Organisatie | 's-Gravenhage |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling belangenbehartiging mantelzorgers en senioren Den Haag 2022 |
Citeertitel | Subsidieregeling belangenbehartiging mantelzorgers en senioren Den Haag 2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp | Subsidieregeling belangenbehartiging mantelzorgers en senioren Den Haag 2022 |
Geen
Algemene subsidieverordening Den Haag 2020
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-07-2022 | nieuwe regeling | 05-07-2022 | RIS312678 OCW/10344626 |
Subsidieregeling belangenbehartiging mantelzorgers en senioren Den Haag 2022 is gericht op het subsidiëren van organisaties die zich inzetten voor mantelzorgers en senioren in Den Haag. De gemeente Den Haag wil overbelasting van mantelzorgers voorkomen en wil dat zelfstandig wonende senioren een goede kwaliteit van leven ervaren. Doordat organisaties signalen en ervaringen van hun achterban in beeld brengen en expliciet maken en doordat zij zich inzetten voor de belangen van deze doelgroepen wordt de positie van deze doelgroepen versterkt. Op grond van deze subsidieregeling kan subsidie worden aangevraagd voor de belangenbehartiging van één van deze twee doelgroepen.
Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag;
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1:1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
ASV: Algemene subsidieverordening Den Haag 2020
Awb: Algemene wet bestuursrecht
college: college van burgemeester en wethouders van Den Haag
mantelzorgers: inwoners van Den Haag die onbetaalde zorg en ondersteuning aan iemand verlenen in hun directe sociale omgeving, als bedoeld in artikel 1.1.1 van de Wet maatschappelijke ondersteuning
persoon met een migratieachtergrond: een persoon van wie tenminste een ouder in het buitenland is geboren
senioren: inwoners van Den Haag van 65 jaar en ouder
Deze subsidieregeling is van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 1:4 bedoelde activiteiten.
Artikel 1:3 Doel van de subsidie
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan rechtspersonen die belangenbehartiging hebben opgenomen in hun statuten.
Artikel 1:6 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Niet voor subsidie in aanmerking komen:
a. de eventuele restwaarde van specifiek voor de subsidiabele activiteiten aangeschafte apparatuur;
b. de verrekenbare BTW over de gesubsidieerde kosten;
c. de kosten die eerder door het college op basis van deze subsidieregeling of anderszins zijn gesubsidieerd;
d. de kosten die naar het oordeel van het college niet in verhouding staan tot de activiteiten;
e. de kosten voor catering en consumpties die meer bedragen dan 10% van de totale kosten van de subsidiabele activiteiten of die meer bedragen dan € 5.000,- per aanvraag.
Artikel 1:7 Hoogte van de subsidie
Een subsidieverlening bedraagt maximaal:
Artikel 1:9 Wijze van verdeling subsidies behartiging mantelzorgers (categorie A)
Bij de rangschikking van de aanvragen bedoeld voor activiteiten in categorie A kent het college punten toe aan de hand van de volgende criteria en tot het daarbij vermelde maximumaantal:
a. de aanvrager heeft minimaal 2 jaar aantoonbare ervaring met het aanbieden van de aangevraagde activiteit: 3 punten;
b. er wordt aantoonbaar samengewerkt met de volgende partners:
1o andere belangenbehartigers in Den Haag: 1 punt;
2o Vereniging Mantelzorg NL gevestigd te Zeist: 1 punt.
c. de aanvrager heeft een relevant netwerk waarmee hij actief samenwerkt, dit blijkt uit de contacten van de aanvrager met partners die ook hulp en ondersteuning bieden aan de mantelzorgers zoals welzijnsinstellingen, wijkorganisaties of levensbeschouwelijke organisaties, en de actieve wijze waarop de aanvrager invulling geeft aan de samenwerking met die contacten:
1° de aanvrager heeft een erg relevant netwerk en werkt actief samen: 6 punten;
2°de aanvrager heeft een gemiddeld relevant netwerk of werkt gemiddeld actief samen: 3 punten;
3° de aanvrager heeft een beperkt relevant netwerk of werkt beperkt samen: 0 punten;
d. de aanvrager heeft een aanpak om de bekendheid onder mantelzorgers te vergroten:3 punten;
e. de aanvrager richt zich op mantelzorgers die over het algemeen lastig te bereiken zijn door belangenbehartigers, zoals mantelzorgers jonger dan 27 jaar, mantelzorgers die elders in betaald dienstverband werken voor minimaal 24 uur per week, mantelzorgers die zorgen voor een naaste met GGZ problematiek of mantelzorgers met een migratieachtergrond. Dit blijkt uit de aanpak die de aanvrager toepast om die mantelzorgers op meerdere, langdurige, en proactieve manieren te bereiken en de mate waarin de activiteiten van de aanvrager op de behoeften van die mantelzorgers aansluiten:
1° de aanvrager richt zich erg op deelnemers uit lastig te bereiken doelgroepen: 6 punten;
2° de aanvrager richt zich gemiddeld op deelnemers uit lastig te bereiken doelgroepen: 3 punten;
3° de aanvrager richt zich beperkt of niet op deelnemers uit lastig te bereiken doelgroepen: 0 punten;
f. ervaringsdeskundigen zijn betrokken bij de uitvoering van de activiteiten: 3 punten;
g. de effectiviteit en impact van activiteiten worden door de subsidieaanvrager geëvalueerd om waar nodig bij te kunnen sturen:
1° op meerdere momenten in het jaar worden activiteiten geëvalueerd en de activiteiten worden aan de hand daarvan gedurende het jaar aangepast: 6 punten;
2° activiteiten worden jaarlijks geëvalueerd: 3 punten;
3° activiteiten worden minder dan eenmaal per jaar geëvalueerd: 0 punten.
