagd worden ten behoeve van de Vierdaagsefeesten en in het kader van een evenement.

 

Artikel 3 Eilandterras

  • 1.

    Ter bescherming van de openbare orde, de openbare veiligheid en ter verdeling van de beperkt beschikbare openbare ruimte op pleinen kan het aantal te verlenen terrasvergunningen of de oppervlakte van het gedeelte van de weg waarop het terras gewenst is, op pleinen beperkt zijn.

  • 2.

    Een terrasvergunning voor een eilandterras wordt, overeenkomstig artikel 1:7 lid 2 APV, verleend voor bepaalde tijd, met een maximum van 5 jaar.

  • 3.

    De terrasvergunningen op een plein lopen allemaal op dezelfde datum in een bepaald jaartal af.

 

Artikel 4 Aanvraag

De aanvraag voor een vergunning van een eilandterras bevat in elk geval de volgende gegevens en documenten:

  • a.

    Naam, adres, woonplaats, telefoonnummer en emailadres van de aanvrager;

  • b.

    Een bewijs van inschrijving in het Handelsregister van de Kamers van Koophandel, niet ouder dan 6 maanden;

  • c.

    Plattegrond met daarop ingetekend de locatie van het aan te vragen terras;

  • d.

    Het adres van het pand ten behoeve waarvan de terrasvergunning wordt aangevraagd;

 

Artikel 5 Procedure

  • 1.

    De bekendmaking van een vrijgekomen plein voor de verdeling van eilandterrassen gebeurt door openbare bekendmaking in het digitale gemeenteblad van de gemeente Nijmegen. Hier wordt in ieder geval aangegeven;

  • a.

    Binnen welk tijdvak geïnteresseerden een aanvraag kunnen indienen;

  • b.

    Op welke wijze een aanvraag kan worden ingediend;

  • c.

    Welke gegevens bij de aanvraag moeten worden gevoegd om als compleet te worden aangemerkt;

  • d.

    Op welke wijze de selectie plaatsvindt;

  • e.

    Een omschrijving van de vrijgekomen locatie en afmetingen van de locatie.

  • 2.

    Alleen binnen het tijdvak kan een volledige aanvraag zijn ingediend of kan een aanvraag worden aangevuld tot een volledige aanvraag. Na sluiting van het tijdvak kan een aanvraag niet meer worden ingediend, aangevuld of gewijzigd.

  • 3.

    Aanvragers van onvolledige aanvragen, die zijn ontvangen uiterlijk één week voor het einde van het tijdvak, worden hiervan in kennis gesteld en krijgen de gelegenheid om de aanvraag aan te vullen voor afloop van het tijdvak.

  • 4.

    De procedure bij het vrijkomen van alle locaties op een plein is als volgt;

  • a.

    De aanvraag voor het plaatsen van een eilandterras is een verzoek om een terras te mogen plaatsen op een deel van het plein. Bij de aanvraag kan worden aangegeven tot welk maximum aantal vierkante meters een terras wordt aangevraagd.

  • b.

    Na afloop van het tijdvak wordt gekeken hoeveel aanvragen er zijn ingediend voor het betreffende plein.

  • c.

    Alleen de volledige aanvragen die binnen het tijdvak zijn ingediend, worden meegenomen in de verdere procedure.

  • d.

    Alleen aanvragen waarvoor geen weigeringsgrond als bedoeld in de artikelen 2:30 en 1:8 APV, aanwezig is, worden meegenomen in de verdere procedure.

  • e.

    Het uitgangspunt is dat het totale aantal beschikbare vierkante meters evenredig wordt verdeeld over het aantal volledige vergunningsaanvragen dat binnen het tijdvak is ingediend.

  • f.

    Indien bij de aanvraag is aangegeven dat een ondernemer geen groter terras wenst dan het aantal genoemde vierkante meters in zijn aanvraag en dit aantal kleiner is dan het aantal vierkante meters die beschikbaar zou zijn bij een evenredige verdeling als bedoeld onder e van dit lid, dan worden de aangevraagde vierkante meters vergund met inachtneming van hetgeen bepaald is onder sub g van dit lid. De overgebleven vierkante meters worden evenredig verdeeld onder de overige ondernemers met inachtneming van sub g van dit lid.

