Organisatie | Alphen aan den Rijn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | MANDAATBESLUIT GEMEENTE ALPHEN AAN DEN RIJN 2019 |
Citeertitel | Mandaatbesluit Gemeente Alphen aan den Rijn 2019 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-04-2024 | bijlage | 19-03-2024 | |||
12-07-2022 | 10-04-2024 | Wijziging regeling | 25-05-2022 |
Het college van burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn, alsmede de burgemeester van Alphen aan den Rijn, elk handelend voor zover het de eigen bevoegdheden betreft;
Ten behoeve van het bereiken van de organisatiedoelstellingen het gewenst is om zoveel mogelijk bevoegdheden te mandateren aan ambtelijke medewerkers die in staat zijn tot een adequate besluitvorming en een kwalitatief goede voorbereiding en uitvoering daarvan;
De gemeentelijke organisatie wordt gestuurd volgens het principes van integraal management, waarbij bevoegdheden op een zo laag mogelijk niveau worden neergelegd en waarbij taakvolwassenheid van de mandaatontvanger voorop staat;
De Algemeen Directeur in zijn bevoegdheden wordt bijgestaan door de Directeur(en), die vervolgens worden bijgestaan door Managers voor Opgaven, Teamleiders, een Concerncontroller en medewerkers;
Rijnvicus als intern verzelfstandigde dienst een zelfstandige mandaatregeling nodig heeft die haar juridisch karakter bevestigt en dat de nadere invulling daarvan middels de Algemeen directeur zal verlopen.
Gehoord de Ondernemingsraad van de Gemeente Alphen aan den Rijn;
Gelezen de Budgethoudersregeling 2019;
Gelet op de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet;
a. Aan de Algemeen Directeur mandaat te verlenen ter zake de uitoefening van alle bestuursbevoegdheden en het verrichten van alle uitvoeringshandelingen, die –uit welke hoofde dan ook- aan het college van burgemeester en wethouders dan wel de burgemeester toekomen, een en ander met inachtneming van de hierna te noemen beperkingen en aanwijzingen.
b. De Algemeen Directeur wordt bijgestaan, en vervangen bij afwezigheid, door de Directeur(en). Terzake hiervan kan de Algemeen Directeur een instructie opstellen.
b. In incidentele gevallen kan door de mandaatgever worden bepaald dat van het mandaat geen gebruik kan worden gemaakt. Tenzij door de mandaatgever uitdrukkelijk anders aangegeven, geldt het mandaat niet voor afhandelings- en ondertekeningsbevoegdheid ten aanzien van specifieke verzoeken van en correspondentie met bestuursorganen.
c. Te bepalen dat de Algemeen Directeur algemeen ondermandaat kan verlenen aan de ondergeschikte Managers voor Opgaven ter zake van die mandateerde bevoegdheden en uitvoeringshandelingen welke voor de uitvoering van de betreffende Opgave noodzakelijk zijn. Als de Opgave daarvoor grondslag biedt wordt onder dit mandaat ook een op maat gesneden (onder) mandaat verstaan.
d. Te bepalen dat de Algemeen Directeur ondermandaat kan verlenen aan de ondergeschikte Teamleiders ter zake van alle gemandateerde bevoegdheden en uitvoeringshandelingen.
e. Te bepalen dat de Algemeen Directeur ondermandaat kan verlenen aan de ondergeschikte Concerncontroller ter zake van alle gemandateerde bevoegdheden en uitvoeringshandelingen;
f. Te bepalen dat de Algemeen directeur ondermandaat kan verlenen aan de directeur van Rijnvicus ter zake van alle gemandateerde bevoegdheden en uitvoeringshandelingen;
g. Van bovengenoemde mandaten kan verder ondermandaat worden verleend aan medewerkers.
Te bepalen dat de mandaatnemers en mandaatgever elkaar structureel en op eigen initiatief informeren over de uitoefening van het mandaat en over ontwikkelingen die voor de toepassing van het mandaat relevant zijn. Ter zake de uitoefening van dat mandaat kunnen de mandaatgevers te allen tijde per geval, of in het algemeen, instructies en aanwijzingen geven;
a. Mandaten en ondermandaten worden functiegericht verleend;
b. Van alle verleende mandaten wordt een mandaatregister bijgehouden. In dit register staat de overdracht van de bevoegdheden op functieniveau weergegeven;
c. Maatwerkmandaten, als bedoeld in artikel 2 c, als ook externe mandaten en mandaten welke vanuit geattribueerde bevoegdheden worden verleend, worden na verlening als bijlage aan het register verbonden.
