Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rhenen

Gemeente Rhenen - Klachtenregeling gemeenteraad en griffie gemeente Rhenen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRhenen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingGemeente Rhenen - Klachtenregeling gemeenteraad en griffie gemeente Rhenen
CiteertitelKlachtenregeling gemeenteraad en griffie gemeente Rhenen
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 9:14 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-07-2022nieuwe regeling

05-07-2022

gmb-2022-320103

Tekst van de regeling

Intitulé

Gemeente Rhenen - Klachtenregeling gemeenteraad en griffie gemeente Rhenen

De raad van de gemeente Rhenen,

gelet op artikel 9.1 en artikel 9.14 Algemene Wet Bestuursrecht (AWB);

Besluit:

In te stemmen met de Klachtenregeling griffie en gemeenteraad Gemeente Rhenen 2022

 

 

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

Deze regeling verstaat onder:

  • a.

    wet: Algemene wet bestuursrecht;

  • b.

    gemeenteraad: het orgaan bedoeld in titel ll hoofdstuk 2 van de Gemeentewet;

  • c.

    griffier: de functionaris, zoals bedoeld in titel 107 van de Gemeentewet;

  • d.

    medewerker van de griffie: de medewerkers van de gemeente die hiërarchisch onder de griffier vallen;

  • e.

    klager: de natuurlijke persoon of de rechtspersoon die een klacht heeft ingediend;

  • f.

    klacht: een uiting van ongenoegen over de wijze waarop de gemeenteraad, een lid van de gemeenteraad, een fractievolger, de griffier of een medewerker van de griffie zich in een bepaalde aangelegenheid tegenover de klager heeft gedragen. Officieel kan alleen een klacht worden ingediend tegen het bestuursorgaan in zijn geheel. Een klacht tegen een lid van de gemeenteraad, een fractievolger of bijvoorbeeld een commissievoorzitter is dus een klacht tegen het gehele bestuursorgaan;

  • g.

    gedraging: het in een bepaalde gelegenheid handelen of nalaten te handelen tegenover een natuurlijk persoon of rechtspersoon door de gemeenteraad, een lid van de gemeenteraad, de griffier of een medewerker van de griffie; waaronder onder andere zijn begrepen onheuse bejegening, het verstrekken van verkeerde gegevens, het achterwege laten van een reactie, de manier waarop werkzaamheden worden verricht of nagelaten;

  • h.

    klachtenbehandelaar: de functionaris die klachten afhandelt.

 

Artikel 2. Algemene bepalingen

  • 1.

    Een ieder heeft het recht om over de wijze waarop de gemeenteraad, een lid van de gemeenteraad, een commissielid, een commissievoorzitter, de griffier of een medewerker van de griffie zich in een bepaalde aangelegenheid jegens hem of haar heeft gedragen een klacht in te dienen bij de gemeenteraad. De klacht tegen een lid van de gemeenteraad, een commissielid of voorzitter van een commissie is gelijk aan een klacht tegen de gehele raad omdat een klacht alleen ingediend kan worden tegen het bestuursorgaan.

  • 2.

    De gemeenteraad draagt zorg voor een behoorlijke behandeling van mondelinge en schriftelijke klachten.

  • 3.

    Mondelinge klachten worden in beginsel mondeling afgedaan. Wordt de klacht niet tot tevredenheid van de klager afgedaan, dan wordt de klager gewezen op de mogelijkheid van schriftelijke klachtenbehandeling. Deze regeling betreft voor het overige slechts schriftelijk ingediende klachten.

  • 4.

    Zodra naar tevredenheid van de klager aan zijn klacht tegemoet is gekomen, vervalt de verplichting tot verdere behandeling van de klacht. Bij een schriftelijke klacht wordt dit schriftelijk aan de klager en aan degene over wie is geklaagd, bevestigd.

 

Artikel 3. Beslistermijn

  • 1.

    De klacht wordt binnen zes weken afgehandeld.

  • 2.

    De afhandeling kan voor ten hoogste vier weken worden verdaagd, waarvan schriftelijk aan partijen mededeling wordt gedaan.

 

Artikel 4. Klachtenbehandelaar

  • 1.

    Bij een klacht over een medewerker van de griffie is de klachtenbehandelaar de griffier.

  • 2.

    Bij een klacht over de griffier is de werkgeverscommissie van de gemeenteraad de klachtenbehandelaar.

  • 3.

    Bij een klacht over de gemeenteraad, een lid van de gemeenteraad, een commissielid, of een commissievoorzitter is de klachtenbehandelaar de voorzitter van de raad.

  • 4.

    Een klacht over de voorzitter van de gemeenteraad wordt behandeld door de vertrouwenscommissie.

  • 5.

    Bij afwezigheid van de klachtbehandelaar, of in geval de klachtbehandelaar zelf bij de beklaagde gedraging is betrokken, neemt diens plaatsvervanger (plv griffier of plv voorzitter van de raad) de afhandeling van de klacht over.

 

Artikel 5. Wijze van indiening

  • 1.

    Een klacht kan tot uiterlijk twaalf maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden mondeling of schriftelijk worden ingediend.

  • 2.

    Het klaagschrift wordt ingediend bij de gemeenteraad.