  • g.

    Bij de besluitvorming met betrekking tot de exacte situering van de terrassen op het plein, wordt rekening gehouden met de locatie van het pand ten opzichte van het aangevraagde terras. Hierbij geldt dat terrassen zoveel mogelijk in de directe nabijheid van het desbetreffende pand worden gesitueerd. Als gevolg hiervan kunnen kleine verschillen in het aantal vierkante meters terras per pand ontstaan door de aanwezigheid van bijvoorbeeld obstakels, routes voor weggebruikers en hulpdiensten en de situering ten opzichte van het pand. De vergunningen worden verleend met een tekening waarop de situering van het terras exact wordt aangegeven.

  • 5.

    Indien gedurende de looptijd van alle vergunningen op een plein een locatie voor een eilandterras vrijkomt, is de procedure als volgt;

  • a.

    Indien een pand nog niet over een terrasvergunning beschikt dan komt deze als eerste in aanmerking voor de vrijgekomen vierkante meters, mits het vrijgekomen terras in de directe nabijheid van dat pand is gelegen. De terrasvergunning wordt verleend voor de resterende duur van de reeds verleende vergunningen voor het plein. Bij meerdere panden zonder terrasvergunning worden de vrijgekomen vierkante meters evenredig over deze panden verdeeld met in achtneming van het bepaalde in sub g lid 4 van dit artikel, mits het vrijgekomen terras in de directe nabijheid van dat pand ligt.

  • b.

    Indien alle panden gelegen aan het plein al over een terrasvergunning beschikken, doet de burgemeester een schriftelijk voorstel waarbij de beschikbare vierkante meters worden verdeeld overeenkomstig hetgeen bepaald is in lid 4 onder e van dit artikel. Ondernemers dienen, binnen de aangegeven termijn in het voorstel, schriftelijk aan te geven of ze in aanmerking willen komen voor de te verdelen vierkante meters. De vierkante meters worden vervolgens definitief over deze panden verdeeld. De bestaande vergunningen worden aangepast aan de nieuwe situatie maar behouden de resterende looptijd.

 

Artikel 6 Weigeringsgronden

Onverminderd het bepaalde in artikel 2:30 lid 5 weigert de burgemeester, gelet op artikel 2:30 lid 5 onder c APV, de vergunning:

  • a.

    Als de aanvraag niet binnen het tijdvak als bedoeld in artikel 5 is ontvangen.

  • b.

    Als de aanvraag niet compleet is als bedoeld in artikel 5.

  • c.

    Indien er gedurende de looptijd van de reeds verleende vergunningen op een plein, een aanvraag wordt ingediend ten behoeve van een pand aan dat plein dat op dat moment nog niet over een vergunning beschikt en er geen vierkante meters beschikbaar zijn op dat plein.

  • d.

    Als op de aanvraag een maximaal aantal vierkante meters is aangegeven en dit aantal meer vierkante meters bevat dan het aantal dat beschikbaar is bij een evenredige verdeling als bedoeld in artikel 5 lid 4 onder e dan wordt de aanvraag voor dat deel geweigerd.

 

Artikel 7 Overgangsrecht

Gedurende het eerste jaar na inwerkintreding van deze nadere regels zijn deze nadere regels niet van toepassing op aanvragen voor een eilandterras. Pas vanaf het moment dat voor het betreffende plein de reeds voor onbepaalde tijd verleende terrasvergunningen via een wijzigingsbesluit zijn omgezet naar een vergunning voor bepaalde tijd, zijn deze nadere regels van toepassing.

 

Artikel 8 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze nadere regels treden in werking op de dag na publicatie en werken terug tot 13 juli 2022.

  • 2.

    Deze nadere regels worden aangehaald als “Nadere regels Terrassen 2022”.

