Organisatie | Katwijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Treasurystatuut Gemeente Katwijk 2022 |
Citeertitel | Treasurystatuut van gemeente Katwijk 2022 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Treasurystatuut van gemeente Katwijk 2014.
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-07-2022 | nieuwe regeling | 16-06-2022 | Z2862470D2862480 |
De raad van de gemeente Katwijk;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van Katwijk van 31 mei 2022;
gelet op artikel 15 van de Financiéle verordening gemeente Katwijk 2019;
Het Treasurystatuut van de gemeente Katwijk heeft tot doel een formeel kader te scheppen, waarbinnen de financieringsactiviteiten van de organisatie dienen plaats te vinden. In het Statuut zorgen de vier elementen sturen, beheersen, verantwoorden en toezicht houden in hun samenhang voor duidelijkheid en transparantie in het treasury proces.
De treasuryfunctie is als volgt gedefinieerd:
het sturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op:
de financiële vermogenswaarden, de financiële geldstromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s.
In verband met de wettelijke kaders werkt de gemeente met twee instrumenten op het gebied van treasury: het treasurystatuut en de paragraaf financiering.
In dit treasurystatuut is de “beleidsmatige infrastructuur” van de treasuryfunctie vastgelegd in de vorm van uitgangspunten, doelstellingen, richtlijnen en limieten. Het treasurystatuut maakt een objectieve en transparante verantwoording vooraf en achteraf mogelijk.
Naast het treasurystatuut neemt de gemeente jaarlijks een paragraaf financiering op in zowel de begroting als in de jaarrekening. Hierin worden de specifieke beleidsvoornemens respectievelijk de uitvoering van het beleid op het gebied van treasury beschreven.
Het treasurystatuut is een nadere uitwerking van de geldende wetgeving. Bij het opstellen van dit statuut is rekening gehouden met het relevante wettelijke kader in:
In het treasurystatuut worden allereerst het begrippenkader en de doelstellingen van het treasury beleid van de gemeente Katwijk geformuleerd. Deze worden vervolgens geconcretiseerd voor de verschillende deelgebieden van treasury:
Daarna komen de administratieve organisatie en interne controle van de treasuryfunctie aan de orde. Daarbij ligt het accent op de eenduidigheid over de verdeling van de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden.
Tot slot worden de uitgangspunten vastgelegd voor de informatie die noodzakelijk is om het gehele proces beheersbaar en meetbaar te maken en te houden.
In de Memorie van Toelichting worden waar nodig de in het treasurystatuut opgenomen artikelen toegelicht. De ambtelijke verantwoordelijkheden, bevoegdheden en autorisatie is in een bijlage toegevoegd.
Doelstellingen van het treasurybeleid
Het treasurybeleid is erop gericht binnen de financiële mogelijkheden van de gemeente Katwijk een zo optimaal mogelijk rendement te verkrijgen, binnen de kaders van het prudente beleid, op de overtollige middelen. De lasten zo veel mogelijk te reduceren op aan te trekken middelen, waarbij de risico’s zo goed mogelijk beheerst worden en ieder geval beperkt blijven binnen de door de Raad vastgestelde kaders.
De houding van de gemeente Katwijk ten aanzien van financieel risico is defensief en risicomijdend. De treasuryfunctie van de gemeente is naar haar aard ondergeschikt aan de uitvoering van de publieke taak. Het risicobeleid zal erop gericht zijn toekomstige risico’s inzichtelijk te maken, te beheersen, te verminderen of te verschuiven. De uitvoering van de treasurytaak mag in ieder geval niet leiden tot een vergroting van de risico’s voor de organisatie.
