Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Soest

Reglement Burgerlijke Stand Soest 2017

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSoest
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement Burgerlijke Stand Soest 2017
CiteertitelReglement burgerlijke stand van Soest 2017
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het reglement uit 2014 houdende bepalingen ten aanzien van de burgerlijke stand en de toelichting daarop.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek
  2. artikel 1 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  3. artikel 2 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  4. artikel 3 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  5. artikel 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2017nieuwe regeling

22-11-2016

gmb-2022-311654

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement Burgerlijke Stand Soest 2017

[Deze bekendmaking is slechts een tekstplaatsing. De oorspronkelijke publicatie is op 28 december 2016 bekendgemaakt in de Soester Courant.]

 

Burgemeester en wethouders van Soest, gelet op het bepaalde in artikel 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit Burgerlijke stand,

 

Besluiten:

Het reglement Burgerlijke Stand 2017 vast te stellen. Dit reglement bevat bepalingen ten aanzien van

ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, de

aanwijzing van locaties als gemeentehuis en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand. Daarmee komt het bestaande reglement te vervallen.

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

 

  • a.

    de wet: Boek 1 Burgerlijk Wetboek;

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994, Staatsblad 1994, 160;

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: de ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door het college van burgemeester en wethouders (artikel 16, lid 2 Boek I Burgerlijk Wetboek);

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Soest of van een andere gemeente of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is maar als zodanig is benoemd door het college (artikel 16, lid 3, Boek I Burgerlijk Wetboek);

  • e.

    gemeentehuis: alle gebouwen en de daaraan verbonden omsloten (buiten)ruimten bij besluit van het college van burgemeester en wethouders dan wel bij besluit van de daartoe gemandateerde ambtenaar als zodanig zijn aangewezen;

  • f.

    rechtsfeit: onder het begrip rechtsfeit wordt in dit reglement verstaan: een huwelijk, een geregistreerd partnerschap of een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

Artikel 2. Benoeming van de ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een bij het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode betreft maximaal het tijdvak waarin de ambtenaar werkzaam is in gemeentedienst bij Burgerzaken;

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd;

  • 3.

    Raadsleden kunnen maximaal voor de periode dat zij raadslid zijn van de gemeente Soest tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden benoemd;

  • 4.

    Burgemeester en wethouders kunnen maximaal voor de periode dat zij hun functie als burgemeester of wethouder van de gemeente Soest vervullen, tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden benoemd;

  • 5.

    Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen voor de totstandkoming van één enkel rechtsfeit in de gemeente Soest worden benoemd: (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand die reeds in een andere gemeente zijn benoemd en wier benoeming en beëdiging nog niet is verlopen.

  • 6.

    De benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in de zin van lid 5 van dit artikel geschiedt pas nadat het bruidspaar of de partners hebben aangegeven betrokken persoon als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand te wensen. Het schriftelijk of elektronisch verzoek hiertoe geschiedt onder vermelding van de namen en het adres van het bruidspaar of de partners, de dag, het tijdstip en het adres van de locatie, uiterlijk zes weken vóór de totstandkoming van het rechtsfeit aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Soest.

  • Bij de aanvraag dienen afschriften van de benoeming en beëdiging te worden overgelegd.

Artikel 3. Locatie

  • 1.

    Onverminderd hetgeen daarover in de wet is bepaald, verrichten de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand hun wettelijke taken in het gemeentehuis;

  • 2.

    Het college wijst ten behoeve van de totstandkoming van een rechtsfeit, gemeentehuizen aan met een daarvoor permanente bestemming;

  • 3.

    Andere locaties binnen de gemeente kunnen ten behoeve van de totstandkoming van één enkel rechtsfeit worden aangewezen als gemeentehuis.

Artikel 4. Voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis

  • 1.

    Als gemeentehuis kunnen onder de volgende voorwaarden worden aangewezen:

    • a.

      gebouwen, waarvan de ligging is gerelateerd aan een formeel adres en waarvan het geheel geen strijd oplevert met de openbare orde of de goede zeden;

    • b.

      gebouwen bedoeld onder a, die voor de duur van de plechtigheid op eenvoudige wijze en openbaar toegankelijk zijn en;

    • c.

      gebouwen bedoeld onder a, die – mede gelet op de aanwezigheid van het aantal bruiloftsgasten - voldoen aan de bouwtechnische veiligheidseisen zoals onder meer gesteld door de brandweer.

  • 2.

    Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor eenmalig gebruik geschiedt pas nadat de direct betrokkenen hebben gekozen voor de totstandkoming van een rechtsfeit in een locatie binnen de gemeentegrenzen anders dan bedoeld in artikel 3, tweede lid. Het schriftelijk of digitaal verzoek tot vastlegging van het rechtsfeit evenals de aanwijzing, geschiedt onder vermelding van de namen en het adres van het bruidspaar of de partners, de dag, het tijdstip en het adres van de locatie, uiterlijk zes weken vóór de totstandkoming van het rechtsfeit aan de ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 3.

    De termijn van zes weken zoals genoemd in lid 2 kan, indien daar gewichtige redenen voor zijn, met inachtneming van de wet, worden verkort. De beslissing daarover ligt bij de ambtenaar van de burgerlijke stand;

  • 4.

    De beheerder/eigenaar van de locatie stelt de locatie voor éénmalig gebruik voor de duur van de totstandkoming van het rechtsfeit om niet ter beschikking aan de gemeente. De wijze van gebruik tijdens de totstandkoming van het rechtsfeit wordt bepaald door de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 5.

