Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hilvarenbeek

Verordening werkgeverscommissie griffie 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHilvarenbeek
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening werkgeverscommissie griffie 2022
CiteertitelVerordening werkgeverscommissie griffie 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpBestuur

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 83, eerste lid, van de Gemeentewet
  2. artikel 107 van de Gemeentewet
  3. artikel 107a van de Gemeentewet
  4. artikel 107b van de Gemeentewet
  5. artikel 107d van de Gemeentewet
  6. artikel 107e van de Gemeentewet
  7. artikel 156 van de Gemeentewet
  8. afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-07-2022Nieuwe regeling

16-06-2022

gmb-2022-307309

84292 16 juni 2022

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening werkgeverscommissie griffie 2022

 

 

De raad van de gemeente Hilvarenbeek;

 

Gelezen het voorstel van het presidium van 7 juni 2022;

 

Gelet op artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 156 van de Gemeentewet en

afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

B E S L U I T:

 

Vast te stellen de volgende verordening:

 

Verordening werkgeverscommissie griffie 2022

 

 

Artikel 1. Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame werknemers, zoals dat door de raad aan haar is gedelegeerd.

  • 2.

    Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen.

  • 3.

    De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel mandateren aan de griffier.

 

Artikel 2. Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie bestaat uit een raadslid per fractie.

  • 2.

    De voorzitter wordt door de commissie uit haar midden benoemd.

  • 3.

    Bij afwezigheid van de voorzitter wordt deze vervangen door de plaatsvervangend (technisch) voorzitter die door de commissie uit haar midden wordt benoemd.

  • 4.

    De leden en de uit haar midden gekozen voorzitter worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 5.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt

    • a.

      op eigen verzoek: het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      als het raadlidmaatschap eindigt;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 6.

    De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel op te treden als informant of adviseur.

  •  

Artikel 3. Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeen roepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerst verantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

 

Artikel 4. Ondersteuning van de commissie

De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt

zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over ondersteuning.

 

Artikel 5. Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden, zoals bedoeld in artikel 2.

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  •  

Artikel 6. Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst

wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie vastgesteld.

 

Artikel 7. Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang, als bedoeld in artikel 5.1, lid 2, onder e en/of artikel 5.1, lid 4 van de Wet open overheid in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 5.1 van de Wet open overheid, hierop of op een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

  • 3.

    Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid van dit artikel is van overeenkomstige toepassing.

 

Artikel 8. Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de

voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

 

Artikel 9. Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit

aan de raad over haar werkzaamheden en bevindingen.

 

Artikel 10. Onvoorzien

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan, beslist de

werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

 

Artikel 11. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag volgend op die van zijn bekendmaking.

 

Artikel 12. Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening werkgeverscommissie griffie 2022”.

 

Aldus besloten door de raad van de gemeente Hilvarenbeek in zijn vergadering van 16 juni 2022.

De griffier De voorzitter

M. Janus E.M.L. Weys