Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Breda

Tijdelijke Subsidieregeling Bredaas Lokaal Preventieakkoord 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBreda
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingTijdelijke Subsidieregeling Bredaas Lokaal Preventieakkoord 2022
CiteertitelTijdelijke Subsidieregeling Bredaas Lokaal Preventieakkoord 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervalt op 1 januari 2023.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene subsidieverordening gemeente Breda 2017

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-07-2022nieuwe regeling

05-07-2022

gmb-2022-312381

2294594

Tekst van de regeling

Intitulé

Tijdelijke Subsidieregeling Bredaas Lokaal Preventieakkoord 2022

Bekendmaking

 

Burgemeester en wethouders van Breda maken bekend dat zij op 5 juli 2022 de Tijdelijke Subsidieregeling Bredaas Lokaal Preventieakkoord 2022 hebben vastgesteld.

 

Inwerkingtreding

 

De subsidieregeling wordt van kracht met ingang van de dag na die van deze bekendmaking.

 

Rechtsmiddelen

 

Tegen het besluit tot vaststelling van de subsidieregeling is geen bezwaar of beroep mogelijk.

 

Tekst subsidieregeling

 

Burgemeester en wethouders van Breda,

 

Gelet op artikel 1:3 van de Algemene subsidieverordening gemeente Breda 2017;

 

besluiten vast te stellen de:

 

Tijdelijke Subsidieregeling Bredaas Lokaal Preventieakkoord 2022

Artikel 1: Begripsomschrijvingen

Bredaas Lokaal Preventieakkoord: Bredaas Lokaal Preventieakkoord 2021-2022, getekend op 31 januari 2021 samen met diverse partijen.

 

Subthema’s: Het Bredaas Lokaal Preventieakkoord 2021 – 2022 kent 3 subthema’s: ‘Gezond oud worden’, ‘Gezonde werkvloer’ en ‘Gezonde inwoners Hoge Vucht’.

 

Impuls: Ter stimulering van de gemaakte samenwerkingsafspraken in het Bredaas Lokaal preventieakkoord wordt in 2022 per samenwerkingsverband een impuls beschikbaar gesteld in de vorm van een subsidie.

 

Partners: (Rechts)personen die het Bredaas Lokaal Preventieakkoord hebben ondertekend.

 

Samenwerkingsafspraak: De afspraken die zijn vastgesteld binnen het Bredaas Lokaal Preventieakkoord 2021 – 2022.

 

Samenwerkingsverband: Een samenwerkingsverband van ten minste 2 partners die zijn aangesloten bij het Bredaas Lokaal Preventieakkoord 2021-2022. De partners geven samen uitvoering aan één of meerdere samenwerkingsafspraken binnen het Bredaas Lokaal Preventieakkoord.

 

Activiteit: De uitvoering van het samenwerkingsverband van het Bredaas Lokaal Preventieakkoord waar subsidie voor wordt aangevraagd.

 

College: Het college van burgemeester en wethouders van gemeente Breda.

Artikel 2: Doel

  • 1.

    Voor subsidie komen in aanmerking activiteiten die een bijdrage leveren aan één of meer van de volgende doelstellingen:

    • a.

      Het bevorderen en behouden van de gezondheid;

    • b.

      Het leggen van een goede basis voor deelname aan de samenleving;

    • c.

      Het bevorderen van het maken van gezonde keuzes.

Artikel 3: Voor wie

Subsidie kan worden aangevraagd door de penvoerder van een samenwerkingsverband.

Artikel 4: Subsidiabele kosten en niet subsidiabele kosten

  • 1.

    Subsidie wordt alleen verstrekt voor: vervaardiging van materialen, communicatiemiddelen, inhuren van een gastspreker of een expert en de organisatie van een bijeenkomst.

  • 2.

    Loonkosten worden vergoed voor zover deze direct aan de activiteit toegerekend kunnen worden en aanvullend zijn op de dagelijkse werkzaamheden met een maximaal tarief van €50,00 per uur.

  • 3.

    De volgende kosten komen in ieder geval niet voor subsidie in aanmerking:

    • a.

      Vrijwilligersvergoeding;

    • b.

      Kosten voor eten en drinken, tenzij aangetoond dat deze een wezenlijk onderdeel van de activiteit vormen ter bevordering van de gezondheid van de deelnemers;

    • c.

      Representatie, reis- en verblijfskosten, waaronder entrees;

    • d.

      Onvoorziene uitgaven.

Artikel 5: Procedure

  • 1.

    Subsidie kan worden aangevraagd vanaf 8 juli 2022 tot en met 30 september 2022;

  • 2.

    Eén partner is penvoerder van het samenwerkingsverband. De penvoerder toont aan bevoegd te zijn om namens de andere partijen een aanvraag in te dienen door middel van een ondertekende partnerverklaring.