 

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van 12 juli 2022,

De gemeentesecretaris,

Mr. drs. A.H. van Hout

De burgemeester,

Drs. H.M.F. Bruls

Toelichting bij de Nadere regels terrassen 2022

 

Inleiding

Schaarse vergunning

De afgelopen jaren zijn uitspraken gedaan over de interpretatie van de Dienstenrichtlijn. Een terrasvergunning valt onder de Dienstenrichtlijn. In beginsel dient een terrasvergunning voor onbepaalde tijd te worden verleend tenzij er sprake is van een schaarse vergunning. Een terrasvergunning kan een schaarse vergunning zijn als het aantal potentiele aanvragers, het aantal beschikbare plaatsen of de beschikbare ruimte overtreft. Op grond van de Dienstenrichtlijn moet bij het verlenen van een schaarse vergunning voldaan zijn aan het gelijkheidsbeginsel. Dit betekent dat er een transparante procedure voor vergunningverlening moet zijn, waarbij iedere potentiele geïnteresseerde gelijke kansen heeft. De criteria voor vergunningverlening moeten objectief en noodzakelijk zijn. In deze nadere regels wordt deze procedure en de bijbehorende criteria vastgesteld.

Gelet op het bovenstaande kan het college op grond van artikel 2:30 lid 5 onder c nadere regels vaststellen die zien op de verdeling van schaarse vergunningen.

 

Toelichting artikelen

Eilandterras

Een eilandterras is een terras dat op een plein is gelegen en niet direct aan een gevel van het pand grenst, maar wel in de directe nabijheid van het pand is gesitueerd. Het terras is gescheiden van de gevel van het pand door bijvoorbeeld een fietspad, een rijbaan of looppad. Aan een plein liggen vaak meerdere panden met een horecabestemming.

 

Artikel 3.

Een vergunning is schaars als het aantal aanvragen het aantal beschikbare vergunningen kan overstijgen. Potentiele gegadigden moeten gelijke kansen worden geboden om in aanmerking te komen voor een schaarse vergunning. Het bevoegd gezag moet daarom een keuze maken door middel van een transparante en openbare verdeelprocedure.

De openbare ruimte kent vele gebruikers waarbij de gemeente bekijkt welk deel van de openbare ruimte door welke gebruiker gebruikt kan worden. Zo mogen delen van een plein gebruikt worden om terrassen op te plaatsen. Indien meerdere ondernemers met horeca rondom een plein zijn gelegen dan kunnen zij een aanvraag indienen voor dezelfde ruimte op dit plein. Dit betekent dat het aantal aanvragen voor een bepaalde locatie, groter kan zijn dan de beschikbare ruimte. Hiermee is een terrasvergunning voor een eilandterras een schaarse vergunning.

Een vergunning voor een eilandterras mag daarom niet voor onbepaalde tijd worden verleend. Ook (nieuwe) andere ondernemers moeten de mogelijkheid krijgen om op (een deel) van een plein een terras te exploiteren. Daarbij speelt de vraag wat een passende beperkte duur is voor de vergunningen. De geldigheidsduur van de vergunning mag niet buitensporig lang zijn maar moet wel voldoende zijn om noodzakelijke investeringen terug te kunnen verdienen. Bij terrassen zal de investering bestaan uit de aanschaf van terrasmeubilair, zoals zitmeubilair, parasols, terrasschotten etc. Dit heeft een beperkte levensduur doordat deze worden blootgesteld aan weersinvloeden. Terrasmeubilair is daarnaast onderhevig aan trends. De belastingdienst hanteert een afschrijftermijn van maximaal 5 jaar voor bedrijfsmiddelen zoals terrasmeubilair. Voor terrassen wordt een termijn van 5 jaar als een redelijke termijn gezien. Vergunningen voor een eilandterras worden daarom verleend voor een termijn van maximaal 5 jaar.

Vergunningen voor een bepaald plein worden gelijktijdig verleend. Dat betekent dat alle vergunningen op dezelfde datum aflopen. Alle horecaondernemers aan het betreffende plein kunnen op dat moment een aanvraag indienen voor een terras. Daarmee kunnen alle horecaondernemers aan dat plein in aanmerking komen voor een terrasvergunning.