  • 3.

    Het klaagschrift bevat ten minste:

    • a.

      de naam en het adres van de indiener;

    • b.

      de dagtekening;

    • c.

      een omschrijving van de gedraging waartegen de klacht is gericht.

 

Artikel 6. Ontvangstbevestiging

De ontvangst van een klaagschrift wordt binnen tien werkdagen schriftelijk bevestigd en bevat daarnaast informatie over de verdere procedure. Als een klaagschrift digitaal is ingediend, wordt deze ook digitaal bevestigd.

 

Artikel 7. Registratie en publicatie

  • 1.

    De klachtenbehandelaar draagt zorg voor de registratie van de klacht.

  • 2.

    De geregistreerde klachten worden opgenomen in het jaarverslag van de griffie.

 

Artikel 8. Buiten behandeling laten

  • 1.

    Een klaagschrift wordt niet in behandeling genomen indien:

    • a.

      niet is voldaan aan de in artikel 9:4 van de wet vermelde vereisten en klager dit ook niet binnen veertien dagen nadat klager daarvan op de hoogte is gebracht, heeft hersteld;

    • b.

      het een klacht betreft die betrekking heeft op een van de in artikel 9:8 lid 1 van de wet genoemde gedragingen of indien artikel 9:8 lid 2 van de wet van toepassing is.

  • 2.

    Van het niet in behandeling nemen van de klacht wordt klager zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van de klacht schriftelijk in kennis gesteld, onder vermelding van de redenen daarvan.

  • 3.

    Een klacht heeft geen betrekking op besluiten die ingevolge artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht zijn genomen. Hiervoor geldt de bezwarenprocedure zoals beschreven in hoofdstuk 6 en 7 van de Awb.

 

Artikel 9. Onderzoek

  • 1.

    De klachtenbehandelaar is in verband met de voorbereiding van de behandeling van een klacht bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te doen inwinnen.

  • 2.

    De klachtenbehandelaar kan bij derden en/of deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen op gesprek als bedoeld in artikel 11 van deze regeling te verschijnen.

 

Artikel 10. Hoor en wederhoor

  • 1.

    De klachtenbehandelaar stelt de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft in de gelegenheid te worden gehoord. De klachtenbehandelaar maakt een keuze of de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft gelijktijdig worden gehoord of separaat.

  • 2.

    Zowel de klager als degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, kunnen tot uiterlijk een week voor de hoorzitting stukken indienen die van belang kunnen zijn voor de afhandeling van de klacht.

  • 3.

    Zowel de klager als degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, kunnen zich bij het horen door iemand van hun keuze laten vergezellen of bijstaan.

  • 4.

    De klachtenbehandelaar kan van het horen afzien indien de klacht kennelijk ongegrond is dan wel indien de klager heeft verklaard geen gebruik te willen maken van het recht te worden gehoord.

  • 5.

    De klachtenbehandelaar draagt zorg voor een verslag van het horen.

 

Artikel 11. Uitnodiging hoorzitting

  • 1.

    De klachtenbehandelaar nodigt de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft ten minste twee weken voor de hoorzitting uit.

  • 2.

    Binnen drie dagen na de uitnodiging kunnen de klager of degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft onder opgaaf van redenen de klachtenbehandelaar verzoeken het tijdstip te wijzigen.

  • 3.

    De beslissing van de klachtenbehandelaar op dit verzoek wordt uiterlijk een week voor het tijdstip van de zitting aan de partijen meegedeeld.

  • 4.

    De klachtenbehandelaar is bevoegd in bijzondere omstandigheden of te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen die genoemd zijn in het eerste tot en met het derde lid.

 

Artikel 12. Afdoening

  • 1.

    De klachtenbehandelaar brengt advies uit aan het presidium.

  • 2.

    Adviezen ten aanzien van klachten over de griffier of een medewerker van de griffie zijn niet openbaar.

  • 3.

    Een advies van het presidium dat betrekking heeft op een klacht over de gemeenteraad, een lid van de gemeenteraad of een commissielid kan in een raadsvergadering behandeld worden, deze vergadering is openbaar.

  • 4.

    Eventuele behandeling van het advies van de werkgeverscommissie dat betrekking heeft op een klacht over de griffier vindt plaats in een besloten vergadering van het presidium.

  • 5.

    Het presidium stelt de klager en de persoon waar de klacht tegen gericht is schriftelijk en gemotiveerd in kennis van de bevindingen van het onderzoek, zijn oordeel daarover en over de eventuele conclusies die daaruit zijn getrokken.

 

Artikel 13. Nationale ombudsman

Bij het toezenden van de bevindingen genoemd in artikel 12 van deze regeling, vermeldt het presidium binnen welke termijn klager eventueel een verzoekschrift kan indienen bij de Nationale ombudsman in Den Haag.

 

Artikel 14. Onvoorzien

In alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet, besluit de voorzitter van de raad.

 

Artikel 15. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking.

 

Artikel 16. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Klachtenregeling gemeenteraad en griffie gemeente Rhenen.

 

 

Vastgesteld in de openbare vergadering van 5 juli 2022.

De raadsgriffier, de voorzitter,

ir. C.A.M. Apell drs.J.A. van der Pas