Artikel 1:10 Wijze van verdeling subsidies behartiging senioren (categorie B)
Bij de rangschikking van de aanvragen bedoeld voor activiteiten in categorie B kent het college punten toe aan de hand van de volgende criteria en tot het daarbij vermelde maximumaantal:
a. de aanvrager heeft minimaal 2 jaar aantoonbare ervaring met het aanbieden van de aangevraagde activiteit: 3 punten;
b. er wordt aantoonbaar samengewerkt met de volgende partners:
1o ouderenbonden die actief zijn in Den Haag: 1 punt;
2o andere belangenbehartigers in Den Haag: 1 punt;
3° een belangenbehartiger voor senioren in Nederland buiten Den Haag: 1 punt;
c. de aanvrager heeft een relevant netwerk waarmee hij actief samenwerkt, dit blijkt uit de contacten van de aanvrager met partners die ook hulp en ondersteuning bieden aan senioren zoals welzijnsinstellingen, wijkorganisaties of levensbeschouwelijke organisaties en de actieve wijze waarop de aanvrager invulling geeft aan de samenwerking met die contacten:
1° de aanvrager heeft een erg relevant netwerk en werkt actief samen: 6 punten;
2° de aanvrager heeft een gemiddeld relevant netwerk of werkt gemiddeld actief samen: 3 punten;
3° de aanvrager heeft een beperkt relevant netwerk of werkt beperkt samen: 0 punten;
d. de aanvrager heeft een aanpak om de bekendheid onder senioren te vergroten:3 punten;
e. de aanvrager richt zich op senioren die over het algemeen lastig te bereiken zijn door belangenbehartigers, zoals senioren met een laag inkomen en senioren met een migratieachtergrond. Dit blijkt uit de aanpak die aanvrager toepast om die senioren op meerdere, langdurige en proactieve manieren te bereiken en de mate waarin de activiteiten van de aanvrager op de behoeften van die senioren aansluiten:
1° de aanvrager richt zich erg op deelnemers uit lastig te bereiken doelgroepen: 6 punten;
2° de aanvrager richt zich gemiddeld op deelnemers uit lastig te bereiken doelgroepen: 3 punten;
3° de aanvrager richt zich beperkt of niet op deelnemers uit lastig te bereiken doelgroepen: 0 punten;
f. ervaringsdeskundigen zijn betrokken bij de uitvoering van de activiteiten: 3 punten;
g. de effectiviteit en impact van activiteiten worden door de subsidieaanvrager geëvalueerd om waar nodig bij te kunnen sturen:
1° op meerdere momenten in het jaar worden activiteiten geëvalueerd en de activiteiten worden aan de hand daarvan gedurende het jaar aangepast: 6 punten;
2° activiteiten worden jaarlijks geëvalueerd: 3 punten;
3° activiteiten worden minder dan eenmaal per jaar geëvalueerd: 0 punten;
Hoofdstuk 2 Aanvraag subsidie en termijnen
Het college beslist, in afwijking van artikel 10 eerste lid van de ASV, uiterlijk op 14 november.
Hoofdstuk 3 Verplichtingen en betaling
2. Indien de realisatie van de activiteiten een andere bevoorschotting vereist kan het college bij verleningsbesluit van het eerste lid afwijken.
Hoofdstuk 4 Eindverantwoording en vaststelling na verlening vooraf
Artikel 4:1 Wijze van verantwoorden
De aanvraag tot vaststelling bevat:
a. een voor openbaarmaking geschikt inhoudelijk verslag conform artikel 17, vierde lid, van de ASV;
b. een voor openbaarmaking geschikt financieel verslag conform artikel 17, vijfde lid, van de ASV;
c. een verklaring dat de verantwoording juist en volledig is. Bij verantwoording door een rechtspersoon wordt hiervoor een bestuursverklaring of directieverklaring ingediend volgens het door burgemeester en wethouders vastgestelde model.
Het inhoudelijk verslag bevat in ieder geval:
a. een overzicht van de met deze subsidie gerealiseerde activiteiten en een beknopt fotoverslag van de uitvoering van de gerealiseerde activiteiten;
b. een beknopte beschrijving van de mate waarin de resultaten zoals opgenomen in de verleningsbeschikking zijn gehaald;
c. een beknopte beschrijving van de mate waarin de in de verleningsbeschikking opgenomen doelstellingen zijn behaald.
Hoofdstuk 5 Overige bepalingen
Het college kan een of meerdere artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, met uitzondering van artikelen 1:2 en 1:3, voor zover toepassing ervan gelet op het belang van het doel van deze regeling leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.
Het college evalueert de Subsidieregeling belangenbehartiging mantelzorgers en senioren Den Haag 2022 in elk geval 2 jaar na inwerkingtreding en vervolgens elke 2 jaar.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Gemeenteblad waarin zij wordt geplaatst.
De Subsidieregeling belangenbehartiging mantelzorgers of senioren 2021 wordt ingetrokken.
Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling belangenbehartiging mantelzorgers en senioren Den Haag 2022.