 

Procedure

Artikel 5.

Alle panden waarin een alcoholvrije inrichting, horecabedrijf, kiosk of maatschappelijke en recreatieve instelling is gevestigd en die gelegen zijn rondom een plein moeten in aanmerking kunnen komen voor een terrasvergunning op dat plein. De reeds verleende terrasvergunningen voor een plein zijn nu voor onbepaalde tijd verleend. Deze vergunningen zullen omgezet worden naar een terrasvergunning voor bepaalde tijd, namelijk voor een periode van 5 jaar. Alle terrasvergunningen op een plein hebben daarmee dezelfde looptijd. Voor alle terrasvergunningen aan hetzelfde plein zal de ingangsdatum hetzelfde zijn. Na afloop van deze periode is het voor alle horecaondernemers aan het plein mogelijk om binnen een vooraf bepaalde tijdvak een aanvraag in te dienen voor het plaatsen van een terras op het betreffende plein. Bekendmakingen worden in ieder geval in het digitale gemeenteblad bekend gemaakt. Hierbij wordt tevens vermeld welke bescheiden bij de aanvraag moeten worden ingediend en binnen welk tijdvak. De aanvrager is verantwoordelijk voor een tijdige en volledige aanvraag.

Alleen aanvragen die compleet en binnen het tijdvak zijn ingediend, worden in behandeling genomen. Na afloop van het tijdvak wordt bekeken hoeveel volledige aanvragen er zijn. Daarbij wordt ook gekeken of er weigeringsgronden aan de orde zijn zoals bedoeld in de artikelen 2:30 en 1:8 APV. De aanvragen die na deze beoordeling overblijven komen in aanmerking voor een terrasvergunning op het plein.

De beschikbare ruimte wordt evenredig verdeeld naar het aantal aanvragen. Het aantal toebedeelde vierkante meters kan echter per vergunning verschillen omdat rekening moet worden gehouden met bestaande obstakels, bomen, looproutes e.d. en de situering van het terras ten opzichte van pand. Na afloop van de 5 jaar wordt deze procedure herhaald.

 

Het is mogelijk dat een ondernemer een kleiner terras wil dan waarvoor hij in aanmerking zou kunnen komen als het aantal beschikbare vierkante meters evenredig wordt verdeeld. Hij kan op zijn aanvraag aangeven dat hij een maximum aantal vierkante meters aanvraagt. Als deze kleiner zijn dan het aantal dat hij kan krijgen bij een evenredige verdeling, dan worden de gevraagde vierkante meters vergund. Voorbeeld: op de aanvraag geeft de ondernemer aan dat hij maximum 20 m2 wil. De ondernemer kan 30 m2 krijgen. Er wordt dan 20 m2 vergund. De overige 10m2 wordt dan verdeeld over de ondernemers die geen maximum hebben aangegeven of het aangegeven maximum nog niet hebben bereikt..

Is dit aantal aangevraagde vierkante meters echter groter dan het aantal vierkante meters dat dat na een evenredige verdeling beschikbaar is dan wordt het maximum aantal beschikbare vierkante meters vergund en het overige deel wordt geweigerd.

Voorbeeld: Er is maximaal 30 m2 aangevraagd. Na een evenredige verdeling kan iedere ondernemer 20m2 krijgen. Deze 20 m2 worden dan verleend en de overige 10m2 geweigerd.

 

Het is mogelijk dat een nieuwe horecaondernemer zich vestigt aan het plein in een pand waar op dat moment geen horeca in gevestigd is. Dit pand beschikt dus niet over een terrasvergunning. De beschikbare ruimte op het plein voor het plaatsen van een terras is op dat moment reeds vergeven. Pas als de looptijd van de reeds verleende vergunningen is verstreken wordt de ruimte op het plein weer opnieuw verdeeld. Deze nieuwe ondernemer kan in die situatie dus pas een terrasvergunning aanvragen als de looptijd van de vergunningen op het plein is afgelopen. Indien er toch een aanvraag wordt ingediend kan deze niet verleend worden omdat er geen ruimte is om nog een terras te plaatsen en zijn de weigeringsgronden van toepassing. Een ondernemer dient zich voorafgaand aan definitieve vestiging van zijn onderneming op een bepaalde locatie op de hoogte te stellen van de mogelijkheden om zijn zaak te exploiteren, dus ook of er binnen afzienbare tijd een terrasvergunning kan worden verleend.