Alphen aan den Rijn, 11 december 2018
Het college van burgemeester en wethouders voornoemd, de burgemeester voornoemd.
de secretaris, de burgemeester, de burgemeester
Directiebesluit Ondermandaat Gemeente Alphen aan den Rijn 2022
De Algemeen Directeur van de gemeente Alphen aan den Rijn;
Ten behoeve van het bereiken van de organisatiedoelstellingen het gewenst is om zoveel mogelijk bevoegdheden te mandateren aan ambtelijke medewerkers die in staat zijn tot een adequate besluitvorming en een kwalitatief goede voorbereiding en uitvoering daarvan;
De gemeentelijke organisatie gestuurd wordt volgens het principe van integraal management, waarbij bevoegdheden op een zo laag mogelijk niveau worden neergelegd en waarbij taakvolwassenheid van de mandaatontvanger voorop staat;
De Algemeen Directeur in dit kader zoveel mogelijk de –uit welke hoofde dan ook - toekomende bevoegdheden ter zake de uitoefening van routinematige, alsmede eenvoudige zaken, door middel van een algemeen mandaat wenst op te dragen aan de Managers (voor Opgaven), de Teamleiders en aan de Concerncontroller van de gemeente Alphen aan den Rijn;
De Algemeen Directeur in dit kader, maar met het oog op het karakter van Rijnvicus als intern verzelfstandigde dienst, zoveel mogelijk de –uit welke hoofde dan ook - toekomende bevoegdheden ter zake de uitoefening van routinematige, alsmede eenvoudige zaken, door middel van een algemeen mandaat wenst op te dragen aan de Directeur Rijnvicus;
Gelet op de Algemene wet bestuursrecht; de Gemeentewet; het Mandaatbesluit van de Gemeente Alphen aan den Rijn 2019 na eerste wijziging;
1. Algemeen ondermandaat te verlenen aan de Managers voor Opgaven ter zake van die gemandateerde bevoegdheden en uitvoeringshandelingen welke voor de uitvoering van de betreffende Bestuursopdracht noodzakelijk zijn. Als de Opgave daarvoor grondslag biedt wordt onder dit mandaat ook een op maat gesneden (onder)mandaat verstaan.
2. Ondermandaat te verlenen aan de Teamleiders ter zake van alle, onder het taakveld van die specifieke Teamleider vallende, gemandateerde bevoegdheden en uitvoeringshandelingen.
3. Ondermandaat te verlenen aan de Concerncontroller ter zake van alle, onder het taakveld van de Concerncontroller vallende, gemandateerde bevoegdheden en uitvoeringshandelingen.
4. Ondermandaat te verlenen aan de Directeur Rijnvicus ter zake van alle, onder het taakveld van Rijnvicus vallende, gemandateerde bevoegdheden en uitvoeringshandelingen.
Te bepalen dat de mandaatnemers en mandaatgever elkaar structureel en op eigen initiatief informeren over de uitoefening van het mandaat en over ontwikkelingen die voor de toepassing van het mandaat relevant zijn. Ter zake de uitoefening van dat mandaat kunnen de mandaatgevers te allen tijde per geval, of in het algemeen, instructies en aanwijzingen geven.
a. Een mandaat of ondermandaat op basis van deze regeling kan alleen rechtsgeldig worden toegepast door medewerkers die in vaste dienst zijn bij de gemeente Alphen aan den Rijn. Onder vaste dienst wordt mede verstaan een tijdelijk dienstverband vooruitlopend op een vast dienstverband.
b. Afwijking van het bepaalde onder a is alleen mogelijk indien dit specifiek door de Algemeen Directeur is besloten.
Alphen aan den Rijn, 25 mei 2022.
