Organisatie | Alblasserdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Raadsvoorstel |
Citeertitel | Vaststellen actualisatie van economische activiteiten in het algemeen belang |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 25 van de Mededingingswet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-07-2022 | nieuwe regeling | 16-02-2016 |
Gemeenten moeten, om concurrentievervalsing bij het verrichten van economische activiteiten te voorkomen, de gedragsregels die zijn opgenomen in de Wet Markt en Overheid in acht nemen.
De 4 gedragsregels waar de gemeente zich aan moet houden zijn:
Integrale kostendoorberekening: de gemeente moet de integrale kosten van een goed of dienst in rekening brengen; ook al is de integrale prijs hoger dan de marktprijs;
Bevoordelingsverbod: de gemeente mag een eigen overheidsbedrijf niet bevoordelen ten opzichte van concurrerende bedrijven; bijvoorbeeld door het aanbieden van een lening onder gunstige voorwaarden;
Gegevensgebruik: de gemeente mag gegevens die zij vanuit haar publieke taak verkrijgt niet gebruiken voor economische activiteiten die niet dienen ter uitvoering van de publieke taak. Dit verbod geldt niet als andere overheidsorganisaties of bedrijven ook over de gegevens kunnen beschikken;
Functiescheiding: als de gemeente een (bijvoorbeeld toetsende) rol heeft op een economische activiteit en ook zelf die economische activiteiten uitvoert, mogen de verschillende rollen niet in één functie verenigd zijn; dubbele betrokkenheid moet worden voorkomen.
Bovenstaande gedragsregels zijn niet van toepassing:
voor enkele specifieke organisaties, zoals openbare onderwijsinstellingen;
indien de gemeente een goed of dienst aanbiedt aan andere overheden of overheidsbedrijven ter uitvoering van hun publiekrechtelijke taak;
voor economische activiteiten of bevoordelingen van overheidsbedrijven die plaatsvinden in het algemeen belang;
indien voor de economische activiteiten sprake is van staatssteun.
Een voorbeeld van een economische activiteit is de verhuur van vastgoed. De gemeente is dan concurrent van ondernemers. De Wet Markt en Overheid (opgenomen in de artikel 25g tot en met 25m van de Mededingingswet) heeft als doel concurrentievervalsing tegen te gaan en zo gelijk mogelijke concurrentieverhoudingen tussen overheden en bedrijven te creëren.
Jaarlijks zal een actualisatie van de activiteiten plaatsvinden zodat voldaan wordt aan de Wet Markt en Overheid.
Daarnaast is in 2015 vanuit de samenleving de gemeente verzocht samen te werken binnen het concept "afvalvrije school". Dit betekent dat een school afvalvrij wordt gemaakt. Voor alle verschillende afvalstromen die vrijkomen worden alternatieven gezocht waarbij dit afval als herbruikbare grondstof kan worden bestempeld. Middels een lesprogramma en samenwerking door kinderen, leerkrachten en ouders/verzorgers leren kinderen niet in afval te denken, maar in grondstoffen zodat uiteindelijk geen restafval meer bestaat. Dit concept wat gericht is op scholen sluit eveneens aan bij de doelstelling "stimuleren van recycling en verminderen van afval" zoals voorgesteld in het Plan van Aanpak Duurzaamheid en de programmabegroting 2016. De achterliggende gedacht van dit concept, te weten niet in afval te denken, maar in grondstoffen zodat uiteindelijk geen restafval meer bestaat, is op de gehele samenleving toepasbaar. Door toepassing van deze gedachtegang kan de gemeente in gesprek gaan met ondermeer scholen en verenigingen om gezamenlijk afspraken hierover te maken teneinde de bewustwording te vergroten en het restafval aanzienlijk te verminderen.
Het is in het algemeen belang dat de gemeente kan samenwerken omtrent "afvalvrije scholen / verenigingsgebouwen" zodat gescheiden grondstoffen "om niet" door de gemeente opgehaald kunnen worden. Het ophalen van de verscheidenheid aan afvalsoorten in relatief kleine hoeveelheden door ondernemers heeft geen slagingskans. Scholen en verenigingen kunnen de marktconforme kosten, die dit met zich meebrengen, niet betalen. Voor private partijen is dit ook niet interessant, omdat het om zeer kleine hoeveelheden grondstoffen gaat.
Voorgesteld wordt samenwerking omtrent "afvalvrije scholen / verenigingsgebouwen" vast te stellen als economische activiteit in het algemeen belang als bedoeld in artikel 25 h van de Mededingingswet.
Daarnaast heeft onderzoek plaatsgevonden naar het gebruik van natuurgrond, volkstuinen en agrarische grond zoals opgenomen in uw besluit van 25 november 2014. Uit dit onderzoek is gebleken dat het overzicht behorend bij de reeds vastgestelde activiteiten in het algemeen belang is gewijzigd doordat:
volkstuinen onderdeel zijn van verhuur / gebruik / vestiging zakelijke rechten / exploitatie van beleidsondersteunend vastgoed categorie sport, bewegen en ontspanning omdat de gemeente van oudsher volkstuinen heeft verhuurd omdat het zelf kweken van groenten en fruit naast de sociale en educatieve aspecten ook belangrijke recreatieve waarde een beleidsdoel ondersteunt. Daarnaast dient het aanbod van volkstuinen te worden geborgd omdat deze vorm van recreëren niet worden aangeboden door een marktpartij.
agrarische grond nabij locatie Lammetjeswiel onderdeel is van verhuur / gebruik / vestiging rechten van overig vastgoed (niet zijnde grondexploitatie) omdat deze grond beschikbaar dient te blijven voor baggeropslag. Het is voor de gemeente van belang dat in de tussentijd de locatie goed behouden en onderhouden blijft en dat verloedering of illegale ingebruikneming wordt voorkomen.
het beheer van gronden met bestemming "natuur" onderdeel is verhuur / gebruik in het kader van bescherming van flora en fauna als benoemd in de wet en regelgeving omdat beweiden door schapen onderdeel kan zijn van het beheer zodat door de toename van natuurwaarden de belevingswaarde voor inwoners van Alblasserdam wordt vergroot.
Ter verduidelijking is in bijlage 1 een geactualiseerd concept-overzicht opgenomen welke van toepassing zal zijn als dit voorstel door u ongewijzigd wordt vastgesteld. In dit overzicht zijn de activiteiten in het algemeen belang en de eventueel bijbehorende locaties waarbij de activiteit wordt uitgevoerd opgenomen.
Er is gekozen om geen uitgebreide procedure ex. Artikel 3.4 Awb die voorziet in het indienen van een zienswijze te doorlopen. De hierboven genoemde activiteiten worden al gedurende langere tijd uitgevoerd zonder dat er een verstorende werking op de markt ontstaat. Tevens betreft het een actualisatie van reeds vastgestelde activiteiten in het algemeen belang. Voor de activiteiten die al eerder vastgesteld zijn geen zienwijzen ingediend.
Zodra u heeft ingestemd met het vaststellen actualisatie in het algemeen belang zal het besluit worden gepubliceerd op de gemeentelijke website en in het Klaroen. Tijdens de terinzagelegging van het raadsbesluit gaat de beroepstermijn in. Dit houdt in dat belanghebbenden die een zienswijze hebben ingediend alsnog beroep kunnen instellen bij de bestuursrechter tegen het raadsbesluit.