Organisatie | Helmond |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van orde voor de vergaderingen van het college van burgemeester en wethouders van Helmond 2022 |
Citeertitel | Reglement van orde voor de vergaderingen van het college van burgemeester en wethouders van Helmond 2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-07-2022 | nieuwe regeling | 20-06-2022 |
Artikel 2 Dag van de vergadering
In bijzondere gevallen kan op verzoek van één van de leden een extra vergadering plaatsvinden. De (uitvoerend) secretaris zorgt dat de leden zo mogelijk uiterlijk 24 uur van tevoren digitaal of op een andere geschikte wijze voor deze vergadering worden opgeroepen, onder vermelding van de te bespreken onderwerpen.
Op verzoek van één van de leden van het college kunnen stukken die niet tijdig op grond van het eerste lid kunnen worden geagendeerd maar waarover de beraadslaging vanwege de spoedeisendheid niet kan worden uitgesteld, uiterlijk op vrijdag om 12.00 uur of bij hoge uitzondering uiterlijk op maandag om 12.00 uur bij de (uitvoerend) secretaris worden aangeleverd.
De secretaris bespreekt met een door hem aangewezen ambtenaar (i.c. uitvoerend secretaris), die met het beoordelen van de stukken, het opstellen van de besluitenlijst en het verslag is belast, de stukken die voor agendering in de vergadering van het college zijn aangeleverd en stelt aan de hand daarvan een voorlopige agenda vast.
Artikel 4 Ambtelijke ondersteuning
De secretaris is eindverantwoordelijk voor de besluitenlijst en het verslag van de vergaderingen van het college. Bij de vergaderingen van het college is aanwezig een door hem aangewezen ambtenaar (i.c. uitvoerend secretaris) die met het opstellen van de besluitenlijst, het verslag en de afwikkeling daarvan is belast.
Wanneer de stemmen bij een schriftelijke stemming staken, vindt een tweede stemming plaats tussen de twee personen die bij de eerste stemming de meeste stemmen hebben gekregen. Als de stemmen bij de eerste stemming over meer dan twee personen zijn verdeeld, vindt eerst een tussenstemming plaats. Als de stemmen bij de tussenstemming of de tweede stemming staken, of de eerste stemming beperkt zich tot één persoon, beslist het lot.
Indien maatwerk nodig is, kan het college hiervan afwijken maar de meest voorkomende besluiten en de betekenis daarvan is als volgt:
Conform voorstel, voorts wordt de portefeuillehouder gemachtigd tot het bepalen van het moment van openbaarmaking: het college besluit conform het voorstel, er worden geen wijzigingen meer aangebracht en over het voorstel vindt pas communicatie plaats na goedkeuring van de portefeuillehouder (embargo).