De directie van de gemeente Alphen aan den Rijn
Addendum Directiebesluit Ondermandaat Gemeente Alphen aan den Rijn 2022
Directiebesluit ondermandaat Gemeente Alphen aan den Rijn 2022
De Algemeen Directeur van de gemeente Alphen aan den Rijn;
Gelezen het Directiebesluit ondermandaat Gemeente Alphen aan den Rijn 2022;
Overwegende dat het gewenst is om de functieaanduiding van de Managers in overeenstemming te brengen met de praktische werkwijze;
Gelet op de Algemene wet bestuursrecht; de Gemeentewet; het Mandaatbesluit van de Gemeente Alphen aan den Rijn 2019 en de artikelen 1,2 en 4 van het Directiebesluit ondermandaat gemeente Alphen aan den Rijn 2022;
“Namens burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn,
Manager (aanduiding overeenkomstig bijlage bij Addendum)”
Alphen aan den Rijn, 24 augustus 2021
Bijlage bij Addendum Directiebesluit Ondermandaat
manager Informatisering en Digitalisering manager Democratie en Burgerschap manager Organisatie van de Toekomst Manager Toekomstbestendig wonen en verblijven |
Het college van burgemeester en wethouders is op grond van de gemeentewet bevoegd het dagelijks bestuur van de gemeente voeren. Alle routinematige besluiten kunnen zij toevertrouwen aan de directeuren. Dat doet het college van burgemeester en wethouders door algemeen mandaat (is breed mandaat) te geven aan de directeur(en). De directeur(en) hebben vervolgens op basis van dit besluit algemeen ondermandaat verleend aan de Managers Opgaven en aan de Teamleiders. De, door de Managers Opgaven en Teamleiders verder te verlenen, ondermandaten worden op functie toebedeeld. Met andere woorden, elke functie heeft zijn eigen pakket aan bevoegdheden. Het gaat hier altijd om routinematige werkzaamheden, die conform het bestaande beleid uitgevoerd worden. Deze bevoegdheden worden door Teamleiders in overleg met de medewerker nader afgestemd. Een nadere toelichting vindt u in de leeswijzer.
Het overzicht van alle mandaten is gerangschikt per Manager Opgaven en per Team . De algemene mandaten zijn voor Managers Opgaven en Teamleiders gelijk en kunnen door ieder van hen toegepast worden. Deze mandaten zijn op één plek in het register te vinden.
Dit register is een uitwerking van het mandaatbesluit d.d. 11 december 2018, bekendgemaakt op 2 januari 2019.
Alphen aan den Rijn, d.d. …-02-2024
Wat is algemeen mandaat, wat is (onder)mandaat?
Mandaat is de bevoegdheid om te handelen in naam van een ander. De daarbij horende verantwoordelijkheid blijft bij de mandaatgever. De mandaatgever blijft ook bevoegd om zelf van de gemandateerde bevoegdheid gebruik te maken. Algemeen mandaat betekent dat het mandaat geldt voor alle bestuursbevoegdheden. Als je als ontvanger van een gemandateerde bevoegdheid ook zelf die bevoegdheid weer aan een medewerker toevertrouwt, dan is sprake van ondermandaat. Mandaat en ondermandaat kan gegeven om een besluit te nemen, om een genomen besluit te ondertekenen en om beiden te doen. In Alphen aan den Rijn hebben we de bevoegdheid geregeld tot het nemen van besluiten en het ondertekenen van deze besluiten. Het ondermandaat wordt gebruikt voor routinematige werkzaamheden en bij vastgesteld beleid.
Tussen 2014 en 2019 was het ondermandaat op naam van de individuele medewerkers geregeld. Vanaf 2019 wordt het ondermandaat op functie verleend. Dit vraagt een grootschalige transitie van het oude systeem naar het nieuwe systeem, een overgang die gefaseerd plaats zal vinden. De eerste fase bestaat uit het vaststellen van het Mandaatbesluit gemeente Alphen aan den Rijn 2019 en het Directiebesluit ondermandaat gemeente Alphen aan den Rijn 2019. Om te voorkomen dat medewerkers de bevoegdheden uit oude systeem tijdens deze transitie niet kunnen gebruiken, heeft het college van burgemeester en wethouders besloten de persoonsformulieren met mandaten per medewerker te verbinden aan de betrokken manager. De tweede fase bestaat uit het inrichten van het mandaatregister en het omzetten van de persoonsformulieren naar het mandaatregister, waarin zij functiegericht opgenomen zullen worden.
Omgaan met verantwoordelijkheid
Alles wat iedereen doet in zijn bevoegdheid staat of valt met de informatie die we hebben. In het mandaatbesluit 2019 is opgenomen dat belangrijke informatie over en weer tussen mandaatnemer en mandaatgever proactief uitgewisseld wordt.
Het kan bijvoorbeeld ook voorkomen dat het niet goed voelt om gebruik te maken van een van de bevoegdheden. Zodra deze ‘alarmbel’ gaat rinkelen is het aan te raden in afstemming met de mandaatgever gebruik te maken van de bevoegdheid of de bevoegdheid terug te leggen bij de mandaatgever.
Overzicht van externe mandaten en geattribueerde bevoegdheden
Niet alle taken voert de gemeente Alphen aan den Rijn zelf uit. Het college van burgemeester en wethouders laat ook taken uitvoeren door bijvoorbeeld de Omgevingsdienst of door een schuldhulpverlener. Omdat het college zelf de verantwoordelijkheid houdt worden deze taken “namens het college”, dus in mandaat, uitgevoerd. Voor de volledigheid van het overzicht zijn deze bevoegdheden in dit register inzichtelijk gemaakt.