 

Uiteraard is het mogelijk dat een ondernemer zijn horeca-activiteiten beëindigt gedurende de looptijd van de vergunningen op het plein en er geen horeca activiteiten meer in het pand plaatsvinden. De terrasvergunning wordt dan, al dan niet op verzoek van de exploitant, door de burgemeester ingetrokken omdat er van de terrasvergunning geen gebruik wordt gemaakt. Daarmee komt de ruimte van het bijbehorende terras vrij.

Panden met een horecabestemming die nog niet over een terrasvergunning beschikken, komen als eerste in aanmerking voor deze vrijgekomen ruimte. Dit geldt alleen als de vrijgekomen ruimte ook daadwerkelijk in de nabijheid van dat betreffende pand gelegen is. Het is niet wenselijk om bijvoorbeeld een terras te exploiteren dat aan de andere kant van een plein is gelegen. De vierkante meters zullen evenredig over deze panden worden verdeeld. Deze vergunningen worden verleend voor de duur dat de looptijd van andere vergunningen voor de panden gelegen aan het plein nog voortduurt. Hierdoor loopt de geldigheidsduur van alle vergunningen gelegen aan het plein gelijk.

Indien er geen panden aan het plein zijn gelegen die nog niet over een vergunning beschikken, zal de burgemeester een voorstel doen om de vrijgekomen ruimte gelijkmatig te verdelen onder de ondernemers die op dat moment over een terrasvergunning beschikken. Alle ondernemers kunnen dan de beschikking krijgen over een (iets) groter terras waarbij de bestaande terrasafmetingen en locaties iets zullen wijzigen. Indien alle ondernemers aan het plein instemmen met het voorstel, worden de terrasvergunningen daarop aangepast. De terrasvergunning behoudt de (resterende) looptijd van de oorspronkelijke vergunning. Mochten niet alle ondernemers gebruik willen maken van een uitbreiding dan wel niet tijdig reageren dan zal de beschikbare ruimte over de panden worden verdeeld waarvan door de betreffende ondernemer wel is aangegeven dat men een uitbreiding wil.

 

Met de bovenstaande procedure maken alle horecaondernemers aan een plein evenveel kans om op terras te kunnen exploiteren op een plein.

 

Weigerings- en toetsingsgronden

Artikel 6

Naast de absolute weigeringsgronden in artikel 2:30 lid 5 onder a en b APV geldt de weigeringsgrond in artikel 2:30 lid 5 onder c APV. Voor de invulling van de procedure omtrent de verdeling van schaarse rechten stelt het college deze nadere regels. De weigeringsgronden die daaruit voortvloeien staan opgenomen in artikel 6 lid 1.

 

Overgangsrecht

Artikel 7

Voorafgaand aan inwerkingtreding van deze nadere regels zijn de vergunningen voor eilandterrassen voor onbepaalde tijd verleend. Gedurende het jaar na inwerkingtreding van deze nadere regels zullen de bestaande vergunningen voor eilandterrassen per plein gelijktijdig worden omgezet naar vergunningen voor maximaal 5 jaar. De bestaande ondernemers wordt hiermee een overgangstermijn gegund zodat zij zich voldoende kunnen voorbereiden op deze nieuwe situatie. Voor de wijziging van de bestaande vergunningen wordt maximaal een jaar de tijd genomen. Zodra dit jaar is verstreken, dan wel op het moment dat voor een plein de vergunningen voor bepaalde tijd zijn verleend, zullen nieuwe aanvragen voor eilandterrassen beoordeeld worden aan de hand van deze nadere regels

 

Bijlage 1 Vlekkenplan