In dit statuut wordt verstaan onder:
Kredietwaardig, maar er zijn factoren | ||||||
Adequate capaciteit voor tijdige betaling |
Artikel 2 Doelstelling van het treasurybeleid
Het treasurybeleid van de gemeente dient tot:
het renterisico beperken en een zo gunstig mogelijk renteresultaat behalen binnen de kaders van de Wet Fido en de limieten en richtlijnen van het treasurystatuut. Het bereiken van een zo optimaal mogelijk renteresultaat dient afgewogen te worden met inachtneming van de risico’s, die zich kunnen voordoen;
Met betrekking tot risicobeheer gelden de volgende algemene uitgangspunten:
De gemeente kan middelen uitzetten op grond van de treasuryfunctie indien deze uitzettingen een prudent karakter hebben en niet zijn gericht op het genereren van inkomen door het lopen van overmatig risico. Het prudente karakter van deze uitzettingen wordt gewaarborgd door middel van de richtlijnen en limieten van dit treasurystatuut. Het schatkistbankieren geeft een drempel van 2,00% van de primitieve begroting van een jaar, als maximaal uit te zetten bedrag. Sinds 1 juli 2021.
Artikel 7 Intern liquiditeitsrisicobeheer
De gemeente beperkt haar interne liquiditeitsrisico’s door haar treasuryactiviteiten te baseren op een korte termijn liquiditeitsplanning (looptijd tot één jaar), evenals een meerjarige liquiditeitenplanning met een looptijd van minimaal vier jaar.
De financiële doelstelling van de gemeente Katwijk en het wettelijke renterisico zijn leidend bij een liquiditeitsbehoefte; de rentevisie is van secundair belang.
Bij het aantrekken van financieringen voor een periode van één jaar en langer gelden de volgende uitgangspunten:
Artikel 10 Langlopende uitzettingen
De wijziging van de Wet Fido waarmee het verplicht schatkistbankieren wordt ingevoerd, ontneemt de gemeente de mogelijkheid om langlopende uitzettingen aan te gaan. De geldmiddelen moeten worden aangehouden bij het ministerie van Financiën.
De gemeente beoogt het realiseren van gunstige c.q. marktconforme condities voor af te nemen financiële diensten. Hiervoor gelden de volgende uitgangspunten:
Artikel 13 Saldo- en liquiditeitenbeheer
Voor het saldobeheer en het liquiditeitenbeheer gelden de volgende specifieke richtlijnen:
Artikel 14 Uitgangspunten administratieve organisatie en interne controle
In het kader van de treasuryfunctie gelden de volgende algemene uitgangspunten op het gebied van administratieve organisatie en interne controle.
Artikel 15 Verantwoordelijkheden
Burgemeester en wethouders treffen een nadere regeling omtrent de toekenning van bevoegdheden en fiattering.
In dit treasurystatuut is het treasurybeleid van de gemeente op hoofdlijnen vastgelegd. Dat gebeurt in de eerste plaats door het aangeven van de doelstellingen van de treasuryfunctie (in artikel 2). Vervolgens geeft het bestuur in het treasurystatuut aan binnen welke richtlijnen en limieten de doelstellingen dienen te worden gerealiseerd. Een richtlijn is een bindend voorschrift voor een handelwijze die gevolgd moet worden en een limiet is een type richtlijn die een uiterste grens aangeeft. Een belangrijk deel van de limieten en richtlijnen is bepaald door de Wet Fido. Door middel van de limieten en richtlijnen wordt het “risicoprofiel” van de gemeente bepaald, waarbinnen de treasuryactiviteiten dienen te worden uitgevoerd.
De paragraaf financiering bij de begroting geeft de beleidsplannen voor de treasuryfunctie voor de komende jaren en in het bijzonder voor het eerstkomende jaar weer. Het bevat onder meer gegevens over de algemene ontwikkelingen en de concrete beleidsplannen binnen de kaders van het treasurystatuut. Het gaat hierbij vooral om de plannen voor het risicobeheer, de gemeentefinanciering (analyse financieringspositie en leningen- en garantieportefeuille) en het kasbeheer. Uit de toelichting zal moeten blijken dat de plannen binnen de kaders van de Wet Fido en het treasurystatuut blijven.
De paragraaf financiering in de jaarrekening geeft in het bijzonder een verschillenanalyse tussen de plannen zoals deze zijn opgenomen in de begroting en de realisatie in het verslagjaar.
Nadere regeling omtrent de ambtelijke verantwoordelijkheden, bevoegdheden en autorisatie op grond de artikelen 15, 16 en 17 van het Treasurystatuut 2022.