Organisatie | Papendrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Terrassenbeleid Levendig Papendrecht |
Citeertitel | Terrassenbeleid Levendig Papendrecht |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Terrassenbeleid Papendrecht |
Geen
Algemene plaatselijke verordening Papendrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-07-2022 | nieuwe regeling | 06-03-2018 Papendrechts Nieuwsblad - 18 april 2018 |
Terrassen zijn vanuit recreatief en economisch oogpunt belangrijk en zorgen voor levendigheid in Papendrecht. De afgelopen jaren hebben de ondernemers en de gemeente veel geïnvesteerd in de bedrijvigheid van en rondom het centrum en in het marktplein, de 'huiskamer' van Papendrecht. Hierdoor is het horeca-aanbod flink toegenomen en naar verwachting blijft deze sector zich uitbreiden. Het centrum wordt door de horeca en de terrassen steeds gezelliger en daardoor een goede plek voor inwoners om te vertoeven.
Terrassen zorgen voor een levendig straatbeeld en dragen bij aan de aantrekkelijkheid van de openbare ruimte. Daar staat tegenover dat terrassen voor geluidsoverlast kunnen zorgen, het verkeer kunnen hinderen en door hun vormgeving de beeldkwaliteit van de omgeving kunnen beïnvloeden. Vanwege deze verschillende belangen wil de gemeente heldere regelgeving hebben voor haar vergunningverlening voor terrassen.
Eenduidige regels en richtlijnen
De gemeente heeft regels opgesteld voor terrassen zodat de openbare ruimte aantrekkelijk blijft, zijn openbare karakter behoud en hinder en overlast zoveel mogelijk worden voorkomen. Daarnaast vervult het de wens vanuit de (horeca) ondernemers om eenduidige regels en richtlijnen voor terrassen in te voeren.
Het beleid is gericht aan alle ondernemers in Papendrecht die vanuit een openbare inrichting horeca- activiteiten verrichten met een terras en overige ondernemers met een gevelzitplaats.
Gedurende het gehele jaar mogen terrassen opgesteld worden.
Papendrecht streeft naar een duurzame gemeente. Het met fossiele brandstoffen verwarmen van terrassen is vanuit het oogpunt van duurzaamheid onwenselijk. De ondernemer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van duurzame terrasverwarming en de inzet van de best beschikbare technieken.
In verband met het voorkomen van overlast, mag een terras alleen worden geëxploiteerd tot maximaal 23:00 uur en alleen tijdens de openingstijden van de inrichting.
Voor het in gebruik nemen van gemeentegrond ten behoeve van een terras wordt precariobelasting gerekend voor het aantal vierkante meters die ingenomen wordt. Daarnaast worden leges geheven voor de vergunningen die eventueel benodigd zijn, zoals bijvoorbeeld de terrasvergunning en de omgevingsvergunning.
De hoogte van deze kosten wordt jaarlijks vastgesteld in de Precarioverordening en in de Legesverordening. Deze verordeningen zijn te vinden op www.overheid.nl.
In gemeentelijke bestemmingsplannen en beheersverordeningen zijn op basis van de algemene regels terrassen toegestaan bij horecagelegenheden. In de regels is bepaald dat terrassen zijn toegestaan bij naast- of nabijgelegen horecabedrijven, mits het terras voldoet aan de voorwaarden van het Terrassenbeleid van de gemeente Papendrecht. Tevens zal een dynamische verwijzing worden opgenomen wat inhoudt dat altijd wordt verwezen naar het meest recente terrassenbeleid.
Een terrasvergunning kan worden verkregen wanneer de omstandigheden dit toestaan. Dit is altijd maatwerk en wordt getoetst aan de onderstaande regels:
Voor gevelzitplaatsen wordt geen vergunning geëist. In de strook van 1.20 meter voor de gevel, waar volgens de Apv uitstallingen zijn toegestaan, mag meubilair worden opgesteld. Met de gevelzitplaatsen wil de gemeente de levendigheid bevorderen en de regeldruk voor ondernemers verminderen.
Naast de hierboven opgenomen plaatsingsregels voor terrassen, voldoen gevelzitplaatsen ook aan de volgende regels:
Gemeente Papendrecht vindt het belangrijk dat de eigen identiteit van de ondernemingen leidend is. In principe staat het de ondernemer dus vrij het terras naar eigen inzicht in te richten. Wel dient de gehele terrasinrichting, zoals terrasschermen, parasols en meubilair binnen het eigen terras op elkaar afgestemd te zijn, qua kleur en stijl. Ook heeft de ondernemer de verantwoordelijkheid het terras schoon te houden en de voorwerpen die op het terras staan moeten heel zijn.
Wanneer een onderdeel van een terras omschreven kan worden als een bouwwerk, kan er een omgevingsvergunning vereist zijn. Volgens de Bouwverordening gemeente Papendrecht 2012 wordt onder bouwwerk verstaan; elke constructie van enige omvang van hout, steen, metaal of ander materiaal, die op de plaats van bestemming hetzij direct hetzij indirect met de grond verbonden is, hetzij direct of indirect steun vindt in of op de grond, bedoeld om ter plaatse te functioneren. Hieronder vallen onder andere terrasschermen, zonneschermen en parasols met een vaste verankering in de bestrating. De omgevingsvergunning kan worden aangevraagd tegelijk met de terrasvergunning.
Naast het terrassenbeleid zijn er in de Algemene plaatselijke verordening (Apv ) artikelen over terrassen opgenomen en is er wet- en regelgeving voor de horeca en detailhandel.
Vergunningplicht voor bedrijfsmatig terras
Bepalend voor de vergunningplicht voor een terras is of een terras bedrijfsmatig wordt geëxploiteerd. Het maakt dus niet uit of een terras bijvoorbeeld op het eigen terrein is gesitueerd. Als het terras voor klanten en overig publiek toegankelijk is, moet er een vergunning zijn. Dat geldt eveneens voor terrassen aan de achterzijde en terrassen die op afgesloten terreinen liggen. De vergunning staat op naam van de exploitant en is niet overdraagbaar.
Indien voor de inrichting een exploitatievergunning (nodig) is, wordt het terras onder deze vergunning ondergebracht. Indien voor de inrichting geen exploitatievergunningsplicht geldt, wordt een aparte terrasvergunning afgegeven. Zowel de exploitatievergunning en de terrasvergunning zijn geregeld in de Apv.
In bijzondere gevallen kan er aanleiding zijn om van het beleid af te wijken. In de Algemene wet bestuursrecht (Awb) staat dat het bestuursorgaan handelt overeenkomstig de beleidsregel, tenzij dat voor één of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen. In bijzondere gevallen kan het college dus afwijken van het Terrassenbeleid.
Bestaande terrasvergunningen blijven geldig, tot het moment dat er een wijziging plaatsvindt. Op dat moment dient opnieuw vergunning te worden aangevraagd. Nieuwe aanvragen voor een terrasvergunning dienen aan de dan geldende regels te voldoen.
Aan de terrasvergunning worden in ieder geval de volgende voorwaarden verbonden:
Indien zich onder het terras kabels, leidingen of riolen bevinden, of deze daar moeten worden gelegd, en de daarop rechthebbenden daaraan noodzakelijke werkzaamheden moeten verrichten, dient het terras voor zover nodig, op eerste aanzegging van deze rechthebbenden onmiddellijk ontruimd te worden en dienen eventueel aanwezige belemmerende vlonders, windschermen, poeren en dergelijke eveneens te worden verwijderd, alles door en op kosten van vergunninghouder.