    De ruimte van de aan te wijzen locatie dient naar behoren te zijn ingericht. Hieronder wordt ten minste verstaan:

    • a.

      de aanwezigheid van tafel en stoelen;

    • b.

      voldoende verlichting van de ceremonieruimte;

    • c.

      de aanwezigheid van een aparte ruimte voor de ambtenaar om zich te verkleden;

    • d.

      het voldoen aan de veiligheidsvereisten zoals bedoeld in de door de gemeente Soest gehanteerde "Overeenkomst Huwelijkslocatie";

  • Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis leidt niet tot enige gemeentelijke verantwoordelijkheid voor de inrichting, aankleding en verzorging van de locatie, noch voor schade aan derden;

Artikel 5 Kosteloze huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie

Het voltrekken van kosteloze rechtsfeiten vinden plaats in het gemeentehuis.

De randvoorwaarden zijn:

  • 1.

    kosteloze rechtsfeiten kunnen alleen plaatsvinden indien tenminste één van de partners ingezetene (als bedoeld in art. 1.1. onder f van de wet Basis Registratie Personen “BRP”) is van de gemeente Soest;

  • 2.

    de kosteloze rechtsfeiten worden voltrokken door de ambtenaar van de burgerlijke stand van de afdeling Dienstverlening, team Burgerzaken;

  • 3.

    de ceremonie duurt maximaal 10 minuten;

  • 4.

    er wordt geen persoonlijke toespraak gehouden tijdens de ceremonie;

  • 5.

    tijdens de ceremonie mogen alleen de getuigen aanwezig zijn;

  • 6.

    er wordt geen bode ingezet.

Artikel 6 Bescheiden huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie

Het voltrekken van bescheiden rechtsfeiten vinden plaats onder de volgende voorwaarden:

  • a.

    de ceremonies vinden plaats in de Trouwkamer (003) van het gemeentehuis;

  • b.

    dag en tijdstippen worden bepaald door de teamleider van Burgerzaken;

  • c.

    er wordt geen persoonlijke toespraak gehouden tijdens de ceremonie;

  • d.

    de ambtenaar van de burgerlijke stand voltrekt het rechtsfeit en beperkt zich tot de wettelijke formaliteiten.

  • e.

    de ceremonie duurt maximaal 15 minuten;

  • f.

    er wordt geen bode ingezet.

Artikel 7 Leiding

Met de leiding van de burgerlijke stand is belast de teamleider Burgerzaken, afdeling Dienstverlening.

Artikel 8 Openstelling

  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand is geopend op maandag tot en met vrijdag tijdens de uren waarin de dienst voor het publiek is geopend. Dit geldt voor zover deze dagen geen algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen zijn in de zin van artikel 3, eerste lid van de Algemene termijnenwet of overige, door de teamleider Burgerzaken aan te wijzen dagen en uren. In bijzondere gevallen kan de teamleider besluiten om van de openingstijden af te wijken;

  •  

  • 2.

    Onverminderd de bepalingen van de wet, dit reglement en de geldende overeenkomsten, kan de totstandkoming van een rechtsfeit op ieder tijdstip van de week plaatsvinden, tenzij die mogelijkheid reeds door andere belanghebbenden is vastgelegd of indien - naar het oordeel van de teamleider -andere belangen waaronder het belang van de gemeentelijke organisatie begrepen, voorrang genieten;

  •  

  • 3.

    Kosteloze totstandkoming van een rechtsfeit vindt, ingevolge artikel 4 Wet rechten burgerlijke stand tweemaal per week plaats, bij Burgerzaken. Dag en tijdstippen worden bepaald door de teamleider van burgerzaken;

  •  

  • 4.

    Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan de teamleider Burgerzaken, afdeling Dienstverlening, worden geopend op zaterdag, zondag of algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet. Openstelling vindt plaats als de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

Artikel 9 Vergoeding buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand

  • 1.

    De vergoeding aan (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand in de zin van artikel 2 lid 1 en lid 2 van dit reglement, vindt plaats op basis van een arbeidsrechtelijke overeenkomst.

  • 2.

    Buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, in de zin van artikel 2 lid 3, 4, 5 en 6 van dit reglement hebben geen recht op bezoldiging van de gemeente Soest.

 

De bezoldiging voor het voltrekken van rechtsfeiten door de (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand is opgenomen in de Rechtspositieregeling voor de (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand van de gemeente Soest.

Artikel 10 Nadere regels

  • 1.

    De bevoegdheid tot het bepalen van nadere regels met betrekking tot de uitvoering van de rechtsfeiten en het aanwijzen van locaties in de zin van artikel 3, lid 3 is gemandateerd aan de teamleider van Burgerzaken.

Artikel 11 Slotbepalingen

  • 1.

    Dit reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand van Soest 2017;

  • 2.

    Bij dit reglement behoort de "Toelichting op het reglement burgerlijke stand van Soest 2017";

  • 3.

    Het reglement treedt in werking op de dag nadat het is bekendgemaakt;

  • 4.

    Het reglement uit 2014 houdende bepalingen ten aanzien van de burgerlijke stand en de toelichting daarop vervalt met ingang van de dag van inwerkingtreding van dit Reglement.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 22-11-2016

de secretaris,

A.R. Veenstra

de burgemeester,

R.T. Metz