Attributie is de rechtstreeks in de wet geregelde toekenning van een bevoegdheden. De Gemeentewet bepaalt bijvoorbeeld dat er in de gemeente een heffingsambtenaar is en welke taken deze heffingsambtenaar heeft. Het college bepaalt wie deze ambtenaar is, maar kan geen bevoegdheden overdragen die al via de wet aan de heffingsambtenaar zijn toebedeeld. Niet alleen de heffingsambtenaar ontvangt via attributie bevoegdheden. Te denken valt ook aan bijvoorbeeld de invorderingsambtenaar, de Commissie bezwaarschriften of de griffie. Om inzicht te verschaffen over alle bevoegdheden binnen de organisatie heeft het college besloten ook alle geattribueerde bevoegdheden aan het Mandaatregister toe te voegen.
Een machtiging is de (schriftelijke) verklaring waarmee de bevoegdheid aan de gemachtigde wordt verleend om in naam van de verlener feitelijke handelingen uit te voeren, tenzij iemand al bevoegd is vanwege een ontvangen mandaat. Denk hierbij aan het ondertekenen van overeenkomst (waarvoor door of namens het college van burgemeester en wethouders) al een besluit tot het aangaan van die overeenkomst genomen is. Of denk aan het aan het voeren van verweer in beroep of hoger beroep.
Voor de uniformiteit is in de bijlage van dit register een format toegevoegd.
Het register zal ééns per jaar van een grondige update voorzien worden. Door middel van deze update zal het register van de nodige aanpassingen en wijzigingen voorzien worden. In het geval van spoed zal het register ook op een kortere termijn van de nodige updates voorzien kunnen worden.
Door de functiegerichte inrichting van de mandatering zijn veel wijzigingen wat betreft functiewijzigingen al voorzien. Wanneer iemand een nieuwe functie krijgt, is deze werknemer, indien van toepassing, reeds gemandateerd.
Wanneer er sprake is van een wetswijziging is het mandaat dat gebaseerd is op de oude wet in beginsel nog rechtsgeldig, wanneer de wet door de wetswijziging dezelfde strekking heeft als voorheen. Bij grootschalige wijzingen zullen er wel aanpassingen plaats vinden in de mandaten.
Voor wat betreft de Omgevingswet geldt dat ten aanzien van aanvragen die vóór inwerkingtreding van de Omgevingswet zijn ingediend, de bepalingen uit het mandaatregister versie …… onverminderd van kracht blijven.
Ondertekening bij toepassing ondermandaat
Uit de ondertekening moet blijken wie bevoegd is en van wie de gebruikte bevoegdheid verkregen is. Omdat dit nauw luistert is de volgende instructie tot het ondertekenen opgesteld. Ondertekeningen bij besluiten namens burgemeester en wethouders luiden als volgt:
Bij correspondentie namens de burgemeester wordt dezelfde ondertekening aangehouden, met dien verstande dat “Namens de burgemeester van Alphen aan den Rijn” wordt gebruikt.
Ondermandaat dat voor alle organisatieonderdelen universeel is
Door Managers Bestuursopdracht
Overzicht mandaat Externe partijen
Alle mandaten met een W.-nummer uit het onderstaande overzicht zijn mandaten die door de gemeente Alphen aan den Rijn zijn verleend aan externe partijen. Dit overzicht is ontstaan uit een inventarisatie in de eerste fase. Gedurende de tweede fase zal dit overzicht waar nodig aangevuld worden. Externe mandaten die niet meer van kracht blijken te zijn zullen op hun plaats uit het overzicht geschrapt worden.
Overzicht geattribueerde bevoegdheden
Attributie is een bevoegdheid die aan een bestuursorgaan, dat valt onder het college van burgemeester en wethouders, rechtstreeks toebedeeld wordt vanuit de wet. De verschillende vormen van attributie vinden zijn grondslag in verschillende wetten. In onderstaand overzicht zijn verschillende geattribueerde bevoegdheden –binnen Gemeente Alphen aan den Rijn- en de daarbij horende grondslag opgenomen.
Alle mandaten met een W.-nummer uit het overzicht van geattribueerde bevoegdheden zijn mandaten die de Griffie, mandaten met een Y.-nummer zijn mandaten die toebehoren aan de door de gemeente Alphen aan den Rijn zijn toegewezen aan de betreffende heffings- en invorderingsambtenaren. Dit overzicht is in de eerste fase samengesteld en zal gedurende de tweede fase verder geactualiseerd worden. Alle mandaten met een Z.-nummer uit het overzicht van geattribueerde bevoegdheden zijn mandaten die de commissie bezwaarschriften ontvangt.