  • 3.

    De subsidie wordt digitaal aangevraagd door de penvoerder door middel van een volledig ingevuld en digitaal ondertekend aanvraagformulier.

  • 4.

    Aanvragen worden beoordeeld op volgorde van binnenkomst van volledige aanvragen totdat het vastgestelde subsidieplafond per onderdeel is bereikt.

  • 5.

    Een penvoerder kan per samenwerkingsverband slechts één subsidieaanvraag per subthema indienen in het kader van deze regeling.

  • 6.

    Naast de in artikel 3:2, derde lid Algemene subsidieverordening gemeente Breda 2017 genoemde vereisten dient de aanvraag conform het aanvraagformulier de volgende gegevens te bevatten:

    • a.

      De penvoerder dient de aanvraag voor een subsidie in namens alle partijen die betrokken zijn bij de betreffende samenwerkingsafspraak/samenwerkingsverband opgenomen in het Bredaas Lokaal Preventieakkoord 2021 – 2022;

    • b.

      De penvoerder zorgt voor volledige invulling en rechtsgeldige ondertekening van de aanvraag.

Artikel 6: Criteria

  • 1.

    Om voor een subsidie in aanmerking te komen wordt voldaan aan de volgende criteria:

    • a.

      De activiteiten worden gestart in 2022;

    • b.

      De activiteiten vinden plaats op grondgebied van de gemeente Breda;

    • c.

      Er sprake is van een planmatige aanpak te lezen in het volledig ingevulde aanvraagformulier;

    • d.

      De activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd betreft geen reguliere of al (eerder) gesubsidieerde activiteit door de gemeente Breda.

Artikel 7: Verantwoording:

  • 1.

    Er wordt gezorgd voor beeldmateriaal van de uitgevoerde activiteiten en/of gepleegde acties. Dit beeldmateriaal wordt ter beschikking gesteld aan de Gemeente Breda.

  • 2.

    De resultaten en opgedane ervaringen bij de uitvoering van de activiteit dienen binnen 8 weken na afloop van de activiteit te worden gedeeld met de Gemeente Breda.

  • 3.

    De penvoerder is samen met de andere partners in het samenwerkingsverband verantwoordelijk voor de uitvoering van de activiteiten van het samenwerkingsverband en de verantwoording van de subsidie. De penvoerder legt de verantwoording conform de subsidiebeschikking en deze regeling af bij de Gemeente Breda.

Artikel 8: Subsidieplafond

  • 1.

    1. Voor de uitvoering van deze regeling is voor 2022 een subsidieplafond vastgesteld van € 120.000,-.

  • 2.

    Een subsidie op grond van deze regeling bedraagt maximaal € 10.000, - per aanvraag.

  • 3.

    Het plafond zoals genoemd in het eerste lid wordt verdeeld op de volgende manier:

    • a.

      € 40.000, - voor de samenwerkingsafspraken betreft het subthema: ‘Gezond ouder worden’.

    • b.

      € 40.000, - voor de samenwerkingsafspraken betreft het subthema: ‘Gezonde inwoners Hoge Vucht’.

    • c.

      € 40.000, - voor de samenwerkingsafspraken betreft het subthema: ‘Gezonde werkvloer’.

  • 4.

    Indien na toekenning van alle volledig en op tijd ingediende aanvragen die voldoen aan de gestelde criteria van deze regeling, binnen een subplafond er subsidie overblijft, kan het college ervoor kiezen om dat subsidieplafond in te zetten voor het overschot van aanvragen van de andere subplafonds.

  • 5.

    De verdeling van het subsidieplafond op grond van het vorige lid zal plaatsvinden op volgorde van binnenkomst van de reeds volledig ingediende aanvragen.

Artikel 9: Algemene subsidieverordening Breda 2017

De Algemene subsidieverordening Breda 2017 is van toepassing voor zover daarvan in deze regeling niet uitdrukkelijk is afgeweken.

Artikel 10: Hardheidsclausule

  • 1.

    Het college kan in bijzondere gevallen een of meerdere artikelen van deze subsidieregeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing gelet op het belang van de aanvragende partij of subsidieontvanger leidt tot onbillijkheden van overwegende aard;

  • 2.

    Toepassing van het vorige lid wordt gemotiveerd in het besluit.

Artikel 11: Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze regeling kan worden aangehaald als ‘Tijdelijke Subsidieregeling Bredaas Lokaal Preventieakkoord 2022’.

  • 2.

    Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking en vervalt op 1 januari 2023.

Aldus besloten door burgemeester en wethouders van Breda in de vergadering van 5 juli 2022,

, burgemeester

, gemeentesecretaris